Avråda från stort billån?
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 40
    Chevy
    Namn
    Roger L
    Reg.datum
    aug 2002

Avråda från stort billån?

Jag har en kompis (född -84). Han ska så fort hans provanställning övergår till fast anställning (om en månad) ta ett större billån.
    Han säger att han ska låna c:a 200000:- och köpa sig en M3 E36 cab i Tyskland.

Jag rådde han att låna max c:a 100000:- istället och spara lite av lönen i ett par månader och köpa en 325cab eller kanske en 328 4-dörrars E46.

Att betala av 100000:- skulle ta cirka 6-7år. Amortera runt 2000:-
    Hur lång tid tar det att betala av 200000:-?
    Hur funkar det? Dubbla tiden eller amorteringen?
    Nån som har erfarenheter? hur mkt amorterar ni?

Vad tycker ni? 100k eller 200k?

Juicemjölk ftw! R.W.D.Es avatar
    Namn
    K.E.T.
    Reg.datum
    aug 2003
    Jobb
    Statlig
    Tjänar han bra med kosing så kan det va en idé att ta lån.
    Men ta ett lån på 100k å sen betala av det på 6 år för en bil..njaaa. inget jag skulle göra iaf.

Jag hade ett mindre lån som jag betala av på 1 år..1900kr/månaden å det va inget vidare kul.

betala 2000kr/månaden + försäkring, soppa, service så är han lätt uppe i 4000kr/månaden.
    Sen får man juh räkna med värdeminskningen på bilen, ränta blabla. kan bli en dyr affär.

Men tycker han att glida bmw cab är värt det så är det bara att ta lån.

Bäst ni hör med banken om frågor om amorteringar å sånt.

Chevy
    Namn
    Roger L
    Reg.datum
    aug 2002
    Originally posted by Jakan Jaevul
    Tjänar han bra med kosing så kan det va en idé att ta lån.
    Men ta ett lån på 100k å sen betala av det på 6 år för en bil..njaaa. inget jag skulle göra iaf.

Jag hade ett mindre lån som jag betala av på 1 år..1900kr/månaden å det va inget vidare kul.

betala 2000kr/månaden + försäkring, soppa, service så är han lätt uppe i 4000kr/månaden.
    Sen får man juh räkna med värdeminskningen på bilen, ränta blabla. kan bli en dyr affär.

Men tycker han att glida bmw cab är värt det så är det bara att ta lån.

Bäst ni hör med banken om frågor om amorteringar å sånt.
    men vad är skillnaden på att låna 100k mot att låna 200k?
    det är ju dubbelt så mkt....dubblar man då tiden eller amorteringen?

a.k.a M3000GT RoGis avatar
    Namn
    Robert G
    Reg.datum
    jun 2002
    Originally posted by Rojjan
    men vad är skillnaden på att låna 100k mot att låna 200k?
    det är ju dubbelt så mkt....dubblar man då tiden eller amorteringen?
    Du kan säkert ta 200kkr på en längre tid, det beror ju på vad dom som du lånar pengarna av säger. Men räkna 200kkr + ränta under den tiden. Så blir den bilen f*n så dyr.

Namn
    K.E.T.
    Reg.datum
    aug 2003
    Jobb
    Statlig
    Vet inte hur bankerna räknar ut sånt där.
    På Nordeas hemsida kan du göra en kalkyl.
    Sidan finns inte | Nordea.se

Namn
    K.E.T.
    Reg.datum
    aug 2003
    Jobb
    Statlig
    Den länken va inte så bra om man ska låna till bil märkte jag.
    Andra banker kanske har bättre internet kalkyler. Annars är det bara att ni kontaktar banken

Freude am Fahren
    Namn
    Johan N
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Slav
    Räkna med att det kommer att kosta dubbelt så mycket för de kommer aldrig tillåta en betalningstid på dubbla tiden för en bil.

Sen kostar det en del att försäkra och underhålla bilen också.

Chevy
    Namn
    Roger L
    Reg.datum
    aug 2002
    Originally posted by MFünf
    Räkna med att det kommer att kosta dubbelt så mycket för de kommer aldrig tillåta en betalningstid på dubbla tiden för en bil.

Sen kostar det en del att försäkra och underhålla bilen också.
    men man får amortera hur mkt man vill per månad eller hur funkar det?
    Hur gör man om man säljer bilen och vill lösa lånet? hur räknar man ut vilken summa som återstår? man måste väl ränka in ränta m.m för hela tiden eller?

Namn
    K.E.T.
    Reg.datum
    aug 2003
    Jobb
    Statlig
    Du kan inte direkt bestämma hur mycke du ska amortera per månad men du kan bestämma på hur många år du ska ta lånet. Längre tid lägre månads kostnad. Men om du ska låna till bil så brukar dom vilja att det tas på max 3-4 år. Säljer du bilen så står du med ett lån och ingen bil.
    Du får hem ett räkning/inbetalningskort varje månad (om du väljer det) å där står det hur mycke om återstår att betala, ränta å sånt. varierar säkert från bank till bank iofs

HUGE SUBARU USER polofreddos avatar
    Namn
    Fredrik L
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    legitimerad tuffing
    Originally posted by Jakan Jaevul
    Du kan inte direkt bestämma hur mycke du ska amortera per månad men du kan bestämma på hur många år du ska ta lånet. Längre tid lägre månads kostnad. Men om du ska låna till bil så brukar dom vilja att det tas på max 3-4 år. Säljer du bilen så står du med ett lån och ingen bil.
    Du får hem ett räkning/inbetalningskort varje månad (om du väljer det) å där står det hur mycke om återstår att betala, ränta å sånt. varierar säkert från bank till bank iofs

ÖÖÖH! vem dog å gjorde dig till bankexpert krille?? klart du kan betala hur mycket du vill vilken månad somhelst..säg att du är en såndär taxiförare som står å spelar jackvegas heladagarna,å får massa pengar över! så kan du ju betala in det på billånet.Vissa långivare kan bli lite griniga när man gör så för att det blir mer pappers arbete...åsen när du säljer bilen så löser du ju lånet!

enkelt va!?

puss
    Fogskumsbyggen blir inte bra!

Livsnjutare Sodas avatar
    Namn
    Henrik S
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Livsnjutare
    Jag avråder starkt från att ta stora billån, en bil sjunker som bekant kraftigt i värde dessutom.

Cash is KING.
    Bitte benutzen Sie die Suchfunktion!!

SUPRA
    Guest
    Alla har råd att köpa en bil.

Få har råd att äga den.

M3 E46 Hamann tigers avatar
    Namn
    Mikael A
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Developer

Re: Avråda från stort billån?

Önskar din kompis lycka till, tänk på att försäkringen kostar mycket. Min M3a den kostar en hel del över 1.000kr/mån, då är jag 25 år, kör mindre än 1.000 mil per år och har över 7 skadefria år samt står skriven på en liten ort. 4-5.000 kr/mån är inte omöjligt. Värdeminskning ligger väl runt 15-20.000 år.

Testkalkyl
    Avbetalning: 3000 kr/mån
    Försäkring&Skatt: 2000 kr/mån
    Service&däck: 2000 kr/mån
    Summa: 7000 kr/mån

Tror inte man kommer så mycket billigare undan, men å andra sidan hur skoj vore det om alla hade sportbilar ...

Air cooled rules! ClioSport172s avatar
    Namn
    Andreas N-J
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Nordic Controller

Aftonbladet eller Expressen?

Att ge råd eller "avråd" om att låna 100tuss eller 200tuss till en bil blir väldigt subjektivt och väldigt svårt då endast din polare sitter med alla svar på de frågor man bör ställa sig när man funderar på att ta ett lån, köpa bil, köpa hus, köpa <insert valfri kapitalvara> med lånade pengar...

Gå in på Byt Bil där finns det två länkar till SEB och Skandiabanken där du kan räkna lite fram och tillbaka och få åtminstonde ett hum om vad det kostar, räkna på olika löptider, kontantinsats eller inte, olika lånebelopp, om du har en rak betalningsplan eller annuitetslån... Både på sk billån (med insats) och "blancolån" ("använd pengarna till vad du vill").

Enkelt uttryckt, ett dubbelt så stort lån givet samma löptid kommer kosta dubbelt så mycket, eller enklare uttryckt; din polare måste ut med dubbelt så mycket cash i månaden för att betala amortering och ränta.

Jo, du kan bestämma hur mycket du vill amortera varje månad (annuitet).

Jo, du kan lösa lånet i förtid alternativt amortera mer vissa månader. Kan dock kosta lite alternativt orsaka lite "administrativt krångel" beror på bank, finansbolag...

Oavsett vilka råd man ger och vilka ni vill lyssna till så beror ju allt på vilken privatekonomi din polare har, hur mycket han vill och kan lägga ned på inköp av bil, och som tidigare talare nämnt, hur mycket pengar han har räknat in i kalkylen för att hålla bilen rullandes... (rep, service, soppa, försäkring, trim, styling, dekaler, wunderbaum mm mm)

mvh
    MB E220CDI Avantgarde 2007 - Familje-taxin... AMG wannabe...
    Kia Ceed 1,4ex 2010 - Silverpilen
    VW 1200 1962 Ragtop 2165cc

Live fast, drive hard
    Namn
    Mange Svensson
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Arbetande
    Ärligt tror jag inte banken är intresserade av att låna ut 200000 till ett beg bil köp. Bilen skall ju vara värd summan som dem lånar ut för att vara säkra på att få tillbaka det mesta om dem måste sälja bilen på auktion. Låna så mycket pengar till en bil är väl lite av det dummaste man kan göra.
    "the hardest cars to chase are german cars" - L.A. police department
    Citat Ursprungligen postat av BMW_330 Visa inlägg
    Den dagen alla lastbilar är förbjudna kan vi öka hastighetsbegränsningen på många motorvägar med upp till 200km/h.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •