Bilsnack
Resultat 1 till 15 av 15
    Registered User robzters avatar
    Namn
    Robin E
    Reg.datum
    jul 2006

elektrisk defroster

Hej letar efter en smidig lösning på ett elektriskt värmepaket till att kunna få bort imma på rutan i busbilen. har tagit bort hela original vattenburna systemet och rensat och åter rensat men hittar inget smidigt att ersätta det med. någon som har tips på typ något som går på 12v?
    Parabellum Racing
    RX-7 FD3S -93 singel turbo. Mazda RX-4 Drag car SH Engineering
    Fler sponsorer önskas :)

etanolälskare
    Namn
    Jon L
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Svetsare
    Varför tog du bort det vattenburna? För att spara vikt?
    Det enklaste och smidigaste är iallafall att sätta dit ett vattenburet igen.
    Ska du ha ett elektriskt med likadan effekt så kostar det mycket och kräver mycket ström.
    Hjälp skogen. Väldigt enkelt och helt gratis. Ett klick för skogen
    Ett jävligt bra band!
    Mindshift

Namn
    Robin E
    Reg.datum
    jul 2006
    Jag tog bort det gamla vattenburna när jag konverterade till vänsterstyrning. dels passar inte original från RHD bakom en LHD bräda. och sen så har jag inga varmvattenportar på min nya racemotor. enda jag behöver är just defroster för att slippa imma på rutan då värme är något som avgassystemet löser själv (värsta fall så får man ta på sig en tröja) planen var senare när det är dags att byta ruta att stoppa i en med elupvärmning men just nu vill jag inte använda något man klistrar på då jag har solfilm på hela vindrutan.
    Parabellum Racing

etanolälskare
    Namn
    Jon L
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Svetsare
    Nånting att ta vatten ifrån måste det väl finnas så länge motorn är vattenkyld. En slinga med varmglödgat kopparrör under vindrutan i kupen och en liten fläkt som blåser upp varmluften? Det går ju att lägga slingan under instrumentpanelen i original utblås så syns den inte.
    Ett jävligt bra band!
    Mindshift

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    "Kupevärmare" som går på cigarrettändaruttaget är bara skräp.

Namn
    Robin E
    Reg.datum
    jul 2006
    perc: det enda den ska värma är just vindrutan och inget annat på sena sommarkvällar. lutar dock åt att jag beställer en eluppvärmd vindruta.
    Parabellum Racing

Namn
    Robin E
    Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av seiko Visa inlägg
    Nånting att ta vatten ifrån måste det väl finnas så länge motorn är vattenkyld. En slinga med varmglödgat kopparrör under vindrutan i kupen och en liten fläkt som blåser upp varmluften? Det går ju att lägga slingan under instrumentpanelen i original utblås så syns den inte.
    hela blocket är slutet. så isf blir det att skarva in sig på kylarslangarna men det vill jag inte göra då det är så pass rent under huven.
    Parabellum Racing

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Lägg handflatan framför munnen och andas ut. Nu vet du ungefär hur mycket värme det kommer från en 12V-värmefläkt.

Idag är det ju rätt vanligt med elektriska element inuti instrumentbrädans luftkanaler för att få fram lite defrostervärme innan motorn har hunnit komma upp i temp. Det är särskilt vanligt på dieselbilar. Inte ens dessa är det något vidare drag i, och då talar vi ju om seriösa grejor som är många gånger kraftigare än en 299 kronors värmefläkt från Kina.

Elvärmd vindruta tror jag mera på.

Namn
    Robin E
    Reg.datum
    jul 2006
    jo men tänkte mest för att kunna köra bilen den korta bit jag har till jobbet för att skruva under en period tills jag får hem en ny ruta (blir att passa på och göra singeltork). har lite annat just nu som jag vill bygga klart innan jag ger mig på just rutan. rutan tar ju ändå bara en halvtimme att byta så.
    Parabellum Racing

etanolälskare
    Namn
    Jon L
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Svetsare
    Aha. Det är alltså så temporärt. Trodde det var en isbil eller nåt.
    Det finns rätt kralliga 12-230v omvandlare. En sån 2kw så kan du ju ha en vanlig kupefläkt igång. Eller köpa ett helt gäng med dom dåliga 12v värmarna.
    Jag har ägt en 12v värmare en gång men lämnade tillbaka den. Helt värdelös.
    På mitt jobb har vi 24-230v omvandlare som används till vinkelslipar, en kupevärmare borde vara en enkel match.
    Ett jävligt bra band!
    Mindshift

Namn
    Robin E
    Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av seiko Visa inlägg
    Aha. Det är alltså så temporärt. Trodde det var en isbil eller nåt.
    Det finns rätt kralliga 12-230v omvandlare. En sån 2kw så kan du ju ha en vanlig kupefläkt igång. Eller köpa ett helt gäng med dom dåliga 12v värmarna.
    Jag har ägt en 12v värmare en gång men lämnade tillbaka den. Helt värdelös.
    På mitt jobb har vi 24-230v omvandlare som används till vinkelslipar, en kupevärmare borde vara en enkel match.
    tanken var att sätta 2st bakom brädan och låta dom blåsa rakt upp på rutan (bortkapat 7-10cm mot rutan så finns plats för luften att ta sig upp på rutan. bilen används bara på sommaren vill inte riktigt lägga pengarna på eluppvärmd custom ruta än.
    Parabellum Racing

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    En polare testade en sådan där 12v-defroster och den gjorde lika mycket nytta att ta bort imma på rutan som en badboll i bakluckan.

Har du testat med imspray? Biltema har både spray och duk, hur dessa är har jag dock ingen aning om. Hade en flaska imspray för en herrans massa år sedan(inte biltema) där det var totalt omöjligt att få imma efter en behandling. Så det får bli mitt tips. (och ett värmeljus för värmen)

Namn
    Robin E
    Reg.datum
    jul 2006
    haha nu vill jag ha en mer långsiktig lösning och sen så vill jag inte ha något kem på min solfilm för att minska risken för fina repor.
    Parabellum Racing

15"
    Namn
    Jesper
    Reg.datum
    dec 2006

Så kan du ansluta den på bilens avgassystem

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar