Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27
    Registered User J.Åbergs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001

hyra ut bostadsrätt

Är det någon som vet hur mycket man kan ta betalt för en möblerad 2:a på 60 m2 på Östermalm. Lägenheten är nyrenoverad.

Hur stor är risken för att bli stämd av den som hyr (för ockerhyra)? Den ska hyras ut till ett företag var det tänkt. Uthyrningstiden är ca. 6 månader.

/J

Super Moderator Skyracers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    Konsult + DJ
    Risken för att bli stämd undviker du genom att följa reglerna för hur man får ta betalt.

Mvh
    Håkan
    zatzy.com | crew
    SuperModerator - Zatzy.com
    E-mail: info@skyline.se

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Originally posted by SkyRacer
    Risken för att bli stämd undviker du genom att följa reglerna för hur man får ta betalt.

Mvh
    Håkan
    Det är väldigt svårt att värdera en lägenhet i det här området, eftersom det inte finns särskilt mycket hyresrätter. Sen att värdera vad skillnaden ska vara med en nyrenoverad lägenhet och en inte är det är också svårt. Det var därför jag frågade, för någon här kanske vet.

/J

Utvecklingsingenjör
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Utvecklingsingenjör
    5000-6000kr låter som ett bra intervall för mig. Bara min högst personliga åsikt.

MVH
    Gagge
    It's not that I am smart, It's just that I stay with problems longer

SwedenStyling
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004
    Jobb
    Maskinist/Elertriker/Skogsröjare

Re: hyra ut bostadsrätt

Originally posted by johanÅ
    Är det någon som vet hur mycket man kan ta betalt för en möblerad 2:a på 60 m2 på Östermalm. Lägenheten är nyrenoverad.

Hur stor är risken för att bli stämd av den som hyr (för ockerhyra)? Den ska hyras ut till ett företag var det tänkt. Uthyrningstiden är ca. 6 månader.

/J
    Har för mig att man måste följa vissa regler om man skall hyra ut i andra hand, dels så skall hyresgästföreningen som har din bostadsrätt i, godkänna att du hyr ut i andra hand, sen så får du inte ta ut mer hyra än vad du betalar till din hyresvärd, med andra ord så får du inte ta ut med för att täcka eventuella lån du har på din bostadsrätt...

Detta har jag hört.

Hälsningar
    Håkan
    http://www.swedenstyling.se

Potent
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002

Re: Re: hyra ut bostadsrätt

Originally posted by SmileRacer
    Har för mig att man måste följa vissa regler om man skall hyra ut i andra hand, dels så skall hyresgästföreningen som har din bostadsrätt i, godkänna att du hyr ut i andra hand, sen så får du inte ta ut mer hyra än vad du betalar till din hyresvärd, med andra ord så får du inte ta ut med för att täcka eventuella lån du har på din bostadsrätt...

Detta har jag hört.

Hälsningar
    Håkan
    Que?

Hyresgästföreningen har inget med en bostadsrätt att göra, finns ingen hyresvärd ju.

Vettigast är väl att kolla med föreningen och fråga vilka regler som gäller.

SwedenStyling
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2004
    Jobb
    Maskinist/Elertriker/Skogsröjare

Re: Re: Re: hyra ut bostadsrätt

Originally posted by premis
    Que?

Hyresgästföreningen har inget med en bostadsrätt att göra, finns ingen hyresvärd ju.

Vettigast är väl att kolla med föreningen och fråga vilka regler som gäller.
    ledsen, menar föreningen. =) Eller till de somman betalar in hyran till? bostardrättsföreningen i området kanske?
    http://www.swedenstyling.se

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Man får endast ta ut vad din normala hyra är +en liten summa extra för räntan på lånen om jag inte minns fel. Men den summan är inte speciellt stor. Man får ta ut mer om lägenheten är möblerad, vare sig det står en stol kvar eller om allt står kvar.
    Man får komma överens om vad möbleringen ska vara värd så att säga. Men man måste alltid få tillstånd av bostadsrättsföreningen hur man än gör. Anledningen till att många osm hyr ut tar hyra+lån och lite extra i betalning är antagligen att dom tar det vid sidan eller att man officiellt räknar möbleringens värde lite högre än vad den är...men då ska man ju ha en deal emd den som hyr också.

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Man får ta ut mkt mer än hyran om man vill, det är bara hyresrätt som är reglerat. För din lägenhet skulle du kunna få 10000 i månaden om den ligger hyfsat bra på östermalm av ett företag iaf. Skriv i avtalet att det inte går att stämma för ockerhyra utan att de godkänt den, och accepterat nivån på hyran.

mvh johan

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    nej du får inte ta ut hur mycket du vill i hyra för en bostadsrätt.

För att hyra ut bostadsrätt i andra hand gäller i stort sett samma regelverk som för hyresrätt
    Vid uthyrning av bostadsrätt får du sätta hyran efter vad en likvärdig hyreslägenhet kostar. Du får alltså inte ta ut hyra som täcker dina egna räntekostnader för bostaden. Kontakta ett lokalt bostadsföretag och fråga efter hyresnivåer. Om du hyr ut möblerat kan du ta ut mellan tio och tjugo procent av möblernas värde utöver den faktiska hyreskostnaden

http://www.bostad.se/ArticlePages/200308/27/20030827141256_vb401/20030827141256_vb401.dbp.asp?a=menu_h#1

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Originally posted by pello
    nej du får inte ta ut hur mycket du vill i hyra för en bostadsrätt.

För att hyra ut bostadsrätt i andra hand gäller i stort sett samma regelverk som för hyresrätt
    Vid uthyrning av bostadsrätt får du sätta hyran efter vad en likvärdig hyreslägenhet kostar. Du får alltså inte ta ut hyra som täcker dina egna räntekostnader för bostaden. Kontakta ett lokalt bostadsföretag och fråga efter hyresnivåer. Om du hyr ut möblerat kan du ta ut mellan tio och tjugo procent av möblernas värde utöver den faktiska hyreskostnaden

http://www.bostad.se/ArticlePages/200308/27/20030827141256_vb401/20030827141256_vb401.dbp.asp?a=menu_h#1

Problemet är att det är väldigt svårt att hitta en hyresrätt som är likvärdig. Speciellt en som är nyrenoverad. Det jag har tippat på är 12K> till ett företag. Läget är hyffsat, ca 100-150 meter från Karlaplan.

Går det att lägga till i avtalet att företaget godkänt hyran och inte kan stämma?

Kompositapa igen
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Kompositapa igen

Där står det: "Vid uthyrning av bostadsrätt får du sätta hyran efter vad en likvärdig hyreslägenhet kostar. Du får alltså inte ta ut hyra som täcker dina egna räntekostnader för bostaden."

MEN, en hyresrätt koster ju oftast mer än en bostadsrätt. Så som jag tolkar det där kan man ta ut den hyran som en likvärdig hyresrätt. dvs en bit mer än vad man själv betalar till föreningen.
    Eller är jag full?
    Right is right, left is Wrong
    Vectra C GTS 3.2 V6

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Alltså får man ta ut lika mkt som en hyresrätt får man alla gånger igen sina räntekostnader, hyr man dessutom ut möblerat kan man ju enligt pello's inlägg kanske ta ut 30k extra Det låter ju jävligt bra.

Ärligt talat så 10-20% av möblernas värde låter ju helt absurt, för hyresrätt så gäller väl en 500 extra eller något sådant. Har man exklusivt möblerat blir det ju löjliga summor. Mitt möblemang består till stor del IKEA grejer men trots det överstiger ju det totala värde till långt över 100.000.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2001
    Originally posted by TiiiGeR
    Alltså får man ta ut lika mkt som en hyresrätt får man alla gånger igen sina räntekostnader, hyr man dessutom ut möblerat kan man ju enligt pello's inlägg kanske ta ut 30k extra Det låter ju jävligt bra.

Ärligt talat så 10-20% av möblernas värde låter ju helt absurt, för hyresrätt så gäller väl en 500 extra eller något sådant. Har man exklusivt möblerat blir det ju löjliga summor. Mitt möblemang består till stor del IKEA grejer men trots det överstiger ju det totala värde till långt över 100.000.
    Det är juh jättebra, då kan jag ta ut 15K utan en minska risk att bli stämd....

/J

www.TED.com Maqes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt i Allo :)
    Originally posted by johanÅ
    Det är juh jättebra, då kan jag ta ut 15K utan en minska risk att bli stämd....

/J
    Ja det tror jag lätt...hyr man ut till företag så kan man ta brutala priser
    På span efter bättre begagnad porsche...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •