Ska bygga mig en skön gatbil med potential för att köra drifting!
Bilen i fråga är en 740 Turbo -88. Lite småtrimmad än så länge. Men tror inte det är mer än kanske 180hk. Haft den i snart 1 år, gjort lite smågrejer under tiden. Dock svårt att bygga bil när man går i skolan fortfarande. Därav av brukar allt ta lite längre tid att spara ihop till, men jag har kommit en liten bit på vägen.
Bakvagn är renoverad under sommaren. Hade ner bakaxel och målade den, bytte alla bussningar i bakvagnen. Byggde justerbart panhardstag med superflex bussningar. Dubbla 19mm kränghämmare 45nm/mm fjädrar och bilstein sprint stötdämpare. Även en Aussie Locker diff åkte dit.
Så nu under vintern är första prio att göra liknande operation med framvagnen. Efter det ska bromsarna renoveras/förbättras. Till sist kommer även växellåda bytas ut mot en bmw getrag eller m90, samt motor ska få sig en översyn.
MEN, detta är trots allt en gatbil. Så inredning kommer behållas, stereo ska i och massa org. tillbehör ska dit. Som elhissar, elspeglar elantenn m.m. Inför tävling åker alla stolar ut, och en sportstol åker i. Målet nästa år ätt köra alla SDS (Swedish Drifting Series) tävlingar och köra Gatebil Mantorp och Rudskogen. Blir säkert mera också.. Vill försöka bli någorlunda känd i drifing scenen i Sverige.
Så här såg bilen ut när jag köpte den:
![]()
Idag ser den ut såhär:
Åkte dit en R-sport ratt förra veckan, lite trevligare än org.
![]()
Och som jag sa, GATBIL. Klart man ska ha lite onödiga tillbehör.
![]()
Nyrenoverad bakvagn.
Så den ska besiktigas innan denna månad är slut, sen ställs den av och skruvandet kan börja.![]()