Bilsnack
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 36
    Grubbe
    Guest
    Som sagt, det viktiga är följande:

Kort "överhäng" fram. Ytan framför skäret bör vara så liten som möjligt för att förhindra fastkörning.

Långt skaft. Skaftet bör vara riktigt långt för att du skall få rätt moment och bra kraft för att trycka ned hyveln i osten.

Förvara i kylskåp. Är hyveln lika kall som osten minskar risken för fastkörning.

Vinkel-modden. Bryt fronten på hyveln så att skärets vinkel blir större i förhållande till skaftet. Detta medför dock att skivorna blir tjockare ju mer du bryter. Den blir dock väldigt lättskuren sedan. Problemet kan ligga i att om man får för tjocka skivor kan dem fastna emellan godset och skäret.

Gör inga slalombackar. Osten blir riktigt svårskuren om du gör dessa slalombackar. Se till att osten är rak och fin så att du hela tiden börjar skära i kanten på den.

köp inte för bred hyvel. Ju bredare desto större risk för fastkörning. Hellre två fina skivor än en skräpskiva.

Slutligen. Ät inte för mycket ost för då kan du bli överviktig.

Mr. Norrortracing Nismo TNRs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Trailerproducent
    Varning för universal hyveln som säljs på Willys, köpte en sån för jag ville äntligen kunna käka ost på mackan.

Det går fan inte att få en enda bra skiva med hyveljäveln, sen försöker man vinkla till den själv så ser den ut som ett Z, och osten går antingen sönder eller så blir skivorna tunna som papper.... som sagt varning för den... >=(

//Nismo

Pirat hobbss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2003
    Min erfarenhet är att man måste ha olika hyvlar för olika ostar. Som exempel går det inte att skiva mjuk hushållsost med en hyvel som gör tunna skivor, då blir det bara skräp. Samma sak tvärtom, funkar inte med tjocka skivor av Herrgårdsost eller liknande. Hemma har vi två stycken 7048, en som gör tjocka och en som gör tunna skivor. Det funkar hur bra som helst, man skall inte krångla till det.
    "It's all fun and games, until someone looses an eye."

Vill ha: Lancia Delta HF Integrale Evo

Senior user TheMPGs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    säger bara: fiskars
    Jag fixar din A/C

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2004
    Jag använder 8418. Börjar bli lite jobbigt :/
    Rattar BMW E90 330i 2011! [/B]

Hardgainer
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Area Sales Manager
    När jag var i tyskland o käkade ost så hade dom en hyvel som ser ut som en potatisskalare, den var kanon, men ack så tjocka skivor.
    Go Heavy Or Go Home

Hjärtar HuddingeKustoms mulls avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Frilansfotograf
    Lånad tråden lite, så slipper vi en flodvåg av osthyvelfrågor

Är det nån skillnad i effektivitet mellan de hyvlar som har "S"-formad skäryta och de med rak?

Grubbe
    Guest
    Originally posted by mull
    Lånad tråden lite, så slipper vi en flodvåg av osthyvelfrågor

Är det nån skillnad i effektivitet mellan de hyvlar som har "S"-formad skäryta och de med rak?
    Min erfarenhet säger att det inte är någon skillnad. Iofs så har jag bara skurit Billinges 38% med den, den kanske fungerar bättre till en annan ost?

Batterist
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2003
    haha! värsta diskutionen om osthyvlar på ett bilforum!
    kan ju säga att den bästa osthyveln jag vet är en sån gammal från början av 1980-talet med trähandtag som farsan har.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    Originally posted by freekstyle
    haha! värsta diskutionen om osthyvlar på ett bilforum!
    kan ju säga att den bästa osthyveln jag vet är en sån gammal från början av 1980-talet med trähandtag som farsan har.
    Jag moddade en enkel 80-tals osthyvel en uttråkad sommar med ett egensnittat handtag av EN-trä.
    Tog många svettiga timmar. Hårt som fasen och jag fick slipa med 3 olika tätheter på sandpappret för att få till den där fina finishen. Men ack så skönt handtag sen också =) Detta kompenserade det dåliga skärbladet och de tidigare svordommarna när den skar hemska skivor.

World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Entreprenör
    Hur slipar man eggen på 7048? Elr räcker det med att öka gapet, ungefär som på ett tändstift? Fast slipning måste vara A och O?
    Senast redigerat av Qvarnis den 2004-11-12 klockan 18:03.
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

Batterist
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2003
    Originally posted by Qvarnis
    Hur slipar man egen på 7048? Elr räcker det med att öka gapet, ungefär som på ett tändstift? Fast slipning måste vara A och O?
    ja, slipningen är det viktigaste måste jag säga, en på jobbet som slipade en osthyvel från fikarummet för den började bli dålig.. fast det kan ju också vara bra om ostskivan inte fastnar på undersidan. Men då bör man inte försöka smörja upp den med silikonolja bara därför.. Det är nämligen bilder på döda fiskar och träd på den burken. visst glider det säkert bra, men ostskivan blir varken god eller hälsosam.... ;P

edit: trött jag vara

Språkgeni Lees avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Studerande
    Originally posted by freekstyle
    Vi har också en sådan och den har alltid fungerat bra, men numera har den ett rådjurshorn som handtag. Man skulle kunna döda en spansk tjur med den utan att den går sönder.

It could happen to you... Rednecks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Problemet kanske inte ligger i hyveln, utan i osten? En teleskopram som gick upp till ostens kant minus en skiva (den man skär) så kanske man slipper att osten går i två bitar? Ungefär som vitlökssmör på sån där hård burk man trycker fram botten i.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2003
    Vanliga osthyvlar funkar bäst. Inga korta påhitt, inga plastpåhitt. Handtag i plast/trä och själva hyveln i metall! Fiskars funkar alltid finfint f.ö.

Kan inte låta bli att skratta åt att just detta ämne utvecklats till en så seriös diskussion, på ett bilforum där så många andra trådar spårar ur.

Sedan kan jag inte förstå hur folk kan ha sådana problem med att hyvla ost =P. Ingen som kan slänga upp en tabell om hållfasthet på olika ostar, så att vi kan börja leka lite med ekvationer och annat skoj?
    Originally posted by Blozzard
    De är ju tur stringtrosor blivit så billigt också, för nazisterna hade ju fan kalsonger under kriget, och man vill ju inte precis folk ska kalla en nazist när man kommer i kallingarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •