Lexan som framruta?
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    Registered User
    Namn
    Sami S
    Reg.datum
    jan 2005

Lexan som framruta?

Går bilen igenom besiktningen om man har bytt ut den laminerade glas-vindrutan mot en av repfri lexan, är det godkänt? Så vitt jag förstått så går det att besikta en bil med sidorutor av lexan, men hur är det med vindrutan?

Mvh

Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Glasmästare
    vindrutan måste vara av starkare material om jag förstått de rätt. dvs t ex en laminat ruta eller härdglas som de satt på bilarna för länge sen
    1976 Kadett Pro Retro Projekt.
    1971 Manta 1900SR.

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av 32995
    Går bilen igenom besiktningen om man har bytt ut den laminerade glas-vindrutan mot en av repfri lexan, är det godkänt? Så vitt jag förstått så går det att besikta en bil med sidorutor av lexan, men hur är det med vindrutan?

Mvh
    Vindrutan måste vara T eller E-märkt. Och skall vara "krossäker", dvs laminerat tvålagers glas. Lexan eller Plexi går alltså inte hem..

Däremot är sido- och bakruta godkänt med tex Lexan - bara bilen inte är helbilsgodkänd, dock.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av zerial
    Vindrutan måste vara T eller E-märkt. Och skall vara "krossäker", dvs laminerat tvålagers glas. Lexan eller Plexi går alltså inte hem..

Däremot är sido- och bakruta godkänt med tex Lexan - bara bilen inte är helbilsgodkänd, dock.

nej, det är inte godkännt med lexanrutor. kräver reg bes.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Registered User
    Namn
    Peter D
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Signaltekniker på Banverket
    När jag skulle besikta min taksänkta Volvo för en massa år sedan fick jag nerslag på att det var plastrutor på främre sidorutor och det fick man inte ha.

Till mig sa de att om bilen är äldre än -70 så får man ha plast i sidorutorna men aldrig i framrutan.

Blev till att fixa till laminerat glas till sidorna också då
    Skoda Octavia RS Combi -03

Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av dr slägga
    nej, det är inte godkännt med lexanrutor. kräver reg bes.
    Jo, alla förändringar kräver normalt registreringsbesiktning - men sedan hur många som gör det, låter vi vara osagt?

Jag kan ha haft fel ang. sidorutorna, det kanske också behöver vara krossäkra..

Bäst svar får man av kundtjanst(at)bilprovningen.se - det kan dröja flera dagar innan man får svar på sin fråga/frågor.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Fritt tolkat från SFRO:s bygghandbok:

From 1971 så måste du ha laminerat glas i framrutan och annan ruta ska vara av laminerat eller härdat glas.

Amatörbyggt fordon och ombyggt fordon behöver inte ha rutor (gäller öppna karosser), men om dom har ruta, så ska den vara av ett material som inte ger vassa spetsar vid krossning (här borde lexan vara tillåtet?)
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Vad menar de med "krossäkert"? Lexanplast är krossäkert, lexanplast har ju den fina egenskapen att ju mera du ökar hastigheten på en träff ju högre motstånd har plasten och den är nästan omöjlig att krossa. Med ett par mm lexan så har du ett skydd som täcker in mindre handeldvapen!

Plexiglas har dock inte dessa egenskaper, men då har det inte samma användningsområde heller.

Registered User
    Namn
    Sami S
    Reg.datum
    jan 2005
    Då detta gäller ett "amatörbyggt fordon" (En replika av en Lotus Super 7) så antar jag att man då alltså borde få använda lexan...
    Tack för alla svar och om någon vet mer så fortsätt att svara

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    SaabJohan - utifrån deras resonemang i resten av texten, så tolkar jag krossäkert som att om glaset krossas så ska det inte bildas vassa skärvor m skärande kant, utan det ska ha karaktären av tempererat glas, dvs bli små pyttebitar utan vassa kanter vid kross.

Står dock inte uttryckligen så, men via resonemangen så kan man läsa ut ungefär en sån betydelse. (min tolkning).

Hållfastheten på lexan är ju som beant utmärkt - används bla för att få en helt genomskinlig Canopy på F16 Eagle och tål splitter från FLAK osv.. men hur beter sig lexan när det väl pajjas?

therealpinto kan dock säkert ge svar på om man får ha lexan på ombyggt/amatörbyggt.

En Seven är ju per defenition amatörbygge och absolut öppen kaross.
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Min erfarenhet av besiktning vs regler är att enbart laminerat glas får användas för siktrutor.. sedan att lexan är bättre och tom lättare är ju en annan femma som regelverket ignorerar på samma sätt som att fyrpunktsbälte kanske är säkrare än trepunkts osv..

Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Hej

I amatörbyggt eller ombyggt fordon är det okej med plastrutor, och polycarbonat är ungefär det bästa man kan välja. Lexan, Makrolon och några till är varumärken för olika leverantörers polycarbonatplast.

Plexiglas (akrylplast va?) är inte okej eftersom det ger vassa spetsar när det spricker.

I en "vanlig" bil ska rutorna vara av glas (undantag lastbil och husbil).

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Kan jag tolka denna tråden polycarbat att ha som fram ruta och detta är okrossbart ? Det skulle alltså rädda enormt många liv vid älg kollisioner där älgarna flyger in genom framrutan så ofta. Men det är alltså olagligt att uppdatera och lösa den säkerhetsbristen på sin bil? Varför ?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    En vindruta av PC (känt under varumärken som Lexan, Makrolon m.fl.) kommer inte att klara av en älg på 500 kg. Med krossäkert så talar vi i princip om vad som händer då lättare objekt träffar rutan i hög fart; en större sten, en fågel eller kanske i värsta fall ett hjul som lossnat och råkar träffa en vindruta. PC ger heller inte upphov till vassa skärvor vilka kan ge skärskador om rutan havererar.

Det finns dock en huvudsaklig anledning till att PC inte används som material i vindrutor, och det är dess dåliga reptålighet. PC är jämfört med glas mycket mjukt och repas lätt av smuts eller av vindrutetorkarna, vilket innebär att materialet inte är ett praktiskt alternativ för vanliga bilar.

PVB, polyvinyl butyral som brukar användas i vanliga laminerade vindrutor är rätt tåligt det också.

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    Finns det då något genomskillningt material som bokstavligen är okrossbart och skulle kunna användas som en ruta? Volvo o saabs framrutor kan ju hantera en älg hyfsat. Finns det något material som kan ge total stopp? Även om karoos och tak ger vika så klart så lär ju rutan ändå lossna. Men det farliga är ju att få in älgen i kupén vilket skulle kunna undvikas helt med en som okrossbar ruta.
    Sen går det ju att klippa både under över och efter fram rutan vid olycka så det borde ej va ett problem ?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •