Bilsnack
Resultat 1 till 7 av 7
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001

Svårstartad diesel vid minus 20

Min bil (Nisan Patrol 3,0 Di -00) startar lätt ner till -12 grader. Igår startade den efter 4 försök vid -15 grader. Detta är alltså utan motorvärmare.

Försökte för skojs skull starta den imorse när det var -20 men då gick den inte att få igång. Problemet är inte dåligt batteri, jag har dubbla Optima batterier så startmotorn snurrar på lika friskt även efter femte försöket.

Vad är det egentligen som gör att dieslar blir svårstartade när det är riktigt kallt?

Startar era dieslar utan motorvärmare när det blir ner mot 20 minus grader?

Detta är ju mest för att det är kul att veta hur det ligger till, jag har Webasto motorvärmare som jag normalt använder och då är det så klart inga problem att starta.

// Andreas
    Att oroa sig för morgondagen är som att betala ränta på ett lån man inte fått.

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    lite vanlig soppa i diseln när det är riktigt kallt är vägen att gå.

diesel behöver temperatur för att kunna självantända.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    jag brukar få igång min även när det är runt -30 eller under det utan tillsatser

vist sitter det glödstift på dom där ? om det jör det så kan du ju kålla att dom fungerar som dom ska

mvh Peter

Motorbromsen ligger på JanEriks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Studerar
    Bensin i bränslet kan väl inte vara bra? Det höjer ju oktantalet och gör bränslet ännu mera ovilligt att självantända.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Bensin i bränslet är ett gammalt trick för att inte dieseln ska paraffinera sig, användes med fördel förr.... I instruktionsboken till min gamla Merca 220D som jag hade för länge sen stod det att man kunde blanda i en rätt stor mängd bensin på vintern. 30% om jag inte minns fel.. Detta enbart för att inte filter och dylikt skulle sätta igen sig vid kyla, åtminstone enligt Mercedes. Men nu så behövs inte det med dagens miljödiesel. F.ö. så startar min Citroen med HDI-motor lika lätt vid -20 som +20 grader. Grannen pajade säkringen till motorvärmaruttagen i förra veckan, så jag har provat på några kallstarter över helgen. Ett par morgnar med -19spelade ingen roll, motorn startar omedelbart...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Citat Ursprungligen postat av AndyK

Vad är det egentligen som gör att dieslar blir svårstartade när det är riktigt kallt?
    Dieselmotorn bygger ju som bekant på att man komprimerar luften i cylindern, får upp temeraturen till 700-900 grader för att sedan spruta in bränslet som då självantänder.
    Kommer man inte upp till 700 grader t.e.x för att den inkommande luften är för kall antänds inte bränslet och det blir svårt att starta.

Glödstift eller startelement skall hjälpa till att värma inkomande luft, kontrollera att dessa fungerar på din bil.

400/727 -73 & 318/833 -76
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Startade efter fyra försök?
    Nöt på tills den startar bara, eller tills batteriet är slut, släpp inte nyckeln bara för att den hostar till lite.
    -20 skall inte vara några problem om allt funkar som det ska.
    Tänkbara fel: Ett eller fler trasiga glödstift, slitna spridare, luft i bränslesystemet, för tjock motorolja, klena batterier, fast det sista verkar ju vara ok i ditt fall.
    big block makes sense.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •