Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    cctv tekniker
    Inlägg
    161

    teknik vid ventilslipning?

    Finns det någon som är villig att förklara hur man slipar in ventilerna så att de passar bra i ventilsätet?
    måste man slipa in dem ellerhuvudtaget?
    Hört rykten om att biltema ska ha nåt verktyg som ska vara bra?
    men hur funkar det?
    finns det någon guide i ventilslipning?

  2. #2
    Biltecknare.. Zwofurtis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    2 974
    Alltså, du måste juh ha en ventilslip, och en sån maskin är nog inte så billig.

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    cctv tekniker
    Inlägg
    161

  4. #4
    Abuser DeJis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    831
    jag la toppen upp&ned på en arbetsbänk, stod på knä på golvet och tryckte fast en gummislang på ventilskaftet. Applicera lite ventil-slippasta på sätet och gör korta fram&tillbaka-rörelser, typ som när man ska göra upp eld med en pinne. Lyft sedan ventilen, vrid 90 grader i luften, sänk ner igen och upprepa sliprörelserna, vrid igen osv.. Om du tittar på ventilens säte sen så ser du där det är slipat, ventilen är märkbart mörkare (eller är det ljusare?) där slipmedlet inte tagit. Se bara till så du inte har några hela streck tvärs över ytan där det kan sippra ut kompressionstryck.

  5. #5
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    cctv tekniker
    Inlägg
    161
    okej, men betyder det alltså att "ventilknasterverktyget" är onödigt? eller det är för grovslipning?

  6. #6
    Biltecknare.. Zwofurtis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    2 974
    jaha du menar bara det, trodde du menade att du skulle slipa ventilerna som man gör tex när man renoverar en topp.

  7. #7
    Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Raderad
    Jobb
    lösdrivare
    Inlägg
    6 336
    Sånt fick man ju göra i plugget tills man spydde på det =) Handverktyg (tryckluft) använde vi, funka fin fint, visserligen inga högprestanda grejjer. Är ju inte någon avancerad apparat direkt
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

    Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

  8. #8
    Abuser DeJis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    831
    ett ventilknasterverktyg är för att ta ut knastrena (knasterna?). Alltså, de små lås-kilarna som håller fast ventilfjädertallriken mot ventilen. Det går med en liten penn-magnet också, men du lär behöva en ventilbåge iaf, annars får du bytta nåt eget som komprimerar ventilfjädrarna.

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    cctv tekniker
    Inlägg
    161
    ah det är det ventilknasterverktyget e´till för...

    har konstruerat ett ersättningsverktyg till ventilbågen.
    liten rörbit, en svets, en vinkelslip och en skruvtving kan man komma lågt med

  10. #10
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    cctv tekniker
    Inlägg
    161
    hur bred ska anliggningsytan vara på ventil och säte?
    räcker det med en millimeter?
    Senast redigerat av räserfård den 2005-03-10 klockan 20:51.

  11. #11
    Biltecknare.. Zwofurtis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    2 974
    Citat Ursprungligen postat av Krock
    Sånt fick man ju göra i plugget tills man spydde på det =) Handverktyg (tryckluft) använde vi, funka fin fint, visserligen inga högprestanda grejjer. Är ju inte någon avancerad apparat direkt

    nej det är juh inte den apparaten jag menar, jag menar en ventilslip, tex när mans lipar ventilerna 45 grader, och brotschar ventilsätena, och sen gnuggar man inte ventilerna med indianpinne eller tryckluftsdriven sådan.

  12. #12
    Abuser DeJis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    831
    anliggningsytan är väl lite olika beroende på bil, men ju mer av ytan du får perfekt inslipad desto bättre, eller hur?
    Hehe.. jag hade ingen ventilbåge när jag renoverade toppen på pinton heller.. så det blev ett litet hemmabygge där också

  13. #13
    Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Raderad
    Jobb
    lösdrivare
    Inlägg
    6 336
    Citat Ursprungligen postat av Zwofurti
    nej det är juh inte den apparaten jag menar, jag menar en ventilslip, tex när mans lipar ventilerna 45 grader, och brotschar ventilsätena, och sen gnuggar man inte ventilerna med indianpinne eller tryckluftsdriven sådan.
    NÄhä förlåt då...mummel Ok nä det vette fasiken, men jag kan höra med en imorrn som har koll på det mesta, ifall du inte lyckas här.
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

    Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

  14. #14
    Biltecknare.. Zwofurtis avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    2 974
    äsch jag skrev bara fel, skulle stå in, inte inte.

  15. #15
    Minderårig
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    106
    (O.T.)
    Usch och tvi för att sätta dit knaster utan rätt verktyg, alltid lika gött med sår på fingrarna.
    :P

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •