Polera aluminium [guide med bilder] - Sidan 5
Bilsnack
Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 108
    Håkansson
    Guest
    Polering för Dummies!!!!!!

Den guiden är mkt bra om nån e intreserad av lite mer advancerad högglanspolering.

OBS inte jag som skrivit Guiden.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Kom bara ihåg en sak när ni sitter och slipar/polerar aluminium, och det är att det är andningsskydd klass "otroligt jävla bra" dvs i princip helmask och luftslang, handskar, heltäckande klädsel och självklart helt tättslutande ögonskydd som gäller.

Aluminiumpulver är bland det farligaste vi kan utsätta oss för, det tränger rakt in i kroppen och kroppen kan inte förstöra det utan det stannar kvar i systemet och ställer till ordentliga jävelskap på sikt.

Tvivlar ni, ring arbetsmiljöverket och kolla vilka krav dom ställer om någon ska göra en sån här slipning åt ett företag...
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

Very lång Supra driver
    Namn
    Anders T
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Grafisk designer
    Citat Ursprungligen postat av piglet
    BBB Zolo, jag måste få fråga. Det där sista vaxet du kör med (glansvax), polerar det också eller är det mest skydd och "glans"? Varför frågar jag, jo jag tänkte klarlacka ALUn som jag ska polera och skulle vilja veta om det är värt att "bränna på" med glansvax det sista man gör, eller om man bara gör det svårt för sig (det måste ju bort innan man lägger lacken...). Så, i klar text :-) => Vad skulle du avsluta med för polerpasta om du skulle klarlacka, förutsättningen är att få så blank yta som möjligt...

/H
    Det är ett polervax med fint korn för glans. Putsa tills du är nöjd bara, avfetta ordentligt och klarlack

Jag kör nu sista repan med mitt nya "Meguiars all metal polish", en mkt fin glanspasta (mkt finare än Autosol) dessutom luktar den godis.. hehe, funkar suveränt och innehåller oxidskydd.

Rocka fett! mvh zooloo

Turbo is the shit :P Hemlings avatar
    Namn
    Anton Hemling
    Reg.datum
    jul 2005
    Måste säga att det är ett grymt imponerande jobb du har gjort! Tänk om man hade haft sån ork :P

Mvh

Ollikkala Racing NIzmOs avatar
    Namn
    Daniel Ollikkala
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    BMW / Mini tekniker
    Citat Ursprungligen postat av Cobolt
    Kom bara ihåg en sak när ni sitter och slipar/polerar aluminium, och det är att det är andningsskydd klass "otroligt jävla bra" dvs i princip helmask och luftslang, handskar, heltäckande klädsel och självklart helt tättslutande ögonskydd som gäller.

Aluminiumpulver är bland det farligaste vi kan utsätta oss för, det tränger rakt in i kroppen och kroppen kan inte förstöra det utan det stannar kvar i systemet och ställer till ordentliga jävelskap på sikt.

Tvivlar ni, ring arbetsmiljöverket och kolla vilka krav dom ställer om någon ska göra en sån här slipning åt ett företag...
    Det var som f*n, hade jag ingen aning om :S

Jag som brukar sitta i mitt vardagsrum och slipa och polera t.ex turbos utan nått som helst skydd, kanske ska sluta med det då :/
    Time attack
    Bruksbil: Honda Accord Type-S Projekt: Nissan Cherry GL (turbo) Projekt 2 á Time attack : 200sx rs13

Registered User Robbys avatar
    Namn
    Robert M
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Studerande
    Fick tillbaka mitt insug idag efter polering. jag slipade ca 12h pa det sen lamnade jag ivag det hos min kompis for poleringen. nu aterstar det 1h rengoring bara.
    Sag din forsta guide dar du visade alla vertyg du anvande. Tog och skaffade vissa av dem och kan saga att det varit till stor hjalp.
    Tack for en bra guide

http://memimage.cardomain.net/member_images/1/web/829000-829999/829864_49_full.jpg
    http://memimage.cardomain.net/member_images/1/web/829000-829999/829864_51_full.jpg

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av NIzmO
    Det var som f*n, hade jag ingen aning om :S

Jag som brukar sitta i mitt vardagsrum och slipa och polera t.ex turbos utan nått som helst skydd, kanske ska sluta med det då :/
    Jag har också gjort sånt, sen kom en vän (som då jobbade som inspektör på arbetsmiljöverket) in en gång när jag höll på och gick i taket direkt!
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

Very lång Supra driver
    Namn
    Anders T
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Grafisk designer
    Citat Ursprungligen postat av Robby
    Sag din forsta guide dar du visade alla vertyg du anvande. Tog och skaffade vissa av dem och kan saga att det varit till stor hjalp.
    Tack for en bra guide

http://memimage.cardomain.net/member_images/1/web/829000-829999/829864_49_full.jpg
    http://memimage.cardomain.net/member_images/1/web/829000-829999/829864_51_full.jpg
    Kul att du hade nytta av det! Ser fint ut

mvh zooloo

Tujjbojille
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av quest
    Det känner du på materialet. Be någon peka ut en gjuten aluminiumbit och en gjuten ståldetalj och känn på dom så vet du vad det är efteråt. Annars kan du använda en magnet. Aluminium är inte magnetiskt.
    Det finns faktiskt magnetiska aluminiummaterial, dock så vet jag fan inte om jag har sett en på riktigt.

Bannad Jaegers avatar
    Namn
    Jonatan B
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    studerar
    vad kostar allt som allt och var får man tag på alla grejer?
    kanske står i tråden innan men hittade inte det iaf när jag kollade igenom? :S

MVH
    Jonatan
    Jonatan Bengtsson
    Opel Kadett GSi 16v
    Min ProjektTråd
    www.Karel.se

Sponsorer:
    www.Raidopower.se
    www.Ljudia.se
    www.Fyndborsen.se
    Myspys

Registered User
    Namn
    Hans B
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    IT konsult
    Citat Ursprungligen postat av BBB zooloo
    Det är ett polervax med fint korn för glans. Putsa tills du är nöjd bara, avfetta ordentligt och klarlack
    ...
    Jag kört ett race med en del av hjulupphängningen, och helt klart är det A & O att göra ett så bra förarbete man bara kan... När man väl polerar ser man ju minsta lilla repa. Urk, man får hybris av att se alla de där små skavankerna!
    Tack för att du gjort mig till en riktig pedant...

Bannad Jaegers avatar
    Namn
    Jonatan B
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    studerar
    har en fråga.. jag hade tänkt polera upp kamaxelkåpan på min kadett och där är någon lack på den som sitter så in i h****e.. hur får jagf vbort den på lättast sätt??

MVH
    Jonatan
    Jonatan Bengtsson
    Opel Kadett GSi 16v
    Min ProjektTråd
    www.Karel.se

Sponsorer:
    www.Raidopower.se
    www.Ljudia.se
    www.Fyndborsen.se
    Myspys

Audi NaRkOmAn
    Namn
    Dennis Jonsson
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    NC Operatör
    Vart får man tag i vaxet å alla trissor? en inköpslista vore fint.

Slide in, burn out Willys avatar
    Namn
    Fredrik Williams
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Elektriker
    Sticky!

Får se om man ger sig på nått i motorummet =)

KawasakiGrön Nemoracer
    Namn
    Emil J
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    studerande
    Jag undrar om denna guide finns på någon annan sida nu eftersom supras.nu verkar vara hackat =(

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •