Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 37
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Johan R
    Reg.datum
    aug 2001
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    189

    "Tjockare" helsyntet motorolja?

    Någon som har tips någon "tjockare" högre viskositet helsyntet motorolja?

    Har kört på mobil1 5w50 men den känns lite för tunn..

    Bilen går endast på sommaren så den behöver ju inte vara så lättflyttande i kyla.

    Nån som har några tips?
    Senast redigerat av Red Devil den 2005-06-22 klockan 14:53.

  2. #2
    Cruiser
    Namn
    Daniel Norlund
    Reg.datum
    okt 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    140
    Citat Ursprungligen postat av Red Devil
    Någon som har tips någon "tjockare" högre viskositet helsyntet motorolja?

    Har kört på mobil1 5w50 men den känns lite för tunn..

    Bilen går endast på sommaren så den behöver ju inte vara så lättflyttande i kyla.

    Nån som har några tips?
    häll i två flskaor stp.. eller går ner till delsyntet..
    V8 POWER

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Morgan Nordin
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Tellus
    Inlägg
    556
    Citat Ursprungligen postat av Red Devil
    Någon som har tips någon "tjockare" högre viskositet helsyntet motorolja?

    Har kört på mobil1 5w50 men den känns lite för tunn..

    Bilen går endast på sommaren så den behöver ju inte vara så lättflyttande i kyla.

    Nån som har några tips?
    Frågan är om din motor tycker att "oljan känns tunn"?

    Castrol RS 10W/60?

    MVH

    MN

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    9 572
    Med några undantag så står det i regel inte rätt till om en motor kräver en olja tjockare än 50 i varmviskositet. Detta kan bero på att motorn är sliten eller helt enkelt felaktigt konstruerad, för en sak är säker, en så tjock olja är inget man vill använda.

    Det vanligaste undantaget brukar vara att man har problem med att oljan blir förorenad, exempel på detta är långloppsskörning (Motuls 300V 20w60 olja kallas således Le Mans).

    Att mineral, eller delsyntet på något sätt skulle vara tjockare än syntetolja är felaktigt. Vill man ha något jättetjockt finns ju syntetiska smörjfett, men frågan är vem som är dum nog att slå i det i motorn? Red Line har även en syntetolja med 70 i varmviskositet om man nu skulle önska det.

    I de flesta fall som ägaren uppger att "bilen behöver tjockare olja" så sitter det igentligen i skallen på ägaren, inte under huven i bilen.

    Generellt kan man säga att en tjockare olja används vid större spel och då tålighet mot utspädning är viktigt. Vid större spel så skulle helt enkelt läckaget att den tunnare oljan bli stort samt att den inte skulle kunna skapa en bärande oljefilm i fullfilmssmorda lager. Då friktionsförlusten i lagerna beror på skjuvningen av oljan så ger en lägre viskositet den lägsta friktionsförlusten, man försöker således använda så tunn olja som möjligt för att öka motoreffekten, minska bränsleförbrukningen och öka responsen hos ev. turboaggregat. Bara för att oljan sedan är tunnare så innebär det inte att filmen är svagare vid "boundary" eller "mixed" smörjning, den första förekommer vid låga hastigheter och kännetecknas för att ge hög friktion och nötning och förekommer på kända slitställen som i cylinderloppet där kolvarna vänder och på var sida om spetsen på kamaxelns knockar.

  5. #5
    Vi ses,om du är snabb nog
    Namn
    Lars A
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    GBG
    Jobb
    Företagare båtbranch
    Inlägg
    1 081
    Lite OT. Mina ventiler tickar vackert. En kille sa att jag skulle hälla i tjockare olja för att få tyst på dom.

    Inget som jag svalde då jag tror dom är på väg at gå i pension men undrar gör man.

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    9 572
    Citat Ursprungligen postat av nemtrix
    Lite OT. Mina ventiler tickar vackert. En kille sa att jag skulle hälla i tjockare olja för att få tyst på dom.

    Inget som jag svalde då jag tror dom är på väg at gå i pension men undrar gör man.
    Är det hydrauliska tryckare så kan det ibland fungera med att slå i en tunnare olja vilken lättare kan få ur smuts som får dem att läcka. Att byta ut tryckarna brukar dock ofta krävas.

    Har man mekaniska tryckare så är det helt enkelt en justering av ventilspelet som behövs.

  7. #7
    Vi ses,om du är snabb nog
    Namn
    Lars A
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    GBG
    Jobb
    Företagare båtbranch
    Inlägg
    1 081
    Det är väl hydrauliska i 850. Jag ska renovera motorn men tiden är inte rätt nu.....tänkte bara om mna kunde få dom att tystna iaf över sommaren sen ska motorn rivas.

  8. #8
    Superbeast MrWinters avatar
    Namn
    Niklas E
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norr om Uppsala
    Jobb
    Maskinist
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Med några undantag så står det i regel inte rätt till om en motor kräver en olja tjockare än 50 i varmviskositet. Detta kan bero på att motorn är sliten eller helt enkelt felaktigt konstruerad, för en sak är säker, en så tjock olja är inget man vill använda.

    Det vanligaste undantaget brukar vara att man har problem med att oljan blir förorenad, exempel på detta är långloppsskörning (Motuls 300V 20w60 olja kallas således Le Mans).

    Att mineral, eller delsyntet på något sätt skulle vara tjockare än syntetolja är felaktigt. Vill man ha något jättetjockt finns ju syntetiska smörjfett, men frågan är vem som är dum nog att slå i det i motorn? Red Line har även en syntetolja med 70 i varmviskositet om man nu skulle önska det.

    I de flesta fall som ägaren uppger att "bilen behöver tjockare olja" så sitter det igentligen i skallen på ägaren, inte under huven i bilen.

    Generellt kan man säga att en tjockare olja används vid större spel och då tålighet mot utspädning är viktigt. Vid större spel så skulle helt enkelt läckaget att den tunnare oljan bli stort samt att den inte skulle kunna skapa en bärande oljefilm i fullfilmssmorda lager. Då friktionsförlusten i lagerna beror på skjuvningen av oljan så ger en lägre viskositet den lägsta friktionsförlusten, man försöker således använda så tunn olja som möjligt för att öka motoreffekten, minska bränsleförbrukningen och öka responsen hos ev. turboaggregat. Bara för att oljan sedan är tunnare så innebär det inte att filmen är svagare vid "boundary" eller "mixed" smörjning, den första förekommer vid låga hastigheter och kännetecknas för att ge hög friktion och nötning och förekommer på kända slitställen som i cylinderloppet där kolvarna vänder och på var sida om spetsen på kamaxelns knockar.
    Vad jag förstår så har han redan bestämt sig för att skaffa en tjockare olja, och då är det ju ganska dumt att idiotförklara någon på förtid va...?
    Om hans motor nu skulle vara felkonstruerad tex som du skriver, så är det väl lite enklare att hälla i en olja som funkar än att bygga om motorn....? =)
    Självklart är det optimala att köra med en så tunn olja som möjligt, men då förutsätter det att motorn är byggd för det samt att allt är i toppskick osv, men tyvärr så rullar det inte speciellt många formula 1 bilar på våra vägar....

    Jag använder Mobil1 15w-50 4T Racing, som är till motorcyklar egentligen, och den är ju tjockare än 5w-50... Denna olja finns även förpackad i "bil-olje-dunkar", dock inte i sverige. Finns på MECA bla...

  9. #9
    .
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Avesta el. Oljeplattform
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Inlägg
    10 020
    Mobil1 15w-50 4T Racing är väl bara "tjockare" än en 5W-50 vid kallstarter?? När de har driftstemperatur så torde de vara likvärdiga så de har samma klassning i den änden.

    Kör du din bil bara när den är kall..... ;-)

    Sen har väl inte S-Johan idiotförklarat någon, utan snarare bara sagt som det är om oljor. Helt klart så verkar oljor vara en av de saker som alla ha en massa åsikter om, men mycket få som egentligen begriper ett jota om. Vilket lätt kan ses på alla motorforums evinnerliga trådar om olja som är fyllda till bredden av skrönor och andra stolligheter med glest mellan korrekta fakta och kunskap.

    Lika så är det för mig en total gåta att de flesta verka snappa upp allt i skrönväg om oljor och gladeligen förmedla dem vidare. Men inte ha förmågan att gå in på oljetillverkarnas sidor och läsa klara fakta i saken. Sådana fakta blir de ofta misstänksamma mot...

    Märkligt.


    KTL

  10. #10
    Registered User
    Namn
    Mats A
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    eslöv
    Inlägg
    2 679
    som saabjohan sade ... det sitter mycket i huvudet... jag har också svårt att acceptera den tunna syntetoljan... det strider ju mot ens intution... men faktum är att en syntetolja har högre bärighet vid tunna oljefilmer än en mineralolja så det är ingen fara... oljetrycket kan o är ofta en aningens lägre med syntetolja också.. så det känns som om den inte är bra fast det är helt ok...

  11. #11
    .
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Avesta el. Oljeplattform
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Inlägg
    10 020
    Citat Ursprungligen postat av hauge
    som saabjohan sade ... det sitter mycket i huvudet... jag har också svårt att acceptera den tunna syntetoljan... det strider ju mot ens intution... men faktum är att en syntetolja har högre bärighet vid tunna oljefilmer än en mineralolja så det är ingen fara... oljetrycket kan o är ofta en aningens lägre med syntetolja också.. så det känns som om den inte är bra fast det är helt ok...


    Ja hur menar du nu då??

    Menar du att syntetoljan är tunnare än mineral? Varför skulle den vara det? Hur tunn eller tjock oljan är vid olika temperaturer bestäms av ett viskositetsindex, alltså en testnorm kan man säga. Inte av om det är en mineral eller syntet.

    En 15W-50 billig mineral är lika tunn/tjock som en svindyr 15W-50 helsyntet....


    KTL

  12. #12
    Registered User
    Namn
    Mats A
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    eslöv
    Inlägg
    2 679
    nu tolkade du in något som jag inte skrev eller inte menade.

    Men när du för det på tal så behöver två olika oljor som har samma viskositet inte upplevas lika tjocka eller tunna vid en viss temperatur. Viskositeten är inte riktigt hur lätt det rinner ur flaskan eller hur lättflytande den är, även om det oftast har ett visst samband.

    ett exempel även om det kanske inte är det bästa, men det återspeglar det med att hälla ur flaskan:
    ta två olika burkar klarlack... den ena rinner lätt ur burken mens den andra kan man vända upp o ner på utan att det rinner. Ändå har de två olika lackerna samma viskositet.. svaret är att den ena lacken är tixotrop.

    Nu var det länge sen jag höll på med viskositeter i vilket fall så fanns det två etablerade sätt att mäta viskositet.. kommer inte ihåg den ena. Den andra var att att man förde ner en skivformad kropp i vätskan ock kraften som krävdes för att rotera kroppen var ett mått på viskositeten och enheten var mikro-pascal-sekunder.

  13. #13
    Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    9 572
    En viskositet är ju egentligen ett mått på hur högt motstånd mot skjuvning oljan har. Man kan ju tänka sig att oljan har flera "lager" i en oljefilm; alltså har man två metalldelar med oljefilm däremellan så kommer lagerna nämaste respektive metalldel ha samma hastighet som respektive metalldel medans hastigheten däremellan kommer att variera. Har oljan högre viskositet, dvs högre motstånd mot skjuvning så vill oljan motverka hastighetsskillnaden mellan "lagerna". Detta innebär ju förstås också att en tjockare olja blir mera trögfluten.

    Det finns några olika sätt att mäta viskositeten hos en olja, vill man testa själv så är förmodligen att mäta upp gränshastigheten hos en kula som får falla fritt i vätskan sannolikt den enklaste metoden. Kanske inte ger så bra svar i brist på bra utrustning, man iaf.

    Vad som brukar förvirra folk är att syntetoljor i regel har högre viskositetsindex, så för en given varmviskositet så är de mera lättflytande då de är kalla, dvs under de förhållanden man normalt ser oljan i samband med påfyllning. Dock innebär i regel också ett högt viskositetsindex att oljan är mera trögfluten vid temperaturer högre än de 100 grader då man mäter varmviskositeten. Detta innebär att den enligt vissa "så härligt trögflytande mineraloljan" i själva verket kan vara mera tunnflytande då det verkligen räknas!

    En F1 bil ska köra på en olja något i stil med 15W-30, vilket normalt brukar användas i banracing vid kortare distanser. I kval går man dock ibland ned till ännu tunnare olja. I ex. Top Fuel går dock motorerna istället med tjock olja och upp till 70 i varmviskositet förekommer. I de flesta nyare bilar så är motorerna avsedda att gå med 30 eller 40 olja fast 50 olja kan också vara lämpligt ibland. Tjockare än så brukar inte vara att rekommendera, och ska egentligen inte behövas. I några fall använder man också tunnare olja, dvs 20 i varmviskositet. Siffran före W betyder naturligtvis winter, dvs oljans egenskaper under låga temperaturer. Om man ska ha ex. 0W, 5W eller 15W avgörs i första hand av vart bilen används, används bilen exempelvis i Sverige under vintern så ska man inte ha en 15W olja i, och används motorn bara under sommaren eller i ett varmare klimat så kanske inte 0W är nödvändigt.
    Dessa siffror som sedan anger viskositeten är förstås inte själva viskositeten heller utan en viskositetsklassning (enligt Society of Automotive Engineers) där varje klass anger ett viksositetsintervall vid exempelvis 100 grader, eller låga temperaturer med krav på pumpbarhet med W klassningen.

    För de flesta bilägare som inte har tillgång någon testutrustning är det väldigt svårt att avgöra vad motorn inte har för oljebehov, dvs de flesta fall då ägaren tycker att bilen behöver det ena eller det andra så har det vanligtvis inget med fakta att göra utan effekten är mest psykologisk.

    Sedan är det tyvärr också så att det råder delade meningar om vad en syntetolja egentligen är, vilket gör att man i regel föredrar att prata om "klasser" istället för "syntetisk" eller "mineral". Generellt kan man då säga att en högre klassning är bättre än en lägre, en viss överlappning finns dock.

  14. #14
    Registered User
    Namn
    Mats A
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    eslöv
    Inlägg
    2 679
    där var det !!
    har alltid tyckt att det är läbbigt när man häller i syntetoljan efterom den är så himla lättflytande vid rumstemp. Intuitionen säger ju att den kommer att bli som vatten när den kommer upp i temp vilken den ju självfallet inte blir.

  15. #15
    .
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Avesta el. Oljeplattform
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Inlägg
    10 020
    Citat Ursprungligen postat av hauge
    nu tolkade du in något som jag inte skrev eller inte menade.

    Men när du för det på tal så behöver två olika oljor som har samma viskositet inte upplevas lika tjocka eller tunna vid en viss temperatur. Viskositeten är inte riktigt hur lätt det rinner ur flaskan eller hur lättflytande den är, även om det oftast har ett visst samband.

    ett exempel även om det kanske inte är det bästa, men det återspeglar det med att hälla ur flaskan:
    ta två olika burkar klarlack... den ena rinner lätt ur burken mens den andra kan man vända upp o ner på utan att det rinner. Ändå har de två olika lackerna samma viskositet.. svaret är att den ena lacken är tixotrop.

    Nu var det länge sen jag höll på med viskositeter i vilket fall så fanns det två etablerade sätt att mäta viskositet.. kommer inte ihåg den ena. Den andra var att att man förde ner en skivformad kropp i vätskan ock kraften som krävdes för att rotera kroppen var ett mått på viskositeten och enheten var mikro-pascal-sekunder.

    Nja, jag tolkade egentligen inget alls, utan frågade vad du egentligen menade.

    När det gäller viskositeter så tror jag nog att ditt exempel med klarlack inte kan vara helt riktig. Givetvis har de olika viskositet om de är olika trögflutna, ja allt då för den temp det talas om. Att förhållandet sen kan ändra sig om tempen ändras är en annan sak.

    Visst är det så att många lurar sig på att helsynteten ofta är mer tunnflytande i flaskan på hyllan i rumstemp. än vad många mineraler är. Men så används ju oljorna mycket sällan i rumstemp...

    Viskositeten kan även mätas genom att hälla oljan/vätskan genom en "tratt" vid vissa temperaturer och sen mäta tiden det tar för en given mängd att rinna igenom. Har man då två olika vätskor som är olika tjocka i rumstemp, så får de också normalt olika viskositet i det testet vid den tempen.

    KTL

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •