Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005

Slits motorn mycket vid trimmning?

Tjena

Vi säger att jag har en Volvo s70 med t5 motor och har steg 1 chippat den. Slits det mycket mer än när man inte har trimmat den? Givetvis så får den stå på tomgång tills den blivit varm först. Nu snackar vi rätt så normal körning, inte ligga och pressa den hela tiden.

MVH

Back in Black!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Chaufför
    vid "normal" körning slits den ju inte mer än nödvändigt, dvs när du inte kör skiten ur den... men börjar du gasa osv så ere klart att grejjerna slits fortare, du förändrar turbotryck, bränsletillförsel osv vilket tär lite mer på grejjerna...
    så hur mkt du vill slita på grejjerna.......
    MVH// Richie |

Glidare
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2004
    Att låta en bil värmas upp på tomgång skadar bilen ännu mer än trimningen skulle jag tro.

När bilen är kall och går på så lågt varv så tar det längre tid för oljan att hitta ut i alla kanaler osv vilket gör att motor snurrar med försämrad smörjning. Finns en lite mer akademisk tråd om detta, men många misstar sig, åk ut och kör lugnt istället tills bilen är varm!

BTW, steg 1 trim brukar oftast bara vara lite höjt laddtryck, skadar inte alls. Men om turbon är på bristgränsen så kan den vara på G, då många skyller på trimningen som skyndar på det hela lite...

Kleiv
    Guest
    Bra olja och serva den som den borde göras så är det nog lugnt vid måttlig trimning. Köper du trim av folk som vet vad dom håller på med så skulle iaf jag kunna sova lugnt om nätterna.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av kaell
    Att låta en bil värmas upp på tomgång skadar bilen ännu mer än trimningen skulle jag tro.

När bilen är kall och går på så lågt varv så tar det längre tid för oljan att hitta ut i alla kanaler osv vilket gör att motor snurrar med försämrad smörjning. Finns en lite mer akademisk tråd om detta, men många misstar sig, åk ut och kör lugnt istället tills bilen är varm!

BTW, steg 1 trim brukar oftast bara vara lite höjt laddtryck, skadar inte alls. Men om turbon är på bristgränsen så kan den vara på G, då många skyller på trimningen som skyndar på det hela lite...
    En del turbo kittade bilar måste ju stå på tomgång säger dom. Till och med jag vet så mycket att bilen inte tar mer skada av att stå på tomgång innan körningen som själva trimmnigen. Tack för alla svar, kom gärna med fler =)

Granada rules
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2002
    Citat Ursprungligen postat av Rallee
    En del turbo kittade bilar måste ju stå på tomgång säger dom. Till och med jag vet så mycket att bilen inte tar mer skada av att stå på tomgång innan körningen som själva trimmnigen. Tack för alla svar, kom gärna med fler =)
    det är inte riktigt hela sanningen, jag har ett sk högtryckskitt i min oljepump den ger ett bra tryck redan vid tomgång, då kan man låta den stå på tomgång utan att oroa sig, men det skadar aldrig att KÖRA en motor varm och aldrig pressa en trimmad motor som inte har fått upp arbetstemp

det är EFTER körningen du ska låta en turbobil stå på tomgång för att låta turbon svalna osv.

Registered User OLJEKYLD GSXRs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Elektriker
    Det är ju oljan man vil få varm, och den blir inte speciellt varm av att stå på tomgång även om du får upp vattentempen. Varmköra gör man inte på tomgång utan körandes med låg belastning.

Skandal scener Dr.Mausers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2004
    Om vi skippar detta med tempen på olja osv så har du trimmat en bil med steg 1 så brukar det i dom flesta fall bara vara lite chippning och när du chippar en bil så höjer du ju laddtrycket och optimerar motorn och det brukar leda till mindre bensin förbrukning. Så jag tror inte du sliter nå mer än turbon möjligtvis, knappt det. Och gasar du på lite mer så sliter det ju givetvis lite mer på delarna men servar du och håller efter den som man ska göra så skulle jag vilja säga att motorn håller längre än om man alltid kör lugnt och inte varvar den. Men då menar jag inte att man ska åka runt och varva 6000-7000 för jämnan.

MVH

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Vid normal körning blir det givetvis ingen skillnad i hållbathet om trimmet är riktigt gjort. Om det inte är ordentligt gjort, ja det är något annat....
    Men man trimmar väl ändå inte sin bil för att köra lugnt?
    När man utnyttjar den extra effekten slits motorns interna delar, växellåda, osv. betydligt mer. En tummregel är att livslängden minskar i kub med effekt höjningen (förutsätter måttliga höjningar) dvs. om du tex chippar bilen från 180hk till 200hk höjs effekten 10%. Livslängden minskar då till 1/(1,1*1,1*1,1)=0,75 dvs 25% kortare livslängd.
    Om det är mycket eller lite beror ju helt på hur bilen är dimmensionerad, har tex. hört att växelådan på tidiga Saab 9000 turdo bara klarade full effekt på ettan i sammanlaggt 2min UTAN momentbegränsning. Medan VAGs 6växlade lådor verkar hålla otroligt mycket....

Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av stallan
    En tummregel är att livslängden minskar i kub med effekt höjningen (förutsätter måttliga höjningar) dvs. om du tex chippar bilen från 180hk till 200hk höjs effekten 10%. Livslängden minskar då till 1/(1,1*1,1*1,1)=0,75 dvs 25% kortare livslängd.
    Hur motiverar du den tumregeln? Påstår inte att du har fel, men jag är nyfiken

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Tyvärr kan jag inte presentera någon härledning eftersom det är just en tumregel. Jag har fått lära mig den av en gammal kollega som jobbat med motorprovning åt Saab (ej på Saab utan på konsultbolag).
    Att räkna ut något liknade som gäller generellt är förmodligen helt omöljigt då många olika mekanismer är inblandade, och dessa skiljer dessutom mellan olika material och konstruktioner.

Skandal scener Dr.Mausers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2004
    Citat Ursprungligen postat av stallan
    Vid normal körning blir det givetvis ingen skillnad i hållbathet om trimmet är riktigt gjort. Om det inte är ordentligt gjort, ja det är något annat....
    Men man trimmar väl ändå inte sin bil för att köra lugnt?
    När man utnyttjar den extra effekten slits motorns interna delar, växellåda, osv. betydligt mer. En tummregel är att livslängden minskar i kub med effekt höjningen (förutsätter måttliga höjningar) dvs. om du tex chippar bilen från 180hk till 200hk höjs effekten 10%. Livslängden minskar då till 1/(1,1*1,1*1,1)=0,75 dvs 25% kortare livslängd.
    Om det är mycket eller lite beror ju helt på hur bilen är dimmensionerad, har tex. hört att växelådan på tidiga Saab 9000 turdo bara klarade full effekt på ettan i sammanlaggt 2min UTAN momentbegränsning. Medan VAGs 6växlade lådor verkar hålla otroligt mycket....

Jag tycket att 25% kortare livsläng inte låter rimmligt alls.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Nyckel ordet är vid fullt effektutag. Hur stor del av alla mil då kör tar du ut allt? Förmodligen inte många procent om du inte tävlingskör. När du inte tar ut mer än orginaleffekt är allt som vanligt.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Har för mig att Volvo ska haft några värden på ökning av slitage/risk för haveri pga trimning. Nu kommer jag inte ihåg resultaten men procentuellt så rör det sig om ganska stora skillnader. Som tur är så har man ganska ordentliga marginaler från start varför även en stor ökning ger relativt få problem.

Vid trimning så påverkas förutom motorn även komponenter som turbo, koppling, växellåda, drivaxlar. Generellt så ökar även belastningen på andra komponenter som ett resultat av bilens förbättrade prestanda.

P.S. En motor ska inte värmas upp genom att stå på tomgång. Låt motorn gå på tomgång ett tiotal sekunder efter start så att den får upp oljetrycket, sedan är det bara att börja köra lite försiktigt. D.S.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •