Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    M3 Evo Turbo
    Namn
    Johan N
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    bilmek

saab motor med bakhjulsdrift, vxlåds tips?

vi fundrar på att använda en saabmotor på en bakhjulsdriven bil, finns det några lådor som passar bolt on? eller andra tips? låt säga att man kapar loss sprängkåpan från saab lådan och svetsar på den på en annan växellåda då bör man centrera svänghjul och ingående axeln mer eller mindre spikrakt va?
    tacksam för svar..
    mvh
    10.01s 236km/h @ 402m

Grillmästare
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    jan 2005
    Saab "kortmotor" (from -94) passar ihop med opel omegas växellåda(r25)

Den gamla "långmotorn" har då inte jag lyckats hitta någon rwd låda som passar utan mod.
    Din teori om att skarva två sprängkåpor bör ju fungera..
    Saab kåpan har en lite speciell utformning men en duktig svetsare(aluminium) får säkert till det..

Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Glasmästare
    du ska ha lådan med OHC mönster! Alltså den från en 2liters Omega, de kan vara samma bultmöster på dom nyare omegorna men de kan jag inte svara säkert på! De bästa hade nog vart en låda från en mv6a men som sagt, vet inte om den passar :/ Den har i alla fall den kraftigare drevsatsen som finns i R28an, men den gamla R28an har CIH mönster...
    1976 Kadett Pro Retro Projekt.
    1971 Manta 1900SR.

M3 Evo Turbo
    Namn
    Johan N
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    bilmek
    okej då e ja me, oplarna har ja koll på, saabarna e ja däremot mkt sämre på=) hörde med en bekant som hade lådan från just omega med ohc motor till sin saab men det var åxå nån nyare historia.. vad skiljer på långmotor och kortmotorn? jag e helt kass när de gäller saab som sagt
    mvh
    10.01s 236km/h @ 402m

- Baalzamons avatar
    Namn
    Kalle B.
    Reg.datum
    okt 2003
    Citat Ursprungligen postat av Fear This
    okej då e ja me, oplarna har ja koll på, saabarna e ja däremot mkt sämre på=) hörde med en bekant som hade lådan från just omega med ohc motor till sin saab men det var åxå nån nyare historia.. vad skiljer på långmotor och kortmotorn? jag e helt kass när de gäller saab som sagt
    mvh
    Det finns en adapter att köpa för att få en kortmotor att passa på en bmw växellåda. Detta är en bättre lösning på lång sikt, åtminstone om man skall trimma. Och jag antar att det är just för att trimma som du vill ha saabmotor... Opels lådor är förvisso enklare att få dit, men de tål väll inte ens en tredjedel av vad vissa BMW:s lådor tål.

Kolla in detta forum för mer info:

Lowbudgetrides.com

Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Glasmästare
    R25an pallar mot 300hk, R28an en bit till! Men en M3 låda pallar ju en hel del mer! Kör inte Hammarström med orginal låda i sin 9 sekunders racer?
    1971 Manta 1900SR.

- Baalzamons avatar
    Namn
    Kalle B.
    Reg.datum
    okt 2003
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    R25an pallar mot 300hk, R28an en bit till! Men en M3 låda pallar ju en hel del mer! Kör inte Hammarström med orginal låda i sin 9 sekunders racer?
    Det är vridmomentet som tar död på växellådor, inte effekten. 300hk, är det från en högvarvig B204? Vad händer om man utsätter den för det bättre vridet i den mera långslagiga och lågvarviga B234? Klarar den bara 250hk då?

Men hur som helst så spelar det ingen större roll. Byter man till saabmotor i sin bil så är man normalt sett ute efter mer kraft än 300hk. Dessutom är en låda från 325i E30 eller till och med E36 ofta billigare än opellådorna.

Synd att ingen har konstruerat en adapterplatta för att montera en låda från bmw med M30 på en saab långmotor. Den hade jag köpt på en gång.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av Baalzamon

Synd att ingen har konstruerat en adapterplatta för att montera en låda från bmw med M30 på en saab långmotor. Den hade jag köpt på en gång.

Adapter för lådor från BMW:s stora sexor typ 535, M5 på SAAB långmotor har jag, men de är inte till salu. Surt sa räven. Men det är ingen match för en händig karl att göra en egen, det är ju inte ett kärnkraftsbygge direkt.... ;-)

Jag har även gjort adrapter för andra BMW-lådor på SAAB kortmotor, inte heller till salu.

Adapter för GM Hydramatic 350 på SAAB kortmotor finns det med.

KTL

Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Glasmästare
    Det är vridmomentet som tar död på växellådor, inte effekten. 300hk, är det från en högvarvig B204? Vad händer om man utsätter den för det bättre vridet i den mera långslagiga och lågvarviga B234? Klarar den bara 250hk då?

Men hur som helst så spelar det ingen större roll. Byter man till saabmotor i sin bil så är man normalt sett ute efter mer kraft än 300hk. Dessutom är en låda från 325i E30 eller till och med E36 ofta billigare än opellådorna.

De är med främst turboladdade opelmotorer, R28an är testad med sexorna och R25an med 2 liters fyran kan jag tänka mig.. (detta är inte fakta utan vad jag läst mig till att dom "ska" palla!)

Men en B234 lär ju göra mos av en R25a rätt tidigt.. jag skrotade ju min med 115hk och 170nm :P haha
    1971 Manta 1900SR.

Life Together. Nissandes! NiklasOs avatar
    Namn
    Niklas Olofsson
    Reg.datum
    nov 2005
    Jobb
    Industriarbetare.
    Ta en kik här:
    Lowbudgetrides.com
    Finns mycket nyttigt att läsa.

- Baalzamons avatar
    Namn
    Kalle B.
    Reg.datum
    okt 2003
    Citat Ursprungligen postat av KTL
    Adapter för lådor från BMW:s stora sexor typ 535, M5 på SAAB långmotor har jag, men de är inte till salu. Surt sa räven. Men det är ingen match för en händig karl att göra en egen, det är ju inte ett kärnkraftsbygge direkt.... ;-)

KTL
    Du har inga ritningar eller något sådant? Visserligen spelar det ingen roll, jag fixar till någonting i lugn och ro så småningom. Skönt att höra att det går bra att fixa till.

M3 Evo Turbo
    Namn
    Johan N
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    bilmek
    Det finns en adapter att köpa för att få en kortmotor att passa på en bmw växellåda. Detta är en bättre lösning på lång sikt, åtminstone om man skall trimma. Och jag antar att det är just för att trimma som du vill ha saabmotor... Opels lådor är förvisso enklare att få dit, men de tål väll inte ens en tredjedel av vad vissa BMW:s lådor tål.

Kolla in detta forum för mer info:

Lowbudgetrides.com
    iden med opel lådor är skrotad, lutar tragiskt nog åt en långmotor från saab 9000t + ex en bmw 325 låda pga ekonomin men jag tackar så mkt för länken!
    10.01s 236km/h @ 402m

M3 Evo Turbo
    Namn
    Johan N
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    bilmek
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    5petad zf är overkill på detta snikbygge som kommer ske, en 325 låda för 1000kr mot en m3 för 5000kr så blir de lätt getragen i 325an och yes är en sån han har i 9 sec räcern, finns en anledning till varför ja har en sån i finbilen
    10.01s 236km/h @ 402m

M3 Evo Turbo
    Namn
    Johan N
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    bilmek

Jag har även gjort adrapter för andra BMW-lådor på SAAB kortmotor, inte heller till salu.

KTL
    svin fixa en ritning nu så lovar jag att inte tjata på dej att du ska sälja en adapter
    10.01s 236km/h @ 402m

Bannad
    Namn
    Pekka L
    Reg.datum
    jul 2001

KTL
    Varför öppnade du limpsaxen om du endå inte ville hjälpa till?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •