g-son - MB 190e 2.3-16T
Bilsnack
Sidan 1 av 69 12345678112131 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 1021
  1. #1
    Dåligt grepp! g-sons avatar
    Namn
    Gordon E
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Växjö
    Jobb
    Volvoarbetare
    Inlägg
    731

    GordonE - Mercedes 190E 2,3-16 (10.18@235 Action meet)

    Mercedes 190E 2.3-16 -86


    Uråsa 2005 (Pv´n får däng men det var riktigt jämnt faktiskt)


    Gamla motorrummet


    Snabbspec
    Block 1mm öd borrat, Kolvkylningsmunstycken ditsatta
    Orginaltopp, lätt portad 37/33mm
    Kamaxlar Dr. Schrick 268grader 9.5mm lyft. Dubbla ventilfjädrar
    Justerbara kamdrev
    Cp-kolvar räknar veckorna...
    H-profils vevstakar 2.5mm längre än orginal
    Garrett T04e 60-1
    Hks-sqv dumpventil
    Hks 50mm kopia wastegate(modifierad)
    Rostfritt grenrör för twinentry
    Dubbla bränslepumpar
    Getrag 275 växellåda
    Diffbroms 3.23 utväxling
    Lättat svänghjul
    Sachs Race Engineering 707-tryckplatta med organisk lamell
    Nyrenoverade kopplingscylindrar, nytt kopplingsrör med stålomsunnen slang
    Aeromotive bränsletrycksregulator

    Planerat
    Fräsa o-ringsspår(fixat)
    Fräsa av blocket(fixat)
    Arp-pinnbultsats till topp(fixat)
    Arp-bult till svänghjulet(fixat)
    Borra block(fixat)
    Balansera vevpartiet(fixat)
    En andra aluminiumgavel till IC´n(fixat)
    IC-rör i Alu
    Fixa färdigt kopplingsröret med stålomspunnen slang(fixat)
    Allmän upp putsning under huven
    Skärmbreddare Evo2
    18" fälgar
    Båge
    Rallystolar(fixat en Sparco evo)
    Drivaxlar i fjäderstål


    Här har skogsgröns flödesavdelning varit i farten...


    Kopplingspaket. Svänghjulet minskade sin vikt från 7.66kg till 5.38kg. Dvs 2,28kg. Lite över 9mm tjockt som minst. Såg ut som på bilden bredvid innan...



    Motorblocket före och efter planfräsning(notera cylinderrepor)



    Oringningen av blocket klar


    Tråget under ombyggnad. Inte helt klart ännu


    Justerbart kamdrev, med utbytt drev.


    Arp-bult till topp, stakar och svänghjul


    Historia och ingående beskrivning


    Bilen inhandlades 2002 med tanken att den skulle utrustas med turbo innan den köptes. Handlade en sleten turbo och lite grejer innan jag köpte bilen tom. Jag tror att jag han köra ca 100 mil innan den revs för att installera det första steget.

    Förhållande för en bra maskin fanns ju och priset på dessa bilar var fint. En vikt på ca 1300kg kändes ju inte helt fel heller. Sedan dess har det rullat på och lite bättre grejer har inskaffats. Budgeten har alltid varit lågt ställd, men man hinner handla på sig en massa grejer med tiden. Fjolårets spec finns i textform här under.

    Målet är att bilen ska gå bättre än den gjorde förra året och att den ska hålla lite längre.

    Snabbspec motor
    Block: 1mm öd borrat, kommande o-ringning

    Motor:

    102.983 2.3-16 renoveringsborrat till 96mm
    Standard bottendel, stakar från äldre 102 motor med bredare lagerbanor, svarvade kolvar från 8v med ventiluttag. 8,5:1 komp.
    Svänghjul från 2,0 omsvarvat/fräst för att passa Sprinter 250mm koppling.

    Orginaltopp, mycket lätt modifierad av mig själv, ventilsäten frästa och ventilerna maskinslipade.
    Dr. Schrick kamaxlar 268grader och 9,5mm lyft. Egentillverkade kamdrev med justering +-5grader.

    Orginalinsug, matchportat mot toppen, 63mm spjällhus utrustat med o-ringar på axeln.
    Egentillverkad rostfri fuelrail.

    Dubbla pumpar kopplade i serie från mercedes 500e gamla modellen, flödar ca. 170 lit/min vid 6 bar.
    Orginal bränslefilter. Siemens deka 72lb/h spridare utrustade med dubbla o-ringar. Detta för att det ska passa utan att modifiera insuget. Malpassi linjär bränsletrycksregulator. 6mm bränsleledningar i gummislang.

    Rostfritt grenrör. Anpassat för twinentry aggregat. Två separata rör som leder i bra vinkel till ca 1mm under wastegatens ventil, för bättre respons. Tillverkat efter eget huvud med 48mm rör för högt flöde. Varierandde piplängd, främst för att det inte finns så mycket plats på avgassidan.

    Wastegaten är en 50mm HKS-kopia omgjord med justerbart fjädertryck, packbox(viton) tätat ventilskaft, upportat hus och omsvarvad ventil för längre slaglängd.

    Turbon är en Garrett hybrid mellan T4 kompressordel(60-1)(60mm inducer) och steg tre axel(57mm exducer). Kompressorhus a/r. 0.70 och turbinhus a/r. 1.06 twinentry.
    Stålkullagrad på kompressorsidan och skruvat 270 lager. Vattenkyld kärna så att man slipper puttra på tomgång i onödan. Laddtryck 0,75 bar.

    Avlastningsventilen är en ÄKTA HKS SQV (gammal modell i plast, men samma funktion med minre pys och väs) med uppsvarvat inlopp från 16mm hål till 34mm. Mjukt inställd för minst surge. Stängd på tomgång.

    Intercooler från Iveco med en plastgavel och en aluminiumgavel. Perfekt storlek, kunde inte vara större. Alla tryckslangar är av vanliga svarta gummislangar som är vävförstärkta.

    JR luftfilter modell för litet. Tålde inte värme, det smälte så att jag fick skära bort anslutningen och limma dit en aeroport med rutlim i stället. Bättre flöde blev det i alla fall efter operationen. Funderar på att sätta dit ett pappersluftfilter i framtiden, för att det är bätte på alla sätt.

    Oljekylare från okänd mercedes med omsvetsade anslutningar.

    Avgassystem gjort i rostfritt av mig själv i 3" med Simons största dämpare omsvetsad för att inte hänga ner i backen. Bandklammor i alla skarvar och ett flexrör i mitten.


    Motorstyrning:

    Orginal KE-Jetronic lagt på hyllan i förmån för ett Haltech F9a utrustat med 3-bars map-sensor. Inte så high-tech men funkar utmärkt till mig. Jag använder inga extrafunktioner för närvarande, men man kan programmera turbotimer, laddtrycksstyrning, fläktstyrningar, styrning av variabelt insug, lambda-styrning, tomgångsmotor mm. Eventuellt ska laddtrycksstyrning och tomgångsmotor anslutas så småningom.
    Motorn är mappad av Wigge och mig under ca. en timmes tid med hjälp av en Innovate Motorsports bredbandslambda mätare. 11.8 AFR på fullast, 14.7 vid lugn körning.
    Siemens deka 72lb/h spridare utrustade med dubbla o-ringar.

    Tändningen är för närvarande Mercedes orginal, men den ska snart bli utbytt av ett Haltech IG5 som är fullt programmerbart. Separata spolar ska användas när orginal fördelare och kablar inte vill vara med längre.
    Tändstift Champion modell ett steg kallare än orginal.


    Drivlina:

    Orginalväxellåda Getrag med dogleg, 275 med spakar och grejer. Nya stagbussningar, bussningar i växelföraren ersatta av epoxilim. Hur go som helst. Mercedes Sprinter 250mm Sachs koppling med skönt bett.

    Stödlagerhållaren till kardanen förstärkt med rutlim.

    Nygenomgången bakdiff med lamellbroms av okänd typ. Men funkar gör den. Pinjong/kronhjulspel kontrollerat med märkfärg. Nya packboxar monterade och pinjongen dragen med rätt moment. Utväxling 3.27:1

    Bakvagnsbryggan har nya bussningar i framkant och gamla bussningar i bakkant förstärkta/fyllda med rutlim. 16st egentillverkade polyurethanbussningar håller alla länkar på plats. Funderar på att förstärka högpåkända stag i bakvagnen. Omgjord bakvagn för justerbar camber-vinkel. Orginal justerbar kaster(ställd med så liten vinkel som möjligt) och toe-vinkel.

    Fjädrar bak från en 190 på skroten, lite grövre orginalfjädrar. JR mjuka dämpare från ett väghållningskitt jag har haft liggande hemma.
    Krängningshämmarstag i stål istället för orginal plast.


    Nuvarande form är i bitar efter för lite kolvrings gap...

    Ska lägga upp lite bilder på framstegen som kommer framöver och kanske en del som redan är fixat! Vidare info om motorplaner för året kommer också!

    Kritik och ideér mottages gärna!
    Senast redigerat av g-son den 2010-08-08 klockan 12:52. Anledning: förbättring
    Snabb Mercedes under ständig förbättring.
    Äntligen 9.98 238km/h

  2. #2
    No Pain No Gain ToySpeeds avatar
    Namn
    Johan B
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 235
    Fan va gött me projekt tråd!
    Den e verkligen cool denna gammel mercan!

    Kör hårt i sommar. Hoppas du backar upp din 11:a med råge samt att den håller ihop.
    Lycka till!

  3. #3
    Cossie beroende cosworth87s avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    159
    gott Gordon. Alltid rolig med en ny trad att folja..

  4. #4
    Mäster Lök!
    Namn
    Christian.S
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Garaget
    Jobb
    Säljare
    Inlägg
    1 732
    Fan jag blev 2a med lycka till!!!

    Denna merca kan bli farlig i sommar tror jag.... Hursomhelst STORT lycka till och håll oss update med bilder nu....

    EDIT 3:a=)

  5. #5
    you race what you got Mr EvolutionIIs avatar
    Namn
    Pontus K
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Växjö
    Jobb
    Säljare
    Inlägg
    2 176
    Gott Gordon med projekt tråd=)

    Lycka till, kommer gå snabbt. hoppas på en 10 om allt lirar.

    hörs i veckan=)
    Bästa tid 402m: 10,87 Bästa slutfart: 208km/h Bästa 60fot: 1,50
    801hk@709Nm vid 2,5bar

  6. #6
    Girl aficionado [sinnes]s avatar
    Namn
    Pär H
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Inglewood
    Jobb
    Kulturarvsförvaltare
    Inlägg
    5 875
    Det här har jag väntat på, nån som bygger turbo i 190'n =)
    Älskar dom bilarna, dom har potentiall (enligt mig iaf)

    Stort lycka till =) å detta skall garanterat följas.
    XBL: Kitty LOVE Pink
    Som man raggar får man ligga
    Celebrity Devotion

  7. #7
    Registered User EVO Saabens avatar
    Namn
    Rasmus S
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    243
    Äntligen..=) Det var på tiden! Keep it up!
    Kokkamboola

  8. #8
    Dåligt grepp! g-sons avatar
    Namn
    Gordon E
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Växjö
    Jobb
    Volvoarbetare
    Inlägg
    731
    Idag har jag gjort färdigt ett lagret till fördelardrivningen i motorn. Blev mycket bättre än det gamla slitna... Spelet var innan 12 hundringar, nu 6... På bilden även hemmmeckat triggerhjul/svängningsdämpare med saab-bländarhjul!



    Efter detta var klart åkte Wigge och jag till Ponta och sparkade lite däck...
    Snabb Mercedes under ständig förbättring.
    Äntligen 9.98 238km/h

  9. #9
    Mäster Lök!
    Namn
    Christian.S
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Garaget
    Jobb
    Säljare
    Inlägg
    1 732
    Ser stabilt ut.... bra kämpat gubbar!

  10. #10
    9krpm Mordiiaxs avatar
    Namn
    Johan M
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    Sollefteå
    Jobb
    Järnvägen
    Inlägg
    3 096
    Schysst bygge!
    En fråga bara.. Vart fick du tag på kamaxlarna? Vad kostar dom? Finns det färdiga kamdrev att köpa också?
    Har du möjlighet att tillverka fler bussningar och isf, till vilket pris?

  11. #11
    Cossie beroende cosworth87s avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    159
    Snyggt Gordon vill bara saga att ni ar helt overkliga

  12. #12
    Registered User
    Namn
    nånån
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    överallt
    Jobb
    inget
    Inlägg
    544
    Nej fan är det du G-son..du kommer inte ihåg meg men jag är noukaala´s polare från filipstad vettu...ska följa projektet..hade gÖtt
    Opel Astra F Madness

  13. #13
    Dåligt grepp! g-sons avatar
    Namn
    Gordon E
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Växjö
    Jobb
    Volvoarbetare
    Inlägg
    731
    Citat Ursprungligen postat av Mordiiax
    Schysst bygge!
    En fråga bara.. Vart fick du tag på kamaxlarna? Vad kostar dom? Finns det färdiga kamdrev att köpa också?
    Har du möjlighet att tillverka fler bussningar och isf, till vilket pris?
    Köpte dem begagnade på Ebay tyskland, faktiskt. Men både Debilas dynamic och Cat Cams har en del att välja på. Kostar ca 6000/paret nya.
    Gjorde om mina kamdrev själv. Det är ganska lätt gjort om man har prylar till det(rundmatningsbord och en fräs). Jag gick up från m6 till m8 för att vara på den säkra sidan!

    Mvh Gordon
    Snabb Mercedes under ständig förbättring.
    Äntligen 9.98 238km/h

  14. #14
    Dåligt grepp! g-sons avatar
    Namn
    Gordon E
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Växjö
    Jobb
    Volvoarbetare
    Inlägg
    731
    Citat Ursprungligen postat av cosworth87
    Snyggt Gordon vill bara saga att ni ar helt overkliga
    Tackar!
    Du får ta fixa till din kärra snart ju! Vore kul om den blev körklar i år! Du får iaf ta och lyfta ur spisen snart!!!
    Snabb Mercedes under ständig förbättring.
    Äntligen 9.98 238km/h

  15. #15
    Duja! Bl0mmans avatar
    Namn
    Alex.B
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Perstorp
    Jobb
    Mek
    Inlägg
    1 007
    Härligt med turbokonverterad 190 =)


    Clubjdm.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •