Jag får väll också ta mig i kragen och presentera en projekttråd.
Bilen är en Ultima GTR-TT. Ultima är en komponentbil med ursprung i England. Alla delar är gjorda för Ultima så det är ingen "kitcar" där man utgår från någon bil eller tar delar från någon annan bil. Man kan beställa Ultimor färdiga från fabrik eller bygga själv. För mig så var det givet att bygga själv eftersom planen låg "en bit" ifrån hur Ultimor brukar byggas.
Målet med bilen är att bygga en av Sveriges absolut snabbaste sportbilar. Fokus ligger på bana och gata.
Bilens dimensioner:
Längd 4000mm
Bredd 1850mm
Höjd 1070mm
Hjulbas 2560mm
Markfrigång 120mm
Vikt 990kg
Kaross: Glasfiber
Lack: Ingen!
Inredning: Kolfiber, matta och flockad instrumentpanel
Instrument: Stack 8130P
Styrsystem: Autronic SM4 och CDI R500
Hjul: Specialbyggda från Image wheels
Bromsar: Performance Friction 355mm med 6 kolvsok (fram och bak)
Växellåda: Porsche med CroMo billet diff.
Motorn är en specialbyggd V8 med dubbla turbos samt avancerad insprutning och tändning från Autronic (SM4+DIS).
Här följer ett antal bilder från byggets start:
Projektet har kommit betydligt längre än vad ovanstående bilder visar (nya bilder kommer).
Nästa större steg är att bromsa motorn i bromsbänk.
EDIT: Tillägg 2007-12-17
Fick idag höra att många/några fått uppfattningen att min bil är ett resultat av bara massa pengar och ingen egen byggkunskap. Och att jag bara har köpt en motor med färdiga 1000häst. Möjligen kommer denna uppfattning från reportaget i Bilsport där man sammanfattande över två års motorbygge i en enda rad?!? (Detta är dock ingen kritik mot Gunnar som skrev reportaget, tvärtom! jag är väldigt nöjd med artikeln både gällande texterna och bilderna.)
Detta gjorde mig faktiskt lite ledsen då jag trodde att det framgått att jag faktiskt gör väldigt stor del av arbetet själv, alternativt när jag inte har maskiner eller kunskap så det räcker iaf är med och lär mig av andra. Självklart så är det många andra som varit med och hjälpt till som tex TTR Jompa som svetsat Intercoolers och även svarvat på lite prylar, Ernie som hjälpt till som allmänt bollplank och räknat på kamaxlel och kanaler. Burken och Magnaten som hjälpt till med fräsarbeten. Kristian Maajola som garagepolare och allmänt stöd genom alla år.
Motorn är köpt i sina minsta beståndsdelar från kanske 15 olika leverantörer och allt är antingen specialbeställt eller rena rejsprylar. likaså block och toppar som inte heller kommer från standardbil.
Jag har dessutom gjort hela eldragningen till motorn själv och givetvis även mappat bilen själv.
Nästan alla delar på bilen är annat än Ultima orginal och är specialbeställt eller egentillverkat. Detta gäller även samtliga kolfiberdetaljer som är av egen tillverkning.
1,17:12 i Superstage på R-däck säger ju en hel del om slutresultatet.
Jaja slut på skitsnacketkolla in fotona på länken här nedan och se hur bilen har gått till från detta:
Till detta:
För foton klicka:
Ultima GTR-TT
Söker man på Ultima och Kenson på youtube så kan man nog även se reportage från Motorjournalen.