Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26
    nörd
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006

Någon som har "personalbil"? Månadskostnad?

Vi ska om ca 2 månader få ett erbjudande om personalbil på jobbet vilket har försatt mig i ett knepigt läge eftersom jag planerat att byta bil inom en snar framtid. Problemet är att jag inte har en aning om vad en personalbil kan tänkas kosta i månaden. Därför undrar jag om någon här har personalbil och kan berätta vad de betalar i månaden och vad en motsvarande ny bil kostar i nypris. Månadskostnaden räknas ut från fall till fall och därför vill inte bilförsäljarna lämna ut några siffror alls.

Kort definition: personalbil ska inte blandas ihop med tjänstebil utan fungerar på ungefär samma sätt som en hem-pc. Bilen finansieras genom ett bruttolöneavdrag varje månad i 3 år som täcker reparationer, skatt, försäkring och värdeminskning. Arbetsgivaren betalar ingenting för personalbilen utan verkar mest fungera som säkerhet.

VW nörd... Amazonass avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-Hora
    Tjejen jobbar på AstraZeneca och fick ett liknande erbjudande. Visade sig vara rätt kasst när jag räknade på det. Vart i slutändan billigare att ta ett billån direkt hos handlaren och få ett bättre pris per månad. Personalbilen hade visserligen en liten rabatt redan, men den kan du med lätthet få till bättre genom prutning/förhandling med en säljare direkt. Sen får du även tänka på att en personalbil även påverkar din framtida pension.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Köper du personalbil slipper du kontantinsatsen, vilket kan vara ganska skönt.
    Jag förstår inte varför bilförsäljaren inte lämnar ut några siffror, gör de inte det är det väl tveksamt om någon vågar hoppa på erbjudandet.
    När personalbilserbjudande erbjöds på mitt jobb var det bara att knata till bilförsäljaren, speca bil och utrustning, berätta vilken inkomst man hade och sen fick man veta den exakta kostnaden per månad.

Jag hoppade inte på erbjudandet, det berodde dock till största delen på att jag inte vill ha något av de märken som erbjöds och att jag inte vill ha samma bil i tre år.

nörd
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av LO 587
    Köper du personalbil slipper du kontantinsatsen, vilket kan vara ganska skönt.
    Jag förstår inte varför bilförsäljaren inte lämnar ut några siffror, gör de inte det är det väl tveksamt om någon vågar hoppa på erbjudandet.
    När personalbilserbjudande erbjöds på mitt jobb var det bara att knata till bilförsäljaren, speca bil och utrustning, berätta vilken inkomst man hade och sen fick man veta den exakta kostnaden per månad.

Jag hoppade inte på erbjudandet, det berodde dock till största delen på att jag inte vill ha något av de märken som erbjöds och att jag inte vill ha samma bil i tre år.
    Vi har alltså inte fått erbjudandet ännu - det är därför jag inte kan få några priser. Jag vet inte ens vilket/vilka märken det handlar om.

Jag antar dock precis som ni att det kommer att bli ganska dyrt - man får ju trots allt stå för alla kostnader själv. Det enda ljusa är ju att det dras på bruttolönen eftersom jag har 54% marginalskatt.

Ni kommer inte ihåg några siffror - typ x xxx:-/månad för en bil som kostar xxx xxx:- ?

Registered User AJOs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Integrationstekniker
    Fadern min har ungefär samma typ av deal med sitt företag, även om det i det här fallet kallas tjänstebil/förmånsbil. Han betalar alla leasingkostnader, alla servicekostnader, däckskostnader m.m. Detta dras från bruttolönen.

Kostnaden + förmånsskatten uppgår till ca. 5600 kr/månad för en Volvo S80 2,4D Summum. Nypris 360000:-. Kalkylen baseras på 2000 mil per år, inga tjänstemil.

Han får även tillgodoräkna sig besparingen företaget har för sociala avgifter (arbetsgivaravgift m.m) eftersom det är ett bruttolöneavdrag, detta är då fråndraget månadskostnaden.

En jämförelse mellan detta och att köpa bilen privat visade att man tjänade ca. 2500-3000 kr per månad på att göra på detta sätt.
    Volvo V50 T5

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Citat Ursprungligen postat av fastforward
    Vi har alltså inte fått erbjudandet ännu - det är därför jag inte kan få några priser. Jag vet inte ens vilket/vilka märken det handlar om.

Jag antar dock precis som ni att det kommer att bli ganska dyrt - man får ju trots allt stå för alla kostnader själv. Det enda ljusa är ju att det dras på bruttolönen eftersom jag har 54% marginalskatt.

Ni kommer inte ihåg några siffror - typ x xxx:-/månad för en bil som kostar xxx xxx:- ?
    Ok, då är jag mer med i matchen.
    Tyvärr kommer jag inte ihåg månadskostnaden. Det var iaf en ganska välutrustad V50 T5 jag kikade på.
    Hur jag än vrider och vänder på det hade nog månadskostnaden varit mindre än vad jag har nu. Men å andra sidan har jag kanske lite roligare nu =)

nörd
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Citat Ursprungligen postat av AJO
    Fadern min har ungefär samma typ av deal med sitt företag, även om det i det här fallet kallas tjänstebil/förmånsbil. Han betalar alla leasingkostnader, alla servicekostnader, däckskostnader m.m. Detta dras från bruttolönen.

Kostnaden + förmånsskatten uppgår till ca. 5600 kr/månad för en Volvo S80 2,4D Summum. Nypris 360000:-. Kalkylen baseras på 2000 mil per år, inga tjänstemil.

Han får även tillgodoräkna sig besparingen företaget har för sociala avgifter (arbetsgivaravgift m.m) eftersom det är ett bruttolöneavdrag, detta är då fråndraget månadskostnaden.

En jämförelse mellan detta och att köpa bilen privat visade att man tjänade ca. 2500-3000 kr per månad på att göra på detta sätt.
    Intressant, tack för svaret. Så den summa som dras från bruttolönen varje månad är 5600:-? Eller är 5600:- vad det kostar honom netto?

Nu hade jag inte tänkt köpa en bil för 360000 utan typ 150-200 eftersom jag är så himla snål :P så det borde väl bli omkring halva priset kan man tänka. Man kan ju alltid jämföra med en Toyota Aygo som kostar strax över 2000 om man hyr den som privatperson.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Integrationstekniker
    5600 är nettokostnaden. Alltså det som försvinner ur plånboken.

10000 kr extra på bilen är ca. 150 kr i månaden extra i kostnad om jag inte minns fel. Audi A6 2,0t skulle kosta 5468:- i månaden eller något sånt, jämfört med volvons 5611:-... Då kostar volvon 358900 och audin 347600...

Nåt sånt var det, taget ur skallen. Så räkna med nåt sånt.
    Volvo V50 T5

Nudel Racer
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    har själv tjänste bil. s40 t5 nypris med tillvald utrustning: 283 800kr efter normal inkomstskatt är dragen betalar jag 3960kr i månaden. i detta ingår allt förutom bensin. det enda jag behöver betala för är bensinen. tvätt försäkring service reperationer etc ingår i priset.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Citat Ursprungligen postat av exaro
    har själv tjänste bil. s40 t5 nypris med tillvald utrustning: 283 800kr efter normal inkomstskatt är dragen betalar jag 3960kr i månaden. i detta ingår allt förutom bensin. det enda jag behöver betala för är bensinen. tvätt försäkring service reperationer etc ingår i priset.
    Antar att du är tvungen att betala både förmånsvärde och ett löneavdrag?

Håller på kollar på en Golf R32 och den skulle kosta mig 1349 kr i extra skatt. Dock slipper jag något löneavdrag.

nörd
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2006
    Ok, så om den här med 150 extra per 10 000 mer i nypris stämmer så borde en bil för 150 000 kosta omkring 2500/månad netto. Överkomligt för att köra ny bil bekymmersfritt. Med andra ord så kan det här med personalbil vara av intresse och jag väntar och ser hur erbjudandet blir. Tack för alla svar.

FARBROR GeddaNs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    SVW
    väntar oxå på ett liknade erbjudande från mitt jobb ska bli intressant och se vad det hamnar på

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Integrationstekniker
    Gjorde en kalkyl på en bil (VW) för 260000 brutto (235000 efter rabatt). Den hamnade på 4150:-/månad.

Så, ca. 150 kr för 10000 stämmer hyfsat.

Man bör iofs tänka på att vissa kostnader inte minskar i samma omfattning som exempelvis "lånekostnader" m.m... Exempelvis däck, service och så vidare är ju inte SÅ stor skillnad på om man jämför en bil för 300000 resp. 150000. Skillnad blir det säkert, men inte så att den billigare är 50% mindre kostsam.
    Volvo V50 T5

FARBROR GeddaNs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    SVW
    Citat Ursprungligen postat av AJO
    Gjorde en kalkyl på en bil (VW) för 260000 brutto (235000 efter rabatt). Den hamnade på 4150:-/månad.

Så, ca. 150 kr för 10000 stämmer hyfsat.

Man bör iofs tänka på att vissa kostnader inte minskar i samma omfattning som exempelvis "lånekostnader" m.m... Exempelvis däck, service och så vidare är ju inte SÅ stor skillnad på om man jämför en bil för 300000 resp. 150000. Skillnad blir det säkert, men inte så att den billigare är 50% mindre kostsam.
    dom här 4150/månad e det det som man pröjsar efter skatt lr före hajjar inte riktigt

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Integrationstekniker
    Det är nettokostnaden. Alltså det som försvinner efter skatt så att säga. Du har alltså 4150:- mindre i plånboken.
    Volvo V50 T5

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •