Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24

Ämne: Val av skruv?

Audi S3 Zairons avatar
    Namn
    Jimmy S
    Reg.datum
    jun 2005

Val av skruv?

Ska bygga baslåda i 22mm mdf, men vad ska jag använda för sorts skruv? o vilka skruv är bra att skruva fast elementen med?

har sökt men hittar inte riktigt vad jag söker =/

Gud.
    Namn
    Anders R
    Reg.datum
    apr 2005
    Förborra och ta vanliga träskruv som är lite längre än dubbla skivtjockleken.
    Det är limmet och inte skruvarna som håller ihop lådan.

Audi S3 Zairons avatar
    Namn
    Jimmy S
    Reg.datum
    jun 2005
    okey, vilket lim bör jag använda då? pl600?

Certifierad Ljudbög. JimmyNs avatar
    Namn
    Jimmy N
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Ljudtekniker
    Vanligt trälim.
    När det gäller själva elementet så är det bästa att man slår i inslagsmuttrar från baksidan och använder typ M4/M4 skruv. Själv kör jag oftast med vanlig träskruv som är gängad enda upp till skaftet. Brukar bygga dubbel baffel så då drar skruvarna bra ändå.

Registered User
    Namn
    Fredrik
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Student
    Citat Ursprungligen postat av JimmyN
    Vanligt trälim.
    När det gäller själva elementet så är det bästa att man slår i inslagsmuttrar från baksidan och använder typ M4/M4 skruv. Själv kör jag oftast med vanlig träskruv som är gängad enda upp till skaftet. Brukar bygga dubbel baffel så då drar skruvarna bra ändå.

Där har jag gjort lite missar förut. har inte haft skruvar som är helt gängade så den har dragit runt så den inte gängar nåt.

hur bygger man dubbla bafflar och hur funkar det? ska den andra skivan ha ett större hål än den andra?
    //Fredde

Sponsored By Myself!!!
    Namn
    Alexander S
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Slacker
    Själv använder jag skruv som INTE är "gängad" ända upp.
    Använder vanlig spånskruv, varför jag inte använder helgängad är för att när skruven gått igenom första skivan så vill jag att skruven ska dra ihop de båda skivorna vilket den inte gör på samma sätt om man använder sig utav helgängad skruv.

Ska väl även höja ett varningensfing när det gäller inslagsmuttrar. Om man har otur så lossnar inslagsmuttern när man ska skruva ut basen, vilker resulterar i att man måste såga sönder lådan.
    Så var lite försiktiga med dessa.

MVH
    Alex.S

Registered User
    Namn
    patrik s
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    pluggar för tillfället...
    angående inslagmuttrar så är det ett bra tips att klicka dit lite lim på baksidan, då sitter dom bättre.

Opel Motorsport
    Namn
    Robin B.
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Lageransvarig
    Citat Ursprungligen postat av Lovenation
    angående inslagmuttrar så är det ett bra tips att klicka dit lite lim på baksidan, då sitter dom bättre.
    Eller ha en stor basreflexport i närheten
    Alla intäkter av försäljningen går oavkortat till fördelningen av vinsten

Registered User Jonas_A4Ts avatar
    Namn
    Jonas O
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Tekniker
    Citat Ursprungligen postat av Z28 mannen
    Själv använder jag skruv som INTE är "gängad" ända upp.
    Använder vanlig spånskruv, varför jag inte använder helgängad är för att när skruven gått igenom första skivan så vill jag att skruven ska dra ihop de båda skivorna vilket den inte gör på samma sätt om man använder sig utav helgängad skruv.

Ska väl även höja ett varningensfing när det gäller inslagsmuttrar. Om man har otur så lossnar inslagsmuttern när man ska skruva ut basen, vilker resulterar i att man måste såga sönder lådan.

MVH
    Alex.S
    Håller med till fullo!

JO

So loud it Hz... bighens avatar
    Namn
    Martin Nordborg
    Reg.datum
    dec 2001
    Kör med spånskiveskruv typ 45-50mm om du har 22mm MDF. Förborra är ett måste i MDF.
    Själv brukar jag köra med Grabber skruv, de drar bra och är samtidigt vaxade så de går i lätt. Och sen så har de små skallar så man inte behöver försänka något speciellt för att få skruvskallen jämnt med skivan.
    Sveriges genom tiderna högst spelande Streetbil i dB Drag Racing och Bass Race.

Interaudio
    Ampire

Audi S3 Zairons avatar
    Namn
    Jimmy S
    Reg.datum
    jun 2005
    Kollade på grabber idag. tror det va 45mm spånskiveskruv. tog en påse och gick mot kassan, men insåg att hade jag valt fel hade jag ändå fått åka tillbaka.. och att fråga här hade varit bättre än chansa. så jag sket i att köpa. men nu vet jag att jag skulle tagit dom! =P

okey, nu har jag yttligare en fråga... jag ska måla lådan invändigt. nån speciell färg eller nått sånt som är lätt, bra och gärna billig? =P

sponsorer sökes! BDAudios avatar
    Namn
    Niclas Backman
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    billackerare,custombilbyggare,billjudsbyggare
    Vad jimmyN menade med skruvar som vara gängade hela vägen var säkerligen för fastskruvning av elementet och inte ihopskruvning av lådan där det naturligtvis ej skall vara gängor hela vägen om man nu inet vill förborra med olika borr i skivan den går igenom och den som den drar i vilket bara är onödigt arbete..
    zatzy.com | crew
    Supermoderator - zatzy.com
    * E-mail: bdaudio@spray.se

BAD ASS VEHICLE 2006
    www.bdaudio.tk

Registered User
    Namn
    Björn B
    Reg.datum
    jul 2005
    Citat Ursprungligen postat av Z28 mannen

MVH
    Alex.S
    Hände mig med lådan jag har i bilen nu. rätt tragiskt. : (

Certifierad Ljudbög. JimmyNs avatar
    Namn
    Jimmy N
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Ljudtekniker
    Citat Ursprungligen postat av BDAudio
    Vad jimmyN menade med skruvar som vara gängade hela vägen var säkerligen för fastskruvning av elementet och inte ihopskruvning av lådan där det naturligtvis ej skall vara gängor hela vägen om man nu inet vill förborra med olika borr i skivan den går igenom och den som den drar i vilket bara är onödigt arbete..
    Precis.
    Tack för förtydligandet.

Symetric AWD-användare Audi_ReeDs avatar
    Namn
    Peter E
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Distributionselektriker
    jag brukar köra med gipsskruv

brukar ha som regel att skruven ska vara 3 gånger så tjock som materialet ungefär, så kör du med 19mm MDF så blir det 60mm skruv
    [Subaru Legacy B4 RSK BiTurbo] - [Isuzu D-max 3.0] - [Lada Niva - Водка питание]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •