Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22
  1. #1
    Lunkar på
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    108

    Varvräknare för 8 cylindrar

    Jag letar en liten billig varvräknare att sätta i en Cheva Van. Den behöver inte vara häftig, flashig ball eller cool utan jag vill bara veta vartalet på motorn. Biltemakvalitet duger altså utmärkt.

    En snabb koll på nätet ger mest varvräknare för 4-5-6 cylindrar eller priser över tusenlappen.

    Så hjälp mig, vart hittar jag varvräknare eller hur bygger jag om från 4-5-6 cyliders till 8 cylinders.
    Går det att bygga om? En paprika vet mer om hur det ser ut inne i en mätare än vad jag gör.

    Tackar på förhand.
    Senast redigerat av 242-V8 den 2006-02-20 klockan 13:52.
    Suzuki Bandit 1200 -95, TRX 850 -98
    Mazda B2600 -95, Silverado -82, Focus -01, Firebird -91, Chevrolet G30 -86
    Två hästar, det finns att göra med andra ord

  2. #2
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    16 158
    Om du bara skall ha en för en van. Den som inte varvar som en tok. Köp en för 4 cylindrar och rita nya siffror bara ,P
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 714
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77496

    Ställer du den för 4-cylindrar så är verkligt varvtal hälften av vad den visar.

    2000 -> 1000.
    4000 -> 2000.
    6000 -> 3000.
    8000 -> 4000.

    Ställer du den för 6-cylindrar så är verkligt varvtal 75% av vad den visar.

    2000 -> 1500.
    4000 -> 3000.
    6000 -> 4500.
    8000 -> 6000.

  4. #4
    Lunkar på
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    108
    Tack grabbar, jag köper något billigt elände för 6 cylindrar och ritar om siffrorna, det blir bra det.

    Men för att spåna vidare på det här, om sambandet mellan antal cylindrar och vad varvräknaren visar är linjärt, vad skiljer de olika inställningarna? Är det bara motstånd inne i mätaren så kanske man kan göra en patentlösning och löda dit ett "eget" motstånd.
    Men det är klart, varför krångla till det, nya siffror fungerar också.
    Suzuki Bandit 1200 -95, TRX 850 -98
    Mazda B2600 -95, Silverado -82, Focus -01, Firebird -91, Chevrolet G30 -86
    Två hästar, det finns att göra med andra ord

  5. #5
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    16 158
    Den räknar väl tändpulser? Och har säkert 3 olika motstånd för att ange vilket värde som skall divideras med i hjärnan.

    Bara labba annars.

    På vanar brukar det bara vara halva varvet endå, de missar vartannat ;P
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

  6. #6
    400/727 -73 & 318/833 -76
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 701
    Biltemas varvräknare (och säkert de flesta andra) är tacksamma att bygga om från 4-5-6 cyl till 4-8-6 (vem f*n har förresten 5 cyl?), bara att byta ut resistorn i RC kretsen, har glömt bort om det var halva eller dubbla värdet av "4 cyl resistorn", men det mäter man lätt fram.
    Man kan ju även bygga om till tex 12, 3 eller 7 cyl om man vill...
    big block makes sense.

  7. #7
    Registered User klas80s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Fun cars
    Inlägg
    410
    Citat Ursprungligen postat av Thunderbolt
    Biltemas varvräknare (och säkert de flesta andra) är tacksamma att bygga om från 4-5-6 cyl till 4-8-6 (vem f*n har förresten 5 cyl?), bara att byta ut resistorn i RC kretsen, har glömt bort om det var halva eller dubbla värdet av "4 cyl resistorn", men det mäter man lätt fram.
    Man kan ju även bygga om till tex 12, 3 eller 7 cyl om man vill...
    volvo 850, wv m.m finns med 5 cylindrar.
    # Däck & Fälgar

    Statusfalgar.se

  8. #8
    Lunkar på
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    108
    Då var en billig varvräknare inhandlad, ska skruvas isär så fort jag bytt grenrörspackningar.

    Ska bli kul att se om jag ger mig på att löda om den eller om det blir nya siffror.
    Suzuki Bandit 1200 -95, TRX 850 -98
    Mazda B2600 -95, Silverado -82, Focus -01, Firebird -91, Chevrolet G30 -86
    Två hästar, det finns att göra med andra ord

  9. #9
    Ensling
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    481
    intressant , om man ersätter motståndet med en pot så kan man jue kalibrera skiten också
    Suburban -87 TD40 & Blazer -88 350

  10. #10
    Lunkar på
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    108
    Jag plockade isär varvräknaren igår och hittade följande, se Varvräknare nu.

    Det verkar som att 6-cyl kretsen har ett 50% större motstånd jämfört med 4-cylinder kretsen. Dock kunde jag inte se "kretssidan" av kretskortet då jag inte tror att jag kan få bort visaren utan att ha sönder den. Så jag har bara mätt på komponentsidan och har således inte följt kretsarna.
    Gissningsvis så borde jag kunna göra så här, se 8 Cylindrar.
    Altså ersätta ett motstånd med ett som är 100% mer än 4-cylinderskretsen.
    Men jag gillade potensiometeriden, då är det bara att vrida upp tomgången, ställa den på 4-cylindrar, ta det värdet, byta till kretsen med potensiometer och vrida in varvräknaren till halva 4-cylinderskretsen.

    Sen surfade jag in på Elfa och då blev det totalt mörker. Det finns en uppsjö av motstånd, vilken typ ska jag ha? Samma sak med potensiometrar, vilken skulle fungera?
    Vet någon en butik i Örebroområdet som säljer motstånd och potensiometrar?
    Suzuki Bandit 1200 -95, TRX 850 -98
    Mazda B2600 -95, Silverado -82, Focus -01, Firebird -91, Chevrolet G30 -86
    Två hästar, det finns att göra med andra ord

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 714
    Det går väldigt lite ström i dom, så vilket motstånd som helst med rätt ohmtal går att använda.

  12. #12
    400/727 -73 & 318/833 -76
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 701
    Citat Ursprungligen postat av klas80
    volvo 850, wv m.m finns med 5 cylindrar.
    Jag ber om ursäkt om min ironi inte var tydlig.
    big block makes sense.

  13. #13
    400/727 -73 & 318/833 -76
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    1 701
    Citat Ursprungligen postat av 242-V8
    Vet någon en butik i Örebroområdet som säljer motstånd och potensiometrar?
    Vilken radiohandlare som helst borde ha ett sortiment av motstånd i sin verkstad, glöm dock butiker som ON-OFF mm....
    big block makes sense.

  14. #14
    Kör 245 med 377" Nisse Hult 2s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    175
    Var en av ändarna på motståndet helt frilagd från kontakten med andra komponenter på kretskortet när du mätte?
    Annars kan du få helt andra värden.
    Att dubbla 259K till 518K är ingen säker metod egentligen
    så därför är en vridpot ett bättre alternativ.

    Det finns en tråd om hur man gör någonstans på Svenska 200 Klubbens internetforum.
    Här har du en sida med motståndsfärger som är bättre än att mäta.
    http://www.svalander.se/teknik/resistor/resistorf34_1.htm

    Hmm... Det var en konstig beskrivning. Svart nolla är inte med i min webbläsare utan ligger som bakgrund till brun etta.
    Alltså Brun + Svart + Röd är 1000 ohm.
    1 + 0 + 00

    Aja, studera det hela ett tag så kanske du ser hur det funkar.
    Senast redigerat av Nisse Hult 2 den 2006-02-22 klockan 22:04.
    www.v8volvo.se
    Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.

  15. #15
    Lunkar på
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    108
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Hult 2
    Var en av ändarna på motståndet helt frilagd från kontakten med andra komponenter på kretskortet när du mätte?
    Annars kan du få helt andra värden.
    Att dubbla 259K till 518K är ingen säker metod egentligen
    så därför är en vridpot ett bättre alternativ.

    Det finns en tråd om hur man gör någonstans på Svenska 200 Klubbens internetforum.
    Här har du en sida med motståndsfärger som är bättre än att mäta.
    http://www.svalander.se/teknik/resistor/resistorf34_1.htm

    Hmm... Det var en konstig beskrivning. Svart nolla är inte med i min webbläsare utan ligger som bakgrund till brun etta.
    Alltså Brun + Svart + Röd är 1000 ohm.
    1 + 0 + 00

    Aja, studera det hela ett tag så kanske du ser hur det funkar.
    Tack för tipsen.

    Tyvärr så mätte jag bara på motstånden där dom satt i kretkortet så jag gissar att jag är tillbaka på ruta ett.

    När jag kikar på vridpot'ar på Elfa så verkar alla ha tre anslutningar/öron och allt vad de kallas.
    Ett motstånd har två, hur kopplar man in en vridpot? Kan jag strunta i en anslutning eller?
    Sen anges dom med ett tal, typ 470K jag trodde att dom skulle ange ett spann, typ 200k-500K. Kan någon förklara så skulle jag vara tacksam.
    Suzuki Bandit 1200 -95, TRX 850 -98
    Mazda B2600 -95, Silverado -82, Focus -01, Firebird -91, Chevrolet G30 -86
    Två hästar, det finns att göra med andra ord

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •