Bilsnack
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 62
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Är det hantverkare som arbetar i en lägenhet/villa/radhus eller på villa/radhus tomt så kan man kräva av grannen som anlitar hantverkaren att inga störande ljud skall förekomma innan 07.00. Det är således den som äger/disponerar fastigheten som är ansvarig för att inga störande ljud förekommer innan 07.00. Detta innebär att man som ägare/disponent av fastighet kan kräva av hantverkare att inte börja innan 07.00, om arbetet medför störande ljud.

Gäller det vägarbeten/snöröjning osv. på allmän plats så är det svårare. Då är det ju hantverkaren själv som är ansvarig. Dessutom så finns det lagar om t.ex. snöröjning som säger att det måste ske. Så sker det på olämpliga tider så är det förmodligen inte så mycket att göra åt.

Själv gör jag det alltid klart och tydligt för hantverkare att de inte kan börja innan 12. Accpeterar dem inte detta så vänder jag mig till någon annan. Finns alltid någon som är seriös i sitt arbete och förstår att tillfredställa kundnyttan oavsätt vad den består av.
    Senast redigerat av bengt1979 den 2006-03-17 klockan 04:49.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Byggnadsingejör
    Citat Ursprungligen postat av bengt1979
    Är det hantverkare som arbetar i en lägenhet/villa/radhus eller på villa/radhus tomt så kan man kräva av grannen som anlitar hantverkaren att inga störande ljud skall förekomma innan 07.00. Det är således den som äger/disponerar fastigheten som är ansvarig för att inga störande ljud förekommer innan 07.00.

Lagtexten på det här finner du, var?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Byggnadsingejör
    Citat Ursprungligen postat av Philip Thulin
    ja inte är det min hyresvärd som betalar min hyra iallafall...

och med tanke på att hantverkaren jobbar i mitt hem så borde han ju rätta sig lite efter mina tider, eller ska jag börja som telefonförsäljare å ringa runt till folk kl 2 på natten å sälja dammsugare för att jag råkar vara vaken då?
    Men återigen, varför anlitar du en hantverkare utan att fråga när han börjar om du vet att du är känslig?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Byggnadsingejör
    Citat Ursprungligen postat av jjeg01
    jävligt märkligt att man bestämt sig för 06:00 (är väl kommunala föreskrifter som reglerar), att köra igång med t.ex. pålning vid den tiden väcker ju hela grannskapet. Själv stiger jag upp kl. 07:45, jobbar en bra dag från 9-19 o 21-23, somnar välan vid 01:00-01:30.
    Har du ens en lite liten aning om vad en pålmaskin kostar att hyra? Hur stor den är? Hur svår den är att transportera bland trafik?

Ofta försöker man få dit maskinen sent på kvällen eller väldigt tidigt på morgonen för att få så lite dö-tid som möjligt. Maskinen ska i praktiken arbeta alla timmar som är möjligt för att hålla kostnaderna nere.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Aero08
    Lagtexten på det här finner du, var?
    Jordabalken kap.12 25 §. Där står allt utom tiderna. Tiderna tror jag kommer från rättsfall. Enligt mina anteckningar från när jag läste juridik så får inga störande ljud förekomma mellan 07.00 och 21.00.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Byggnadsingejör
    Jordabalken kap.12 25 §. Där står allt utom tiderna. Tiderna tror jag kommer från rättsfall. Enligt mina anteckningar från när jag läste juridik så får inga störande ljud förekomma mellan 07.00 och 21.00.
    Utan att verka all för spydig ;-)

Tror, anteckningar och pluggande ger ja inte mycke för då man får börja redan kl 6. Dock brukar kommunen förespråka att man börjar klockan 7 för att slippa bråk med närliggande fastighetsbesittare.

Men tiden du söker är 6-22.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Utan att verka all för spydig ;-)

Tror, anteckningar och pluggande ger ja inte mycke för då man får börja redan kl 6. Dock brukar kommunen förespråka att man börjar klockan 7 för att slippa bråk med närliggande fastighetsbesittare.

Men tiden du söker är 6-22.
    Då får väl jag använda mig av din fråga? Enligt vilken lag då?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Byggnadsingejör
    Då får väl jag använda mig av din fråga? Enligt vilken lag då?
    Inte den blekaste, men jag jobbar på bygge och löste ett problem av denna art för mindre än tre månader sen (Pålmaskin som skulle ha ner 150 pålar). Fick då klart och tydligt höra från kommunen att det är 6-22 som gäller, om inte annat har angivits i bygglovet.

Dock förespråkas kl 7 för att inte störa folk i omgivningen, men man FÅR börja kl 6 om man vill.

Turbocharged Mikael Ss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Nättekniker
    Citat Ursprungligen postat av steffe85
    06.30-16.00 Vem vill sluta typ 18.00 och komma hem och äta o sen typ bara lägga sig och dö. Man vill ju gärna hinna göra lite annat också, de e va jag tycker.

Eftersom du går upp senare kan du lägga dig senare och helt plötsligt så har du lika mycket fritid kvar
    Skogen Racing TEAM - Gävle
    Gävle snabbast växande forum för bilintresserade!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Inte den blekaste, men jag jobbar på bygge och löste ett problem av denna art för mindre än tre månader sen (Pålmaskin som skulle ha ner 150 pålar). Fick då klart och tydligt höra från kommunen att det är 6-22 som gäller, om inte annat har angivits i bygglovet.

Dock förespråkas kl 7 för att inte störa folk i omgivningen, men man FÅR börja kl 6 om man vill.
    Okej, då väljer iallafall jag att lita på juridikläraren jag hade. Kommuners kunskaper tror jag inte mycket på.

Men det är inte ens säkert att vi pratar om samma sak. Beror ju som jag sa tidigare på vem som äger/disponerar marken.

fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Elmontör
    Men återigen, varför anlitar du en hantverkare utan att fråga när han börjar om du vet att du är känslig?
    inte jag som anlitade honnom, det var hyresvärden som tyckte det var bedrövligt med en sprucken kakelplatta närmast dörrn, så "passade han på" som det hette, att byta rören i avloppet, lägga nytt golv, byta 3 kakelplattor typ......

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Minns mitt sommarjobb väl. Ett gäng med 4 stora tröskor på fullvarv och en 190-hästars hämttraktor som börnade runt fram till ~01.30. Sen kom morgonskiftet klockan 4 och drog igång igen. Tråkigt för de som sover varma sommarnätter med fönsterna öppna och är känsliga.

Det var lite taskigt de (få) gånger vi körde nära större byar/småstäder då man hör motorvrålet ganska bra på natten. Måste ha varit lite störande för folk i närheten men å andra sidan är det ju skönt att komma upp fina sommarmorgnar, det är så sällan man ser soluppgången på morgonen på sommaren iallafall.

Killer driller
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av Philip Thulin
    inte jag som anlitade honnom, det var hyresvärden
    Hantverkaren får inte betalt av dig utan av hyresvärden. Stör hans tidiga ankomst så ska du säga åt hyresvärden att klaga. Däremot kostar det fortfarande pengar att ha folk stillastående, och någon ska ju betala för detta.
    Senast redigerat av FMV den 2006-03-17 klockan 18:17.

fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Elmontör
    Citat Ursprungligen postat av FMV
    Hantverkaren får inte betalt av dig utan av hyresvärden. Stör hans tidiga ankomst så ska du säga åt hyresvärden att klaga. Däremot kostar det fortfarande pengar att ha folk stillastående, och någon ska ju betala för detta.

jag sa ju åt hantverkaren att komma kl 8, respekterades det? nej...

oavsett vilket tycker jag det är märkligt hur folk som jobbar hemma hos folk jobbar vid såpass tidiga tider! åtmindståne respektera personen/erna som bor där och deras tider!
    tycker jag även gäller vid arbete i tätbebyggt område, visa en gnutta hänsyn...

www.TED.com Maqes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt i Allo :)
    Citat Ursprungligen postat av FMV
    Däremot kostar det fortfarande pengar att ha folk stillastående, och någon ska ju betala för detta.
    Är det vanlig praxis att ingen hantverkare är så pass serviceminded att han kan anpassa sina arbetstider efter kundens önskemål?
    På span efter bättre begagnad porsche...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •