Klasser att börja tävla motorsport i?
Bilsnack
Resultat 1 till 5 av 5
    Registered User Langoos avatar
    Namn
    Robin Hellström
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Logistiksansvarig

Klasser att börja tävla motorsport i?

Hej!

Har fått sug på att börja köra någon sorts motorsport.
    Frågan är vilken sort.
    Jag har varit inne på BMW cup och Volvo original och tittat och dem verkar vara riktigt hyggliga cuper att vara med i för en nybörjare.

Nu till frågan: Vilka tävlingsformer/cuper/klasser lämpar sig åt en nybörjare som även vill kunna köra sin bil inte bara på racingbanan utan också ute i trafiken (efter lite modifieringar efter racen alltså)?

Det får inte kosta för mkt hade tänkt runt 10 000kr om det nu e möjligt. Jag kan svetsa och är allmänt händig och lättlärd och engagemanget finns oxå.

Hoppas ingen bara dissar sönder mig nu för jag vill bara ha tips och råd

MVH Robin Hellström

KHRacing, Stunts & Drifts KHRacings avatar
    Namn
    Kristian Hesselmark
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    selfemployed
    på 10 000 kommer du tyvärr enbart få lägga på säkerhetsgrejjer.

sedan´kostar det startavgifter, försäkringar, bensin, etc etc

VolvoOrginalCup tipsar jag om
    STÖD FRIENDS - KÖP KOMPISLOTTEN I KAMPEN MOT MOBBING

Registered User
    Namn
    Mathias S
    Reg.datum
    feb 2005
    Jobb
    Sikkringsleder
    Du kan ju alltid børja med att ta med din bil till Norge och køra några dagar på Gatebiltreff , dær behøver bilen bara vara besiktigad så får du køra . Om du inte har kørt på bana tidigare så kan du læra dig mycket av ett par sådana helger .
    Jag gjorde det i fjor och det var både kul och lærorikt , inte minst så innsåg jag vad det kostar ! Dæck,bromsar,bensin,busningar,oljor allt slits fort.

Tror mina helger gick på ca6000kr/st + 20 timmar i garaget . Men det ær vært vartenda øre :-)

MVH Mathias.

Registered User
    Namn
    Henrik P
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    System Developer
    För 10 000kr lutar det nog åt folkrace. Inom banracing kommer du tyvärr inte långt med 10 000:- Billigast på bana borde vara någon av alla klasser för äldre bilar.

/H

8.25 liter JPs avatar
    Namn
    Jan Phersson
    Reg.datum
    jun 2001
    Jobb
    Motorsport Safety
    På de flesta orter med banor brukar det arrangeras fri körning någon dag i veckan eller månaden. Mot en liten avgift får du då piska pärlan runt banan. Börja med det. Sen när du känner att du vill fortsätta med runt, runt åkandet så blir det till att spara pengar. De minska klasserna brukar ha en instegskostnad som ligger på 50-100', å dom bilarna är enbart avsedda för banan.
    Om du däremot insisterar på att köra både gata och bana så blir det i regel dyrare.
    /JP

Säkerhetsutrustning för Racing: www.simpson-europe.com

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •