Kryptera ett USB minne?
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 27
    F11 LCI
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    mar 2002

Kryptera ett USB minne?

Jag har ett USB minne som jag använder för att spara en del viktig information så som login/pass och en del andra "top secret" grejjer från jobbet.

Jag vill på något sätt låsa minnet. Så när jag stoppar i det i en dator så måste man använda lösenord för att låsa upp det.
    Vet att det finns krypteringsprogram att använda men då måste det väl finnas en klient installerad på datorn som minnet sitter i?

Finns det någon smidig lösning?

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Du skulle ju kunna "kryptera" all data genom att packa ihop filerna tx med zip med lösenordsskydd. Inte direkt toksäkert men bättre än inget.
    Borde finnas tredjepartsprogram som kan kryptera eller lösenordsskydda data.

Annars finns tex Safboot's USB-minne USB2Go som skyddas av lösenord och använder sig av en AES256-kryptering.

edit: Tänk på att om du packar med lösenord så måste du ju ange lösenordet när du packar upp dom, men får någon tag på USB-minnet så kan man ju bruteforcea. Därför bör det vara ett väldigt svårt lösenord som tar längre tid att få fram, förhoppningsvis tröttnar personen som vill få fram det.

F11 LCI
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    mar 2002
    Jo det e ju ett alternativ. Fast jag e mer ut efter nått som låser hela minnet. Känns lite osäkert med zip.
    Filerna kan lätt skadas när man håller på och zippar fram och tillbaka.

Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Varför inte köpa ett safeboot-minne då?

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av ZipZip
    Jo det e ju ett alternativ. Fast jag e mer ut efter nått som låser hela minnet. Känns lite osäkert med zip.
    Filerna kan lätt skadas när man håller på och zippar fram och tillbaka.
    Du kanske kan låsa den via windows? Lägg grejerna i en mapp och skydda den
    Folder Lock - Lock files, Encrypt and Backup - Free Download Egentligen för hårdisk men funkar på mappar

Eller denna Folder Guard: Powerful password protection software for Windows 8, 7, Vista, XP, Server

Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Detta kanske är ett alternativ. 300kr för 1 GB. Är inga pengar

PENDRIVE USB-MINNE 1GB USB 2.0 LÖSEN | Dustin.se

F11 LCI
    Namn
    Johan A
    Reg.datum
    mar 2002

Moralkärring!
    Namn
    Micke E
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Data... typ
    glöm inte att sätta att lösenord som är väldigt långt, det behöver inte vara komplext det räcker med att det är långt. Och du får inte glömma bort det då är du rökt

exempel på ett bra lösenord är att välja en mening:

grönafiskarsoverbrapåtorsdag

det man ska skydda sig mot är inte människans fantasi utan automatiserade attacker som generar väldans många försök per sekund.

Så tex ett lösenord: L33tHxx0r knäcks hur snabbt som helst.

// Snuffy

pensionerad zatzyan
    Namn
    Max Enström
    Reg.datum
    okt 2001
    Kolla på tillverkarens hemsida om de ej har mjukvara för det!

Sandisc har iaf för sina minnen, kanske fungerar på alla usb-minnen? http://www.sandisk.com/Assets/File/...ck21install.exe

Annars finns även detta program;
    lock and go free download. lockngo (lock-and-go) is the perfect removable media protection software. lockngo
    Senast redigerat av maxa den 2006-07-06 klockan 11:56.

Okynneskörare ivahs avatar
    Namn
    Mattias L
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av snuffy
    glöm inte att sätta att lösenord som är väldigt långt, det behöver inte vara komplext det räcker med att det är långt. Och du får inte glömma bort det då är du rökt

exempel på ett bra lösenord är att välja en mening:

grönafiskarsoverbrapåtorsdag

det man ska skydda sig mot är inte människans fantasi utan automatiserade attacker som generar väldans många försök per sekund.

Så tex ett lösenord: L33tHxx0r knäcks hur snabbt som helst.

// Snuffy
    Vet du vad du pratar om igentligen ?
    Att bara använda småbokstäver är inget annat än idiotiskt. oavsett hur långt du gör lösenordet så kommer det att vara mycket enklare att knäcka ett lösenord som bara har små bokstäver än ett löseord som har STORA, små, siffror och tecken.

Vill du vara på säkra sida är det ett starkt löseord du är ute efter. Blanda STORA och små bokstäver, tecken och siffror. Detta gör det oerhört mycket svårare att knäcka lösenordet, även om dom har avancerade program som "gissar" sig fram.
    Desto längre är såklart mycket bättre.
    En bra ide är att sätta ett smart starkt lösenord.
    Dvs ett ord eller en mening där du byter ut bokstäver mot tecken, siffror, ändrar storlek osv.

Tex.
    S0nY 3r!css0N
    kanske ett dåligt exempel, men du fattar poängen. =)
    Lycka till !

Moralkärring!
    Namn
    Micke E
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Data... typ
    Citat Ursprungligen postat av ivah
    Vet du vad du pratar om igentligen ?
    Att bara använda småbokstäver är inget annat än idiotiskt. oavsett hur långt du gör lösenordet så kommer det att vara mycket enklare att knäcka ett lösenord som bara har små bokstäver än ett löseord som har STORA, små, siffror och tecken.

Vill du vara på säkra sida är det ett starkt löseord du är ute efter. Blanda STORA och små bokstäver, tecken och siffror. Detta gör det oerhört mycket svårare att knäcka lösenordet, även om dom har avancerade program som "gissar" sig fram.
    Desto längre är såklart mycket bättre.
    En bra ide är att sätta ett smart starkt lösenord.
    Dvs ett ord eller en mening där du byter ut bokstäver mot tecken, siffror, ändrar storlek osv.

Tex.
    S0nY 3r!css0N
    kanske ett dåligt exempel, men du fattar poängen. =)
    Lycka till !
    herregud ....

det enda avgörande för hur långt tid det tar att knäcka ett lösenord är längden på lösenordet.

Med längden på lösenordet multipliceras antalet kombinationer mångfalt....

Vet DU vad du talar om ?

ett program gör ingen skillnad på stora/små bokstäver utan testar självfallet båda!

självfallet blir det ännu svårare att knäcka om det DESSUTOM är blandade tecken / siffror.... men har han krypterat sina viktiga filer på ett minne kanske han vill komma ihåg det också? , vilket är enklare med en lång ramsa.

Läs gärna på lite om rainbowtables som revolutionerat lösenordsknäckandet...

"

Benchmark Example
    The following is an example of a password audit submitted through the online web interface for 10 Microsoft Windows users, named user1-user10. The statistics outline the total time it took to perform the password audit, in this example under 17 minutes (989.79 seconds). The audit was 100% successful, cracking 17 out of 17 hashes (since each Windows LanMan password is split into two (2) hashes and some of the password hashes were the same), for even uncommon special characters (including, but not limited to, the example below: /\|<>;?[]:' ).
    statistics
    -------------------------------------------------------
    plaintext found: 17 of 17 (100.00%)
    total disk access time: 516.73 s
    total cryptanalysis time: 989.79 s
    total chain walk step: 916782917
    total false alarm: 43647
    total chain walk step due to false alarm: 132392954

result
    user1 canyoucrackme hex:63616e796f75637261636b6d65
    user2 CANYOUCRACKME hex:43414e594f55435241434b4d45
    user3 CanYouCrackMe1 hex:43616e596f75437261636b4d6531
    user4 C@nY0uCr@ckM3 hex:43406e593075437240636b4d33
    user5 c@/\/UCr@c|<m3 hex:63402f5c2f55437240637c3c6d33
    user6 JcGKWkPztkpWGZ hex:4a63474b576b507a746b7057475a
    user7 6UkfFHxdP1c5A9 hex:36556b6646487864503163354139
    user8 @w3cjd$Beu=mDr hex:407733636a64244265753d6d4472
    user9 =s4Vi9R;JN?3][ hex:3d7334566939523b4a4e3f335d5b
    user10 >.D\:s'/&8@$!; hex:3e2e445c3a73272f26384024213b

The passwords audited correlate with the character sets that are listed under the [table list].
    user password character set
    user1 canyoucrackme alpha
    user2 CANYOUCRACKME alpha
    user3 CanYouCrackMe1 alpha-numeric
    user4 C@nY0uCr@ckM3 alpha-numeric-symbol14
    user5 c@/\/UCr@c|<m3 alpha-numeric-symbol32-space
    user6 JcGKWkPztkpWGZ alpha
    user7 6UkfFHxdP1c5A9 alpha-numeric
    user8 @w3cjd$Beu=mDr alpha-numeric-symbol14
    user9 =s4Vi9R;JN?3][ alpha-numeric-symbol32-space
    user10 >.D/:s'/&8@$!; alpha-numeric-symbol32-space

"

http://www.rainbowcrack.com

// Snuffy
    Senast redigerat av snuffy den 2006-07-06 klockan 12:50.

Team ItsFun
    Namn
    Jesper Wall
    Reg.datum
    jul 2005
    Jobb
    IT-säkerhet
    herregud ....

det enda avgörande för hur långt tid det tar att knäcka ett lösenord är längden på lösenordet.

Vet DU vad du talar om ?

ett program gör ingen skillnad på stora/små bokstäver utan testar självfallet båda!

självfallet blir det ännu svårare att knäcka om det DESSUTOM är blandade tecken / siffror.... men har han krypterat sina viktiga filer på ett minne kanske han vill komma ihåg det också? , vilket är enklare med en lång ramsa.
    Kul. Först påstår du helt felaktigt att det enda som påverkar tiden det tar att knäcka ett lösenord är längden, men sen i samma text säger du att det gör skillnad (vilket är helt sant).

Givetvis så gör det ju sjukt stor skillnad om man bara behöver testa med 29 versaler än om man ska testa med en teckentabell med över 200 tecken. Detta gäller även för rainbow tables.

I övrigt så kan jag rekomendera TrueCrypt för att kryptera ett USB-minne. TrueCrypt
    BMW 535dAMT e61, BMW Z4 Roadster -03, BMW M535i -86
    ITSFUN.nu

Okynneskörare ivahs avatar
    Namn
    Mattias L
    Reg.datum
    aug 2005
    herregud ....

Vet DU vad du talar om ?

Hahahahahaha !
    Du säger ju emot dig själv !
    Skrattar så jag håller på att trilla av stolen.....

Självklart är ju längden en betydande faktor. Men som Judge_Dredd skriver så tar det ju betydligt längre tid om du har flera hundra olika tecken att välja på.

Och varför skulle han inte komma ihåg det ? SMARTA starka lösenord.
    Du behöver inte köra en helt random tecken kombination.

Sen har människor olika lätt och svårt att lära sig lösenord, telefon nummer osv. Jag har ganska lätt att lära mig konstiga siffer och tecken kombinationer men har svårare att lära mig allas telefon nummer.

Så att en ramsa skulle vara lättare är helt från person till person.

Moralkärring!
    Namn
    Micke E
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Data... typ
    Citat Ursprungligen postat av ivah
    Hahahahahaha !
    Du säger ju emot dig själv !
    Skrattar så jag håller på att trilla av stolen.....

Självklart är ju längden en betydande faktor. Men som Judge_Dredd skriver så tar det ju betydligt längre tid om du har flera hundra olika tecken att välja på.

Och varför skulle han inte komma ihåg det ? SMARTA starka lösenord.
    Du behöver inte köra en helt random tecken kombination.

Sen har människor olika lätt och svårt att lära sig lösenord, telefon nummer osv. Jag har ganska lätt att lära mig konstiga siffer och tecken kombinationer men har svårare att lära mig allas telefon nummer.

Så att en ramsa skulle vara lättare är helt från person till person.
    ok allt behöver inte vara svart eller vitt, jag gick hårt på linjen med långt lösenord av den anledningen att det dessutom ska vara lätt att koma ihåg , det är lättare att komma ihåg jagheterkalleochjagärblå än det är att komma ihåg JagH31erK@l1e0chjaGärB1å , det var hela min poäng. Sen blir det själfallet ännu svårare om man kombinerar dessa två tekniker , långt OCH komplext , men frågan är hur mycket man tjänar på det och skillnaden blir att lösenord nr 1 tar 14 år att knäcka medans nummer 2 tar 17 år ...

Det handlar om att skydda sig mot tidsfaktorn, det skall ta så långt tid att knäcka det att man helt enkelt inte ger sig på det.

Varför skrattar du? , jag klev lite fel i min förklaring vilket förmodligen berodde på att du direkt kallade mig för idiot vilket jag finner intressant men ack så irriterande.. men , men ...

Min poäng var att många tycker deras lösenord är så jävla hemligt bara för att man bytt ut några bokstäver mot versaler/gemener eller siffror / tecken.

antal tecken är den viktigaste faktorn, och ett bra sätt att komma ihåg långa lösenord är just att memorera dem som ramsor, men som du säger är det individuellt...

Missförstå mig rätt men jag jobbar med skiten, därav att jag kanske lägger in en användavänlig aspekt i det hela, vad vet jag ....

// Snuffy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •