Volvos orginalkammar, vilken i vilken motor?
Bilsnack
Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1
    Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Vimmerby
    Jobb
    N/A
    Inlägg
    1 869

    Volvos orginalkammar, vilken i vilken motor?

    Ja, som topic, jag undrar i vilka motorer man hittar vilken kamaxel på volvos b230 och alla andra med "samma" kam. En följdfråga är självklart vilken av de kammarna som man helst vill sätta i en B230A -86 som ska trimmas lite lätt, det är mest en fråga om att snygga upp portar i toppen och lite annat smått och gott (om ni inte har ett bättre billigt förslag).

    Situationen är kort och gott denna: Kompisen har en 240 med B230A och om bilen inte blir såld ska den få lite mer effekt utan att lägga allt för mycket pengar. Lite roligare som vinterbil bara.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  2. #2
    Bonnmek für alles
    Namn
    Martin F
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    256
    K eller V.

    V-kam sitter original i 740GLE med B230E-motorn.

  3. #3
    Ride.Race.Live boost_s avatar
    Namn
    Mikael Å
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 112
    K eller H, båda sitter i olika versioner av glt(240) H-kammen är den vassaste av deras "original" kammar, dock med , givetvis, sämst bottendrag.....sen k är inte långt efter, inte lika hög topeffekt, men bättre bottendrag =) så välj efter användnings område men en k-kam(el h) planing, portning av topp samt extractor och ett 2,5tums "sportsystem" ger en del kul för pengarna på dom där iaf

    lycka till /micke
    Bad boys got Bad toys
    Ride.Race.Live


  4. #4
    Registered User
    Namn
    Christian N
    Reg.datum
    jan 2002
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Bilskrotare
    Inlägg
    296
    ursprungligen postat av Zerial om jag minns rätt:

    Info: Volvo kamprofiler till "rödblockare"
    Lita data samlade kring Volvos kamaxlar standardmonterade till B21- och B23 motorfamiljerna.

    A-kam Lyft: 10.5, Duration: 260 (B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84-), B23E (84-), B200E, B230E, B230A, B230ET)
    B-kam Lyft: 10.6, Duration: n/a (B21F, B21E, B23ET)
    D-kam Lyft: 11.2 Duration: n/a (B19E, B21E)
    F-kam = M-kam (F-kam orginal till B21F)
    GR-A kam Lyft: 10.24, Duration 252
    GR-A T5 kam Lyft: 11.0, Duration 267
    GT6 kam Lyft: 12.5, Duration 312 (nockvinkel 107) (racing, kräver minst 2x45 förgasare eller motsvarande)
    H-kam Lyft 12.0 in/11.5 ut, Duration 272in / 268ut (B23E 1979-80)
    K-kam Lyft: 11.95, Duration: 268 (B23E 1980-83, B19 Sport)
    M-kam Lyft: 9.5 in/10.5 ur, Duration: n/a (B21F, B23F, B230F)
    T-kam Lyft: 9.94, Duration: n/a (B19ET, B21ET, B23ET, B23FT, B21FT, B230K)
    V-kam Lyft: 11.27, Duration: 245.4 (B200E, B230E)
    VX-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut
    VX3-kam Lyft: 11.37 in /10.65 ut, Duration 245.4 in/236.2 ut (hela kammen backad 3 grader senare)
    X-Kam Lyft: 10.65, Duration: n/a (B230K)
    Y-Kam Lyft: 10.35, Duration: n/a (B200K)

    Samtliga kamaxlar utom VX, VX3 finns med så väl utan fördelardrivning. Oavsett så är det samma data.
    /Christian
    1968 Volvo Amazon - Taksänkt Custom Objekt
    1986 Volvo 760 Turbo Intercooler - rasad motor...
    1990 Volvo 745 Turbo Intercooler - Bruksbil

  5. #5
    Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Vimmerby
    Jobb
    N/A
    Inlägg
    1 869
    Detdär var precis vad jag ville ha, stort tack!

    Måste dock fråga lite om V-kammen, den har ju visserligen 0,77mm högre lyft än nuvarande A-kam, men den har också 14,6 grader kortare duration. Jag gissar att den ger mer effekt på lågvarv, men är sisådär likvärdig på högre varv? Inte lätt att veta när man inte har provat tyvärr... Rent spontant känns det som om den skulle vara enklast att få tag i, för alla H/K-kammar som kommer in på skrotarna häromkring går antagligen raka vägen till folkraceåkarna.
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Christian N
    Reg.datum
    jan 2002
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Bilskrotare
    Inlägg
    296
    jag har en D-kam i garaget om det är intressant?

    är ju ganska stöddig också
    /Christian
    1968 Volvo Amazon - Taksänkt Custom Objekt
    1986 Volvo 760 Turbo Intercooler - rasad motor...
    1990 Volvo 745 Turbo Intercooler - Bruksbil

  7. #7
    Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Vimmerby
    Jobb
    N/A
    Inlägg
    1 869
    Ingen aning om ifall den är intressant, men blir den det så hojtar jag till!
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  8. #8
    Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Vimmerby
    Jobb
    N/A
    Inlägg
    1 869
    Hittade denna listan på 200-klubbens forum.

    Modell Lyftin Lyftut Durin Dur ut Overlap lobcin lobcut

    M 9,5 10,5 232 0bt-52ab 230 44bb-6at 6 116 109

    L 9,8 9,8 233 14br-38ab 233 46bb-6,5at 20 102 112

    Y 10,35 10,35 232 11bt-41ab 232 41bb-11at 22 105 105

    T 9,94 9,9 225 9bt-36ab 218 39bb-0at 9 103,5 109,5

    X 10,65 10,65 236 14bt-42ab 236 46bb-10at 24 104 108

    VX 11,37 10,65 245 12bt-52ab 236 50bb-6at 18,5 110 112

    A 10,5 10,5 241 14bt-45ab 240 50bb-10at 27 104 110

    B 10,6 10,6 244 23bt-40ab 245 44bb-20at 44 99 102

    V 11,37 11,37 245 15bt-49ab 245 53bb-11at 23 107 111

    D 11,2 11,2 253 19bt-54ab 253 58bb-16at 35 107 111

    K 11,95 11,95 253 22bt-50ab 250 61bb-9at 31,5 104 116

    H 12 11,5 258 27bt-51ab 254 57bb-17at 44 102 110

    Enligt denna listan har A-kammen 19 grader kortare duration och V-kammen 0,10mm mer lyft än enligt Zerials(?) lista. Känns ju som om det kan stämma, om V-kammen ska vara vassare än A. Även D-kammen ser ju rätt trevlig ut.

    Vad har du för pris på D-kammen?
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  9. #9
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16 158
    Skall du åka sugis med den så känns inte D rätt...

    Satsa på en H. De ger trevligt med pulver. Speciellt med mycket komp.

    Roligaste med den är att du kan lägga dig på 7500 varv in i böjen, sen låter du varvnålen dra mot sitt stopp vid 0 ut ur böjarna... Så kördes min gamla GLT 80.a
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

  10. #10
    Small Engine Tuner
    Namn
    Ulf G
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Vimmerby
    Jobb
    N/A
    Inlägg
    1 869
    Jo, en H-kam finns med högst upp på önskelistan, men det gäller att hitta en som inte kostar för mycket. Samma sak med 405/531-topp, det skulle vara trevligt att ha men dom växer inte direkt på träd. Frågade på den lokala billiga skroten (finns en dyr också), det var fem år sedan de ens fick in en bil med en sån topp i användbart skick... Har fått erbjudande om en B230 med lagerras, sitter en 405-topp, mekaniskt sprut och enligt uppgift någon trimkam som vi inte hittar något om alls i den. Frågan är vad det kan vara värt, bottendelen är ju inget att ha och en helt okänd kam är inget jag värderar högt...

    Förresten, hur mår en tidig B230 av såpass höga varvtal? Dom ska väl inte vara allt för stabila?
    The Federal Trade Commission has charged Quaker State - Slick 50, Inc., the manufacturer of Slick 50, the best-selling auto engine treatment in the U.S., with making false and unsubstantiated advertising claims. http://www.ftc.gov/opa/1996/07/slick.shtm

  11. #11
    Bonde
    Namn
    Melker H
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Gotland
    Inlägg
    19
    B230 av årsmod 83-88 har jätte klena stakar, så dom är inte så hållbara, duger till lite lätt sug trimmning om man undviker spikningar och höga cylinder tryck.
    Försök att få tag på en B23E årsmod 80-82, där har du 405 topp, H-kam och M-stakar.
    B23e av 83 årsmod och frammåt har "bara" K-kam i sig, men den är också bra.

  12. #12
    Räkodlare tompa245s avatar
    Namn
    Tommy L
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mantorp
    Jobb
    Däck-krängare
    Inlägg
    2 180
    Lyfter den här tråden lite. Har fått en Y-kam av en polare och undrar om den är bättre än std-kammen som sitter i min B230F årsmodell 90?
    LindbergRacing.se

    Volvo 945Gl
    Volvo 740Tic


  13. #13
    Registered User
    Namn
    Håvard Pedersen
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Umeå
    Jobb
    CNC operatör
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av tompa245
    Lyfter den här tråden lite. Har fått en Y-kam av en polare och undrar om den är bättre än std-kammen som sitter i min B230F årsmodell 90?
    Sitter förmodligen en M kam i din B230F och då är nog Y kammen en aning vassare, men ändå ganska snäll.
    Hvard @ #Race

  14. #14
    Räkodlare tompa245s avatar
    Namn
    Tommy L
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Mantorp
    Jobb
    Däck-krängare
    Inlägg
    2 180
    Citat Ursprungligen postat av Hovva
    Sitter förmodligen en M kam i din B230F och då är nog Y kammen en aning vassare, men ändå ganska snäll.

    okej. men då slänger jag väl i y-kammen. tack för svar
    LindbergRacing.se

    Volvo 945Gl
    Volvo 740Tic


  15. #15
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16 158
    Sen har inte lyft och duration nått med effekten att göra. De anger maxlyftet och vart den börjar/slutar lyfta.

    Det är brantheten och utformningen av loben samt dess positionering mot avgasloben. Och intake centerline som är viktigt.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •