Bilsnack
Sidan 1 av 11 12345678 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 151
    BMW-skadad gunsnrosess avatar
    Namn
    Alden B
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Elingenjör

Vad har Honda att komma med?

Som rubriken står, vad har Honda egentligen att komma med? Visst, dem gör lätta bilar med en liten motor, till ett mycket bra pris. Men liten vikt med liten motor ger mycket prestanda. Men sätt 4 personer i en sådan bil på 125-150 hk, den rör sig knappt.
    Jämfört med större bilmärken som Audi, BMW, Toyota, M-Benz etc så har Honda inte ett SMACK! Vad jag vet så har Honda ingen superbil (Visst, NSX var brutal och är fortfarande, men kostar för mycket för det du får ut av den. S2000 som inte för alls länge sedan också blev stor, samma sak där = kostar för mycket för det du får jämfört med andra märken.) Ingen V6+ i någon av deras fabrikstillverkade bilar? Visst, de har sitt V-TEC, men snälla? Jämför inte V-TEC med turbo eller kompressor!!! De har heller ingen motor att komma med. Ingen tyngre bil som gör bra ifrån sig, och alla är fortfarande framhjulsdrivna. Tonårspojkar köper dessa "snabba för sin vikt"-bilar och tror att dom rattar bäst i världen eftersom dem aldrig fått bilen i överstyr. Understyrning är alltid lätta att motverka, och man ser hur dem bromsar mitt under en kurva för att minska hjulgnisslet eftersom det står en stolpe någon meterr längre fram. Sedan så sätter dem dit ett större avgassystem och varvar på, för att deras motor är byggda på ett sådant sätt att de kan varva mer, men varför varva mer när du inte får ut något vrid utav det?

Jag måste bara säga vad JAG tycker om Honda, eftersom jag haft en själv, och nära som också haft. Har upplevt bilarna som låg kvalite och minimal säkerhet. Inget jag kommer sätta pengar på i fortsättningen i alla fall. Anledningen till att jag tar upp detta är för att en del polare påstår att Honda är ett bra märke och dom har hur bra kvalite, prestanda och säkerhet som helst, minst som de andra ovannämnda bilmärkerna jag sa. Jag vara nära på att kollapsa för jag insåg att dom menade allvar?!!! Eller har jag fel. Rätta mig!

Registered User
    Namn
    Andreas Blohm
    Reg.datum
    feb 2006
    Jobb
    Stylist
    Citat Ursprungligen postat av gunsnroses
    Som rubriken står, vad har Honda egentligen att komma med? Visst, dem gör lätta bilar med en liten motor, till ett mycket bra pris. Men liten vikt med liten motor ger mycket prestanda. Men sätt 4 personer i en sådan bil på 125-150 hk, den rör sig knappt.
    Jämfört med större bilmärken som Audi, BMW, Toyota, M-Benz etc så har Honda inte ett SMACK! Vad jag vet så har Honda ingen superbil (Visst, NSX var brutal och är fortfarande, men kostar för mycket för det du får ut av den. S2000 som inte för alls länge sedan också blev stor, samma sak där = kostar för mycket för det du får jämfört med andra märken.) Ingen V6+ i någon av deras fabrikstillverkade bilar? Visst, de har sitt V-TEC, men snälla? Jämför inte V-TEC med turbo eller kompressor!!! De har heller ingen motor att komma med. Ingen tyngre bil som gör bra ifrån sig, och alla är fortfarande framhjulsdrivna. Tonårspojkar köper dessa "snabba för sin vikt"-bilar och tror att dom rattar bäst i världen eftersom dem aldrig fått bilen i överstyr. Understyrning är alltid lätta att motverka, och man ser hur dem bromsar mitt under en kurva för att minska hjulgnisslet eftersom det står en stolpe någon meterr längre fram. Sedan så sätter dem dit ett större avgassystem och varvar på, för att deras motor är byggda på ett sådant sätt att de kan varva mer, men varför varva mer när du inte får ut något vrid utav det?

Jag måste bara säga vad JAG tycker om Honda, eftersom jag haft en själv, och nära som också haft. Har upplevt bilarna som låg kvalite och minimal säkerhet. Inget jag kommer sätta pengar på i fortsättningen i alla fall. Anledningen till att jag tar upp detta är för att en del polare påstår att Honda är ett bra märke och dom har hur bra kvalite, prestanda och säkerhet som helst, minst som de andra ovannämnda bilmärkerna jag sa. Jag vara nära på att kollapsa för jag insåg att dom menade allvar?!!! Eller har jag fel. Rätta mig!

AMEN TO THAT!!!

det gäller inte bara Honda utan i stor sätt alla japanska bilar. Har aldrig gillat dom och kommer aldrig att gilla dom heller! Massa plast och ingen alls kvalitetskänsla innuti / utanför bilen!

SAY NO TO JAPANESE RICE!!!!!!!!!!

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    lite kul att du först säger att de inte har något att komma med men sen räknar du upp 2 bilar fast de är för dyra.

Du kanske skulle ha skrivit att de inte har något att komma med för din plånbok

Det är bara och inse att alla bilmärken inte riktar sig in på samma målgrupp.

Registered User Spectres avatar
    Namn
    Mathias K
    Reg.datum
    maj 2002
    Citat Ursprungligen postat av Maciej EVO VI
    Det är bara och inse att alla bilmärken inte riktar sig in på samma målgrupp.
    ...Och tur är väl det!
    Som sagt har ju Honda en ganska skarp profil med lätta bilar och högvarviga motorer.

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Sämsta inlägg jag läst på länge..
    Du jämför snik honda med premium märken.
    snackar om att folk jämför vtec med turbo o kompressor, vilket kanske nån av dina mindre kunniga kamrater påstått.

Honda har en Brutal drifstäkerhet, kanske inte allt är super hightech med 300 onödiga elektronik lösningar.
    Men de håller.
    De ligger rätt i pris, och börjar komma ifrån det allra plastigaste segmentet.
    De har en del mkt potenta modeller.
    CRT är en sjukt rolig bil som vem som helst kan köpa.
    s2k sagolik bil, har nog aldrig kört nåt roligare tror jag..

Kör en honda lär du ändra uppfattning.

mvh/ Nicklas
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

neonlös
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    jul 2004
    Jag kan inte riktigt förstå vart du vill komma, eller vad du vill få fram - Är Honda helt enkel ett dåligt bilmärke i dina ögon ?

Honda har länge varit något av de säkraste begagnatköpen man kan göra kvalitétsmässigt, och vad jag minns står de fortfarande högt i kurs gällande kvalitét, så att det skulle vara rentav dåliga produker kan jag inte hålla med om.

Krocksäkerheten på moderna hondor är inte direkt sämre än hos någon annan konkurrent/skillnaderna är små, vad det gäller lite äldre 90-tals bilar är det ungefär samma där - Däremot är t ex en äldre Civic riktigt urusel ur krocksäkerhetssynpunkt, men man får ju acceptera bilen för vad den är. Att sena 90-talare även de är dåliga i denna aspekt är måhända inte helt tidsenligt, men återigen, man får ta b ilen för vad det är/var tänkt att vara - av någon anledning prioriterade inte Honda krocksäkerheten på just denna modell vid denna tidpunkt. Kikar du istället på t ex Accorden har du en mycket bättre bil ur krocksäkerhetssynpunkt.

Den s.k "dåliga" prestanda du klagar på är ju högst irrelevant - säg det budgetmärke som inte hade någon form av "GTi-bil" under sent 80-tal ? - ALLA dessa bilar har ju den sak gemensamt att de litar på sina låga vikt för att få bra prestanda, och att de helt enkelt inte gillar att lastas för mycket, ur prestandasynpunkt, detta är knappast något unikt för just Honda.

Honda bygger överlag körglada bilar, med god väghållning, och bra kvalité - att de måhända inte har en V6-motor i programmet eller någon bil där någon sådan sitter är att de helt enkelt inte prioriterar detta, just nu iallfall. Antingen tror de att det blir för svårt att slå sig in som konkurrent till dessa pråmar, eller så anser de inte att någon sådan motor/modell har att göra i deras modellprogram för tillfället.

Du har även helt rätt i att man inte bör jämföra V-TEC med Turbo eller Kompressor - V-TEC är en mycket mera intressant teknik, som passar mycket bättre i verkligt körglada bilar under rätt förhållanden. Turbo har sina användningsområden, Kompressor likaså, men det har även V-TEC.
    Jag, och vad jag vet flera med mig, som gillar att varva ut mina bilar kommer, i 9/10 alltid att föredra en högvarvig fyrcylindrig motor i en "köra-snabbt-i-kurvorna"-bil, än en vanlig Turbo, V6:a, eller Kompressor, var så säker.

Jag är annars långtifrån någon stor förespråkare av japs, som jag antar att rätt många på detta forum har märkt, men jag kan helt enkelt inte förstå just vad det är som skulle göra Honda särskilt unikt och dåligt i jämförelse med andra märken i klassen, som t ex Peugeot eller Mitsubishi ? - Man kan INTE jämföra Honda med märken som BMW eller Mercedes, när Honda kör ett annat race, utan de lyxpråmar på fyra hjul som dessa märken oftas uppbringar - på gott och ont. Att 18-åringar sedan åker runt i avgastrimmade Type-R's är väl inget större att haka upp sig på, roliga bilar med fenomenal väghållning, påstår någon annorlunda så har de helt enkelt fel.

Så, vad har de nu att komma med ? - Tja, samma som de flesta tillverkare i samma klass, men i detta fall just stor inriktning på körglädje, intressant teknik, samt god kvalité.

Oliver
    Guest
    Jadda jadda jadda
    Du har nog ingen aning vad du pratar om

Hondas bilar räknas till "most bang for the buck" dvs mest kul per krona.

Ta t.ex förra generationen CTR (2001 - 2006)
    Bilen kostade 209 000kr och i slutet 179 900kr, 200hk och jävligt roliga vägegenskaper.

Hitta gärna en lika rolig bil för dom pengarna, som är Fabriksny dvs

En S2000 kostar i dagsläget 348 900:-
    Annonsen kunde inte hittas | Blocket

240hk, BAKHJULSDRIFT (något som du påstod saknades i samtliga honda-modeller) 0-100km/h på 6,2s

Bmw Z4 2,5si: 362 000:-
    218hk
    0-100km/h på 6,5s dvs något långsammare, men 3.0si kostar 421 000:- och gör det åp 5,7s så den jämförelsen kändes inte rättvis.

återigen det billigare alternativet, garanterat billigare att äga etc etc.

Så att honda skulle ta överpriser rimmar inte helt korrekt i mina öron.

Ang understyrningen, CTRen återigen är känd för att vandra med röven om man pressar den, fråga bara Tuppen här på forumet

"Understyrning är alltid lätta att motverka, och man ser hur dem bromsar mitt under en kurva för att minska hjulgnisslet eftersom det står en stolpe någon meterr längre fram."

Skulle våga påstå att det är vanligare att man ser personer med RWD i E36or, Nissan 200r etc som snurrar runt för att de nyss har sätt Tokyo Drift och känner att det är sveriges nya DK

Kvalitets brister? För att ta motorerna som du verkar hacka ner på pga att det inte är en bränsletörstig miljöförstörande stor Sexa så har t.ex inte ett enda k20a2 block rasat (förutom enstaka fall av idiot där olja glömt, överladdning in i absurdum etc)

Trodde att det var allmänt känt att honda håller Hög kvalite på sina saker

Finns inte mkt roligare än att ta familjens CTR på en runda och dra till erikslustvägen och leta racehungriga nissar som har samma filosofi som du har och sen piska skiten ur er

För att sen åka hem igen och ta Alfan och ha en bil som är äckligt skön att köra och att ligga och pressa på landsvägen med.

Så svaret på din fråga blir: Mycket mer än många andra egentligen.

7,45 BTG med P 964 RS Säråss avatar
    Namn
    Jimmy Särås
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Bilar
    Shit, blir helt chokad, finns det folk som lever mer skygglapar helt?

Har åkt mycket honda dom senaste åren driftsäkerheten samt ekonomin i deras bilar är svårslagen...

Att en S2000 är för dyr, ja då är det ju inte fel på Honda utan möjligen din plånbok, jämför den med en BMW Z3/Z4 så är den inte för dyr!
    Den är dessutom ruskigt mycket snabbare runt en bana än många orginal bilar som säljs idag är!

Titta på den "döda" Civic Type-R;en så är den ett monster i GTi klassen och har vad jag vet vunnit varje GTi test sedan den kom när det gäller att "köa" en bil och "ha roligt" med en bil!?

Nej jag blir bara arg när jag läser detta...
    /J
    -STERTMAN MOTORSPORT-
    Din Audi, BMW, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen Tuner & Service Verkstad!

8000RPM
    Namn
    Michael N
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Grafisk designer
    Var nog bland det dumaste jag läst här på Zatzy. Förtjänar knappt en kommentar. Men..

Det finns få biltillverkare med lika skickliga och innovativa ingenjörer som Honda. Driftsäkerheten trots högt belastade motroer och innovationer som variabla kamtider (V-tec) som flera sedan apat efter är bara två bevis.

Oj, Höll på att glömma... röd plupp får du oxo.

Registered User
    Namn
    Alvin D
    Reg.datum
    jul 2006
    Sen finns ju Honda Accord Type-R,Integra, Prelude. Samtliga bilar som konkurrerar rätt bra på GTI marknaden. Dock så är ju NSX:en Hondas triumph kort.

Endless Summer -K-s avatar
    Namn
    Kalle
    Reg.datum
    mar 2005
    Haha det var det dummaste jag läst på ett tag Att krocksäkerheten på äldre, 80-90 tals Honda kanske inte är den bästa det kan jag hålla med om, men inget annat. Låg kvalité?! Skulle nog vilja påstå raka motsatsen!
    Och visst finns det fabrikstillverkad Honda med V6; Honda Accord Coupe 3,0i V6
    Exempel: Annonsen kunde inte hittas | Blocket
    Edit: Finns V6 i NSX och Legend också! Tack för påminnelsen hipshot & micke240sx

Mvh.
    Senast redigerat av -K- den 2006-09-05 klockan 13:50.
    Nothing in this world that's worth having comes easy.

skruvar här o där
    Namn
    Micke Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    fixar lite, sotat o klart.
    bla bla fortfarande fwd bla bla
    Vilka jämför du med nu igen? bilar i småbilsklasserna är ju nästan alltid fwd. Förutom på slutet av -70 och början av -80 talet.

S2000 är för dyr? Jämfört med? Seat ibiza?

Självklart kan man inte jämföra en 88ans crx med en modern bil i säkerhet och komfort.
    Men småbilarna från 80talet har fortfarande bra status med honda i topp tätt följt av golf gti, suzuki swift gti, opel kadett gsi.
    Brillko Racing

Skyll inte på mig, jag röstade inte blått

Registered User hipshots avatar
    Namn
    Zeb S
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av FirefoX
    Och visst finns det fabrikstillverkad Honda med V6
    Mvh.
    Och nsx!

Registered User
    Namn
    Thomas Pettersson
    Reg.datum
    apr 2004
    Se på Bestmotoring Type R battle om du vill veta hur bra hondas "små skruttbilar" går jämnt med 280hk japanbilar.

Men det vågar du säkert inte.

jag var nära kollapsa av ditt inlägg.
    Vilken japansk tillverkare hade bra krocksäkerhet i början av 90talet?

Du var en jävla skum kille, du verkar inte så motorkunnig om du rackar ner på hondas motorer.

såg att du är 86:a så du har just kommit ifrån tonåren.

I'm back skillzs avatar
    Namn
    M. Quick
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Bilmek
    Dom har bland annat detta att komma med:
    Låg bränsleförbrukning
    Billig försäkring
    Mycket bra och hållbara motorer, dom har ju trots allt vunnit en hel del priser.

Sen finns det säkert fler som ni Honda-ägare kan komma på som är värt att fylla i.

mvh

Moraltanter undanbedes, då detta är ett forum för oss som kör för fort och så vidare.
    ZATZY.COM

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •