Jag byter bromsrör.
Bilsnack
Resultat 1 till 4 av 4
    Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Rikard G
    Reg.datum
    nov 2003

Jag byter bromsrör.

Jag gjorde ju tidigre en liten bildserie hur man kan laga ett rosthål, och den verkade vara ganska uppskattad av oss amatörer (vad proffs och förståsigpåare tycker bryr jag mig inte om)

Så här kommer en liten guide om hur man kan byta bromsrör. Tyvär dåliga bilder

Bild 1: Om man trycker ner pedalen en bit, och sätter nått så den håller sig kvar där, så rinner inte bromsvätskan ur resten av systemet, och man behöver bara lufta det man bytt.

Bild 2: Jag klipper av rören och använder hylsa för att lossa nipplarna (Biltemas Optipunkt hylsor är guld) Är det allt för rostigt brukar det gå att slå på en mindre hylsa, går inte det är det svetstång som gäller, men då ska det vara proffs verktyg, Vise Grip eller liknade.

Bild 3: Jag gör alltid egna rör, och använder bara Biltema, deras rör är otroligt lättjobbade. Efter att ha måttat och skurit av röret, rensar jag innerkanten med en kniv.

Bild 4:Röret ska inte sticka upp för mycket, typ 4-5 mm.

Bild 5: Jag har alltid lite koppar pasta på koningsnippeln så det inte fastnar. Man ska ju använda ett verktyg för att pressa nippeln, det har kastat för länge sen, jag klappar till med en hammare, går typ 10 ggr fortare.

Bild 6: Innan du konar andra sidan av röret, glöm inte nippeln och dra även på några slangbitar om bilens ordinarie fästen för rören inte går att använda, A och O är att rören inte får ligga mot nån stans, slangbit och buntband är kanon.

Bild 7: Dax att lufta. Luftnipplarna har jag tagit bort men hylsa dom oxå, och rengjort, gängorna insmorda med nått kladd, typ silverfett el kopparpasta. Jag luftar med vacum, pumpar alltså ur luften i en syltburk och öppnar sen nippeln, sen är det bara att hålla koll på nivån i bromsvätske burken och stänga nippeln när det är klart/inte kommer nån luft.

Bild 8: Många rör blev det.

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Rikard G
    Reg.datum
    nov 2003
    Mera bilder.

Registered User
    Namn
    David Johansson
    Reg.datum
    maj 2004