Bilsnack
Resultat 1 till 7 av 7
    .
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001

Underlag under parkett?

Vad rekommendera ni att jag ska ha under ekparketten (14mm) jag ska lägga i helgen?
    Papp eller golv foam?
    Hört att papp visst är/känns bättre under parkett?

Ekologisk...
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Min erfarenhet gör att jag skulle rekomendera foam.

"Hört att papp visst är/känns bättre under parkett?"

Hur, vem och varför ?

Corvette C6 Assmans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Produktionschef
    Foam är bra om du har mkt omjämnheter där du ska lägga golvet. Något stegljudsdämpande. Att lägga foam på plastmatta rekommenderar jag inte om den är mjuk. Då kan golvet paja.
    Trance/House/Psytrance/Dubstep/DnB http://open.spotify.com/user/kamorf/...9ZOKbLl8bWQ030

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Vad har du för underlag - plastmatta, betong ?
    Lägger du direkt på betong finns speciell foam med inbyggd fuktspärr, annars fungerar plastmattan som fuktspärr.
    Är också nyfiken på varför papp skulle vara bättre, har inte hört något sånt själv.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2004
    Citat Ursprungligen postat av Assman
    Foam är bra om du har mkt omjämnheter där du ska lägga golvet. Något stegljudsdämpande. Att lägga foam på plastmatta rekommenderar jag inte om den är mjuk. Då kan golvet paja.
    Är det mycket ojämnheter bör golvet jämnas ut oavsett om man använder foam eller inte. Foamen är så mjuk/följsam att ojämnheterna kan förstöra parketten ändå.

Kör Bmw 316, M3 Kittad Konstapelns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Skvätta sten på bilar
    är undergolvet hårt ( ex betong) bör du lägga foam vilket ger lite svikt, om det är betong ska du lägga plast över, 0,2 plast åldersbeständig, detta kan du lägga över lr under foamen, det spelar ingen roll. Har du ex plastmatta som ligger där det nya golvet ligger rekomenderar ja lumppappen. Då mattan redan är mjuk så behöver golvet inte bli "mjukare". Är det ex spån golv som undergolv kan du välja lite själv va du tror känns bäst och ha. Kolla om golvet sviktar lite och bestäm dig därefter.

Edit: kolla med en rätskiva på betong golvet om det är det du har och se om det är slätt lr om det är vågit.
    Ifall det är vågit köp en säck sand och dra av med så det fyller ut ojämnheterna.
    Snickare EK
    - Total Entreprenad inom bygg

.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Ah, kanske var lite kort i första inlägget.
    Underlaget är plastmatta, relativt ny (inlagd av förra husägaren). Bra skick, inga släpp på mattan.
    Det jag har läst är väl att golvet har känts lite "mjukt" med golv foam som Konstapeln beskrev.

Lutar åt att det blir papp under...
    Senast redigerat av PMB den 2006-10-20 klockan 22:59.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •