Framtida klassiska bilar? - Sidan 12
Bilsnack
Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 25678910111213 SistaSista
Resultat 166 till 180 av 182
    Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    alltså ni pratar mkt om priser,, det har INGENTING med klassiker att göra,, en klassiker är en gammal bil heltenkelt, kan vara en renult espasse eller en transit,, behöver inte vara storsäljande eller dyr för det, ex en R4 laban är ju en klassiker och cool tycker iaf jag

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006
    Citat Ursprungligen postat av Krullert Visa inlägg
    Men varför blir något en klassiker? Jag resonerar så att det man gillade i ungdommen är det man kommer kika lite extra efter när man är gubbe. Jag som drömde om S13 och Evos när jag var 16 kommer nog tycka en fräsch sådan är åtråvärd om om 40 år medan värdet på 50-tals jänk nödvändigtvis inte behöver lyfta i skyarna när dess gubbar gått bort?
    Det tror jag är väldigt sant... Om man tittar på RIKTIGT gamla bilar så är de oftast inga extrema värden.
    Bortsett från one-offs och Italienska sköneheter vill säga. Det är givetvis ett av skälen till att en E30 M3 nu kostar ganska mycket mer än vad de gjorde för tio år sedan.
    Samma anledning som gjorde att jag köpte 635:an. Älskat modellen sedan jag var liten, men det var först nu som jag tyckte att det var försvarligt att ha en (hyfsat) ansenlig summa pengar stående i garaget 8 månader om året.

Citat Ursprungligen postat av granadadr Visa inlägg
    alltså ni pratar mkt om priser,, det har INGENTING med klassiker att göra,, en klassiker är en gammal bil heltenkelt, kan vara en renult espasse eller en transit,, behöver inte vara storsäljande eller dyr för det, ex en R4 laban är ju en klassiker och cool tycker iaf jag
    Det där är ju subjektivt...
    Jag tycker inte att det bara krävs av en bil att den ska vara gammal för att vara en klassiker. Därmed inte sagt att R4:an inte skulle kunna vara det.
    För mig är en (förhållandevis) viktig aspekt att jag kan känna att pengarna förräntar sig när bilen står.
    Rent krasst så gör den givetvis inte det om man tar servicekostnader/reparationer/skatt/försäkring (och inflation för all del) i beaktning, men känslan finns ändå där om man lyckas sälja bilen för "mer" pengar än vad man köpte den för!

Lite cynism skadar aldrig oldman.erikssons avatar
    Namn
    Anders E
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    IT
    Aha! Då är ju gåtan löst. Bara att uppsöka vilken bilskrot som helst alltså.
    ALLA gamla bilar är klassiker.
    Stäng tråden!

buksvåger med Tomkow!
    Namn
    Janislav.B
    Reg.datum
    jan 2009

Framtida klassiska bilar?

Citat Ursprungligen postat av oldman.eriksson Visa inlägg
    Aha! Då är ju gåtan löst. Bara att uppsöka vilken bilskrot som helst alltså.
    ALLA gamla bilar är klassiker.
    Stäng tråden!

Bortse från allt som vallåkragranadamanen skriver, han försöker bara lura sej sjelv att han har en klassiker.

Jag letar min unicorn... Enda klassiker i mina ögon, DB5 .. Bli min tredje o absolut sissta aston även om det komer kosta mej mina polska kalsonger
    Senast redigerat av tumbler den 2013-09-13 klockan 23:16.
    no more streetwalking,DB9 is aproaching

Registered User Philly.s avatar
    Namn
    Filip J
    Reg.datum
    apr 2005

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    En klassiker är väl ändå en bil som blivit åtråvärd i mångas ögon.
    Sen kan det ju både vara en Aston Martin eller en Amazon.
    Sen kan man ju tycka att en gammal Micra från 83 är underbar och en klassiker pga att man rullade i en när den var ny, men den lär inte klassas som det här iallafall.

Min Celica från 73 med 8000 jämtlandsmil väcker enorm uppståndelse för män i 50års åldern, men inte direkt så mkt för andra, medans min Amazon uppskattas av alla åldrar, speciellt Sverige 60 + som när dom får chansen stjäl en timma av ens liv, genom historier om när de som unga semestrade, mekade, trimmade, låg i denna klassiker...
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Citat Ursprungligen postat av tumbler Visa inlägg
    Bortse från allt som vallåkragranadamanen skriver, han försöker bara lura sej sjelv att han har en klassiker.

Jag letar min unicorn... Enda klassiker i mina ögon, DB5 .. Bli min tredje o absolut sissta aston även om det komer kosta mej mina polska kalsonger
    fel
    1 jag har aldrig varit på vallåkra plus min bil är för ombyggd för jag ska räkna den som klassiker

2 jag tycker det är löjligt att bara pengarna ska spela in,, därför jag tog R 4 som ett ex,, du verkar BARA låta pengarna styra ser jag

finns MÅNGA fina klassiker ute i landet som inte kostar skjortan för entisuiaster

som haddock skriver en celica är en fin gammal klassiker,, finns en här i stan som har en gammal mishubishi Colt från 79 skitfrän men inte dyr eller åtråvärd för det
    Senast redigerat av granadadr den 2013-09-14 klockan 15:04.

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Mja, nu menade jag ju att min celica inte är en klassiker utan mer en kultbil i vissa kretsar, men att amazonen kvalar in som klassiker.

Men detta är ju onekligen en tolkningsfråga

MVH

fel

som haddock skriver en celica är en fin gammal klassiker,, finns en här i stan som har en gammal mishubishi Colt från 79 skitfrän men inte dyr eller åtråvärd för det
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock Visa inlägg
    Mja, nu menade jag ju att min celica inte är en klassiker utan mer en kultbil i vissa kretsar, men att amazonen kvalar in som klassiker.

Men detta är ju onekligen en tolkningsfråga

MVH
    joo du har HELT rätt där
    måste erkänna att jag tog dåligt exempel

Namn
    Anders E
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    IT
    joo du har HELT rätt där
    måste erkänna att jag tog dåligt exempel
    Nu börjar det vingla lite hit och dit. Var inte alla gamla bilar klassiker nyss?
    Det verkar också som definition enbart ska vara svensk? D v s vad svenskar anser vara klassiker.
    Det finns en hel del klassiska bilmodeller ute i världen medan utlänningar inte känner till svenska bilar särskilt väl.

Den enda Volvo som med säkerhet kan betecknas som klassiker borde vara P1800 om man undantar rena veteranbilar före andra världskriget.
    Den enda Saaben borde vara Sonett.
    PV och Amazon? Tveksamt internationellt. I Sverige är det väl så.

Alltså poängen att kalla något en klassiker måste vara någon form av unikitet inte vilka volymbilar som helst. Sådant är alltid kopplat till ekonomiskt värde. Det är krasst men väldigt tydligt. Vissa USA-bilar från 50-60-71 är värda hur mycket som helst beroende på att de är klassiker. Andra USA modeller från samma år är värda enbart en tiondel eller en tjugondel. När jag 1975 köpte en Dodge Dart -65 så kostade den lika mycket som en Mustang -65. Idag skiljer det 1000%. Det är ingen slump. USA-bilar från 73-framåt är med vissa undantag inte värda ett dugg. Men det finns såklart jänkare som tycker att en gungig -70-tals Ford är klassiker precis som svenskar tycker det om en Volvp

Skaffat svennebil franges avatar
    Namn
    Ragnar
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    Fd. korvgubbe, fd. spritlangare, fd. potatislangare, fd. säljare, fd. makaronikokare, numera skogsvårdstekniker.
    Gamla härliga Opelar som Ascona B och Manta B ser iallafall jag som klassiker, även om man inte behöver ge många tusenlappar för en.
    Yes, I'm goin' to hell.
    But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Skulle nog säga att Amazon är en klassiker, det är en vacker och extremt (i tidens mått) bra bil som sålts i många ex, som i fina ex värderas "högt" i de flesta länder.

Men sen kan man inte enbart räkna klassiker som något globalt, det är klart att varje land har sina klassiker, speciellt i länder där det tillverkas bilar.

MVH/

Citat Ursprungligen postat av oldman.eriksson Visa inlägg
    Nu börjar det vingla lite hit och dit. Var inte alla gamla bilar klassiker nyss?
    Det verkar också som definition enbart ska vara svensk? D v s vad svenskar anser vara klassiker.
    Det finns en hel del klassiska bilmodeller ute i världen medan utlänningar inte känner till svenska bilar särskilt väl.

Den enda Volvo som med säkerhet kan betecknas som klassiker borde vara P1800 om man undantar rena veteranbilar före andra världskriget.
    Den enda Saaben borde vara Sonett.
    PV och Amazon? Tveksamt internationellt. I Sverige är det väl så.

Alltså poängen att kalla något en klassiker måste vara någon form av unikitet inte vilka volymbilar som helst. Sådant är alltid kopplat till ekonomiskt värde. Det är krasst men väldigt tydligt. Vissa USA-bilar från 50-60-71 är värda hur mycket som helst beroende på att de är klassiker. Andra USA modeller från samma år är värda enbart en tiondel eller en tjugondel. När jag 1975 köpte en Dodge Dart -65 så kostade den lika mycket som en Mustang -65. Idag skiljer det 1000%. Det är ingen slump. USA-bilar från 73-framåt är med vissa undantag inte värda ett dugg. Men det finns såklart jänkare som tycker att en gungig -70-tals Ford är klassiker precis som svenskar tycker det om en Volvp
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Namn
    Anders E
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    IT
    Skulle nog säga att Amazon är en klassiker, det är en vacker och extremt (i tidens mått) bra bil som sålts i många ex, som i fina ex värderas "högt" i de flesta länder.

Men sen kan man inte enbart räkna klassiker som något globalt, det är klart att varje land har sina klassiker, speciellt i länder där det tillverkas bilar.

MVH/
    Jo så är det. Trabant i Östra Tyskland och Volga i Ryssland
    Nostalgi är aldrig fel

Registered User
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    jul 2001
    Citat Ursprungligen postat av sech Visa inlägg
    Porsche Cayenne, VW Phaeton (floppar brukar gilla att bli klassiker), Opel Speedester, Volvo C30 (och för den delen även 480 med), Mercedes A- och B-klass mfl.

Mvh
    Förutom Opel Speedster så var det här ett riktigt roligt inlägg, gjort 2006.

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    En klassiker är väl ändå en bil som blivit åtråvärd i mångas ögon.
    Sen kan det ju både vara en Aston Martin eller en Amazon.
    Sen kan man ju tycka att en gammal Micra från 83 är underbar och en klassiker pga att man rullade i en när den var ny, men den lär inte klassas som det här iallafall.

Min Celica från 73 med 8000 jämtlandsmil väcker enorm uppståndelse för män i 50års åldern, men inte direkt så mkt för andra, medans min Amazon uppskattas av alla åldrar, speciellt Sverige 60 + som när dom får chansen stjäl en timma av ens liv, genom historier om när de som unga semestrade, mekade, trimmade, låg i denna klassiker...
    Alltså....
    En Micra -83 i totalt originalskick som ser ut som att den nyss lämnat bilhandlaren lär ju betinga ett högre värde än Rally-kalles bil som nyss fått turbon borttagen

Jag hävdar att alla bilar kan bli klassiker. Det är bara det att det tar längre tid för vissa och krävs mer av skicket. Dussinbilar måste vara i toppskick för att nån ens ska lyfta på ögonbrynen, gamla sportbilar behöver bara finnas för att anses vara klassiker.
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •