Bilsnack
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 66
    Tyskstukad user
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2003

Högskoleingenjör vs Civilingenjör

Hejsan!

Rubriken säger allt - Högskoleingenjör vs Civilingenjör. Vad ska man bli?

Är de exta åren verkligen värda? Är man mer eftertraktad på marknaden som högskoleingenjör?

Är den lilla skillnaden i lön verkligen värt allt slit?

Diskutera och argumentera!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2001
    Civil är ju den längre utbildningen. Skulle spontant säga att det är värt det i dagens läge på arbetsmarknaden.
    MVH Kalle
    BMW Z4 M Coupé -07

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2001
    Jobb
    Studerar
    I dagens läge på arbetsmarknaden är det ju ganska lätt att få jobb som nyutbildad... Skulle inte säga att det spelar så jättestor roll... Dina utvecklingsmöjligheter i arbetslivet har nog mer att göra med hur du är som person, hur mycket du tar för dig osv.

Tyskstukad user
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av KalleL
    Civil är ju den längre utbildningen. Skulle spontant säga att det är värt det i dagens läge på arbetsmarknaden.
    Mjo. Men en del påstår att högskoleingenjör är mer eftertraktade på arbetsmarknaden. Motiveringen är samma kompetens - mindre lön.

Samma kompetens kan jag inte hålla med om. Man läser ju en hel del poäng mer.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Samma kompetens ar det inte. Det ar ganska stor skillnad pa hogskole- och civilingenjor. Den senare ar mycket mer teroretisk och ar man (som jag) lagd at det sa skall man absolut valja den istallet.

Dock vill jag poangtera att jag inte pa nagot satt ser ner pa hogskoleingenjorer. En person som verkligen passar for den utbildningen kommer att lyckas battre i karriaren (bade lon och tjanst) an en som inte passar for civilingenjorsutbildningen.

Vilken gren funderar du pa? Det ar battre att fundera igenom sa tidigt som mojligt for att man forlorar mycket pa att forst ga en 120p utbildning och sedan komma pa att man egentligen ville ga 180p/200p istallet. Det ar nara pa att man maste ga om hela rasket (iallafall pa KTH).
    This message was posted using 100% recycled electrons

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Arbetsledare
    Har nyligen avslutat en 120p Byggteknikutb. Själv så tyckte jag att civil va på tok för mycket teori och matte, högskoleutb. är mer inriktad för arbetsplatsen och civil är inriktad för vidare forskning.

Jag kan om jag vill läsa en magisterutb. och få lika mycket poäng som en civil men inte få deras behörighet. Eller hoppa över till civil och läsa upp deras matte m.m. för att bli civing.

Tyskstukad user
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2003
    Jag har varit stensäker på civilingenjör nu ganska länge - men man måste titta åt andra håll ändå för att säkerställa sitt val.

Föreställ er att vi har två personer. Den ena är färdigutbildad högskoleingenjör, den andra färdigutbildad civilingenjör. Båda väntar alltså på sitt första jobb.

Vem är mest eftertraktad och vem har rent procentuellt större chans att få jobb först?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Tjena!

jag var lite i samma sits som dig när jag börja, läste 120P maskin men kände att området logistik var spännande därför läser jag en magister på 60P inom logistik, vilken jag är klar med till januari.

Om du väljer att exempelvis läsa på Chalmers 120P så har du alltid möjligheten att gå över till civil fast då får du läsa 20P extra tror jag det var/är.

Dem har dessutom ändrat civilprogrammen med, man läser tre år sen efter till det 4 och 5:e året väljer man en fördjupning om man vill en så kallad masterutbildning annars så erhåller man en teknologie kandidat examen. Det är nytt för i år att göra på det här viset, dem har dessutom ändrat så att alla kurser som ges är på 5p och att utbildningarna ligger på 5 år nu med alltså 200p.
    Senast redigerat av Venom den 2006-11-22 klockan 15:48.
    ... If you have five dollars and Chuck Norris has five dollars, Chuck Norris has more money than you.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Först skall sägas att eventuell skrytfaktor med akademisk utbildning har minskat i takt med att högskolan byggts ut, gymnasieingenjörer utbildas inte längre. Rätt utbildning blir då beroende på vilket jobb du söker och vill ha, ibland kan en tung teoretisk utbildning verka avskräckande eftersom man kan misstänka att personen i längden inte kommer att trivas på en mindre teoretisk befattning. Mitt råd (som anställd i teknikbranschen) är att skaffa branscherfarenhet för att veta vad som väntar när man kommer ut. Lite hårddraget skall jobbet vara ordnat innan utbildningen är över. Vill man t ex bli byggnadsingenjör skall man söka praktik och eventuella mellanårsjobb i den branschen som snickare eller murare. Man har också skaffat sig referenser bland branschfolk. Idag är det vanligt med andra genomgångsjobb som kypare eller expedit, då ligger man sämre till när man kommer ut från en utbildning.

Bladerunner Chefen Alabamas avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Skulle jag behöva välja idag så är valet solklart: Civilingenjör utan att blinka.
    1.5 år är i princip ingenting när man väl är där men när man jobbat 10år gör chefer i synnerhet stor skillnad. Detta gäller främst på större företag typ Ericsson, Sandvik, Astra, mfl. Kolla bara löneskillnaderna på högskole/civilingejör efter 10 år på arbetsmarknaden. Lägger man dessutom in karriärsmöjligheterna med högskole/civilare så blir skillnaden ännu större.
    Nu är det inte illa pinkat att vara högskoleingenjör heller men man får kämpa mer och ha mer tur än en civil dito för att nå samma mål...

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2004
    Hur ser skillnaderna ut för en högskoleingenjör med magisterexamen jämte en civilingenjör.
    Hur stor påverkan har en magisterexamen på lönen för en högskoleingenjör?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2005
    Citat Ursprungligen postat av Chefen Alabama
    Skulle jag behöva välja idag så är valet solklart: Civilingenjör utan att blinka.
    1.5 år är i princip ingenting när man väl är där men när man jobbat 10år gör chefer i synnerhet stor skillnad. Detta gäller främst på större företag typ Ericsson, Sandvik, Astra, mfl. Kolla bara löneskillnaderna på högskole/civilingejör efter 10 år på arbetsmarknaden. Lägger man dessutom in karriärsmöjligheterna med högskole/civilare så blir skillnaden ännu större.
    Nu är det inte illa pinkat att vara högskoleingenjör heller men man får kämpa mer och ha mer tur än en civil dito för att nå samma mål...
    Är pengar allt i livet? Vill alla vara chefer?
    För dig är svaren på frågorna självklara men det är det inte för andra. Jag tycker om att jobba praktiskt så därför skulle inte jag vilja läsa till cilvilingenjör. Det är klart att man kan få jobba praktiskt även då men troligtvis så blir det mycket teori.

Man kan även ställa sig frågan. Vill man utveckla dagens eller morgondagens teknik?

Svarar man mogondagens så borde man gå cilvil och svarar man dagens så borde man gå högskole.
    /MVH Johan

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Citat Ursprungligen postat av Phoenix_89
    Jag har varit stensäker på civilingenjör nu ganska länge - men man måste titta åt andra håll ändå för att säkerställa sitt val.

Föreställ er att vi har två personer. Den ena är färdigutbildad högskoleingenjör, den andra färdigutbildad civilingenjör. Båda väntar alltså på sitt första jobb.

Vem är mest eftertraktad och vem har rent procentuellt större chans att få jobb först?
    Skit i lonen! Det ar en ganska obetydlig del i din framtida karriar. Om du valjer den utbildning som passar just DIG sa kommer du lyckas battre i din karriar (befodringar och loneutveckling) an om du har fel utbildningsniva. Om du gar ut med hogsta betyg och verkligen har visat framfotterna fran en 120p-utbildning sa kommer du ha mycket storre chanser till jobb an om du ar en medelmattig civilingenjor.

Om du utmarker dig positivt for lararna pa din utbildning sa kommer hjalpa dig att ordna ett bra jobb med sina kontaktnat.

Jag doktorerar just nu och det blir man inte rik pa. Min lon har i USA skulle troligtvis vara 3-4 ggr. hogre om jag jobbade pa ett foretag. Dock trivs jag alldeles utmarkt med det jag haller pa med och kan mycket val tanka mig att fortsatta i den relativt underbetalda akademiska varlden helt enkelt for att det ar roligt. En studiekamrat fran KTH tog examen och borjade jobba som konsult. Han vantrivdes sa mycket att han var kande sig tvungen att spendera en stor del av lonen pa helgnojen for att ha nagon mening med livet.
    This message was posted using 100% recycled electrons

Bladerunner Chefen Alabamas avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2002
    Citat Ursprungligen postat av Scasi
    Är pengar allt i livet? Vill alla vara chefer?
    För dig är svaren på frågorna självklara men det är det inte för andra. Jag tycker om att jobba praktiskt så därför skulle inte jag vilja läsa till cilvilingenjör. Det är klart att man kan få jobba praktiskt även då men troligtvis så blir det mycket teori.

Man kan även ställa sig frågan. Vill man utveckla dagens eller morgondagens teknik?

Svarar man mogondagens så borde man gå cilvil och svarar man dagens så borde man gå högskole.
    Det gäller inte bara pengarna eller befattning, valmöjligheterna ökar med ökad utbildning.
    En civilare kan utan problem ta ett jobb som kräver högskoleingjörsexamen men tvärtom är absolut inte självklart.
    Det handlar som sagt om 1,5 år till men valmöjligheterna ökar mer än de flesta tror...

Själv är jag gymnasieingenjör och jobber både med högskole och civilingenjörer på ett större företag. Civilarna här har betydligt fler valmöjligheter än övriga, utan att för den skull vara mer kompetenta.
    En civilingenjörsexamen är absolut inget vaccin mot inkompetens men som rekryteringsansvarig är det ett lätt sätt att sortera bland folk...

Small Car User JanneBs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Citat Ursprungligen postat av Segelflygarn
    Om du gar ut med hogsta betyg och verkligen har visat framfotterna fran en 120p-utbildning sa kommer du ha mycket storre chanser till jobb an om du ar en medelmattig civilingenjor.
    Vad man har för betyg från en utbildning brukar de inte lägga så stor vikt vid, däremot vad det är för slags utbildning. Undantaget är väl om man har lägsta betyg i samtliga ämnen, då kanske de funderar lite eller om man tagit extremt lång tid på sig för att klara av utbildningen och inte har någon vettig förklaring.
    Detta gäller de företag i Sverige jag jobbat på och jag har bl.a. haft en position där jag anställt civilingenjörer. Finns säkert vissa tjänster där betygssnittet har mer betydelse men det tror jag är ovanligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •