doktorn - Nissan 200SX S14a
Bilsnack
Sidan 1 av 28 123456781121 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 417
  1. #1
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868

    doktorn - Nissan 200SX S14a

    Bakgrund
    Nissan 200SX S14a har alltid haft en plats i mitt hjärta. När jag började närma mig körkortsålder var det motorcyklar som gällde, bilar lockade inte alls. Jag trodde inte att det skulle finnas någonting med prestanda nog att bli roligt att köra, för samma pengar en fräsig 600cc hoj kostade runt -98. När det snabbare än förutspått blev nödvändigt för mig att köpa bil ville jag ändå ha något roligare än en vanlig bil typ Golf. Jag var och provkörde en 200sx S13 eftersom jag hört att det skulle vara roligt med bakhjulsdrift och turbo. Men med farsan som medfinansiär lyckades jag inte få igenom att det var bilen för mig. Det slutade istället med en Toyota Celica GTI ST182. 200sx:en fanns dock kvar i tankarna och jag läste en hel del på forumet 200sx.nu av rent nöje/intresse. Sen kom den dagen de bytte presentationsbild på hemsidan. Där var nu en svart S14a, nämligen denna:


    Där och då blev jag kär. Jag hade aldrig sett bilen förut eftersom den inte sålts i Sverige. Jag dammsög internet på information och bestämde mig för att en sådan måste jag bara äga en dag. Men de närsta åren som följde gick inte i ekonomins ljusaste tecken. Som student fanns inte många spänn över och Toyotan fungerade alldeles för bra i sig för att vilja skiljas från mig. Och från -02 när jag faktiskt hade en tanke om att ta banklån och hämta en bil i Tyskland, kändes det som att priserna aldrig riktigt ville gå ner. Tyskland dammsögs och efterfrågan höll priserna uppe.


    Inköpet
    I slutet av 2006 tyckte jag att jag fått min ekomomi tillräckligt på fötter för att kunna byta bil. Jag var egentligen inte inställd på S14a längre, då jag förestälde mig att det inte längre fanns några vettiga exemplar att köpa. Jag var mer inne på Subaru Impreza GT, vilken jag också visste skulle vara en rolig kompis på vintern. Men så såg jag en fin S14a på blocket, och åkte och tittade på den samma dag som jag också provkörde en Impreza. Imprezan var ungefär så rolig som jag hade föreställt mig, men 200:an väckte känslor likt man mindes gamla flammor från gymnasiet. Det klassiska uppstod, hjärtat och huvudet kom i konflikt. Subaru eller Nissan? Nissan eller Subaru? Medans jag tvekade över valet blev Subarun såld och jag bevakade blocket efter fler intressanta bilar. Trots att det var vinter och fyrhjulsdriften hägrade, bestämde jag mig att det fick bli en Nissan om rätt objekt dyker upp. En Impreza kan jag köpa när som helst, de tillverkas ju faktiskt fortfarande. Så en dag fick jag korn på en lilametallic S14a -97 i bra skick och helt original. Jag tog flyger neråt lander för att titta på den. Den lilametallic färgen hade aldrig gillat på bild. Men efter att jag sett den på riktigt första gången älskade jag den. Efter att ha ägt en röd Toyota i sju år var jag inte så sugen på en till röd bil. Och svart... ptja. Funkar, men är inte så roligt tycker jag. Denna föll mig i smaken och det blev affär.


    Äntligen ägare
    De två första veckorna i min ägo var inte så intressanta ur upplevelsesynvinkel direkt. Det första som gjorde var att få larm med GSM-sändare och nivåsensor installerat i bilen. Efter det lämnades den in på Dinitrol Center för en ordentlig rostskyddsbehandling. Sen skodde jag den Good Years bästa dubbdäck eftersom jag haft en mycket otrevlig hemfärd med bilen från inköpet. Jag hade också intentionen att inte göra en showbil av den utan faktiskt använda den. Och det utan att bry sig om väder och väglag.

    Ge mig ett finger...
    Jag visste redan den dag jag köpte den att jag inte skulle behålla den precis som den var. Men initialt hade jag väldigt snälla planer. Snygga 18" hjul, snyggt avgasrör med lite inspirerande ljud och snygga till aktern lite. Där tänkte jag att jag skulle vara nöjd ett tag. Kom igen, bilen hade ju faktiskt 200 hästar och ett bra grundrecept. Inte behövde väl jag bygga om så mycket direkt?

    ...och jag tar hela handen
    Van att leva på snål budget sen studenttiden grävde jag förstås ner mig totalt i vilka avgassystem som fanns till bilen. Likadant med alla vägar att köpa in det. Jag insåg snabbt att det var billigast i Japan. Men Japan ligger inte om hörnet precis och frakten kostar en hel del. Och så strular det med moms och tull och sånt. Men jag bestämde mig för att prova. Och matematikern i mig kom fram till att ju mer man handlar på en gång desto billigare blir det. Hmm. Det trodde man inte att man skulle säga efter att ha klarat matten på KTH. I själva verket var det ju så att jag sparar mer, jämfört med svenska återsförsäljare. Men jag lät mig glatt förföras av argumentet och strax hade jag en hel hög grejor på väg hem från andra sidan jorden. Cat-back, frontpipe, downpipe, luftintag, intercooler, shortshifter, mätare, bakkofångare, boostcontroller... ja. Ganska mycket mer än det cat-backsystem jag var ute efter från början.


    Nuvarande Spec (2008-07-02)
    I skrivande stund har bilen följande mods:
    • A'pexi öppet luftfilter
    • Blitz Nur-Spec Avgassystem i 3" rostfritt
    • Blitz frontpipe i rostfritt
    • GReddy Downpipe i rostfritt
    • GReddy Spec-M Intercooler
    • Walbro GSS 341 bensinpump (255lph)
    • Earl's oljekylare 16 rader extra bred
    • Nismo motor- och växellådsfästen
    • SARD lågtemp termostat
    • Apex Performance 52mm kylare med 1,1kg lock
    • HKS EVC IV Elektronisk laddtrycksstyrning
    • B&M Shortshifter
    • ORC 409D kopppling
    • Stålspunnen kopplingsslang
    • ATS 17" fälg med 235/45/17
    • KSport Coilovers med 6/5 kg/mm fjädrar fram/bak
    • Vita blinkers i front och framskärmar
    • Borttagen vinge och hål igenlagda med eltejp
    • GReddy 52mm mätare för laddtryck, oljetemp och avgastemp


    Todo vintern 07/08
    Än har inte vinterns arbeten påbörjats mer än i planeringsform. Det skall inte importeras så mycket kartonger med balla loggor från japan denna meksäsong, men vissa nya grejor tillkommer. Det rör sig om koppling, olje- och vattenkyl. Utöver det så rör det sig om mer arbetstimmar än inköpskostnader. Saker ska lackas och snyggas till. Batteriet ska flyttas bak och såna grejor. Mot våren hoppas jag att det finns klirr kvar i kassan till 18" med däck. Har inte slutgiltigt bestämt mig för vilka men Rota GTR:er står ganska högt fortfarande. Den som lever får se. För mer info om vad som skall göras i vinter, hoppa till http://www.zatzy.com/showthread.php?p=3672129#post3672129 i tråden.
    Senast redigerat av doktorn den 2008-07-02 klockan 21:52.

  2. #2
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868

    Första projekt: Installera mätare i mittkonsollen

    Det allra första projektet blir att installera lite mätare i bilen. Har budat hem Greddy-mätare på Ebay, för Laddtryck, EGT och Oljetemp. Dessa måste ju sitta nånstans också. A-stolpemätare är praktiskt i vissa fall, men jag tänkte gå en annan väg. Ska inte spöka ut bilen för mkt utan försöka hålla inredningen på ett sånt sätt som Nissan skulle kunna gjort det själva.

    Planen är att montera de 3st 52mm mätarna på AC-kontrollpanelens plats under ventilationsutblåsen i mittkonsollen: (fotomontage)


    AC-kontrollpanelen får sedan halka ner och samsas med stereon: (fotomontage)


    Till att göra detta har jag köpt epoxy, spackel och väv:


    Dock har jag aldrig arbetat med plast/epoxy och sånt innan så jag ska faktiskt erkänna att jag inte har en susning om vad jag håller på med... ;-)

    Vad jag hade tänkt mig var väl att på något vis färsta fiberväven i hålet där AC-panelen har suttit och sedan pensla på epoxy på det så att hålet blir täckt. Sedan fylla med på mer epoxy på baksidan för att få styrka. Framsidan spacklas och tas hål i för mätarna. Sedan lack på det, eller om man kanske kan lämna bort på drapering i kolfiber.

    Ni som kan jobba med plast får gärna komma med kommentarer. Alla åsikter beaktas. Jag kanske inte ens har köpt produkter som går att jobba med....? :-/

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Magnus B
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    130
    Smma tnake hade jag och montera mätarna. men valde a stolpen nu. får se om nästa omgång med mätare hammnar där. Roligt med en till som ska börja från början. Min är helt org med just nu planer finns men inga pengar, ska följa denna tråd lycka till

  4. #4
     User tungfotads avatar
    Namn
    Manuel D
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Strawtown
    Inlägg
    528
    Kul med ett till s14a prokejt på zaty Håller själv på med att bygga om mittkonsolen, så det här ska följas..
    ///M3an | Jeremy Clarkson - "M3 drivers have no friends"

  5. #5
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868
    Just nu står jag lite still. Har haft lite annat att göra samt funderat på hur man ska göra med plåtfästena bakom nedre konsollen, de som håller i stereon och förvaringsfacket. Jag vill kunna använda bilen (vilket är svårt på vintern utan värme...) och därför måste jag göra klart nedre delen innan jag kan plasta igen övre delen av mittkonsollen.

    Ett tag funderade jag på att såga sönder/modda originalplåtarna men jag tror jag kommer tillverka helt nya enligt egen spec iallafall. Dels för att AC-panelen är bredare än stereon och dels för att jag vill ha en lite annan typ av fäste för stereon. Det skall vara med avlånga spår, så att jag kan justera hur djupt in stereon sitter. Original är det ju tänkt att hela stereon sitter bakom panelen, istället för att sticka fram med täckram. Det vill jag ändra på.

    Har mailat till Swecomposite i Åkersberga också och frågat vad det kan kosta att drapera panelerna i kolfiber när de är klara. Tipsa mig gärnaom andra som kan sånt om ni känner till någon. Blir det för dyrt satsar jag nog på svart piaolack, eller vad det heter när det är sådär högblankt.

    En annan grej jag velar lite över är det här med plastandet. Har aldrig arbetat med sånt förut, mer än att jag limmat lite epoxy när jag som liten höll på med radiobilar. En polare har skrämt mig lite med att vissa plaster byter ner andra och/eller inte fäster på varandra. Så då blir jag lite orolig. Tänk om jag plastar något, och så lämnar jag bort det på kolfiberdrapering och sen blir hela skiten pannkaka...? :-( Panelerna är iallafall tillverkade av ABS-plast. Det står på baksidan av dem.

  6. #6
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868

    Önskelistan

    Tid att surfa på nätet och utveckla ett ha-begär har jag iallafall haft ;-) Här e min "önskelista" för närvarande:

    Cat-Back avgas Blitz Nur Spec-R


    Frontpipe Blitz


    Downpipe Greddy


    Apex Performance Grenrör


    Apex Performance 3" Katt (har ej hittat något annat alternativ?)


    Greddy "Sandwich"-adapter för inkoppling av oljetempgivare (eller nedan tråg)


    Greddy Oljetråg - Rymmer 1L extra olja samt har uttag för givare


    Apexi luftfilter


    JDM Bakkjol samt bakre sidokjolar


    Rota GTR Broze - 9,5" bak och 8,5" fram


    B&M Shortshifter


    Mycket av dessa grejor skall jag ta hem typ... nu! Catback, Frontpipe, Downpipe samt luftfilter och oljetråget från Apexi, Blitz, HKS, Nismo, Greddy, Rays and more JDM Parts direct from Japan - Nengun Performance - säg till om någon vill ha med något på ordern så kan vi dela på lite fraktkostnader.

    Short-shiftern och katten kommer från Apex Performance Parts welcome page.

    Bakkjolen och bakre sidokjolarna avvaktar jag lite med. Måste hålla lite i pengarna också...

  7. #7
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868

    Köpt: Consult-interface

    Den här köpte jag på ebay:

    Nissan Consult interface:


    Den har man för att koppla en laptop till diagnosuttaget som sitter i kupen, nere vid fötterna. Med den kan man bland annat läsa av sensorer i bilen och en hel del annat kul. Får rapportera sedan när jag utforskat programmen mer. Här är en skärmdump på sensoravläsning iallafall:

  8. #8
    -
    Namn
    Andre N
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    1 494
    berätta gärna när du får Consult-interface och hur det funkar

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Karlskrona
    Jobb
    Student
    Inlägg
    824
    Alltid kul med fler s14a, gillar den bilen väldigt mycket!
    Men vad är det för tråkiga limmrester på mittkonsolen?

  10. #10
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868
    Citat Ursprungligen postat av Gyre
    Alltid kul med fler s14a, gillar den bilen väldigt mycket!
    Men vad är det för tråkiga limmrester på mittkonsolen?
    Tidigare ägare hade ett typ sånt där "biltema-kitt" med träpaneler limmade utanpå. Så det är kontaktlim tror jag. Panelerna måste ju ändå plastas och spacklas om, så där gör inte så mkt.

    Har andra paneler jag kör med så länge, köpte dem billigt via 200SX OGS annonsdel, där en kille som skulle strippa en hel bil för att bygga racekärra sålde dem.

  11. #11
    Registered User HighLanders avatar
    Namn
    Leif F
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    69
    Jag har en Magnaflow 3" kat till salu annars ny i kartong. kolla på annons sidorna här på zatzy.
    Min Projekt-tråd HighLandeR Projekt

  12. #12
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868

    Köpt: Greddy mätare (Turbo, Avgastemp, Oljetemp)

    Jaha, idag fick man besök av FedEx då. Ett paket med Greddymätare (Turbo, Avgastemp, Oljetemp)


    Blev lite förvånad, eftersom jag hade fått brev från tullen. I kuvertet låg 4 blanketter jag inte fattade ett jota av. Och inte stod det vad jag skulle göra med dem heller. Så jag tänkte att det fixar jag sen. Å sen ringde det på dörrn. Killen som lämnade paketet berättade att det hade blivit öppnat i tullen, eftersom det satt gul tejp runt paketet med tullverkets logotyp/text på. Men han sade att när jag fått paketet är det inget mer att oroa sig för. Det kommer inga krav på tull och andra avgifter.

    PS. Mätarhuset är till salu om någon är intresserad.

  13. #13
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868
    Ett skepp kommer lastat... från japan! *wee*

    Och...? Ett skepp till, från USA?

    Vad hörde jag i England? Lät som en flygmotor som startade... ;-)

  14. #14
    Postordertrimmare doktorns avatar
    Namn
    Rickard Borgmäster
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    IT-snubben
    Inlägg
    4 868

    Soppapump och sönderspikade motorer

    Med anledning av lite frågor kring soppatillförsel och sönderspikade motorer i Söderquists tråd ( http://www.zatzy.com/showthread.php?p=3374885 ) har jag bestämt mig för att köpa en redig soppapump också. Mailade just till Stefan på Japtuning om det.

    Citerar ett PM Söderquist skickade mig:

    Citat Ursprungligen postat av Söderquist
    Orginal soppapump är inte dimensionerad för mycket mer effekt än vad SR20DET har orginal. När man höjer laddet så kommer den inte klara att leverera tillräckligt med soppa och du kan då börja få en riktigt mager blandning med spikningar och hög EGT som följd.
    Kör man detta under en längre tid kan jag garantera att du får smälta stift och i värsta fall smält kolv(ar) + spikskador i cylinderlopp och topp.
    Och ett citat av Stefanp i Söderquists projekttråd:

    Citat Ursprungligen postat av stefanp
    När du bytt avgas o IC så hamnar du en bra bit över 250hk. Byt pump.
    De e nått man rekommenderar redan innan du byter hela avgaset!
    Ja vet folk som rasat motorer med orginal IC o bara bytt katback men laddat på lite mycket då (så som söderquists bilvar när han köpte den)
    För det första är jag smått förvånad av att det kommer fram 50hk bara på att byta avgas hela vägen från blocket och bakåt, och komplettera med IC och öppet filter. Hade nog väntat mig max 30hk eller så, att det skulle behövas chipp/mappning för att faktiskt få ut nån vidare effekt efter ändringarna. Denna uppfattning har jag pga att Horsham Developments i England ( Horsham Developments - Nissan 370Z, 350Z, 200SX and Skyline tuning specialist ) säljer ett Steg1 chip som ger 260 häst. Vidare skrev Söderquist i PM till mig att ett bra recept på en 320hk motor är typ följande:

    Citat Ursprungligen postat av Söderquist
    1. Bra soppapump (Jag rekomenderar Walbro med 255lph kapacitet)
    2. Bra FMIC (Jag rekomenderar en GReddy V-Spec eller möjligtvis M-Spec)
    3. 3" avgassystem från turbo (Rekomenderar GReddys downpipe med avdelare för WG & GReddy frontpipe, sedan är det mer eller mindre valfritt )
    4. Luftfilter (Apexi har ett grymt bra s.k. torrt filter, rekomenderas)
    5. Laddtrycksstyrning (GReddy Profec Spec B är billig, enkel och mycket funktionell)
    6. Kallare stift (NGK BCPR7ES)
    7. "Plugga" orginaldumpen (den har ett öppet hål för fripassage hela tiden)
    Det mesta av ovan delar har jag på gång hemåt redan. Saknar bara en dump (funderar på att beställa en Forge återcirkulerande kolvdump från Motor Nord, om inte någon avråder?) samt laddtryckstyrning och stift. Vad som slår mig här är om inget annat bottnar innan man når 320hk? Jag har läst siffror omkring 285hk på original spridare. Och när bottnar LMM? Horshams recept på ~320hk innefattar faktiskt Z32 LMM, GT28RS Turbo och 555cc spridare. Skulle dessa delar vara onödiga för att uppnå 320hk?

    Appropå spikningar. Någon boostcontroller kommer jag nog inte köpa direkt nu (pengarna rullar bra som det är, måste få lite kontroll...) så laddtryck kommer jag köra safe. Men eftersom laddtrycket ökar ändå med mina mods vågar jag inte annat än att byta soppapumpen till en rejäl manick. Men om man nu, som Söderquist säger, plockar ut 320hk vid 0,95 bars tryck, hur vet jag att det inte spikar då? Det finns ju liksom ingen varningslampa i intrumentpanelen... Vad händer egentligen när spridarna inte räcker till längre?

  15. #15
    Dark zatzy User
    Namn
    David H
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    649
    Nä men hallå!
    Snygg bil du införskaffat, gillar också s14
    Har du gjort dig av med celican?
    (]radio fullmoon[) @ 160 kbps (goa / psychedelic / trance)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •