Bilsnack
Resultat 1 till 12 av 12
    - Baalzamons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003

Hur göra ful-framvagnsinställning själv?

Finns det något bra sätt att göra en framvagnsinställning själv? Något sätt att mäta vinklarna utan dyrbara instrument alltså?

Bilfan, en ford transit, sliter upp framdäcken på insidan och fort går det också. Vilken vinkel är det mest sannolikt som står fel då?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Toe är väl den som påverkar däcken mest om den står fel. Titta så inte något är glappt i framvagnen innan du ger dig på att justera. Detta går bra att mäta med antingen måttsticka eller mått band beroende på åtkomligheten. Finns varianter med plankor, snören/pallbockar så visst går det att få till utan speciell utrustning. Bara hitta en sådan guide samt gällande värden så fixar du detta lätt.

- Baalzamons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Aha, det är toe som gör det alltså. Då kan det hela bero på att någon bytt styrled någon gång, utan att göra framvagnsinställning. Tänkte det kanske var caster/camber vad den nu heter, alltså att hjulen lutar för mycket inåt och lägger för mycket tyngd på insidan hjulen.

Finns det något riktvärde man kan gå efter, något standardvärde som funkar något så när på alla bilar? Som det är nu måste det stå helt åt helvete, men jag vet inte ens åt vilket håll, inåt eller utåt...

Om man mäter avståndet mellan däcksidorna så långt fram man kan, och så långt bak, hur mycket bör det skilja? Det skall väll vara bredare bak än fram, hjulen skall peka mot varandra i framkant, eller hur?

Lederna är bra i alla fall, jag bad killen på besiktningen kolla extra noga

- Baalzamons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Ratten står inte rakt när man kör rakt fram förresten, men den kanske har varit lösplockad någon gång

A9 Öfvre Djurgårdens IF Stockys avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2005
    Jobb
    Mekaniker
    En riktig tattar variant är att släppa på båda P-ändarna smörja upp ordentligt och åka rakt fram sen skruva åt, sen går skrotet rakt.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Rent generellt så har framhjulsdrivna bilar lite toe-out medans bakhjuldrivna tio-in. Om din bil sliter insidan så har den för mycket toe-out och behöver skruvas in lite. Eftersom du säger att ratten inte står rakt så skulle man kunna misstänka att ena sidan eller hjulet fått sig en smäll och skulle då kunna tro att om du justerar på rätt sida så kan du få ratten rakt och sammtidigt hyggligt toe.

Utan och ha några värden på bilen så skulle jag annars ställa noll till lite minus då det ska funka. Detta gäller bakhjulsdrift då framhjulen blir att sträva mot toe out när du kör. Framhjulsdrift då är det tvärt om. Nackdelen om det är helt rakt så kan det bli lite spårkänsligt.

Tujjbojille
    Guest
    Ett enkelt sätt.

1. Gör ett kryss mitt på bägge framdäcken (slitytan)
    2. Rulla bilen framåt så att kryssen hamnar kl15.00 (fast det blir nog mer kl17.00) Mät sedan mellan kryssen med ett måttband.
    3.Rulla bak bilen så att kryssen hamnar kl 21.00 (fast du blir nog mer kl19.00) Mät sedan mellan kryssen med ett måttband.
    4.Justera sedan och gör om punkt 2 och 3.
    5. Försök hålla kl 15 och 21 så noga som möjligt, men det kommer bli svårt att mäta.
    6. Bilen ska EJ vara upplyft för då stämmer inte riktigt vinklarna.
    7. Lossa ratten och sätt den rakt!

Lycka till.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Jag skulle bara rekomendera att flytta ratten i det fallet som man ser att båda hjulen/styrstagen är ungefär lika mycket skruvade och ändå hamnar ratten snett. Titta på stagen och dess gängor så ser du vilken sida du ska skruva på och har du då tur så hamnar ratten rakt.

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Lite tillägg till Tujjbojilles inlägg.

Gör nya markeringar efter varje justering, när du skruvar rör ju sig både bak o framkant av hjulen, jag själv brukar sätta ljus tape, exvis silvertape för att rita markeringar på.

Mät från marken till markeringen, och ställ den på samma höjd när du snurrat på hjulet, använder man måttband är det som sagt i princip omöjligt att mäta kl 9/3, så mäter man på kl 8, så skadet vara motsvarande (kl 4) när du rullat bilen.

Om du får ett mått som är 4 mm längre när du mäter framåt, ska du alltså skruva in 2mm för att det ska bli 0.

Generellt ställer jag FWD +-0 och RWD 2mm in.

Dra åt muttrarna lätt oxå mellan varje mätning.

- Baalzamons avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2003
    Tackar ödmjukast för alla tips, det var precis vad jag var ute efter

Cruel zatzy User Anmoniaxs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2002
    Gammal tråd men,
    Ska ha 2mm toe-out, men hur långt ifrån hjulnavet ska det mätas? blir mer och mer millimetrar ju längre man kommer från navet lixom, eller är det slitytan som räknas?

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Det är slitytan man mäter på.

Men du tänker rätt, för om man ställer toe med ett väldigt litet däck, så kommer inställningen i mm räknat på slitytan ändras om du byter till ett väldigt stort däck,
    i grader räknat kommer dock inställningen vara den samma oavsett hur stort/litet hjulet är.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •