Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 44
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    11

    Köp inte en Nissan

    Vad är Nissans garantier värda?

    Kort sammanfattning av nedanstående text.

    1 Jag köpte en bil av Nissan ULS752
    2 Den tar 1 liter olja på 500 mil
    3 Nissan byter kannringar, men bilen tar fortfarande lika mycket olja.
    4 Nissan byter ventiltätningar, men bilen tar fortfarande lika mycket olja.
    5 Nissan lovar mig ny motor
    6 Nissan tar tillbaka löftet om ny motor och påstår att oljeförbrukningen är normal.
    7 Nissan skickar ett dokument för att bevisa att oljeförbrukningen är normal, men samtidigt indikerar dokumentet på att jag har en spricka i topplocket.
    Dessutom indikerar dokumentet att Nissan har problem med många bilar, med samma problem.
    8 Nissan påstår fortfarande att oljeförbrukningen är normal och att ingen spricka finns i mitt topplock.



    Sommaren -05 köpte jag en Nissan Primera, av Nissan i Malmö, som hade gått 1560 mil.
    Efter 600 mils körning, upptänkte jag att oljenivån var vid undre sträcket.
    Bilen lämnades in för undersökning på Nissans verkstad i Lund och byte av oljeringar föreslogs.
    Efter ytterligare ett tag byttes oljeringar.
    Vid kontroll av oljan efter ytterligare 500 mil, upptänktes att det försvunnit ca: 1 liter olja ur motorn.
    Byte av ventiltätningar föreslogs.
    Bilen lämnades in och motorn plockades ner, då upptänkte man att felaktiga ventiltätningar hade levererats och därför byttes de ej då.
    Jag fick tillbaka bilen och senare en ny tid för byte av ventiltätningarna.
    Bilen lämnades in och jag fick ventiltätningarna bytta.
    Efter ytterligare 500 mil var det åter dags för att fylla på en liter olja.
    Nu fick jag beskedet att hela motorn skulle bytas.
    Vid detta tillfälle tröttnade jag och min fru och ville sälja tillbaka bilen.
    Vi blev då övertalade av Tord, försäljaren, med hans argument om att det blir kostsamt att byta tillbaka och att motorn ju ändå ska bytas i bilen, även om vi byter bort den.
    Magnus på Nissan i Lund påstod att han beställde en ny motor.
    Eftersom tiden gick, ringde jag ett flertal gånger till honom och ville ha reda på av honom när motorn skulle komma.
    Jag bad honom också flera gånger att ringa och ta reda på var motorn befann sig.
    Då han den 25 januari, 2007 inte kunde säga hur lång tid det skulle dröja till, så ringde jag Tord och han lovade att ta reda på vad som hänt.
    På morgonen den 26 januari ringer Magnus mig och säger att jag måste göra service på bilen och köra 1500 mil, för att se hur mycket bilen faktiskt drar.
    Här tar mitt förtroende för Nissan slut, och jag ringer Tord som då backar på uppgiften om att dom lovat byta motorn.
    Han säger att han ska ringa Magnus och sedan återkomma.
    Magnus ringer mig och säger att jag ska in med bilen och byta olja och sedan köra 200 mil så att dom sedan kan se hur mycket olja bilen drar.
    Jag ringer då upp Tord och säger att jag vill ha skriftlig bekräftelse på hur mycket olja motorn till min bil får dra innan jag får lämnar in den, samtidigt erbjuder jag att dom kan ta in min bil och att jag kan få en lånebil, så att jag slipper köra in och ut med den hela tiden.
    Erbjudandet avböjdes.
    Jag fick ett fax av Nissan, där det står att bilens oljeförbrukning måste överstiga 0,5lit/1000 km !!!!!!! Detta innebar att min bils oljeförbrukning inte bör åtgärdas enligt Nissan.
    Under följande samtal med Tord, undrade han om vi verkligen blivit lovade ny motor och han tyckte att oljeförbrukningen var normal.
    Jag påpekade då att jag under samtalen med Magnus på Nissan, de senaste månaderna bett honom ett flertal gånger att ta reda på när motorn skulle komma.
    Dessutom undrade jag varför dom bytt oljeringar och ventiltätningar på motorn om dom inte tyckt att motorn tog för mycket olja.
    Tord ville då ha tid till måndagen den 29 januari 2007, för att komma med förslag till en lösning.
    29 januari ringde jag upp Tord och ville höra vad han hade för lösningar och han bad då att få återkomma några dagar senare.
    Jag sa OK, men förtydligade att det måste bli inom denna vecka.
    Söndagen den 4/2 läste jag åter igenom papperet som jag fått från Nissan. Där står att om man har sot på något tändstift, så ska man leta efter en spricka i topplocket.
    Jag gick ut och plockade av två tändstift och fann att ett av tändstiften hade en mycket tydlig sotkrage av sotkristaller runt elektroden.
    Dagen efter ringde jag Magnus och bad honom att ta in min bil och leta efter sprickor.
    Han tvekade men skulle ringa Tord sa han.
    Senare på dagen ringde jag upp honom och han talade då om att det inte var något fel på min bil, även om det var sot på ett av mina tändstift och därför vägrade han ta in bilen för undersökning.
    Den 8/2 ringde jag upp Tord igen och undrade hur vi skulle göra. När han ville skuta upp en uppgörelse ytterligare en vecka, så sa jag att han bara förhalade ärendet hela tiden och att jag inte accepterade det. Därmed avslutades samtalet utan uppgörelse.
    Samma kväll när jag var ute och körde, började varningslampan för motorfel att lysa.
    Dagen efter körde jag in på Nissan i Lund och Magnus kopplade in en dator och sa att den larmade för att blandningen jag kört på var för mager!!!! Jag undrade då hur det kunde komma sig, eftersom allt tyder på att jag får olja in i cylindrarna.
    Måndagen den12/2 2007 fick Nissan in min bil för närmare undersökning och när jag fick tillbaka den på kvällen sa Magnus att dom undersökt motorn utan att hitta något fel på den.
    Efter detta ringde jag några motorjournalister. En av dessa gav mig ett telefonnummer till Jenny Spets Wojarski på Nissans generalagentur i Stockholm. Jag ringde henne och hon lovade att ta tag i saken. Efter någon vecka ringde Tord och sa att generalagenturen ringt till honom och tryckt på om att en uppgörelse skulle ske med mig. Han undrade därför, vad jag önskade för att bli nöjd. Jag svarade att jag ville att man letade upp felet på motorn, vilket enligt Nissans papper är en spricka i toppen, åtgärda felet, så att jag fick en hel motor som inte tar så mycket olja, att jag måste fylla på olja mellan servicetillfällena. Detta gick han med på.
    Jag fick en tid på verkstaden den 19 mars -07, där en ny kundmottagare som hette Jonas tog imot. Jag lämnade bilen med orden att jag vill att ni ringer mig när toppen är avplockad, så att jag själv kan se om det är någon spricka i den. Dessutom sa jag att det var tid för service, men att dom inte fick göra servicen innan man hittat felet, för då försvinner ledtrådar som finns t.ex. på tändstiften, som pekar ut vilken cylinder som det är problem med. Dessutom var jag mycket tydlig med att säga att dom inte fick göra något med bilen, som jag inte medgivit.
    När två dagar gått och jag inte hört något av dom och jag dessutom såg min bil stå på deras verkstads baksida, ringde jag och frågade vad som hände med bilen. Jo det händer en hel del, svarade Jonas. Jag påpekade då åter att jag ville att han skulle ringa mig när toppen var avplockad och att dom inte fick göra något med bilen som vi inte var överens om, eftersom det är min bil och inte deras, förtydligade jag för honom. När ytterligare en dag hade gått och min bil hade stått orörd, så körde jag in och undrade igen vad som hände. Efter diskussion med Jonas, sa han att dom väntade på en reparationssats, som gör så att inte vevhusgaserna trycks upp i cylindrarna. Jag påpekade då att om man tittar på tändstiften, så är det inte alla cylindrarna, som oljan trycks upp i, så därför kan det inte vara det felet. Jonas sa då att han skulle höra med sin chef. Jag körde och jobbade, men tyckte att det var så mycket som inte stämde, så jag bestämde mig för att servicen som skulle göras på bil, skulle någon annan firma få göra. Jag ringde då upp Jonas på Nissan och sa att servicen fick dom inte göra. Han sa då att den redan var gjord!!!! Jag påpekade att det nu var mycket svårare att hitta felet och att vi kommit överens om att felet skulle hittas först. Han sa då att hans chef Kim skulle ringa mig. Mitt förtroende för Nissan är nu under bottennivå.
    Nästa dag talade jag med Tord, och bad honom att ge mig ett bud på bilen. Han lovade att återkomma. Sedan ringer Kim som säger att den reparation som skulle göras, redan är gjord!!!! Att bilen hade stått på bakgården berodde på att man undersökte om Motormännen kunde utreda hur mycket olja bilen tog, påstod han. Jag avslutade det samtalet med att jag ville att Tord gav mig ett pris på min bil, så att jag kunde handla en annan på ett annat ställe. På kvällen fick jag budet 70 000 kr, vilket är listpriset för inbyte och det kan jag få i vilken bilaffär som helst. Om jag själv ska köpa en likvärdig bil, så får jag i dagsläget betala över 100 000 kr.
    På skärtorsdagen den 5/4 började varningslampan för att det är något fel på motorn att lysa. Eftersom jag befann mig i fjällen, så kunde jag inte uppsöka någon Nissanverkstad. Hela den veckan har varningen för motorfel lyst till och från. Måndagen den 16/4 ringde jag Nissan och fick en ny verkstadstid den 30/4.
    30/4 -07 Jag fick idag reda på att lambdasond hade gått sönder.
    2/5 Jag skickar in en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
    5/6 -07 och 6660 mil. Igår tittade jag på oljestickan och fann att på röret som oljestickan sitter i, var det olja utanpå. Detta vet jag med säkerhet inte varit så förra gången jag tittade på den, för ca: 300 mil sedan. Ännu mer förvånad blev jag av att oljestickans övre del var svartblank av inbränd olja. Jag tog foto på den.
    Idag åkte jag och visade upp bilen för Nissans verkstad i Lund. Jonas på Nissan sa att det inte var ett alltför ovanligt fenomen, som man kunde se hos bilar som hade misskött service eller körts med för lite olja. Jag påpekade då att det var dom som hade gjort servicarna på bilen och att jag fyllde på olja. Och jag kan garantera att bilen inte körts med för lite olja. Detta är ytterligare ett indicie på att något är fel på motorn. Jag väntar fortfarande på att dom ska byta lambdasond på bilen.
    Jonas på verkstaden påstod också att det var ni på Nissan Nordic Europé, som hade resurserna att lösa upp knuten på mitt problem.


    Sammanfattning: Min färddator, varningslampor och oljestickan säger att det är något fel på motorn. Själv har jag hela tiden sagt att motorn drar för mycket olja för att vara hel. Ett fax från Nissan indikerar att det är en spricka i toppen.

    Samtidigt säger detta fax från Nissan att deras motorer är helt normala, om dom bara tar upp till 0,5 lit/ 1000 km. Det betyder att om du köper en ny bil av Nissan, så riskerar du att få fylla på 7 liter olja extra, mellan serviceintervallerna, som är 1500 mil. Jag undrar om dom kan sälja någon bil om det faxet kom ut till allmänheten.
    Normalt sett borde jag som alla andra, byta in min bil snarast och glömma Nissan. Många har nog gjort så och därför ska du akta dig för att köpa en begagnad Nissan, för risken är mycket stor, att de Nissan bilar som är till salu, har samma problem som min bil!!!!!


    Jan-Erik Hjelmér
    Tel. 0705 575184

  2. #2
    Jill
    Guest
    Måndagsexemplar.


    Tråkigt för dig!

    EDIT: Ögnade och missade att servicen var kass!
    Senast redigerat av Jill den 2007-06-05 klockan 12:42.

  3. #3
    Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    18 901
    Citat Ursprungligen postat av Jill
    Måndagsexemplar.
    Ja fast problemet här är ju inte felen, fel/måndagsexemplar finns hos andra märken också. Problemet är hur det sköts av Nissan

  4. #4
    En av krabbarna
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Evenemang
    Inlägg
    3 013
    Citat Ursprungligen postat av Jill
    Måndagsexemplar.


    Tråkigt för dig!
    Konstruktivt inlägg.

    Ta kontakt med journalisterna igen!
    Se till att få tag på den lokala motorjournalisten.
    De bara älskar att grotta i sådant här!
    Och återförsäljarna hatar när de gör det

  5. #5
    Tujjbojille
    Guest
    Ta kontakt med en jurist så kan jag lova dig att problemet är löst ganska snabbt.

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    216
    Vilken motor är det?
    "Världens bästa dåliga exempel"

  7. #7
    Bannad
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Slavdrivare
    Inlägg
    4 246
    Volvo hade ju oxå det problemet. Att bilen gjorde av med så mycket olja att oljan var under min till nästa serviceintervall. Visserligen på 1500 mil då. Men de monterade större oljetråg så att kunden inte skulle märka något. Smart va...
    Rikspucko

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    11
    Bilmodellerna är P12, N16 och V10 med motorn QG18. Det är alltså ett tillverkningsfel som drabbat ett flertal motorer. Försök att undvika dessa. Vill du faxet, så skickar jag det gärna. Jan-Erik Hjelmér

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    71
    Synd att sånt händer, tur att min Nissan går fint.

  10. #10
    .
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Inlägg
    10 020
    Tråkig story, men jag har för mig att jag har hört talas om bilar från Nissan som inte drar olja, och där ägarna är himla nöjda med både bilar och service.

    Då är ju frågan om vi ska sluta köpa Nissan för att trådskaparen har upplevt tråkigheter, medans en herrans massa andra folk har köpt Nissan och är väldigt nöjda?

    Ja på många sätt har ju Nissan likvärdig, ja om inte bättre kvalitet än Mercedes. Fråga de som jobbar på auktoriserade Nissan/Merca-verkstäder vilka bilar som de har mest problem med och vilka kunder som är gnälligast...... ;-)


    KTL

  11. #11
    Förklädd mitsu.... Gebans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Hmmm....
    Inlägg
    3 346
    Ungefär lika bra service som Svenska bil i Kungens Kurva verkar det som.. :/
    /Geban®
    Dubbel Turbo och Fyrkrafs!!
    Bottles are for babys, real men get blown. Turbo VS N2O

  12. #12
    Registered User kabels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Raderad
    Inlägg
    432
    Äger en nissan och har gjort det i 3år nu, har inget o klaga på när det gäller servicen hos nissan.. Dock använder jag mig av nissan i malmö. Inte heller drar min nissan olja kanske får fylla på en liten skvätt då och då men inget nämnvärt.


    Hoppas det löser sig

    Mvh Richard

  13. #13
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    bilhandlare
    Inlägg
    81

    Re

    Det låter som om att du haft ordentligt med otur under ditt biägande . Rent generellt så har Statistik visat att Nissanbilar varit pålitliga och har en låg felfrekvens . Jag lider med dig eftersom du haft så mycket problem , men att skriva att man inte ska köpa en Nissanbil pga att du haft bekymmer med just din bil ,är inte helt rättvist.

    Man skulle kunna hitta en ordentligt missnöjd kund av alla märken som finnns på marknaden idag, det är trist men dock verklighet, Oavsett om du köpt en ny bil för 100 000 eller 1 miljon så kan man ha otur under sitt bilköp.

    Hoppas att det löser sig till det bästa för dig , och att du kanske någongång får chansen att få äga ännu en Nissan bil (verkar dock som om du kommer att lämna märket efter detta) , och få uppleva hur majoriteten av märkesägarna har det , dvs bekymmerlöst.

    Lycka till

    Mvh

    Martin.S
    Martin S , Bilhandlare från fjollträsk

  14. #14
    Super Moderator Skyracers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Konsult + DJ
    Inlägg
    8 546
    Jag köpte Nissan och ångrar det inte. Använder mig dock inte av Nissan verkstad.

    Hoppas verkligen det löser sig.

    Mvh
    Håkan
    zatzy.com | crew
    SuperModerator - Zatzy.com
    E-mail: info@skyline.se

  15. #15
    Chef de cuisine Warders avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    Raderad
    Jobb
    Chef
    Inlägg
    401
    Du är inte den enda som haft problem med P12 modellen.
    Jag har haft en P10:a i 5 år och har en P11 sedan 4 år utan ett enda problem. Inget och då menar jag inget som inte är slitage delar har jag bytt.

    Här är ett öppet brev från en medlem på NPOC (nissan primera owners club) i england med liknande problem som du.

    Dear Sir/Madam



    It is rare that I ever feel the need to register displeasure but in this instance I feel I have no choice. After no fewer than 8 Nissan cars since 1988, following my recent experience I can categorically state you have lost my custom for good.



    In buying Nissan I came to expect a level of mechanical integrity, build quality, reliability and in turn a dealer network capable of fixing faults when they do occur quickly efficiently and painlessly. Cars are complex things after all, and it’s not unreasonable to expect things to go wrong – it’s how these wrongs are rectified that makes the difference.



    I was until recently the owner of a 2004 Primera 2.2 dCi – a car I admired for its design, and specification. However its build quality was garbage (to give an example the doors shut with that reassuring clang that even Perodua would be ashamed of) and its reliability worse (to summarise – two turbos, two recalls, one injector rail, suspension maladies, and one blown engine in 40000 miles). These woes were compounded by a dealer network whose workmanship is slipshod, who are unable to properly diagnose faults and who view customers as nothing more than a cash cow waiting to be milked. You used to have two excellent dealers in the Glasgow area in both Taggarts and Phoenix yet you saw fit to defranchise them in favour of the rubbish we have had to since tolerate (I MUST emphasise – this is not a criticism of an individual branch. Other branches/franchises from the same group are equally inept in our and others experience.) I do not have enough paper to recount the various tales of woe I have to tell, so if details are required I will gladly oblige – dating back many years.



    I cannot help but think that since the tie up with Renault component quality has gone down, as has quality control. The drive to reduce costs has impacted terribly on your product – a short term view in my opinion as happy customers are likely to return and keep returning. As I was until now. Your recent terrible placings in various customer satisfaction and reliability surveys speaks volumes.



    I don’t expect anything by way of this letter, but my disgust is such I could not just let it pass. From a now ex-customer I wish you all the best.



    Yours sincerely
    MVH/Warder
    Min Primera GT


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •