Vända kronhjul, pinjong på Audi vxl. låda?
Bilsnack
Resultat 1 till 6 av 6
    Registered User seconikas avatar
    Namn
    Niklas A
    Reg.datum
    jun 2007

Vända kronhjul, pinjong på Audi vxl. låda?

Hejs,

Undrar om någon med en god handbok ellr med kunskaper om Audi vxl lådor kan hjälpa mej å se om det går att vända kronhjul/pinjong på lådan.

Jag är altså ute efter att använda en av Audi's växellådor från ex. Audi 100 eller gärna Audi A4/A6. Det skall vara låda från bil med rakställd motor!

Tanken är att använda den på ett kitcar bygge. Kör med VW typ1 motor och låda idag, Har slaktat massor av org. lådor trots preppning enligt konstens alla regler och hoppas nu att ex. audi lådan går att vända håll på..

( Har fått lite info redan om att det inte går att montera den upp och ned för då går oljesmorningen åt &%¤#%... Så det förslaget fungerar inte..

Tacksam för svar, gärna utdrag från en bra handbok med bilder på lådan, sprängskisser som visar diffen m.m.

/N.
    Senast redigerat av seconika den 2007-06-10 klockan 07:58. Anledning: Fel i överskrift..

AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    Jag vet tyvärr inte huruvida det går.
    men ska du till exempel inte ha en VW/audi motor så kan du juh vända hela växellådan upp och ned.

Registered User seconikas avatar
    Namn
    Niklas A
    Reg.datum
    jun 2007
    Hmm.. Jag var kanske lite oklar ang. smörgningen...
    Det är då smörjningen i lådan som uteblir om man vänder den upp och ned.

Lådan har som bekant oljesmorning och den är baserad på att dreven i lådan skall kasta runt oljan dit den skall smörja, För att detta skall fungera så har man tydligen skapat lite olika ansattser och annat i lådan som skall fånga upp olja och fördela den i lådan, Om lådan hamnar upp och ned så fungerar inte detta... Ergo.. Lådan får för dålig smörjning..

Denna info har jag då fått via div. forum så om det inte stämmer så tar jag gärna emot den infon

Att bygga om lådans infärstning mot motorn är inga problem, har tiggat massor av audilådor till folks som byggt replika bilar med mittmotor montage, det går fint att svetsa i dem. Så om det går att vända lådan upp och ned så har jag ju bara att kapa av motorflänsen, Ta fram plasman och skära ut en ny fläns för Typ 1 motorn, och svetsa dit den .

Kom med mer info boy's and girl's

/n.

AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    jo givetvis blir smörjningen feldesignad då.
    men man kan juh överfylla lite samt ha en pump som pumpar runt det osv osv.

men det är juh 'worst case scenario'
    bäst är att vända kronhjulet om det går.

- Baalzamons avatar
    Namn
    Kalle B.
    Reg.datum
    okt 2003
    Har du testat lådorna från bussarna? Dom skall ju vara starkare sägs det

Registered User
    Namn
    Tobias Karlsson
    Reg.datum
    maj 2007
    en audi låda går det inte att vända kronhjulet på Tyvärr!!
    kan man inte koppla dit externa ledningar som går in i lådan på de ställen som det behövs olja på så att man smörjer den på så sätt. Då kan man ju även koppla ett olje kyl på den. det finns även renault lådor som heter un1 finns i gamla espace med mpv v6:an årsmod fram till 92 dessa kan man vända kronhjulet på!. Sedan tål dom ganska duktigt med stryk vet inte hur utväxlingen är på dessa lådor.

sedan finns det orealistiskt dyra alternativ också zf 5ds 25
    sitter på panteran. eller en lämplig porsche 911 låda.
    en un1:a som sitter på renault 5turbo, alpine lotus b.la..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •