Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    gavve
    Guest

Förstabil: 106 Rallye, 205 Gti, Golf 2 Gti, Honda civic

Då jag tycker det börjar bli dags att skaffa mig en första bil skulle jag vilja höra lite vad ni tycker om dessa bilar? Fördelar\nackdelar tex. Frågar här då de flesta här har provkört många bilar till skillnad från mig.

Hur är prestandan? 106:an vet jag har bra vägegenskaper men jag har ingen aning om hur den är raktfram. Prestandauppgifter mottages gärna på dessa bilar.

Den jag är mest sugen på är iaf 106:an. Ca 900kg och 100Hk+ duger för mig i en första bil iaf. 97:ans årsmodell är den jag kollar på så den är ju inte allt för gammal heller.

Annars mottages gärna andra förslag också. Max priset ligger väl runt 30-40 tusen nånting.

MvH Gavve

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Jag sålde min Rallye i våras, extremt roligt bil.
    Piskade 205 GTI utan problem med den rakt fram, ruskigt rolig i rondellerna:
    http://video.google.com/videoplay?do...arch&plindex=6

Utrustningsnivån är ganska basic men det räcker till

gavve
    Guest
    Kollade lite filmer på youtube och det verkar ju vara ett helt okej ljud i 106:an iaf. Blir mer och mer sugen på den.

106 vs 318 på ringen.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Det är en ovanlig bil som är billig att köpa och äga. Perfekta busbilen att fräsa runt på stan med, men pga utväxlingen är den ingen höjdare att pendla med.

gavve
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Callek
    Det är en ovanlig bil som är billig att köpa och äga. Perfekta busbilen att fräsa runt på stan med, men pga utväxlingen är den ingen höjdare att pendla med.
    Den har väl helt okej bränsleförbrukning va?

Ingen annan som har något att säga till om bilarna? All info tas gärna emot.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2003
    Låg runt 0.7 när jag körde lugnt och strax under litern när jag busade

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2005
    eftersom du ha nämt honda i topicen så undrar jag om du har kikat på honda crx vtec?
    Ruskig rolig bil att köra + underbart ljud när vtecen hoppar in. grym väghållning samt inte så jätte dyr att äga eller tanka.
    Här skulle det kunna stå något vettigt...

gavve
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av SnApS
    eftersom du ha nämt honda i topicen så undrar jag om du har kikat på honda crx vtec?
    Ruskig rolig bil att köra + underbart ljud när vtecen hoppar in. grym väghållning samt inte så jätte dyr att äga eller tanka.
    Det verkar vara en trevlig bil faktiskt. Men har inte de flesta av dem gått ganska långt? Peggan är ju endå en 97:a mot crx:en som är från runt 90. Hur länge håller en crx mekaniskt ungefär?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2004
    Kan tipsa om lite olika bilar;

106 Ralley är snygg och verkar gå bra. Min 106 Roland garros hade grym väghållning för att vara en "vanlig" bil, så jag kan bara tänka mig hur Ralley:n är. Nackdelen är väl att de är ganska spartanska.

306 Gti finns ju också för de pengarna, mer kraft men också större format. Lättare att hitta. Skoj att köra, men inte samma go-cartkänsla som 106:an. Men 306:an är grymt kul.

Fiat Punto finns i lite olika versioner också, billiga pga. Fiats dåliga rykte. Finns en HGT med 1,8l-motor på 130 hk. Mycket utrustning i de bilarna.

Sen finns ju förstås Punto GT, som jag har en. Väghållningen är inte lika bra som i Peugeoterna, men motorn på 1,4 liter hetsas av en turbo som laddar massor. Småbilen för dig som vill vara kung på motorvägen. även GT:n finns i ganska välutrustade ex., vissa har skinn och ac. Gt:n är tyvärr svår att hitta, liksom HGT:n.
    Senast redigerat av Putt den 2007-07-17 klockan 15:11.

gavve
    Guest
    Tack för dem tipsen Putt!

Var kan man hitta en Punto GT? Verkar ju inte vara det lättaste att hitta direkt.

Annars verkar ju 306:an ganska intressant också. 2.0 16v -155 Hästkrafter. Men vad väger en sån ungefär?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2004
    Punto GT:na är svåra som f-n att hitta. Såldes ca. 20 st i Sverige, så det är inte vanliga. 0-100 går på 7,9 sek original. Toppar lätt 200.

Kostar 25-35 tkr.

306rna finns ju i lite olika versioner, dels GTI:n med 155 hk, men så finns ju också GTI:n med 167 hk och 6-vxl låda. Finns många av båda sorterna, bra priser på dem också. de väger runt 1200-1300 kg. 0-100 går väl mellan 7-8 sekunder, beroende på version. Möjligen att 167-hk-versionen är ännu snabbare än så.

Krocksäkerheten i dessa bilar är bättre än gamla Golfar och 106:an, och det är ju en fördel.

gavve
    Guest
    Hur är körglädjen i 306rna? Jämfört med 106:an så känns dem ju lite mer robusta och krocksäkrare. Men så väger dem ju bra mycket mer också.

Kanske jag som är dålig på att leta men 167hk modellen kostar väl lite mer än 30-40 iaf? Den äldre modellen med 155hk finns ju iaf från 20-30 så det är ju också ett alternativ. Eller är man dum om man inte skulle ta 167hk?

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2004
    306:an har jag inte pressat så hårt. Men de är kul att köra, riktigt snabb styrrespons. För min del är det svårt att jämföra 106 och 306 då jag bara haft en vanlig variant av 106:an. Men den var stryktålig och allt höll trots min brutala körning.

Tycker du gör rätt i att ta 155 hk. Även om 167 hk troligen är roligare är de bilarna dyrare. 155 hk är inte lika eftertraktade, och därmed kan du få en sån till bra pris.

106:an är bland de bästa stadsbilarna som fins, stora glasytor, lätt att hålla koll på hörnen, samt liten i formatet.

Skulle tro att 106:n är billigare att äga. Men ingen av dem är direkt dyra, eller har några direkta fallgropar. Det viktiga är att kolla försäkringskostnader. det är där det kan bli dyrt.

neonlös
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2004
    Citat Ursprungligen postat av gavve
    Hur är körglädjen i 306rna? Jämfört med 106:an så känns dem ju lite mer robusta och krocksäkrare. Men så väger dem ju bra mycket mer också.

Kanske jag som är dålig på att leta men 167hk modellen kostar väl lite mer än 30-40 iaf? Den äldre modellen med 155hk finns ju iaf från 20-30 så det är ju också ett alternativ. Eller är man dum om man inte skulle ta 167hk?
    306 S16 och 306 GTi har samma motor i grund och botten. En stabil pjäs som härstammar från 80-talet, då den satt i 405 Mi16 oh BX 16v. Skönt bottendrag, men ändå tydligt varvvillig. Även inredning skiljer de två modellerna åt, och så även utséendet i viss mån. Man bör inte heller glömma att förutom den ökade effekten, så har 306 GTi en 6-växlad låda. ("Bara" fem på S16, som brukligt).

Sedan väger faktiskt inte en 306:a så otroligt mycket. 106:an är en lättviktare, absolut, men med en tomvikt på 1214 kg för en 306 GTi, är knappast ej heller en 306:a någon direkt tungviktare.

Chassiet har förövrigt blivit beskrivit som något av det närmaste en sportbil man kan komma, (tror detta var Automobil), så chassiet är knappast något man behöver oroa sig för. Grymt grepp ! - Så var också Peugeots chassitekniker under denna period troligen de bästa av alla standardmärken.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2004
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    306 S16 och 306 GTi har samma motor i grund och botten. En stabil pjäs som härstammar från 80-talet, då den satt i 405 Mi16 oh BX 16v. Skönt bottendrag, men ändå tydligt varvvillig. Även inredning skiljer de två modellerna åt, och så även utséendet i viss mån. Man bör inte heller glömma att förutom den ökade effekten, så har 306 GTi en 6-växlad låda. ("Bara" fem på S16, som brukligt).

Sedan väger faktiskt inte en 306:a så otroligt mycket. 106:an är en lättviktare, absolut, men med en tomvikt på 1214 kg för en 306 GTi, är knappast ej heller en 306:a någon direkt tungviktare.

Chassiet har förövrigt blivit beskrivit som något av det närmaste en sportbil man kan komma, (tror detta var Automobil), så chassiet är knappast något man behöver oroa sig för. Grymt grepp ! - Så var också Peugeots chassitekniker under denna period troligen de bästa av alla standardmärken.
    Det var S16 de hette, tackar.

Måste säga att Peugeots GTI-modeller är bland de roligaste bilarna rent chassimässigt när man pratar budget 20-40 tkr.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •