Bilsnack
Resultat 1 till 8 av 8
    Registered User SycloneRobbans avatar
    Namn
    Robert Pothorcki
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    ......

Max power E85 AF?

Kommer att testa E85 nu i år. är det någon som vet vad man skall sikta på för AF värden för att nå max power på e85 AF 7.5???.... på soppa så låg jag runt 11.8-11.9 fungerad bra i min maskin.

Fick lägga på ca 40% (cranking start) soppa i starten med 15-20+c kal motor , Varm motor drog jag bort ca 10% (mot bensin) är detta normalt ? Tacksam för bra tips. Är bra att ha med i bagaget på E85 vägen=)
    Senast redigerat av SycloneRobban den 2008-01-27 klockan 13:03.
    Mvh SycloneRobban

Chevy Van User
    Namn
    Mathias W
    Reg.datum
    jun 2005
    Kanske det här är intressant..?

Converting to E85 (ethanol fuel) - Turbobricks Forums

Registered User Mats Ivarsons avatar
    Namn
    Mats I
    Reg.datum
    feb 2005
    Sluta tänka AF och börja tänka lambda r mitt tips!! Lambda = ca 0.8 är bra. Eftersom stökiometriskt AF är 10:1 på E85 så blir AF 7.5 lambda 0.75. Men du MÅSTE!!! ha en AF mätare inställd för E85 för att den skall visa rätt med det bränslet!! Lambda däremot bli alltid rätt. Sikta annars på samma AF som för bensin då din AF mätare inte fattar skillnaden på bränslena.

Mats

Registered User Ärtans avatar
    Namn
    Andreas A
    Reg.datum
    apr 2001
    0.8 brukar ge mest pulver!
    LSX world record holder. 6.74@327km/h.

Bannad
    Namn
    Cameron C
    Reg.datum
    nov 2007
    Citat Ursprungligen postat av Mats Ivarson
    Sluta tänka AF och börja tänka lambda r mitt tips!! Lambda = ca 0.8 är bra. Eftersom stökiometriskt AF är 10:1 på E85 så blir AF 7.5 lambda 0.75. Men du MÅSTE!!! ha en AF mätare inställd för E85 för att den skall visa rätt med det bränslet!! Lambda däremot bli alltid rätt. Sikta annars på samma AF som för bensin då din AF mätare inte fattar skillnaden på bränslena.

Mats
    Det spelar väl ingen roll om han har en AFR mätare inställd för E85 då 99% av dem bredbandslambda som finns både kan visa AFR och Lambda, och då Bredbandslambdan i normala fall är kalibrerad för bensin mot lambda 1 så kan han ju mappa efter "bensin" AFR då som sagt AFRen är kalibrerad mot lambda 1 och Lambda 1 är ju alltid Lambda 1....

EDIT: Hehe såg att vi menade exakt samma sak
    BOSS-SPEED

Ofiicial European MicroTech dealer/tuner

Bannad
    Namn
    Cameron C
    Reg.datum
    nov 2007
    Citat Ursprungligen postat av SycloneRobban
    Kommer att testa E85 nu i år. är det någon som vet vad man skall sikta på för AF värden för att nå max power på e85 AF 7.5???.... på soppa så låg jag runt 11.8-11.9 fungerad bra i min maskin.

Fick lägga på ca 40% (cranking start) soppa i starten med 15-20+c kal motor , Varm motor drog jag bort ca 10% (mot bensin) är detta normalt ? Tacksam för bra tips. Är bra att ha med i bagaget på E85 vägen=)
    Egentligen så kommer du inte märka någon större skillnad på Lambda säg 0.76-0.80 på E85 eller något annat bränsle för den delen.

Bara man mappar bilen så den går AFR enligt "normen" för en överladdad maskin på fullast så tror jag faktiskt inte man kan hitta så mycket mer än 15-20hk max att gå från säg lambda 0.76 till 0.85. Ligger nog väldigt mycket hk gömda i rätt tändkurva istället...

En E85 maskin skulle jag enligt Bensin AFR kört på 10.8-11.2 på fullast, hellre lite fetare på fullast än för snålt....
    BOSS-SPEED

Ofiicial European MicroTech dealer/tuner

Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Kruxet med att aka stora mangder E85 och kora fett ar att man pajjar ring landen. Det detonerar mellan ovre och undre ringen och spricker ner mot oljeringen.

Du vill inte ha under 0,8 pa E85. Om maskin gick bra pa vanlig soppa innan sa kan du aka 0.84 i lamda istallet. For E85 klarar hogre tryck.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    Citat Ursprungligen postat av SycloneRobban
    Det här med kallstartstillskottet är intressant.
    Jag fick öka rejält gentemot bensin vid lika som dig 15-20 grader.
    men minska av snabbt som attan,annars går den fett.

Bensinmappen hade ca 120% ökning de första 100 motorvarven för att sedan sjunka linjärt mot normal temp.

E85 mappen har jag 200% ökning men bara de första 30 varven sen är jag på samma nivå som bensinmappen.
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •