Bilsnack
Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 47891011121314
Resultat 196 till 210 av 210
    Granada rules
    Namn
    Jörgen ,
    Reg.datum
    nov 2002
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    usch vilka röriga instrument mb var MKT bättre

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Citat Ursprungligen postat av Kenni Visa inlägg
    Edit: Undrar vad AMG chefen tänker här...
    Om man antar C klassen följer S klassen rent utseendemässigt, vilket ju sedanmodellen gjort, kan vi kanske anta att C klass coupe och cabriolet kommer likna S klass coupe med resp utan tak. Rent utseendemässigt kommer 4:an definitivt få svar på tal , och eftersom man tror sig veta att det rör sig om en 4 liters V8 i nästa AMG bäddar det för både ljud och kraftmässiga övertag. Om man sen lägger extra krut på chassit så ligger nog M4:an rätt pyrt till sett till totalen.

Vatos Locos
    Guest
    Du är nog den enda människan i världen som kan säga att M3 och M5 alltid varit dyra och tråkiga, speciellt med tanke på att båda bilarna varit billigare än AMG och RS men samtidigt presterat bättre alla gånger, inklusive den viktigaste biten...körglada bilar med en upplevelse AMG och RS aldrig uppnått. Testerna har visat detta gång på gång, men vad du tycker personligen, ja det är en helt annan sak

AMG kan en sak bra, rakt fram...iaf fram tills SLS BS kom som visar sig vara riktigt snabb på bana.

Edit: Undrar vad AMG chefen tänker här...
    Vidhåller att BMW inte har någon sportbil i sitt sortiment, visst är man ute efter att vara cool och sladda i småstäderna så fyller säkert M-modellerna ett syfte.
    Kolla har många racingtitlar MB/Audi har kontra BMW så verifierar detta bara mitt argument.
    Räkna sedan hur många RS/AMG modeller som tillverkats kontra M-modeller.

Om nu BMW har så många körglada modeller, hur kan det då komma sig att merparten ligger ute till försäljning oss märkeshandlarna medan AMG/RS nästan aldrig ligger ute?

Så visst är min personliga åsikt att BMW skall fortsätta med taffliga dieslar och elbilar, medan de övriga tyska konkurrenter pumpar ut olika modeller av RS/AMG etc.
    Dock så går det inte att blunda för fakta.

Registered User
    Namn
    Henrik Utter
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av Vatos Locos Visa inlägg
    Vidhåller att BMW inte har någon sportbil i sitt sortiment, visst är man ute efter att vara cool och sladda i småstäderna så fyller säkert M-modellerna ett syfte.
    Kolla har många racingtitlar MB/Audi har kontra BMW så verifierar detta bara mitt argument.

Om nu BMW har så många körglada modeller, hur kan det då komma sig att merparten ligger ute till försäljning oss märkeshandlarna medan AMG/RS nästan aldrig ligger ute?

Så visst är min personliga åsikt att BMW skall fortsätta med taffliga dieslar och elbilar, medan de övriga tyska konkurrenter pumpar ut olika modeller av RS/AMG etc.
    i8 då?

Registered User
    Namn
    Anders Forsberg
    Reg.datum
    nov 2006

Ska man vara petnoga så tycker jag inte att de andra två har särskilt många SPORTBILAR heller.
    SLS och R8 springs to mind.

Av ren nyfikenhet... Hur ser försäljningssiffror ut på M kontra RS och AMG?

Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg
    Om man antar C klassen följer S klassen rent utseendemässigt, vilket ju sedanmodellen gjort, kan vi kanske anta att C klass coupe och cabriolet kommer likna S klass coupe med resp utan tak. Rent utseendemässigt kommer 4:an definitivt få svar på tal , och eftersom man tror sig veta att det rör sig om en 4 liters V8 i nästa AMG bäddar det för både ljud och kraftmässiga övertag. Om man sen lägger extra krut på chassit så ligger nog M4:an rätt pyrt till sett till totalen.

*bild*
    Så sa man när man jämförde M5 mot E63, M5an skulle få det så tufft pga större motor i AMG:n osv...vi vet ju alla vem som vinner den fighten.

Jag brukar hålla med dig om en del saker men här vet jag inte riktigt vad du pratar om. Nedan har du siffror för 2012, så det du säger här stämmer ju inte någonstans, Audi RS är ett "skämt "i jämförelse. BMW M slår både AMG och RS, trots avsaknaden av en riktig sportbil.

Quattro GmbH

Created: 1983
    Based: Neckarsulm
    Employees: 790
    First model: Audi S6 plus (1996)
    2012 output: 11,500
    Models: 9 (RS4 Avant, RS6 Avant, RS5 Coupe, RS5 Cabriolet, RS7 Sportback, RS Q3, TT RS Coupe, TT RS Cabriolet, R8)
    Top current model: R8 TFSI with 550-hp V-10
    Price range: 54,600 to 167,100 euros
    CO2 range: 206g/km (RS Q3) to 346g/km (R8 V-10)
    Challenges: Increase sales 30% to 15,000 units this year; boost brand's presence outside Europe in markets such as the United States, China, the Middle East and Russia.

BMW M GmbH

Created: 1972
    Based: Munich/Garching
    Employees: 550
    First models: BMW 2002 and BMW 3.0 CLS (1973)
    2012 output: 20,662
    Models: 13 (M 135i, M3 Coupe and Cabrio, M 550d sedan and Touring, M5, M6 Coupe, Cabrio and Gran Coupe, X5 M and M50d, X6 M and M50d)
    Top current models: M6 Coupe, Cabrio and Gran Coupe with 560-hp V-8
    Price range: 75,900 to 131,400 euros
    CO2 range: 232g/km (M5, M6) to 325g/km (X5 M, X6 M)
    Challenges: Reduce weight and fuel use up to 30% from predecessor; introduce from 1 to 3 innovations per new model.

Mercedes-AMG GmbH

Created: 1967 (Daimler took 51% in 1999 and the rest in 2005)
    Based: Affalterbach
    Employees: 1,200
    First model*: Mercedes C 36 AMG (1993)
    2012 output: About 20,000
    Models: 23 (A 45, C 63 line, CL 63 & 65, CLA 45, CLS 63 line, E 63 line, G 63 & 65, GL 63, ML 63, S 63 line, SL 63, SL 65, SLK 55, SLS line)
    Top current model: SLS Electric Drive with 552 Kw (same as 751 hp)
    Price range: 49,682 to 416,500 euros
    CO2 range: 0g/km (SLS Electric Drive) to 397g/km (G 65)
    Challenge: Increase sales by 50% to 30,000 units by 2017.

Citat Ursprungligen postat av floppa08 Visa inlägg
    Ska man vara petnoga så tycker jag inte att de andra två har särskilt många SPORTBILAR heller.
    SLS och R8 springs to mind.

Av ren nyfikenhet... Hur ser försäljningssiffror ut på M kontra RS och AMG?
    Siffror har du ovanför för 2012!

Registered User
    Namn
    Anders P
    Reg.datum
    sep 2007
    Så sa man när man jämförde M5 mot E63, M5an skulle få det så tufft pga större motor i AMG:n osv...vi vet ju alla vem som vinner den fighten.
    Ja fast just den karossen är kanske inte det mest intressanta utgångsmaterialet, E klass har aldrig slagit särskilt högt ur ett emotionellt eller sportigt utgångsläge. Den bilen har genom åren alltid varit en glidare/komfortbil och kommer nog ses som det i framtiden också. Ser man däremot till C63 så har den nog vunnit över rätt många BMW och Audi fans med sin brutala motor och sitt kraftfulla intryck. Sen må det vara så att M3 vinner lite i precisionsmomenten när man pressar till max, men för 99 av 100 köpare är dessa egenskaper sekundära. Missförstå mig nu inte, jag väljer BMW i 9 av 10 fall när vi talar modellprogrammet utanför AMG/ M/ RS , men kampen mellan dessa ritas sakta men säkert om till BMW:s nackdel.

Vad vi också måste vara klara över med är att AMG generellt sett är flera hundratusen dyrare än motsvarande M, som nästan kan liknas vid en folkbil i detta segment. Det är egentligen bara A45 AMG som kvalar in i samma prissegment som M bilarna, och då med fyra cyl och en del andra lite väl vardagliga saker.. Med hänsyn taget till det är försäljningsiffrorna väldigt bra, de flesta AMG som säljs kostar nog en 1,2-1,4 miljoner och däröver om vi talar de olika S serierna. Med andra ord kan vi med säkerhet konstatera ( sett till dina siffror ) att de som har råd i stor uträckning går till AMG. Det gör inte M sämre, men det visar lite av det attraktionsvärde AMG faktiskt har.

Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Citat Ursprungligen postat av Supernova Visa inlägg

Vad vi också måste vara klara över med är att AMG generellt sett är flera hundratusen dyrare än motsvarande M, som nästan kan liknas vid en folkbil i detta segment. Det är egentligen bara A45 AMG som kvalar in i samma prissegment som M bilarna, och då med fyra cyl och en del andra lite väl vardagliga saker.. Med hänsyn taget till det är försäljningsiffrorna väldigt bra, de flesta AMG som säljs kostar nog en 1,2-1,4 miljoner och däröver om vi talar de olika S serierna. Med andra ord kan vi med säkerhet konstatera ( sett till dina siffror ) att de som har råd i stor uträckning går till AMG. Det gör inte M sämre, men det visar lite av det attraktionsvärde AMG faktiskt har.

E63 AMG kostar 995 900 kr grundpris
    M5 F10 kostar 965 500 kr grundpris

Ja en sak är iaf säker, man kan vrida och vända på det hur man vill. Dyrare, billigare, fulare, snyggare, tråkigare, roligare...BMW M säljer fler bilar än sina konkurrenter.

Att BMW inte erbjuder en riktig sann sportbil däremot är givetvis skittråkigt, det håller jag med om. Kunskapen finns, det råder ingen tvekan om den saken!

Registered User
    Namn
    Robin A
    Reg.datum
    jul 2006
    E63 AMG kostar 995 900 kr grundpris
    M5 F10 kostar 965 500 kr grundpris

Ja en sak är iaf säker, man kan vrida och vända på det hur man vill. Dyrare, billigare, fulare, snyggare, tråkigare, roligare...BMW M säljer fler bilar än sina konkurrenter.

Att BMW inte erbjuder en riktig sann sportbil däremot är givetvis skittråkigt, det håller jag med om. Kunskapen finns, det råder ingen tvekan om den saken!
    Nu säger jag inte att det ena är bättre än de andra, för alla tre gör skitbra OCH roliga bilar.
    Men det är svårt att jämföra försäljningssiffrorna då Bmw M dras upp av volymmodeller som m135samt suvarna x5 och x6. Mercedes AMG har först nu en volymmodell i form av a/cla 45, och Audi RS har ingen Suv bortsett från rsq3 vilken inte såldes 2012.

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Håller ni med?
    BILSNACK | crew

Namn
    Erik
    Reg.datum
    nov 2009
    Hyfsat... Mycket VAG i topp!

Partisk Porschefantast
    Namn
    Anders H
    Reg.datum
    jan 2012
    Jobb
    Ambulanssjuksköterska
    1. Rätt märke vann.
    2. Kul att Mini Cooper kom 5:a.
    Cars, guitars and friends. Life is good!
    Mercedes-Benz Vito med blåljus på jobbet, Porsche 911 på fritiden

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Blev en klar förändring sedan min kommentar tidigare. Rätt märke i topp iaf! :-)
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Administrator Eriks avatar
    Namn
    E
    Reg.datum
    apr 2006
    Så här rangordnar jag efter körglädje:

1 Porsche
    2 BMW
    3 Mercedes
    4 Mini Cooper
    5 Audi
    6 Honda
    7 Alfa Romeo
    7 Volvo
    8 Volkswagen
    9 Opel
    10 Toyota
    BILSNACK | crew

Fahrvergnügung! :-) Atarimans avatar
    Namn
    Chris O
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Business Developer
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    Så här rangordnar jag efter körglädje:

1 Porsche
    2 BMW
    3 Mercedes
    4 Mini Cooper
    5 Audi
    6 Honda
    7 Alfa Romeo
    7 Volvo
    8 Volkswagen
    9 Opel
    10 Toyota
    Min ser ut såhär:

1. Porsche
    2. BMW
    3. Mini Cooper
    4. VW
    5. Audi
    6. M-B
    7. Alfa
    8. Opel
    9. Honda
    10. Volvo
    11. Toyota

Finns naturligtvis enstaka modeller hos de flesta tillverkare som enskilt skulle kunna platsa rel högt på körglädjelistan (S2000 t ex), men överlag vad gäller de olika tillverkarna så tycker jag ovanstående lista reflekterar verkligheten rätt bra. I synnerhet över tiden, samt det frågan faktiskt gällde - dvs vilken tillverkare som ger mest körglädje för pengarna. Är således inte helt förvånad över att VAG plockade topplaceringarna.
    "A man with no principles, is principally no man..." K. Malm, 1990

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •