Bilsnack
Sidan 1 av 56 12345678112131 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 834
    Inga bekymmer Cammos avatar
    Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare

Cammo - E30 Skyline GTR

BMW med Skylinemotor är inte så vanligt men fullt möjligt =)

----Bilen är godkänd hos Bilprovningen!----

* ÄR DU NY I TRÅDEN? Många bilder har försvunnit tyvärr,men dom finns här Projekt . *
    Senast redigerat av Cammo den 2010-06-14 klockan 23:23. Anledning: info

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Mmm.. Jag hade en E36 automat. En grön. Den var lite dålig och blev gärna lite för varm. Jag tycket att denna bil var ett utmärkt val att ta ut i Rabiats konbana och köra skiten ur!

Detta resulterade i en ganska trasig topp, och liiite vatten i oljan.

Och som om detta inte skulle vara nog.. Vevlagren gillade inte det där med glykol.. Och när jag ändå rev ved motorn, så hade kolvarna gått.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Jag hade tänkt använda denna motorn i min E30 som jag köpte krockad av Homer. Men det sket sej ju duktigt.

Så jag stack till Malmö och köpte 2 nya för alldeles för lite pengar.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    För att sen få plats med M50 motorn i E30in, var jag tvungen att byta bromsservo, till en från E21. Den har lite mindre omkrets, och annars tar insugningsröret i.

Sen var det bara att börja lyfta i skiten.

För att få detta att funka så lät jag låda och främre kardan bit sitta kvar. Jag hade ändå ingen frontplåt monterad vid tillfället, så det funkade.

På plats, tillfälligt.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Jo jag vet att det är stökigt i bakgrunden, men garaget städas upp i takt med att bilen blir klar också. =)

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    För att få i motorn, och att få den att passa fick jag pussla lite..

Recept.

Motor från 525 -91. Sen E34
    Motor fästen från E36 325
    Motorkuddar från 528 E28 Som man vrider 180 grader. Styrtappen i bulthålet och tvärtom.
    Växellåda från 325 E36

Det var lite pussel, men nu sitter den på plats och det ser rätt så snyggt ut.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Den var ju lite smälld när jag köpte den.

Men efter lite riktning, blev den som ny.. typ. Sen var det bara att svetsa dit fronten, och börja bygga ihop skiten.

Jag fick ju för mej mitt i alltihop att jag skulla M3 bredda den också. Hittade ett kit till så bra pris att jag inte kunde låta bli.

Så sen när allt var någorlunda på plats. D.v.s det ramlade iaf inte av när jag körde, så var kl 08:00 en lördag när det bar RM konbana på flyfältet.. Och ni som var där vet ju hur det gick.. Som vanligt, en del grejjor

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Sen i version 1.0 blev den ut så här.

Och den går riktigt bra numera.

Så klart så e man ju inte nöjd...

328 har aluminium block, och är så klart mycket lättare. Min bil e ju ganska framtung, så det skulle ju inte skada.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Nu sitter Bakrutan i. Det blev bra som fan faktiskt. Men nu hörs det att ett hjullager e slut. Innan fladdrade plasten så mycket att det inte hördes. Det gör iof inget, så jag kommer byta hela bakvagnen snart. Så jag kör hela sommaren med detta.

Packade upp buren idag och provade lite. Huvudbågen ser ut att vara förliten, men när jag skulle ha inte skiten i bilen, var den för stor! :roll: Kommer bli en del pyssel med det där.

På vår körning kommer den vara där för beskådning i mer eller mindre färdigt skick. Kommer väl att jobba, så jag får väl inte köra nåt, men den e där iaf! ...om jag så ska dra ut skiten på kärra.

Elfläkten e skrotad, behövde den till ACn på min touring. Numera sitter original mekanisk propeller. Fick massera den lite med vinkel-harry för att få plats med den bara.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Här är lite från när jag breddade

Köpte en gammal vinge av Claes.. fick ju spackla och rolla en del..

Bakrutan ligger i, innan jag tog bort skyddsplasten, sen gick det inte att fota, man bara såg rakt igenom.

Och ett paket med bur!

Visst blir det knepigt att pussla in den, men jag bygger sådana konstroktioner på jobbet hela dagarna, så det ska nog bli bra.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Det var natt skift igår... Byggde bur till kl 02. Sen hadse jag glömt nyckeln till Touringen.. så jag fick ta "hojjen" (minimotot) hem. Fick gömma mej för snuten oxo. Kändes som på moped tiden, vilken härlig känsla..

Huvudbågen är inpassad. Samt bakåtsträvorna. Tvärstaget är också inpassad. Det första jag gör idag är att punkta ihop allt. (ville inte göra detta igår när jag skulle dra. Inte så kul att sitta och vänta en timme och vara brandvakt mitt i natten...

Sen fortsätter jag framåt. Måste leta fram plåt till fästena bara...

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Bakre delen av buren e klar. Det roliga var att jag kunde plocka ut den ur bilen, och helsvetsa allt. Det var lite pill, men oj vad lätt det är att svetsa en bur som man kan vända och vrida på hur mycket som helst.

...Blir knepigare med fram delen. Den bygger jag på fre-lör.

Återkommer...

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Börjar att passa in skiten.

Smidigt att kunna ta ur skiten och svetsa.

Snyggt med X i bakrutan...

Nästan klar. Rören i dörrarna fattas och tvärstaget i taket fram är kvar.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Så.. Nu har Ronja lugnat ner sej, och jag har haft lite tid i garaget. Jag började med att slita av E30 bakvagnen, för att ersätta med en M5 bakvagn jag har liggandes. Detta innebär större bromsar, och bättre grepp. Sen att skiten håller för 1000 pollar gör ju inget heller. (jag vet dom som testat 850hk med samma setup, och det var inga problem) För att få lite roligare utväxling så har jag ju en E36 diff liggandes, som blev kvar efter M3an. Den passar ju inte i M5 bakvagnen, men jag plockar ner skiten och flyttar över i ett annat hus som passar.

Här ligger själva diffbromsen.

Sen för att få 5-bult även fram blir det som jag skrivit innan E36 ben fram. För att få dom i rätt läge i hjulhuset, behöver man justera lite med länkarmarna... så jag skaffade fullt justerbara racearmar. Bytte till mej dom av "Lill-Kalle"

Detta ät på G just nu. Blir väl en massa annat skit samtidigt. Stålslangar till bromsarna så klart. Bromskylningen kommer att byggas om lite mer seriöst. Den var bra skit, körde en heldag på Gelleråsen veckan innan jag piskade GT3 där. Då testade jag bromsar hela dagen, och det blev ruskigt fint med den kylningen jag hade då.

Namn
    Henrik Ryberg
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Licenssvetsare
    Så... då har jag slantat in handpenning på nya motorn... Den blir rå häftig sen.

Gissningslek vad det kan vara kanske?? :roll:

ska hämta skiten om 2 veckor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •