Lurv - VW typ1 1200
Bilsnack
Sidan 1 av 14 1234567811 ... SistaSista
Resultat 1 till 15 av 197
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233

    Lurv - VW typ1 1200

    Inspirationen börjar försvinna i och med ytterligare en sommar när bilen står i garaget. Tänkte om jag lägger upp en tråd om bilen så får jag diskutera lösningar, tankar, och kritik kring bygget kanske inspirationen infinner sig.

    MÅSTE FÅ UPP BYGGTAKTEN IGEN!

    Bilen är en Volkswagen Typ 1 1200 från 1963. När den hämtades ut i april -63 från Scania i Södertälje hade den 1200cc, stora soltaket och adrenalinkittlande 34 hk. Numera är det lite annorlunda…

    Motor:
    Gene Berg vev 84mm slag, cheva jornaler, knifeedge slipad.
    CB’s H profilstakar 5.700 tum långa, ARP bultar.
    Mahle Cylindrar och kolvar 94mm, Total-seal topp och sekundärringar.
    Engle kamaxel, 308* duration vid 0 luft, 276* duration vid 0.500 inch luft, 0.419 @ kam, 0.628 @ vid ventil.
    Pauter billetvippor, 1.5:1 utväxling.
    Manton CrMo stötstänger.
    044 CNC ”ovalports” toppar, 44mm insug, 38mm avgas. Dubbla ventilfjädrar, titan retainers och clips. portade och polerade ytterligare för jämnare flöde i kanalerna. Mirafrästa säten med 3 vinkelsslipning.
    11:1 komp med 0.1mm squishspalt.
    4 st 48mm spjällhus med 4 st 400cc spridare.
    GeneBerg Eq. Remskiva.
    1 5/8" primärrör som går ut i en handpollerad kollektor och avslutas med 2.5" rör på "fatboy" dämpare.
    Fullflöde oljesystem med extern 96 raders kylare samt separatat fläkt.

    Växellåda:

    Växelhus från en 1303s årsmodell 1975, Superdiff, svetsade drev och hårdare woodruff skiva. CrMo pinionmutter.
    Utväxling; 1a= 3.78, 2a=2.06, 3a=1.26, 4a=0.93, R/P=.875
    KEP steg 3 tryckplatta, original lamell, förlängd hävarm på urtrampningslagret.
    Noskon och hockeyklubba från en Volkswagen typ 2.

    Chassie
    Plattan från 1957.
    länk/pinne framvagn med ventilerade skivor och Brembo (porsche) ok. CB droppade spindlar (sänker 2.5 tum).
    Bakvagn IRS från 1303s årsmodell 1975. Typ 3 nav, MB 190 skivor och Saab 9000 ok.
    Uretan bussningar lite överallt.
    Stålomspunna slangar till bromsarna.
    Bosch pump. Förfilter från Earl’s, huvudfilter från någon volvo.
    AN-8 alurör matning och AN-6 retur.
    Senast redigerat av lurv den 2008-06-10 klockan 09:44.

  2. #2
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233

    Bilder

    Nu kommer lite bilder!!!

    Så här såg den ut när jag köpte den.







    Ny bottenplatta byttes emot ett par ARP bultar, lite preppning av plattan är gjord på bilden, bla isvetsning av stödbultar för IRS bakvagnen, uppstagande av ramhornen, samt även urgröpning för de större innre drivknutarna. På bilden syns även den nya noskonen (guldfärgade delen).



    Eftermålning av POR-15



    Frambromsarna monterade på de sänkta spindlarna.



    Lite bilder på motorn, så som den vinterförvarades. lite sladdar ligger över motorn som inte hör hemma där utan ska gå till div sensorer och givare. jag höll som bäst på att få ihop kabelstammen när bilderna togs.




    Gissa vilken som är ny och vilken som är gammal? samt vilken som man kan besiktiga med?



    Så här är läget i landet idag;

    på väg till blästrarna;



    På G därifrån.



    Just nu står den och får trösklarna utbytta emot några som inte man ser igenom.

  3. #3
    citrongul
    Namn
    Mikke J
    Reg.datum
    okt 2002
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Distriktschef
    Inlägg
    2 349
    Vilket roligt projekt, bubblor är alltid intressanta ting. Och med lite massage och lagom (läs mkt) sänkning så är dem redigt stygga också.
    Performance By Mikke

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233
    tackar.

    jo bakvagnen är ju sänkbar genom att bara vrida spline'sen lite, framvagnen är som skrivet redan sänkt 2.5 tum med spindlarna och kommer bli justerbar så man kan sänka den ytterligare 10cm.

  5. #5
    Über Zatzy User Wtecs avatar
    Namn
    Wille L
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sthlm/Oslo
    Jobb
    Mångsysslare
    Inlägg
    1 278
    Soft

    Bubblor är najs, lågra bubblor är ännu mer najs, sen verkar det ju bli duktig puts på den här också

    Keep it up!
    Oijoij.com

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Tomas Ö
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    Mycket trevlig bil(och projekt för den delen)

    Blir lite sugen att ta tag i det gamla skrälle jag har ståendes.

  7. #7
    Det tar sig russellx2s avatar
    Namn
    David F
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Vasa/Finland
    Jobb
    Blivande svetsare och plåtslagare
    Inlägg
    39
    Mycket fint, fortsätt så!
    h.David

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233
    Historien fram tills nu går att läsa på min blogg som har pågått sedan projektet tog fart på riktigt.

    http://hugo.soderbergs.info

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Jesper M
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    66
    När är slutdatum?

  10. #10
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233
    HAHA... jadu JP det vet i faan. håller fast vid vad jag har svarat varje gång du frågar; våren! (vilket år är inte bestämt).

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233
    Nu har det hänt lite saker. Torpedplåten som inte riktigt är någon torpedplåt på en bubbla är bortskuren och ny svetsas i. kanske lite svårt att se för er som inte har spenderarat dagar i och/eller under en vw bubbla så är detta en dubbel klädd plåtbit som sitter längst ner, längst fram dvs framför fötterna.

    Lite bilder på arbetet!

    Ny och gammal, notera rosten i nedre hörnen.





    bilden tagen från förarplats i knähöjd. den gamla plåten är borta. man kan även se varför tröskelbyte står som nästa punkt på dagsordningen.





    Samma ställe fast framifrån.





    Närbild.


  12. #12
    eddei_vanhalen01@hotmail. bubblakims avatar
    Namn
    Kim L
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    8
    Fan va coolt bygge, jag har en 63 som jag håller på att renovera
    Lycka till med bygget

  13. #13
    Toyotaskruvare
    Namn
    Dark J
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    592
    Är det tänkt att åket ska ut på bana eller?
    Riktigt kul att du vårdar om en sån kärra. I och för sig inte så många delar att plocka isär
    Billös :(

  14. #14
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233
    Den kommer nog se en och annan konbana. annars är ju trafiken kring odenplan en bana också. torsionfjädring och stora delar av vikten bakom bakaxeln är väl sådär bra.

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Mathias T.
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    233
    lite mera rostlagning...

    lite rost...



    Hål...



    Inge rost!




    Ny mot gammal. man kanske kan förstå varför bilen fick en "bra att veta - Rost i rösklel Höger/vänster" på besiktningen...






    Hur bilen ser ut inför midsommar...


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •