Froborg - Ford Thunderbird Turbo Coupe
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 31
  1. #1
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730

    Froborg - Ford Thunderbird Turbo Coupe



    Tänkte nu lägga upp en projekt tråd nu på min bil som är en Thunderbird från -84. Motorn under huven är en Lima på 140ci rad fyra med turbo på orginal 145hk vid 0,6 bar. Detta är ett långtids projekt för att detta är även vår enda bil så allt som görs nu måste bli klart på en dag, eller åtminstone kan köra me den.

    Det som är gjort på bilen är:
    motorstyrenheten är bytt till LA3 (från en T-bird TC -88)
    spridarna är bytta till 46lb från Porsche för att köra E85
    Luftmängdmätaren är bytt till en större (3tum)
    Kamen är bytt. det är en orginalkam från Ford Ranger med rullvippor
    toppen är portad (garage portad)
    insug och grenrör något portade
    turbon är uppgraderad till 360 graders lager (Garrett T3 a/r 0,60 och 0,63)
    en Malpassi btr
    Walbro 341 i tanken
    egen tillverkad laddtrycks styrning ladda nu 1,3 bar
    fått in en enkel stereo så man slipper sjunga
    bytt till svarta framlysen

    Det som ska göras först är:
    att bygga nytt avgas från turbo (3tum)
    Byta diffen till en motorsport diff (har den hemma)
    bygga färdigt intercooler rören (vänta på slangarna)
    fixa rosten (känner en person som håller på med sånt)

    det som kommer i fram tiden är att bygga om hela motorn, hjul upphängningen, drivlina.

    Receptet på motorn är annan/andra vevaxel, stakar, kolvar, topplock med innehåll. Drivlinan byter jag allt, orginal Borg Warner t5 mot en krafitigare 6vxl, bakaxeln blir en ford 9tum med gott godis i. kaross mässigt blir de mycke glasfiber. Hjulupphängningen byter jag så jag får bättre väghållning och bromsar.

    Bilder finns längre ner i tråden.

    Uppdateringran på bilen kommer ta en stund pga att de finns andra hål att lägga pengar också.

    Sponsorer sökes och har lite orginal delar liggandes om de är någon som är intresserad.
    Senast redigerat av froborg den 2008-08-18 klockan 22:04.

  2. #2
    Registered User Thells avatar
    Namn
    Marcus T
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    84
    Oj då, trodde inte du skulle lägga upp en projekttråd, men är ju lite lättare att hållas med det nu när du har internet =)

    Hoppas dom där slangarna kommer snart så man kan få en provtur med 1.6 bar =)

  3. #3
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av Thell
    Oj då, trodde inte du skulle lägga upp en projekttråd, men är ju lite lättare att hållas med det nu när du har internet =)

    Hoppas dom där slangarna kommer snart så man kan få en provtur med 1.6 bar =)
    Jag kommer köra med 1,3 bar tills jag köper Bamafuel och större spridare men då blir de 2 bar istället :P

    Edit: Och koppling :P
    Senast redigerat av froborg den 2008-07-12 klockan 12:32.

  4. #4
    Registered User Scorpio86s avatar
    Namn
    Martin H
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Mekaniker
    Inlägg
    717
    vi måste bygga klart dörrarna du.
    Hellre Fyra Ringar i Grillen, Än en på fingret
    Mitt Projekt
    Den som aldrig varit ung och galen kan aldrig bli gammal och klok
    Gillar du house musik www.mixes.se

  5. #5
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av Scorpio86
    vi måste bygga klart dörrarna du.
    Tänkte göra de efter jobbet idag.

  6. #6
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730
    Kan ju också skriva målet med projektet är att få en potent bil som man kan få igenom besiktningen utan att behöva bygga om den varje gång. Dessutom är målet 4 siffrigt hk antal. Finns en som har 900+ hk i usa med en sådan motor jag har som grund.

  7. #7
    Fordoholic Makke bizarres avatar
    Namn
    Markus V
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro/Nora
    Jobb
    truckdriver
    Inlägg
    772
    ser ut som ett roligt bygge.
    har faktiskt aldrig hört hur en lima motor låter. ska bli roligt att följa. men du får de svårt om du ska ha den snabbaste thunderbirden=) lite bilder skulle kul o se. lycka till

  8. #8
    Sick turbo fucker!!
    Namn
    Johnny Wallin
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sollentuna
    Jobb
    grävtekniker
    Inlägg
    857
    Coolt!!
    Hoppas se den på strippen innom snar framtid!
    Jag är säker på att det blir snabb åskfågel det där

    /Jompa

  9. #9
    Turbocharged Mikael Ss avatar
    Namn
    Mikael S
    Reg.datum
    jan 2002
    Ort
    Gävle
    Jobb
    Nättekniker
    Inlägg
    2 389
    Fräna bilar det där men tror inte det är så bra ide att kombinera 1000hk och vardagsbil

    Liman tål mycket stryk faktiskt men vid dom där effekterna är det stora problem med hållbarheten.


    Citat Ursprungligen postat av froborg
    . Detta är ett långtids projekt för att detta är även vår enda bil så allt som görs nu måste bli klart på en dag, eller åtminstone kan köra me den.

    ----------------

    Kan ju också skriva målet med projektet är att få en potent bil som man kan få igenom besiktningen utan att behöva bygga om den varje gång. Dessutom är målet 4 siffrigt hk antal. Finns en som har 900+ hk i usa med en sådan motor jag har som grund.
    Skogen Racing TEAM - Gävle
    Gävle snabbast växande forum för bilintresserade!

  10. #10
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av Mikael S
    Fräna bilar det där men tror inte det är så bra ide att kombinera 1000hk och vardagsbil

    Liman tål mycket stryk faktiskt men vid dom där effekterna är det stora problem med hållbarheten.
    Jag har tänkt mig två setuper en vardags och en race. tillvadags blir de troligtvis en hx35 med hx40 compressor hus och ladda 0.3-0.4 bar för at få typ som en lågtryckare. och sen en GT47 kanske och ladda 3 bar när man ska ha roligt.
    Har tänkt att bygga som denna amerikan har gjort men använda volvos 16v topp från B230 istället för Esslinger A.R.C.A som han anväder.


  11. #11
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av TTR Jompa
    Coolt!!
    Hoppas se den på strippen innom snar framtid!
    Jag är säker på att det blir snabb åskfågel det där

    /Jompa

    Visst kommer jag besöka någon stripp men som sagt ett långtids projekt. Så till och börja med så de nog någon stans mellan som jag har nu och 400 hk när jag ska testa den för första gången på strippen.
    Senast redigerat av froborg den 2008-07-12 klockan 12:30.

  12. #12
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730
    Citat Ursprungligen postat av Makke bizarre
    ser ut som ett roligt bygge.
    har faktiskt aldrig hört hur en lima motor låter. ska bli roligt att följa. men du får de svårt om du ska ha den snabbaste thunderbirden=) lite bilder skulle kul o se. lycka till
    Men min kommer ser ut som orginal. men jag vet att de finns en annan snabb T-bird man han ha en V8 och två turbosar, jag kommer använda hälften av vad han använder. :P Lima motorn är som en pinto men kraftigare, längre, bredare och högre
    Senast redigerat av froborg den 2008-07-12 klockan 12:28.

  13. #13
    Aero driver froborgs avatar
    Namn
    Jimmy Fröborg
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Örebro
    Jobb
    Buss chaufför o buss mekaniker
    Inlägg
    730
    Lite bilder på den fula ankungen :P

    Vänstersida


    Framifrån


    Snedt framifrån


    Snedt bakifrån


    Motor


    Motor vänster sida


    Motor höger sida


    Dekal i sido ruta


    Om ni tycker de är dålig kvalite på bilderna så är dom tagna med en mobil kamera
    Senast redigerat av froborg den 2008-07-12 klockan 12:41.

  14. #14
    940 ltt -96 culan06s avatar
    Namn
    Carl Fransson
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Påryd
    Jobb
    Påryds Skog & Trädgård
    Inlägg
    133
    Cool!
    Volvo 940 Ltt 1996

  15. #15
    Fordoholic Makke bizarres avatar
    Namn
    Markus V
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro/Nora
    Jobb
    truckdriver
    Inlägg
    772
    Citat Ursprungligen postat av froborg
    Men min kommer ser ut som orginal. men jag vet att de finns en annan snabb T-bird man han ha en V8 och två turbosar, jag kommer använda hälften av vad han använder. :P Lima motorn är som en pinto men kraftigare, längre, bredare och högre

    hehe. riktigt coolt blir de iallafall=)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •