Tänkte nu lägga upp en projekt tråd nu på min bil som är en Thunderbird från -84. Motorn under huven är en Lima på 140ci rad fyra med turbo på orginal 145hk vid 0,6 bar. Detta är ett långtids projekt för att detta är även vår enda bil så allt som görs nu måste bli klart på en dag, eller åtminstone kan köra me den.
Det som är gjort på bilen är:
motorstyrenheten är bytt till LA3 (från en T-bird TC -88)
spridarna är bytta till 46lb från Porsche för att köra E85
Luftmängdmätaren är bytt till en större (3tum)
Kamen är bytt. det är en orginalkam från Ford Ranger med rullvippor
toppen är portad (garage portad)
insug och grenrör något portade
turbon är uppgraderad till 360 graders lager (Garrett T3 a/r 0,60 och 0,63)
en Malpassi btr
Walbro 341 i tanken
egen tillverkad laddtrycks styrning ladda nu 1,3 bar
fått in en enkel stereo så man slipper sjunga
bytt till svarta framlysen
Det som ska göras först är:
att bygga nytt avgas från turbo (3tum)
Byta diffen till en motorsport diff (har den hemma)
bygga färdigt intercooler rören (vänta på slangarna)
fixa rosten (känner en person som håller på med sånt)
det som kommer i fram tiden är att bygga om hela motorn, hjul upphängningen, drivlina.
Receptet på motorn är annan/andra vevaxel, stakar, kolvar, topplock med innehåll. Drivlinan byter jag allt, orginal Borg Warner t5 mot en krafitigare 6vxl, bakaxeln blir en ford 9tum med gott godis i. kaross mässigt blir de mycke glasfiber. Hjulupphängningen byter jag så jag får bättre väghållning och bromsar.
Bilder finns längre ner i tråden.
Uppdateringran på bilen kommer ta en stund pga att de finns andra hål att lägga pengar också.
Sponsorer sökes och har lite orginal delar liggandes om de är någon som är intresserad.