Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 19
    Registered User Neoss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006

Pris ca att byta en växellåda?

Bilen gäller en VW Jetta.
    Jag undrar vad det kan kosta att byte en växellåda på auktoriserad verkstad c.a?

Det började med att jag inte fick i växlarna. Så jag tippade i lite olja i växellådan och då kunde jag börja växla men när jag kör på 5an hoppar den ur. Fortfarande svårt att få i växlarna. Gasar jag varvar bilen mest men händer inte så mycket med hastigheten.

tacksam för svar

/Tomas

Krejsy juwser :) hall0ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    It-tekniker
    Låter som du har problem med din koppling snarare än din låda.

När du säger att det inte händer så mycket när du gasar mer än att den varvar, hur länge har det pågått?
    Ungefär lika länge som du har haft problem med att få i växlarna?
    .:: Huddinge Kustoms ::.
    Ingenting är inte bolt on hos Huddinge Kustoms
    Maila eller PM:a för hjälp med bilen!
    hallon@huddingekustoms.se

Sun’s Up, Lights Off! JoakimLinds avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Jobb
    Svetsare
    Citat Ursprungligen postat av Neos Visa inlägg
    Bilen gäller en VW Jetta.
    Jag undrar vad det kan kosta att byte en växellåda på auktoriserad verkstad c.a?

Det började med att jag inte fick i växlarna. Så jag tippade i lite olja i växellådan och då kunde jag börja växla men när jag kör på 5an hoppar den ur. Fortfarande svårt att få i växlarna. Gasar jag varvar bilen mest men händer inte så mycket med hastigheten.

tacksam för svar

/Tomas
    När jag lämnar in min audi på den lokala VAG-verkstaden så tar de 1300 kr/h.

Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Skulle oxå kunna lägga en slant på att det är kopplingen som strular. Kopplingsvajern brukar kunna sträcka på sig vilket gör att du har svårt att trampa ut och det blir svårväxlat.
    Thomas

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    jag tippade i lite extra olja nu och nu har jag inte lika stora problem med att få i växlarna. tidigare va de helt stumt. Har även hittat en läcka. Typ längst ut på växellådan mot hjulet läcker det olja.

Misstänker också att kopplingen e slut. Vad kan det kosta att byat koppling då?
    Någon som vet vad den delen heter som sitter längst ut på växellådan mot hjulet?

ktm 450 sx till salu
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    licenssvetsare
    de låter som att de e täcklocket till utrampningslagret som läcker för dig,
    beställ nytt lock o passa på o byt utrampningslagret samtidigt.. e ganska lätt jobb de där.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    snickare
    ja ska du lämmna den till vw tar dom nog 5000 spänn plus material ... men du bor väll i falun eller ? finns nog nån liten meck som kan hjälpa dig med pris osv
    WWW.HUDDINGEKUSTOMS.SE utför alla möjliga å omöjliga jobb på din bil

www.KudoZ.se sir_Daniels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    officer i flottan
    vet folk som byter vw golf/jetta lådor på under 1 timme.... själv tar det lite längre tid att göra :P

man tar ut lådan enklast genom hjulhuset (bort med fjäderben o sådant så går det lätt)
    locket kostar typ 20:- på VW och det brukar rosta sönder, dock så är det nästan bud att byta låda på en gång eller vara beredd på det när du plocker ner den, hade sammma problem på en gammal golf jag hade då jag fick den så var växlarna svåra att få i, upptäckte att locket var sönderrostat bytte o fyllde på ny olja, fungerade ett tag sedan började växlarna falla bort en efter en. när jag bara hade 2an och backen kvar så var det dags att byta den :P

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av sir_Daniel Visa inlägg
    vet folk som byter vw golf/jetta lådor på under 1 timme.... själv tar det lite längre tid att göra :P

man tar ut lådan enklast genom hjulhuset (bort med fjäderben o sådant så går det lätt)
    locket kostar typ 20:- på VW och det brukar rosta sönder, dock så är det nästan bud att byta låda på en gång eller vara beredd på det när du plocker ner den, hade sammma problem på en gammal golf jag hade då jag fick den så var växlarna svåra att få i, upptäckte att locket var sönderrostat bytte o fyllde på ny olja, fungerade ett tag sedan började växlarna falla bort en efter en. när jag bara hade 2an och backen kvar så var det dags att byta den :P

ok för just nu är det som en fet o tjock klump med olja som sitter på locket så det har ju inte direkt läckt ut något på marken där den stått parkerad.
    när växlarna började falla bort för dig, var det då stumt att få i växlarna? alltså du kopplade ur och försökte få i växeln. eller fick du i växeln men det hände inget när du gasade?

www.KudoZ.se sir_Daniels avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    officer i flottan
    fick inte i växlarna först, men när det var olja i lådan så fungerade det, på din låter det som kopplingen är slut

5,0 V8 Opel Commodore Husse1s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Driver egen fordons verkstad.
    Hos mig skulle själva vxl.låds bytet kosta 2625:- inkl. moms.
    Sen tillkommer ca 2000:- för koppling och arb.
    Så för ca: 5k borde du få både koppling (inkl. själva kopplingen) och låda bytt.
    För som fler skrivit, så tror även jag att din koppling är slut + troligen även din låda.
    Se mitt projekt:
    http://www.zatzy.com/showthread.php?t=224071

Projekten sponsras av.
    Hasses Mek & Svets

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003
    Det som händer när locket rostat sönder är inte bara att oljan rinner ut, utan att vatten rinner in, så det brukar bli lådbyte.

Lådan är jämförelsevis ganska knölig att byta, särskillt när den suttit där i 20 år, så Husses pris på 5000:- ink koppling låter i mina öron ganska billigt.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    jo jag måste nog förmodligen byta lådan också för när jag kör på 5an ett tag så hoppar den ur. Sen viner det från växellådan när jag åker med den. Det är synd att man inte har varken plats eller tid för att göra det själv. Känns samtidigt som det är mycket pengar då ja köpte den för 10 000. Men bilen har heller inte gått över 12000 mil. hmm nu vart det svårt...

AUDIofil
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    maskinställare
    Du har väl inte gjort som en polare gjorde på sin jetta från 80 talet, hällde i massa olja i inspektionspluggen för kopplingen, sen sa han att den slirade lite.. haha.

Vore jag du så hade ja kollat efter en låda på blocket o sen bett en riktig bilmekaniker (sån som håller till i små slitna verkstäder bakom en lada) byta lådan åt mig

Bytte med svärfar på min audi 100 men det är nog mer plats på den än jettan misstänker ja.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2006
    Citat Ursprungligen postat av MAG Visa inlägg
    Du har väl inte gjort som en polare gjorde på sin jetta från 80 talet, hällde i massa olja i inspektionspluggen för kopplingen, sen sa han att den slirade lite.. haha.

Vore jag du så hade ja kollat efter en låda på blocket o sen bett en riktig bilmekaniker (sån som håller till i små slitna verkstäder bakom en lada) byta lådan åt mig

Bytte med svärfar på min audi 100 men det är nog mer plats på den än jettan misstänker ja.
    vart sitter inspektionspluggen då?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •