Nya bullerkrav för bilar.
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 28
    E46 Fanatiker MFMZ3s avatar
    Namn
    Fredrik M
    Reg.datum
    aug 2006
    Jobb
    Fotograf

Nya bullerkrav för bilar.

Var och besiktigade bilen idag, blankt papper givetvis. =) Men besiktningsmannen upplyste mig om att från och med den 1/4 -09 skall de börja mäta ljudnivån på bilar som låter mycket. Precis som de gör med motorcyklar.

Blir ju lite orolig eftersom jag åker med fullt Eisenmannsystem som innebär att det finns bara en utav tre ljuddämpare kvar och den som sitter där dämpar ju inte för mycket om man säger så.

Någon som har mer info om detta? Vilka ljudnivåer är ok?

Registered User Kowalskys avatar
    Namn
    Nicklas A
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Livsnjutare
    Nu vart man ju lite orolig, kör ju med samma Eisenmann-setup som dig.
    Sidewalk crackin' MF

Motoboy
    Namn
    Mattias
    Reg.datum
    aug 2002
    Bara köra med det gamla raggarknepet: Stålull i avgasröret, gärna såna där man köper till köket, dom ramlar inte ut så lätt
    Ska du vara här inne så får du gå ut!

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Citat Ursprungligen postat av Wheelie Visa inlägg
    Bara köra med det gamla raggarknepet: Stålull i avgasröret, gärna såna där man köper till köket, dom ramlar inte ut så lätt

Hahaha kan saga att det älskar dom :P vet inte hur det är med bilar men när man kom in med harleyn o det kom gnistor från avgassystemet pga stålullen så garvade dom bara o sa åt mig att ta bort det för dom skiter ändå i ljudet :P Samma sak har hänt när jag varit ute o åkt, stannade på en rastplats med hojen och in kommer två mc snutar så vi pratar ett tag men när jag ska ge mig iväg så stoppar dom o säger att jag ska låta dom dra först för dom vill inte behöva ge mig böter pga ljudet Så in med stålull o kolla på besiktningsmannens roade min
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    När det gäller buller och kontrollbesiktning är det några saker att tänka på.

Möjligheten för Bilprovningen att mäta nivån är ny men gäller bara bilar som har en ljudnivå för stillastående angiven i regbeviset:

Not. 3 Mätning genomförs om avgasljudet uppfattas som påtagligt högre än vad som är normalt. Gäller bilar som godkänts enligt direktiv 70/156/EEG där värden för stationär mätning anges i vägtrafikregistret. Till detta värde ska 5 dB(A) läggas till och eventuellt värde för mätinstrumentets mätosäkerhet. Förenklad ljudnivåkontroll ska utföras som stationär mätning enligt bilaga 7.

Det är alltså nivån i regbeviset plus 5 dB(A) som gäller.

För bilar utan angivet värde gäller samma möjlighet som förut att sätta en "tvåa" utan mätning:
    Bullernivå:
    - mycket högre än vad som är normalt för fordonsslaget bil i standardutförande

Alltså precis som förut en ren bedömningssak. Det betyder förstås också att en mätning KAN vara mer fördelaktigt...för en ökning med 5 dB(A) är mycket.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Namn
    Fredrik M
    Reg.datum
    aug 2006
    Jobb
    Fotograf
    Tack för infon Gustaf, jag har 85 dB i mitt regbevis, innebär alltså att jag klarar mig om den ligger under 90 dB. Vet du hur långt bakom man skall stå och vilken höjd mikrofonen skall vara på?

Man har ju dB mätare i telefonen så jag tänkte få mig ett hum om hur mycket den låter.

Forced induction grin therealpintos avatar
    Namn
    Gustaf U
    Reg.datum
    apr 2001
    Testmetoden är beskriven här:

Bilaga 1

(scrolla ned eller sök på bilaga 7)

Mätinstrumentets mikrofon ska hållas på samma höjd som avgasrörets mynning, dock lägst 0,2 meter över marken. Avståndet mellan mikrofonen och mynningen ska vara 0,5 meter. Mikrofonens symmetriaxel ska vara parallell med marken om inte annat angetts av mätinstrumentets tillverkare. Sym*metriaxeln ska, räknat utåt från fordonets sida, bilda 45 ± 10° vinkel mot det vertikalplan som går genom avgasernas huvudriktning.

Har fordonet två eller flera likvärdiga avgasrör och är avståndet inbördes mellan mynningarna för dessa mindre än 0,3 meter, ska mätning endast göras mot den mynning som är längst ut åt sidan räknat från fordonets mitt eller som är högst belägen. Är avståndet inbördes mellan mynningarna större eller lika med 0,3 meter ska mätning göras vid varje mynning.

Varje mätning ska bestå av tre avläsningar med ned*v*ar*v*ning mellan varje avläsning. Skillnaden mellan det högsta och det lägsta avlästa värdet får inte överstiga 2 dB(A). Det värde som är högst ska anses som mätresultat. Mätresulta*tet ska avrundas till närmaste heltal. Decimalen 5 och högre ska avrundas uppåt.

/Gustaf
    SFRO-besiktningsman
    -----
    Why? www.WHYNOTracing.com

Bannad
    Namn
    Robert T
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Slavdrivare
    Tur att Mussen saknar värden... Den har nog problem med besiktningen ändå eftersom den helt saknar ljuddämpare...
    Rikspucko

Franskbilsfanatiker. typ. zoddris avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    problemlösare, Phoenix Foundation
    En liten fundering såhär på morgonkvisten:

Hojåkare som får problem med ljudet på bana brukar ju lägga en liten krök på utblåset så att ljudet "åker ner i marken", på det sättet minskar tydligen buller från banorna.

Är detta nåt som kan funka vid en mätning som therealpinto talar om eller ger hojmetoden bara effekt på långa avstånd?
    Citat Ursprungligen postat av irc.zatzy.com
    [17:28] <@Wernvall> Emperor2000 har du en rosa kitty tröjja jag kan låna ikväll??
    [17:29] <@Emperor2000> mja en röd

Registered User
    Namn
    Martin F
    Reg.datum
    jun 2006
    Åker cross och på tävlingar så gör de alltid ljudmätningar på några hojar.. där finns det massor av små knep för att få ner ljudet.. Många av dessa knep funkar även för bil, så har man inte allt för jädra högt ljud så går det att "fixa till" rätt lätt..

Registered User
    Namn
    Erik S
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av sdi Visa inlägg
    Åker cross och på tävlingar så gör de alltid ljudmätningar på några hojar.. där finns det massor av små knep för att få ner ljudet.. Många av dessa knep funkar även för bil, så har man inte allt för jädra högt ljud så går det att "fixa till" rätt lätt..
    Ge gärna några tips, möjligt att jag kan behöva det vid ev ombes

Team Quest Racing
    Namn
    Robin N
    Reg.datum
    feb 2008
    Jobb
    Rock & Bowl
    Tur att man inte har ljudnivån typad i regbeviset då.
    TQR HOVA MOTORTJÄNST ROCK & BOWL!!
    T U R B O B A N D I T E N . S E

Registered User
    Namn
    Daniel J
    Reg.datum
    jul 2006
    ett tips är att säta ett kors i avgas röret, typ (+), det ska tydligen dela på ljud vågerna och på så sätt sänka nivån

Clubber taways avatar
    Namn
    Markus H
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Elektronikkonsult
    Annars får man köpa dämpare från Varex eller liknande men just den här passar kanske inte så bra på en BMW... YouTube - Varex remote control muffler

Namn
    Fredrik M
    Reg.datum
    aug 2006
    Jobb
    Fotograf
    Citat Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
    Testmetoden är beskriven här:

/Gustaf
    Tack! =)

Jag hann ut och testa lite innan jag läste ditt inlägg och med min iPhone ca. 0.5 m från mynningen hade jag inte mer än 80 dB, varmkörd och på tomgång. 5 cm från röret fick jag 87 dB.

Så jag tror Kowalsky och jag kan sova rätt lugnt. Det är först med lite varv på grejjorna som ljudinfernot brakar loss på allvar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •