Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26
    Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    nov 2003

VW på hal is igen.

VW har ju ofta haft roliga komentarer när deras bilar går sönder, för vem mins inte Passat med framvagnen, bakrutan, bromsarna mm, och VWs helt otroliga bortförklaringar när dom pressats av tidningar och t.o.m TV.

Här kommer en ny historia, saxat från Vi Bilägare.

Volkswagen vägrar goodwill
    Service varje 2 000:e mil, eller varje 3 000:e mil – som det står i serviceboken?
    – Jag ringer alltid verkstaden när servicelampan börjar lysa, säger Ulf Sandström från östgötska Hogstad.
    Hans Golf kom in på verkstad med en mätarställning på 3 044 mil. Och enligt Volkswagen var det var på tok för sent eftersom kamkedjan redan då tagit för mycket stryk.

2009-05-27 I dag har så gott som alla moderna bilar kamkedja i stället för kamrem av gummi. Kamkedjan är en säkrare lösning och ska i normala fall hålla under bilens hela livslängd, eller åtminstone uppemot 20 000 mil med tillsyn och normalt brukande. Därför kommer Ulf Sandströms uppgifter en smula överraskande.

Men vid närmare efterforskningar visar det sig att fler Golfar, bland annat flera körskolebilar, drabbats av samma problem och att Volkswagen ingalunda är ovetande om problemet.

– Därför tycker jag att Volkswagen gott och väl kunde stå för hela reparationen, säger Ulf Sandström.

– Nu fick jag gå via mitt försäkringsbolag och betala en självrisk på 3 000 kronor.

Ulf Sandströms bil, en VW Golf 1,4 TSI -06, har just lämnat nybilsgarantin, men någon goodwill var VW aldrig beredd att ta – med motiveringen att Sandströms bil vid första servicetillfället överskridit maxgränsen med 44 mil.

– Eftersom servicen tyvärr utfördes när bilen passerat gränsen för vår rekommendation kan vi inte heller ta ansvar för det inträffade felet, säger Svenska Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Nu hör det också till saken att Volkswagen känner till den känsliga konstruktionen med kamkedjan som kan sträckas ut ett par centimeter om inte smörjningen fungerar som det ska.

– Vi har fått in några liknande fall och vi håller just nu på att analysera detta med vår fabrik, säger Marcus Thomasfolk. Det vi kan konstatera är att det i stort sett i samtliga fall handlar om bilar som passerat serviceintervallen eller ligger strax på maxgränsen 3 000 mil.

Fallen med körskolebilarna då?
    – Här kan orsaken vara att vi har en hydrualisk spännare som är beroende av oljetrycket. Om man får många motorstopp finns risken att kedjan hoppar när det inte finns något oljetryck till spännaren.

”Trodde kedjan var säker”
    Hos VW-verkstaden Wahlstedts i Motala där Ulf Sandström servat sin bil konstaterades det att kamkedjans länkar var slitna och att kedjan sträckts ut ett par centimeter, och därmed kuggade över. Kamkedjan byttes till en kostnad av 10 908 kronor, en smäll som försäkringsbolaget och sedermera Ulf Sandström fick ta.

– Vi lyssnade om goodwill, men fick besked om att det inte var aktuellt i det här fallet, säger verkmästare Åke Andersson. Normalt sett kommer de här bilarna in efter 2 000 och upp till 2 500 mil, då lyser det för service i kombiinstrumentet.

Ulf Sandström, som varit trogen VW-ägare sedan 1970-talet, är säker på sin sak.

– Lampan började lysa efter drygt 2 800 mil, då ringde jag omedelbart verkstaden, men fick tid först en vecka senare. Då hade körsträckan olyckligtvis passerat 3 000 mil.

Till saken hör att missödet för Ulf Sandström inträffade först efter andra service, gjord efter 5 677 mil.

– Då lyste servicelampan vid 5 600 mil.
    Det var efter den servicen, då också en givare till kamaxelinställningen byttes, som motorlampan började lysa – och som så småningom också ledde till byte av kamkedjan.

– Precis som alla andra har jag trott att kamkedjan var en säker konstruktion, säger Ulf Sandström. Men nu vet jag inte längre. Och att det här skulle hända på en nästan ny bil. Nej, det här borde Volkswagen ta itu med på allvar.

TEXTBoo Wennerberg

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Vaför är jag inte förvånad att detta hände hos just Wahlsteds i Motala...

.
    Porsche 964 C2

Unplugged
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Det fantastiska i sammanhanget är att VW dragits med liknande problem sedan många år tillbaka!
    Om det är materialet de använder sig av som inte håller tillräckligt hög kvalité, eller om det det helt enkelt är så att VW gör något helt galet som inte får konstruktionen att fungera låter jag vara osagt.
    Har dock enbart i den närmaste bekantskapskretsen kännedom om kamkedjeproblem på såväl Golf turbodiesel som Passat turbo (bensin).

Registered User Bjorlings avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2008
    man får åka till 3000mil exakt sen bara och ringa bägare ta den till verkstad och ta deras lånebil. Så kan den stå där en vecka tills dom har en ledig tid. man har ju deras låne bil då.

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    Extremt pinsamt.

Registered User Captainoatss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Har noll förtroende för VW och deras service, speciellt uppsala

bigmac
    Guest
    eller så gör man som man alltid gjort: Servar bilen var 1000/1500 mil. Min nya A4 kommer få ny olja var 1500 mil oavsett om man kör på nån jäkla longlife-skit som bara förpestar och rensar turboaggregaten. Ny olja = bra. Gammal olja = dåligt

Registered User Captainoatss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2006
    Citat Ursprungligen postat av bigmac Visa inlägg
    eller så gör man som man alltid gjort: Servar bilen var 1000/1500 mil. Min nya A4 kommer få ny olja var 1500 mil oavsett om man kör på nån jäkla longlife-skit som bara förpestar och rensar turboaggregaten. Ny olja = bra. Gammal olja = dåligt

Jo är man lite intresserad av bilar gör man ju det såklart.

Men vissa vill bara köra till lampan lyser och lämna in osv, detta är en prinicip sak, ar dom satt den intervallen ska det funka, annars får dom sänka den !

Sen att dom inte tar det på Good Will är svinigt och skapar bara mer Bad Will.

Nissan GT-R MY 2011 Andreasss avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Konsult
    Citat Ursprungligen postat av bigmac Visa inlägg
    Helt riktigt, eller ännu oftare för bilar men verkligen bryr sig om..
    Hellre Nürburgring än vigselring..

bigmac
    Guest
    det där är ju rätt intressant egentligen. Om dom har satt intervallen till exakt 3000mil, ja, ska man bärga bilen till verkstan då eller? Eller ska man sluta köra bilen och vänta 2 veckor?

Det här skulle kunna göras till en sjuhelsikes grupptalan. Jag föreställer mig följande:

Grupp: Så ni har satt intervallen till 30 000km, är det korrekt?
    VW: Ja, det stämmer
    Grupp: Har ni skrivit i serviceboken att garantin ryker om bilen rullar 1km utöver intervall?
    VW: Njaa.. jo men...
    Grupp: står det i garantiboken att bilen måste bärgas efter att servicelampan tänds för att intervallen inte ska överskridas?
    VW: Nej men.. såhär st...
    Grupp: Står det i garantiboken och köpeavtalet att kunden inte kan bruka sin bil mellan serviceintervall och tills han har fått tid i verkstad?

och så vidare..

Audi M5 Quattro AMG _Andrew_s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2003
    vad händer om man lämnar in bilen vid 2800mil första gången, och sedan vid 6000 mil andra gången?.
    Då har man kört 3200mil enligt VW eller? (o är inte med i deras garanti längre?)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Egen
    De har ju sveriges sämsta bilverkstäder, så jag är inte förvånad.
    Farsan åkte Audi några år (2 nya A4or) och det var helt otroligt vad usla de var på verkstan.
    Det var alltid fler fel (helt andra än de som bilen lämnades in för) på bilen när han
    hämtade ut den efter service/reparation.

Skulle aldrig få för mig att köpa VW, Audi osv. just pga detta. Är säkert bra bilar men det hjälper
    ju inte när det är stolpskott som ska ta hand om den.

BTW: Lecab i Karlstad fick den fina utmärkelsens "Sveriges i särklass sämsta bilverkstad" av en
    stor motortidning för några år sedan

Nu med Aero Printscreens avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2004
    Citat Ursprungligen postat av _Andrew_ Visa inlägg
    vad händer om man lämnar in bilen vid 2800mil första gången, och sedan vid 6000 mil andra gången?.
    Då har man kört 3200mil enligt VW eller? (o är inte med i deras garanti längre?)
    Det där hände en kille här på forumet, alla servicar var lite för tidigt gjorda, sen gjorde han en vid t.ex. 12.000 mil men då hade det gått för långt sen förra servicen
    Ovanstående inlägg är antingen spekulationer eller ren lögn. Ta inget jag säger på allvar.
    Jag visar civilkurage! (länk)

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    IT-nörd
    Jo man börjar ju undra blygsamt varför VW alltid hamnar i botten när det gäller hur nöjda kunderna är med service/verkstäder...

Tyckte det var lite lustigt när Audi trodde farsans S4 var en A6, kul ett åtminstode Audi själv kan skilja på sina bilmodeller

FARBROR GeddaNs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    SVW
    det är ju UPP till 3000mil ja kan svära på att lampan lös bra mycket tidigare än man sagt. ja har inte sett många bilar gå över 2500mil innan den tänds.
    Senast redigerat av GeddaN den 2009-05-28 klockan 15:52.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •