Bilsnack
Sidan 3 av 17 FörstaFörsta 1234567891013 ... SistaSista
Resultat 31 till 45 av 253
    .
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Lastbilsmeck
    Haha läser man den här tråden får man ju uppfatningen att grus som ramlar av grusbilar skulle vara ett stort problem, det har jag aldrig upplevt eller ens hört tidigare...
    Jag har väll fåt nåt stenskott i vindrutan och nåt extraljus nån gång, men aldrig från nån grusbil vad jag kommer ihåg, åt minstånde inte av grus som ramlat från flaket!
    Däremot brukar det ju kunna yra endel bark och skit från timmerbilar, men det är ju som tur är rätt mjukt.

Är ni rädd för gruset som ligger på flaket så skulle ni alldrig våga åka bakom en lastbil om ni viste hur det brukar se ut i ramarna på dom!Är helt säker på att nästan alla stenskott orsakas av sånt som kommer från däcken.

Vore grus som ramlar av grusbilar ett stort problem är jag övertygad om att det vore lag på att täcka gruslass!

Fast hålla lite extra avstånd till en lastbil är väll ren självbevarelsedrift om man är rädd om lacken på bilen...Kanse extra viktigt om det är en grusbil som ligger framför, lastbilsdäck kan svälja mycket småsten, och man kan ju anta att grusbilen inte bara åker på asfalterade vägar....

Registered User
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    jun 2009
    Men det ÄR lag på att täcka gruslass!

Jag fick ett extraljus förstört och två bulor i huven, samt en spricka i rutan av en lastbil jag låg bakom i 30 sek på Essingeleden förra året. Singelsten. Jag kan inte facktermerna, men han hade en vanlig tippbil med typ dumperflak med en lem hälften så hög som flakets sidor, så att man såg singelhögen över lemmen. Han åkte på att betala självrisk på min ruta, och ersätta lack och extraljus, och vi var tydligen en hel drös som hade anmält honom, vilket inte förvånar mig det minsta som det regnade från den bilen. Tur att det var en svensk åkare så att man inte fick problem med något måttligt intresserat lettiskt åkeri.
    Min passagerare fotade bilen med mobilkamera, och vi ringde 11414 så att han blev avplockad.

Connync kanske ska leta upp ett jobb han klarar av. Tänk om jag är för lat för att ge mina patienter sina mediciner?

FWD vägrare Keepans avatar
    Namn
    Jesper H
    Reg.datum
    jul 2005
    Det är väll inget direkt problem men det är inte kul. Tycker inte det är fara för någons liv när dem stänker ner bilarna med grus men jag är iaf väldigt rädd om mina bilar och tycker inte dem ska få sabba min lack av egen lathet. Nu är det väll dumt att skylla på chaufförerna, det är egentligen inte deras fel utan dem borde ju få extra tid till att täcka över lasten, få en pressening att täcka med och klara direktiv att dem alltid ska göra det.

Känns som att det är en fråga man inte vet vems ansvar det egentligen är, åkeriets eller chaufförens och därför händer det väll inget. Men jag hoppas verkligen att det tas tag i det där problemet. Vi borde kanske fixa namnlista och skicka runt till alla trafikskolor som har hand om lastbilskörkorten så att dem kan upplysa chaufförerna om problemet.

Som sagt är det ju faktiskt lag och det är inte schysst mot medtrafikanterna att slänga runt grus och småsten på dem!

Registered User
    Namn
    Johnny Q
    Reg.datum
    maj 2005
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn Visa inlägg
    Men det ÄR lag på att täcka gruslass!

Jag fick ett extraljus förstört och två bulor i huven, samt en spricka i rutan av en lastbil jag låg bakom i 30 sek på Essingeleden förra året. Singelsten. Jag kan inte facktermerna, men han hade en vanlig tippbil med typ dumperflak med en lem hälften så hög som flakets sidor, så att man såg singelhögen över lemmen. Han åkte på att betala självrisk på min ruta, och ersätta lack och extraljus, och vi var tydligen en hel drös som hade anmält honom, vilket inte förvånar mig det minsta som det regnade från den bilen. Tur att det var en svensk åkare så att man inte fick problem med något måttligt intresserat lettiskt åkeri.
    Min passagerare fotade bilen med mobilkamera, och vi ringde 11414 så att han blev avplockad.

Connync kanske ska leta upp ett jobb han klarar av. Tänk om jag är för lat för att ge mina patienter sina mediciner?
    Som klippt och skuret från familjeliv.se

Registered User
    Namn
    Abu Hassan Bin Achmed from Schweden
    Reg.datum
    sep 2004
    Citat Ursprungligen postat av Keepan Visa inlägg

Känns som att det är en fråga man inte vet vems ansvar det egentligen är, åkeriets eller chaufförens och därför händer det väll inget. Men jag hoppas verkligen att det tas tag i det där problemet. Vi borde kanske fixa namnlista och skicka runt till alla trafikskolor som har hand om lastbilskörkorten så att dem kan upplysa chaufförerna om problemet.

Som sagt är det ju faktiskt lag och det är inte schysst mot medtrafikanterna att slänga runt grus och småsten på dem!

Kan reda ut frågan direkt om vem som är ansvarig för lasten, det är chauffören som är det! Bara ringa Polisen om någon tappar last.

Körskolor skulle jag tippa ge blanka f*n i att upplysa något sådan, så länge dom inte har någon lastsäkringskurs att erbjuda. F.ö så står det i körkortsböckerna hur man skall lastsäkra gods, just lastsäkring är en av de grejer som kan komma upp som funktionsbeskrivning när du avlägger ett körprov för VV, så för vilken normal (iaf med svenskt körkort C+) bör veta detta!

Bannad
    Namn
    Robert T
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Slavdrivare
    Det handlar väl om snålhet vilket också innebär jakt på kg och lathet. Man orkar inte ha manuell täckning alltså måste man ha automatisk, detta kostar pengar och vikt, vikt kostar pengar! Pengar pengar pengar!

Därför har många (inte alla) bergtäkter vattenportaler man kör igenom för att vattna lasset, men det tar TID och tid är pengar! Tänk er själva att krypköra igenom 24 meter genom en vattenportal, det tar ju nästan en hel minut. Dessutom blir det kö vid dessa så man kör förbi helt enkelt för att hinna förbi konkurrenterna. Tid är pengar och pengar är framgång.

Så länge ingen klagar fortsätter det så.
    Rikspucko

Nitromethane junkie!
    Namn
    Fredrik Karlsson
    Reg.datum
    nov 2002
    Jobb
    Trucker
    Problemet ligger även i att vi chaufförer inte har ngt att täcka lasten med. Då är det svårt att göra det!!!
    Företagen vägrar att stå för typ en pressening etc. Och vart ska man förvara den?
    Sen går det oftast på "per lass" "per timme" eller "per ton" , så 95% av chaffisarna skulle ändå inte anse sig ha den tiden.
    Personligen skulle jag täcka lassen dom gånger jag kör extra då jag själv har en trasig ruta efter legat lite för nära en grusbil en gång och vet hur jävla mkt det suger.... Men somsagt, tror cheferna skulle inte punga ut med något att täcka flaket med till alla bilar...

/Fredde, som extraknäckt som "grusbilschaffis" ett par gånger...
    NITROBEAR TopFuel Racing

Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Earning Money
    Kan säga så här när jag körde grus extra en sommar i Uppsala så hade vi pressar som var på pinne som man snabbt rullade ut o in som vi sen spände fast med 6st gummistraps tog kanske en minut att fixa per flak. Vet inte hur det är men misstänker att om man har otur så kan du nog bli av med kortet om du blästrar farbror blå för som sagt det är förarens ansvar.

Och det är det första jag tar upp med dom jag kör för. Jag kör inte för fort och jag ska alltid ha tid att lastsäkra min egen last går dom inte med på det så hittar jag ett nytt ställe att köra åt inte svårare än så.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Nitromethane junkie!
    Namn
    Fredrik Karlsson
    Reg.datum
    nov 2002
    Jobb
    Trucker
    Citat Ursprungligen postat av Zwamp Visa inlägg
    Kan säga så här när jag körde grus extra en sommar i Uppsala så hade vi pressar som var på pinne som man snabbt rullade ut o in som vi sen spände fast med 6st gummistraps tog kanske en minut att fixa per flak. Vet inte hur det är men misstänker att om man har otur så kan du nog bli av med kortet om du blästrar farbror blå för som sagt det är förarens ansvar.

Och det är det första jag tar upp med dom jag kör för. Jag kör inte för fort och jag ska alltid ha tid att lastsäkra min egen last går dom inte med på det så hittar jag ett nytt ställe att köra åt inte svårare än så.
    Intressant. Vilket åkeri körde du för?
    NITROBEAR TopFuel Racing

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Mikael A
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Det som jag blir lite lätt less på är att vi som kör vanliga skåpekipage vinkas i princip alltid in i poliskontroller. Där är det väldigt noga om man har bandat allt rätt, hur långt fordonet är osv. Medans grusbilar får härja fritt lika så timmerbilarna som sprider bark omkring sig överallt trots att dom ska sopa av åket när dom lossat. På tal om vikter så bör ju timmerbilar kontrolleras ofta likaså när det gäller utstickande stockar bakåt på släpet.

Ett mekaniskt rullkapell liknande som flisbilar har vore inte så svårt att konstruera eller att använda. Samma princip som används på asfaltsbaljor för att hålla värmen.

Själv så har jag fått en ruta bytt pga en sten föll av en grusbil. Körde om och fick stopp på bilen varvid jag förklarade att han hade tappat en sten som pajjade min ruta. Han blånekade men när jag sa att då ringer vi polisen så blev det annat ljud i skällan...

Multikulti? Nein danke! Kung Corrados avatar
    Namn
    Michael P
    Reg.datum
    jun 2002
    Upplands Väsby i kalifatet Sverige i Eurabia
    Jobb
    Pendeltåg
    Citat Ursprungligen postat av Fast Freddy Visa inlägg
    Problemet ligger även i att vi chaufförer inte har ngt att täcka lasten med. Då är det svårt att göra det!!!
    Företagen vägrar att stå för typ en pressening etc. Och vart ska man förvara den?
    Sen går det oftast på "per lass" "per timme" eller "per ton" , så 95% av chaffisarna skulle ändå inte anse sig ha den tiden.
    Personligen skulle jag täcka lassen dom gånger jag kör extra då jag själv har en trasig ruta efter legat lite för nära en grusbil en gång och vet hur jävla mkt det suger.... Men somsagt, tror cheferna skulle inte punga ut med något att täcka flaket med till alla bilar...

/Fredde, som extraknäckt som "grusbilschaffis" ett par gånger...
    Syftar inte enbart på dig, men..

Varför förkortar man ordet "något" till ngt? Okej om man förkortar ordet "i och för sig" till iofs eller "i alla fall" till iaf, dom orden är ju i alla fall långa och kan tänkas vara småsvåra att stava till... men något? 2 jävla bokstäver som tas bort, ett litet oskyldigt Å och ett litet försvarslöst O.

Störde mig såhär vid frukosttiden.
    Süd-Tirol ist nicht Italien! Süd-Tirol bleibt deutsch!
    Solidarität mit unseren Volksgenossen!

OijOij-Society.com
    Namn
    John E
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av 0an Visa inlägg
    Folk borde utnyttja sin kameramobiler oftare
    Hade ingen kamera på mobilen. Om jag haft det hade jag naturligtvis tagit bilder...
    OijOij-Society.com - The family

The Messenger Langeluss avatar
    Namn
    Patrik L
    Reg.datum
    apr 2006
    Jobb
    Budbilschaffis
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn Visa inlägg
    Sorry for OT men den kommentaren tillsammans med ditt nick gjorde iaf att jag fick ett garv =)

Registered User
    Namn
    Kim K
    Reg.datum
    jun 2009
    Det är inte olagligt att inte täcka gruslast, men det är olagligt att tappa. Men tappar man singel/grus från sidorna/bak av flaket så är man olaglig redan innan man tappat då det till 99% är överlast.
    Det finns stenmjöl, som är väldigt fint som virvlar upp av hytten i vissa farter, det bör täckas men körs sällan.

Jag kan inte begripa vissa av er, det tappas sten nån enstaka gång av 100 lass, och då är det troligtvis enbart pga överlast och de faller av från sidan. Om ni tittar på flaken, så finns det för det mesta ingen möjlighet att surra fast något, men vill ni ha en 5x4m stor pressenning på bilen istället för stenskott ifrån vägen/däcken visst, be dom försöka surra lasten.
    Men ni får gärna förklara hur fan en sten från en lastbil som kan köra max 90km/h flyger av flaket och på något magiskt sätt flyger rätt in i eran bil och orsakar sprickor och hål i era extraljus/rutor, fattar ni inte vilka storlekar av sten och farter vi snackar om för att det ens är möjligt?
    Tappas det en liten sten bakifrån, hur kan man tro att den på något sätt flyger baklänges i dubbla hastigheten som den slog i vägen färdandes i motsatt håll? Jo det finns en förklaring, att du får ett vanligt stenskott ifrån däcken som skjuter fart på skiten bakåt.
    Har ni sett hur grovmönstrade schaktbilsdäck är? Det är där stenen sitter men det är inte värre än när en personbil har skit som sitter i däcken. Och kom inte med wiseguy förklaringar som "men vinden blåser bakåt och vi kommer framåt" för det ni gnäller på händer 1 gång på triljarden och då är det knappast en direktträff från flaket.
    Jag försvarar trots detta inte dem som tappar last pga oaktsamhet. Och jag försvarar inte schaktbilarna som bara dundrar på trots överlast, det jag försvarar är bara naturens lagar och en sten flyger inte av från flaket in i eran bil direkt, den kan tappas men lär garanterat studsa på vägbanan innan den ens kommer fram till eran bil och ger knappast sprickor i glas/extraljus om de inte är stora och då ska chauffören ställas inför rätta direkt!
    Gruset i sandstorlekar ger er samma skador som övriga bilar när ni åker bakom dom på en skitig väg. De 2 gånger jag varit nära på att få något på mig ifrån ett lastbilsflak var en gång när en sten på ca 2x2cm föll av lemmen bak på en schaktbil och studsade 3 gånger framför min bil på vägen, jag klarade att väja undan men förbannad som fan för chaufförens oaktsamhet. Jag ringde upp hans företag och bad dom ringa hjullastarn som lastat han och säga att ge fan i att lasta som en amatör.. Andra gången kom en plywood skiva snurrandes höögt upp emot mig men valde sedan att flyga rätt ut i skogen.
    Känner jag människan rätt, så kommer jag ha fel enligt vissa (troligtvis dom som tycker sig ha råkat ut för detta fenomen) och det bjuder jag på.

Sen vissa snackar schaktflak, vissa container. Jag kör lastväxlare med släp (dvs avfallscontainer aldrig grus), och nätar alltid, för det är från dom du kan tappa trä/papper/kartong/plåt ja allt som är tillräckligt stort för fartvinden att greppa tag i, och tappar jag last, gör jag mig skyldig till brott. Men lastväxlare som inte nätar, är nog ett större problem än att en schaktbil tappar grus. Nä ni behöver nog se över erat egna logiska tänkande samt fatta att man ligger oavsett vad inte och slickar en lastbil i röven, inte om man är rädd om bilen. Jag själv är rädd om min bil och aktar stenskott, och det värsta är när man ligger bakom 24 meters skåpbilar, de blästrar bilen ordentligt om man inte håller avstånd.
    Jag har själv kört schaktbil när jag var 19-20 och det var det värsta skiten jag gjort, aldrig mer.
    Betydligt bättre betalt med containerkörningar och betydligt lugnare (iaf där jag jobbar). Och många av de äldre chaufförerna i schaktbilsbranschen är rätt hjärndöda och klarar antagligen inget annat.

Mitt tips till er, ligg inte och slicka era medtrafikanter i baken så slipper ni få stenskott! Väljer ni att göra det ändå, skyll för fan inte på lasten om det inte är ett av dom där jonen som väljer att köra av sitt isiga tak med fartvinden.

Rennsportfahrer Rille911s avatar
    Namn
    Richard W
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fortkörare
    Haha, har vi månne nästa Nobelpristagare i fysik här på zatzy?
    Fina avhandlingar i aerodynamik och ballistik i den här tråden
    Rille911 - Porsche 911 SC 3.0 Rennsport
    "Porsches are built to be driven, not just polished"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •