Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 26
    Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2009

Börja/tävla i Gokart

Hej,

Jag är en 19årig student.

Nu när jag blivit självständigt funderar jag på att börja gokart.

Jag åkte ofta hyrkart i min barndom och förra helgen åkte jag igen och jag har bestämt mig för att börja med det.

Jag körde cross när jag var yngre så jag vet att motorsport kostar och är också tidkrävande. Tyvärr så var det inte jag som meckade så jag är inte så bekväm med det.

Jag har läst mycket och jag tror att det som skulle bli bäst för mig är Yamaha. Det verkar inte vara så dyrt. Till en början kommer jag bara att träna men är det så att det är möljigt så skulle jag också tävla.

På blocket hittar man många Yamaha kart för 5-10k. Får man ett felfri gokart och okej när det gäller prestandet för det priset?

Jag bor i Stockholm, går det att åka inomhus under vintern eller få man helt enkelt avstå? Är banor öppna när det inte finns snö?

Kan man köra en vanlig träning utan att behöva en mecka?

Vad ligger alla kostnaderna på+

Rätta mig om jag har fel:
    1) däck ska man byta varje 10/20 timmar;
    2) servera karten ligger på 2k (ingår då t ex kjedja, kolvar etc...) och det ska göras varje 40 timmar.

Tack för hjälpen!

/ Victor

Hobbywannabe SuperSwedes avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    Certified Navelpelare
    Skulle annars rekommendera dig att titta på sport 2000. tror där e mindre underhåll med en sån. går snabbare också

däck beror ju på hur hårt du kör o vilken hårdhet. te.x vita vega (bland dom mjukaste) bränner man ju nästan upp helt på en tävling.

kommer inte ihåg serviceintervallen på yamaha men min kz2 är det kolvbyte var 8e timme ungefär o sen var annan eller tredje gång får man byta lite lager o så.

Är också lite bortskämd med att fassan skruvat åt mig så jag reserverar mig för fel
    How about a nice cup of Shut the f*ck up?

har haft blått namn.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Rent spontant känns det för dyrt för en student, är nog billigare att bara köra med hyrkartsen. Inte för att vara sån men du är förmodligen inte så bra som du tror men överbevisa mig gärna!

Kläder: dräkt/hjälm/skor/handskar osv
    Transport: Släp+bil+soppa
    Avgift för att köra på bana/avgift i en förening

Registered User nojass avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2006
    Citat Ursprungligen postat av Micha Visa inlägg
    Inte för att vara sån men du är förmodligen inte så bra som du tror men överbevisa mig gärna!
    Misstolkade jag det du skrev eller har du verkligen så löjligt kass attityd?

För att återgå till ämnet..
    Jag tävlade & likaså mina vänner under cirka 8-10 år & rent generellt så kostar det betydligt mer än man kanske först tror. Åtminstone om man ska ha en konkurrenskraftig kart & tävlar frekvent.

Lite kostnader man kan tänka på om man nu ska tävla tex.
    - Skyddsutrustning
    - Ett relativt nytt chassi som är tillräckligt styvt så kolla efter sprickor som har en tendens att komma i svetsskarvarna.
    - Mekvagn, verktyg
    - Olika uppsättningar med regndäck/slicks
    - Preppad motor samt en för träning
    - Diverse underhåll i form av kolvar, lager, plast
    - Olika axlar & drev beroende på bana
    - Licens & tävlingsavgifter
    - Transport
    - Bränsle
    + så mycket mer.

MEN att bara köra på hobbynivå funkar ju med en relativt smal budget & man har minsta lika kul :] Kolla bara så att chassi inte har en massa sprickor i sig eller att det är fullagat.
    Skyddsutrustning kan du säkert komma över beg. På den lokala banan eller på blocket för det kostar en del att köpa nytt. Angående tiden på däck så kunde jag träna på ett set i två veckor men samtidigt bränna en uppsättning på en tävlingshelg. Välj en hårdare blandning om du ändå bara ska träna & nöta varv på varv så är det lite trevligare för plånboken.
    Jag är absolut ingen mekaniker men att meka kart är inget problem. Du får fråga någon gammal räv på den lokala banan så hjälper de säkert till. Sammanhållningen på klubbarna brukar vara väldigt bra. Jag vill minnas att några vänners klubb dessutom hade mekkurser.

För att summera – det är riktigt dyrt om du ska tävla seriöst som i all motorsport men det går att komma undan billigt. Självklart ska du köpa en kart & börja köra. Det är förjävla kul oavsett nivå man kör på & skillnaden från hyrkartar går knappt att beskriva, den är enorm. Hyrkartarna kommer att framstå som tunga järnhästar som man efter ett tag slutar definiera som kartar överhuvudtaget.

Lycka till!
    www.oijoij.com | Allt för dig som gillar stance.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2009
    Citat Ursprungligen postat av Micha Visa inlägg
    Rent spontant känns det för dyrt för en student, är nog billigare att bara köra med hyrkartsen. Inte för att vara sån men du är förmodligen inte så bra som du tror men överbevisa mig gärna!
    Kläder: dräkt/hjälm/skor/handskar osv
    Transport: Släp+bil+soppa
    Avgift för att köra på bana/avgift i en förening
    Inte har jag sagt att jag var bra eller liknande.

Men jag vet hur det är med sporten, till en början tränar man och ju mer man övar, desto mer funderar man på att tävla och det slutar alltid med att man gör det. Kanske tår det några år.

Jag har ett litet företag så jag har lite pengar över.

Nu vill jag bara börja och köra så mycket som möljigt, har ingen baktanke.

Jag känner till motorsport så jag vet att det kan bli svinndyrt.

Bil har jag, släppvagn också.

Tyvärr så kommer jag inte från Sverige så här har jag inga verktyg så det måste också köpas.

Men om jag inte köper allt på en gång kommer pengar att räcka.

Dessutom är jag 19 så sport2000 är inget alternativ ifall jag skulle vilja börja tävla lite.

har haft blått namn.
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av nojas Visa inlägg
    Misstolkade jag det du skrev eller har du verkligen så löjligt kass attityd?

Lycka till!
    Nej nej nej, jag uttryckte mig lite fel. Jag läste det som att han skulle börja där för att sedan avancera uppåt och så vidare. Blandade ihop en annan tråd, ber om ursäkt!

Racing is a state of mind mAbZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    datanörd
    Victor, ring Järfälla banan, där har de en ungdomssektion vet jag.

Nu råkar du troligen vara för gammal för den, men du kan ju kolla med dem ändå tycker jag:
    Celina Jagodzi?ska - Future Identity Representative

När det gäller vintertid så stänger nog alla utomhusbanor sent oktober.
    Det finns för närvarande några stycker inomhusbanor:
    SMC i Västberga, Gokart & Äventyr i Södertälje, Gokart Stockholm i Hammarbyhamnen och Gokart Palatset i Älvsjö.

Dessa är inte lika stora och roliga som utomhus, och inte lika säkra heller.
    Men de duger gott i brist på bättre, särskilt de första 2 då de har riktig asfalt.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2009
    Får man köra på dessa inomhusbanor? erbjuder dem tider för privata alltså?

Nästa lördag ska jag till en tävling i Gävle så man får tjänna på hur det ser ut!

Racing is a state of mind mAbZs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    datanörd
    Du kan ju säkert komma överens med dem om att köra privat och träna. Men det lär ju kosta.

Teamchef, Fel Fil Racing. Christofers avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Jobb
    Ingenjör
    Hej!
    Kul att fler är intresserade av att börja med en otroligt rolig sport.
    Jag är utbildningsansvarig på Järfälla MK, vi kör gratis licenskurser för nya medlemmar. Den inklusive fri träning innevarande år ingår i årsavgiften.(1000kr)
    Klassen som jag tror passar dig utmärkt är Rotax Max. Klass med plomberade enhetsmotorer med bra driftsäkerhet, och hyggliga serviceintervaller. Dessutom passar den dig bra eftersom du inte villa skruva alltför mkt själv. Motorerna måste nämligen plomberas av aukoriserade rotax-serviceställen(vilket vi har en på banan, eller Radne motor i Haninge.)
    Fartmässigt som Sport 2000 men med 15års gräns.

Pengar är du ju medveten om att det kostar, men det går att köra med en hygglig budget om man vill och håller nere resor till tävlingar långt bort.
    Jag hobbykör S2000 och det kostar inte mkt, men dottern tävlar i F-micro och där är budgeten rätt saftig.
    Man kan köra efter det plånboken tillåter.
    Har du fler frågor eller vill veta om licenskurser så går det bra att ringa mig på 070-3600868. (inte för tidigt, har semester...)
    Fel Fil-racing 2009.

Bilberoende SirMansemans avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2002
    Finns det inga liknande "korpklasser" i gocart där 25-50 åringar kan tävla för en "billig" penning med liknande material?
    Toyota MR2 -95

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Jobb
    Ingenjör
    Det snackas om några i södra SE som vill starta en Yamma-serie för 30+
    Men som så mkt annat kan det urarta, Sport 2000 var tänkt att vara en "gubbserie" där de som avslutat karriären men ändå vill köra på kul, kunde fortsätta. Men där är det upptrissat och dyrt.
    Fel Fil-racing 2009.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2009
    Jag tänker åka ungefär 10 timmar/månad.

Det vill säja att servicen för en Yamaha skulle lande på 2000 kr per måndad.
    Sedan ska man räkna däck (2000kr?), bensin/olja (1000kr?). inträde (1000kr).

Det ligger alltså på 6000kr på en Yamaha.

För en Rotax kan man räkna däck, bensin/olja och inträde. Totalt blir det 4000kr.
    Eftersom den måste serveras var fjärde månad kan man säga att det blir ung. 4500 per månad.

Det blir inte så stor stor skilnad mellan en Yamaha och en Rotax.

Så vad kan avgöra utom 1500kr?

I övrigt ska man räkna utrustning, licens, verktyg. Det vill säga spontant kostnader som inte förekommer varje månad.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2004
    Jobb
    Ingenjör
    10 körtimmar i månaden? det är riktigt högt räknat. Normalt så orkar man med 3-4 10minuters pass på en kväll. En uppsättning däck håller inte 10timmar.
    Ska du tävla? En uppsättning däck håller en tävling.(duger att träna på efteråt)
    Serviceintervallet är nog tätare än 4månader med så många timmar.
    Köp dig en billig yamma i början, träna på och när du känner att ekonomi och tider räcker till för att tävla så är det bara att börja. Det krävs en hel del träning för att hänga med.
    Fel Fil-racing 2009.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jul 2009
    Jag har inte för avsikt att tävla. Jag vet att det krävs många timmar innan man hänger med...

Om man läger mellan 5 och 10k, får man en Yamaha som duger då?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •