eda00kungen Opel Ascona A –71 ”bus”
Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24
    Med rätt att hata franskt eda00kungens avatar
    Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006

eda00kungen Opel Ascona A –71 ”bus”

Tänkte dela med mig av mitt bygge lite. Det hela började för ca ett år sen då man hittade en Ascona A som var rallyutrustad för vettiga pengar, dock inte gratis. Papper med goda dispenser och villkor lockade dock. 2.2 CIH plus getrag 240 låda lockade även det. Platsbrist gjorde att man inte fick tummen ur och som nybliven student kändes det dumt att dra igång nya dumheter som kostar massa tid och pengar. Det fick helt enkelt vara. Dock släppte jag aldrig tanken på ett eget projekt.

På elmia påsken 2009 stirrade jag mig blind på ett par Opel kadetter med utbytta motorer och uppdaterade hjulupphängningar. Suget blev för stort och direkt när jag kom hem till lägenheten i Jönköping samma kväll jag rev fram numret till killen med rallyasconan. Jorå, nästa dag gick bra att ta en kik på den. Bokade släp hemma i Linköping och förklarade för brorsan att han just hade åtagit sig att åka till Västerås imorgon. Helt enkelt för att han är en jävel på att köra med överlastade släpkärror!

Väl 20 mil senare på vårvägarna togs en titt. Bilen hade stått med enigt säljaren kasserad motor i ca ett år. Det mesta var trögt och efter en tid fick vi ens upp dörrarna. Bilen var inte godkänd på svensk bilprovning sen –94! Skitbra. Dock var bilen i sig helrätt även om priset kunde ha varit bättre. Prutade så gott det gick och åkte nöjt hemåt. Lastade av bilen och åkte tillbaka med släpkärran. Tänkte försöka pruta på de 600kr som den kostade då den vobblade i draget när man körde med den över 110 km/h. Tänkte dock en tanke på svensk lagstiftning och fegade ur.

Sen hände inte så mycket en period. Plugg på tekniska högskolan i Jönköping och bilen i Linköping gjorde att det blev trögjobbat. Drog dock igång den med nytt batteri, ny bensin direkt i toppen och mycket tålamod. Lät som en påse skrot. Kul. Nej.
    Lät som ett lager gett sig så tänkte lyfta toppen. Ser då en vippa gått av i toppen. Dagen efter var en ny monterad och bilen började plågas.

Kontrollbesiktade bilen med fem skitfel. Alla fixade på drygt en timme. Fixade felen och har därefter gått otaliga timmar i sommar. Killen på efterkontrollen ville ge mig körförbud pga svetsad diff. Körbarheten var visst kass men jag förklarade att det skulle de har sett på den första besiktningen och åkte hem med en godkänd bil! Kul sladdarvagn, hänger friskt på tvåan, där den även svarvar däck med gott resultat.

Köpte en ny bruksbil. Eller vad nu tanken var?

Sen ur med det gamla! Till salu hela paketet 1500kr! Komplett med uppmärkt elpiska!

Kommer uppdatera med bilder och planer vartefter det händer något!
    Senast redigerat av eda00kungen den 2009-12-03 klockan 17:31.

Zatzy Nerd User
    Namn
    Eric Ryman
    Reg.datum
    jan 2006
    Jobb
    TruckDriver =P
    haha Coolt bygge!! lycka till nu!

Registered User
    Namn
    Marcus Johansson
    Reg.datum
    nov 2007
    Jag gillar din motorlyft:-)

Registered User
    Namn
    Martin F
    Reg.datum
    aug 2009
    Jobb
    Fixa med datorer
    Kul, såg motorn till salu på opel sports club och undra just vad som skulle ner istället

Ska bli kul att se hur det slutar.

Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006
    Motorn verkar ganska såld nu, levarans kvar bara.
    Har även handlat en ny fuelcell till den samt börjat mäta i motorrummet, de blir trångt...

Måste ha tag i en opel r25 låda med kardan nu sen kan bygget fortsätta!

Faktiskt sjukt bra motorlyft, orkar du inte skruva loss alla kablar och slangar så löser det sig ändå när den är så kraftig=)

Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006
    Bara för att visa att lite har hänt.

Väremepaketet är flyttat till sidan coh därmed kan handsfacket ses om offrat för att jag senare ska kunna flytta tillbaka torpedvägg och motor.

Originaltanken är bortplockad den med, och en spitter ny fuelcell har monterats.

Var tvungen att sänka ner den nya tanken något. Tog emot att sätta kapen i ett rostfritt golv från -71.

Lite småjävligt att svetsa i tunn tunn tunn plåt.

Bra blev det! Sakta går det frammåt. Hoppas kunna göra ett ryck med den över jul.

Över och ut...

Hobbymeck - Fotograf
    Namn
    Jens B
    Reg.datum
    sep 2007
    Jobb
    Lastbilselektriker
    Trevligt projekt ska bli kul att följa Lycka till!

Keep Racing
    Namn
    Nick P
    Reg.datum
    dec 2009
    Keep racing, kommer säkert att röra på sig.

Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006
    Har jobbat lite på bilen nu. Inser att mycket mycket tid går åt att hitta lämpliga delar och sedan skaffa fram dessa. Lite har hänt iallafall.

Började med att kapa ur precis så mycket som jag mätt mig till borde funka. Vill inte att hela kupén är en stor växellådstunnel sen. Dock svårt att veta då motorn flyttas bak ca 300mm.

Sen kapades det mer. Friskt kapat, hälften försvunnet!

Halva inne!

FAIL! Jag hade tänkt att åka original motor, endast fulltryck (200hk) i sommar, men rattstången tar i grenrör och turbo så att jag inte kan ha spisen där jag tänkt mig. Packade ihop och gick hem när jag såg detta. Det enda nu är bygga eget grenrör, och då blir det t3 fläns för bättre utbud av turbos. Aja, skam den som ger sig!

Sen en bild på en snyggt gjord kardanadapter så man kan köra med volvokardan mot r25 växellådan och en spacer med tillhörande slavcylinder så saabkopplingen lirar med lådan. Köpt av en trevlig man från Tibro.

Det som göms i snö, ska rita svarta spår när det blir tö....

Camaro 67 Dahlhjelms avatar
    Namn
    Eric D
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    VD, Egen bilverkstad.

M535, Ascona erikjakans avatar
    Namn
    Erik W
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Entrepenör
    Friskt kapat! Här kommer lite inspiration!

MVH Erik
    Mittmotor-Ascona i din mamma!

Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006
    Dahlhjelm:
    Tråget kommer i princip att byggas helt nytt, endast fattningen mot blocket kommer vara sig likt. Ska bli en bula bakåt och skvalpplåt. Vill ha så mycket olja som möjligt i motorn.

Erik: Kan inte annat än erkänna att man har inspirerats av ditt bygge enormt mycket, även om min inte byggs på samma sätt. Hoppas vi en dag möts vid samma rödljus
    Senast redigerat av eda00kungen den 2010-02-03 klockan 00:33. Anledning: Stavfel

Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006
    Pillat med bilen till och från idag. Testmonterade motorpaketet ännu en gång och kom fram till att kapen skulle få ljuda lite till, så så fick det bli.
    Sen gick det bättre:

Som synes kommer jag få åka utan gaspedal. Skit händer.

Tänkt placering av motor/låda

Ser ut att vara gott om plats framför motorn. Och det är det också!

Motorpaketet utan grenrör och annat som bara töntar har

Skulle riva bort tråget för att börja bygga om sumpen. Självklart är en skruv rostig och måste opereras bort med påsvetsad skruv.

Såg förvånansvärt helt och rent ut i bottendelen. Ska ev riva bort överfallen och kolla lager, eller se om det håller och ta tag i problemet sen istället.

Skit i sumpen, lite packningsrester och en större vit plastbit. Gissar att den är till något kedjesläp till kam eller balansaxlar. Ignorerar detta tillsvidare.

Sen inventerade jag mitt turboföråd. Hittade inget nog roligt så gav upp.

Namn
    Edvard.A
    Reg.datum
    jul 2006
    Det jag från början hade tänkt var 200hk, alt 225 (aero spec). Nu sket det ju som jag skrev med org agget och org grenrör då det inte ville samarbeta med rattstången. Därför byter jag till hemmabyggt grenrör som kommer byggas efter bilen, och sen en t3 anslutning till turbon. Måste ragga upp en avgasfläns nu först bara.

Planen just nu är:
    630cc siemens deka spridare
    18t eller 19t turbo (eller annat prisvärt förslag?)
    Custom grenrör
    individuell mapp trionic 5
    öppet luftfilter
    3 tum från dp och bakåt
    ev plenum
    ev större ic, annars org 9000 om den bara håller i gavlarna? Lönt att skaffa fram en ännu större?

antar att jag åker på mer grejjer ex vis mappsensor

Vet inte vilken effekt det kan ge om sanningen ska fram. Vet många som har bänkat smått otroliga siffror i sammanhanget men det talar jag tyst om... Någon uppskattning vilken effekt man kan tänka sig? (gärna pm)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •