Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23
  1. #1
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968

    Fel på tidtagning under vissa event på MANTORP

    Har diskuterat detta förut och har fått mycket skit för att jag påpekar att tidtagningen har ett seriöst problem på BUGRUN events.

    Är enbart vissa bilar och under vissa körningar det händer.
    Kan någon förklara varför det händer?

    OBS det är olika utrustning på tex Action meet och bugrun mm.
    PÅ bugrun plockas också utrustningen ner flera ggr per dag pga bankörning.


    Som de flesta vet så kör jag förbanna tjämt med min bil.

    Kör jag 4 repor i rad utan att ställa om något så kan jag sätta tex 4st 11.58 med +-1kmh i slutfart och +- 0,01 i 60ft

    Drog tex 7repor i rad på malmby med 0,01 i skillnad på 60ft




    Till problemet.
    På BUGRUN så spottar den ur sig tidkort som visar tex 1.71 i 60ft på ena banan och kapar sedan tiden med samma siffra på slutat.

    Byter man sedan fil så är det tillbaka till korrekt med den 60ft som bilen kan prestera och med korrekt sluttid.

    Byter man sedan tillbaka till samma fil igen så är det åter igen 1.7 i 60ft även att både logger och G-logger visar att det är 2.0 i 60ft.

    Fulkörde och höll igen så att 6ft är ca 2.5sek och då visade den åter igen 1.7 och kapade 0.5sek på ET.


    På actionmeet så fungerade dock tidtagningen.

    På bugrun så fungerade båda IBLAND.


    Vad beror detta på?
    Bugrun har spottat ur sig konstiga tidkort 2 år i rad.
    Folk jublar över 1.5-1.6 i 60ft när dom har ca 1.85-1.9 i verklighet med FWD bilar och blir förbannade när man påpekar att syclonerobban ligger på ca 1.62-1.67 på samma bana med annan tidtagning.
    Och dessa bilar presterar ca 0.5-0.9sekunder långsammare på ALLA andra banor inkl Kjula även att deras vänner sätter nya rekord på tex kjula.




    Är det overstage eller liknande pga låga fordon?
    Dvs slingshot effekt och startar tiden senare men tar 60ft tidigare?
    Klipper den ET/TRAP på 402 förtidigt också?


    Hur sker detta fenomen?
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

  2. #2
    Very Slow zatzy User.. S4powers avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm/Sundbyberg
    Inlägg
    724
    Intressant läsning, tyvärr har jag inga svar men ser fram emot fortsatt diskussion i ämnet.

    Tolkar jag det rätt att Kjula också brukar ha fel på sina tider??

  3. #3
    Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Södermalm-Sthlm
    Jobb
    Ekonomi
    Inlägg
    7 865
    Mantorp har det sämsta tidtagningssystemet på denna planet.
    Och nej den funkade inte på Mantorp. Massa strul som slutade i att det bara kördes i ena banan.

    Mick240zx här på forumet kan lite mer om Mantorps tidtagningssystem. Jag blev så chockad när jag fick höra det så jag förträngde alla detaljer för att kunna somna på nätterna. Så illa är det!

  4. #4
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968
    Jag hoppas att vi kan få lite info av insatt vad som går snett på dessa events.

    Malmby har varit dead on 2007-2008
    Kjula dead on fast med STORA problem med annat

    Mantorp är det som visar mest fel.
    Actionmeet 2007-2008 visade rätt
    Bugrun 2007-2009 visar helt åt helvete fel från o till.


    Skälet är ju just när folk kör 1.6 i 60ft med FWD och jublar och får med det i bilsport.
    BILSPORT vet vi ju dock att dom skulle posta att man kört 900kmh i slutfart och dubbelkollar inte att syclonerobban ligger på 1.62-1.67 med MT däck och launch ctrl.
    Sen att dom inte ens klarar 1.85 på kjula som har bättre grepp kan dom inte förklara.

    Och när dom är 0.8sekunder långsammare på 2 andra banor så har det fortfarande inte gått fram att det var det klassiska tidtagningsproblemet på mantorp BUGRUN.





    Jag satsar på att det är denna kombo

    1:Man går in i stage med fronten dvs inte hjulet och får en 50cm launch med fart genom cellen dvs 16.5m med rullande start.

    2:Bryter 60ft med fronten och inte hjulet och tjänar en 50cm till och har högre fart igenom.

    3:Bryter 201m med fronten

    4:Bryter 402m med fronten
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

  5. #5
    RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Norrtälje
    Jobb
    Bilbärgare
    Inlägg
    10 298
    Kontrollmät enligt SBFs instruktion för bana och tidtagning. Finns en profil med mått som ska säkra stage. fotocellerna ska ligga på ett fält mellan 3 och 6cm över mark. har man då en låg bil så kan den bryta på fronten, å andra sidan ska det inte göra så stor skillnad, när hela banans fotoceller ska bryta på samma fält i luften.

    Kan ju också vara så att 60 fots tidtagningen inte fungerar tillfredställande så att något program spottar ur sig schablontider? Inte riktigt enligt SBF... men ändå.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

    Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

  6. #6
    Registered User awess avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    320
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    .............
    Kjula dead on fast med STORA problem med annat
    ..............
    Skulle du kunna förtydliga vad du menar med detta?
    Om det är relatera till Kjula som bana eller tidtagningsanläggning i sig?
    Och om du menar tidtagning, menar du då Persåkers eller Lelles?

    Samt förståss vad dom stora problemen är.....

  7. #7
    Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Södermalm-Sthlm
    Jobb
    Ekonomi
    Inlägg
    7 865
    Citat Ursprungligen postat av awes Visa inlägg
    Skulle du kunna förtydliga vad du menar med detta?
    Om det är relatera till Kjula som bana eller tidtagningsanläggning i sig?
    Och om du menar tidtagning, menar du då Persåkers eller Lelles?

    Samt förståss vad dom stora problemen är.....
    Det är ju Persåkers tidtagning som strulat?

    Inte haft scoreboard som funkat etc.

    Lelles har väl varit tipp topp?

  8. #8
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968
    Citat Ursprungligen postat av andreas.e Visa inlägg
    Det är ju Persåkers tidtagning som strulat?

    Inte haft scoreboard som funkat etc.

    Lelles har väl varit tipp topp?
    det är persåkers score board som inte fungerar och det är ju trist för publiken.
    Och så är det ofta problem med att man inte får 201M tid och kmh på ca 50% av de körningarna man får.
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

  9. #9
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968
    Citat Ursprungligen postat av zerial Visa inlägg
    Kontrollmät enligt SBFs instruktion för bana och tidtagning. Finns en profil med mått som ska säkra stage. fotocellerna ska ligga på ett fält mellan 3 och 6cm över mark. har man då en låg bil så kan den bryta på fronten, å andra sidan ska det inte göra så stor skillnad, när hela banans fotoceller ska bryta på samma fält i luften.

    Kan ju också vara så att 60 fots tidtagningen inte fungerar tillfredställande så att något program spottar ur sig schablontider? Inte riktigt enligt SBF... men ändå.
    rullande start när man ska starta tidtagningen kombinerat med att den klipper 60ft ,201m,402m tidigare ger massor.
    Säkert 0.25+0.15 kapat på ET

    Ta den röda CRX hamed rattade på Mantorp som tog 2min att köra in i stage pga ett rör som hängde under/framför fronten.
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

  10. #10
    Registered User awess avatar
    Namn
    Anders W
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    320
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    det är persåkers score board som inte fungerar och det är ju trist för publiken.
    Och så är det ofta problem med att man inte får 201M tid och kmh på ca 50% av de körningarna man får.
    OK, jag uppfattade (fel) att du menade att Kjula hade problem med de tider som redovisas (då tråden handlade om det ursprungligen).

  11. #11
    AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Ludvika
    Jobb
    Nc operatör
    Inlägg
    10 331
    nu är väl inte Syclonerobbans pickup superbra första metrarna?
    dumt å jämnföra mot den.
    ta en vanlig bakhjulsdriven bil med bra chassi istället.
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

  12. #12
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16 159
    1.6 tider kör man ju med en vanlig civic med en std type R motor. På tullinge. Så det borde ju inte vara omöjligheter att åka med FWD turbo bilar.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

  13. #13
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968
    Citat Ursprungligen postat av brillko Visa inlägg
    1.6 tider kör man ju med en vanlig civic med en std type R motor. På tullinge. Så det borde ju inte vara omöjligheter att åka med FWD turbo bilar.
    Finns tyvärr ingen FWD bil i sverige som inte är icke gatbil ala HOTWOK eller liknande som kört under 1.8 turbo FWD.

    Och det är just på "vissa" events som det plötsligt går under 1.7


    Kollar du alla EDPS events 2005-2009 så går det knappt under 2.0


    Kjula går det dock att prestera en 1.85 o liknande på.
    Sanslös skillnad mot mantorp och malmby mfl.


    Blev chockad första repan ut där 2008 efter att du snackat upp banan.
    Bilen boggade o dog där den brukar spinna hejdlöst

    =D
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

  14. #14
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968
    Citat Ursprungligen postat av Patrick Visa inlägg
    nu är väl inte Syclonerobbans pickup superbra första metrarna?
    dumt å jämnföra mot den.
    ta en vanlig bakhjulsdriven bil med bra chassi istället.
    Jämfört med vad =)
    Tar du Jens audi eller liknande så var bara han snabbare i 4wd 60ft.






    Dock så kvarstår ju frågan varför utrustningen felar på Bugrun på mantorp.
    Min fulkörning som var långt över 2.5sek så visade ju tidtagningen 1.72
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

  15. #15
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16 159
    Citat Ursprungligen postat av foffa2002 Visa inlägg
    Finns tyvärr ingen FWD bil i sverige som inte är icke gatbil ala HOTWOK eller liknande som kört under 1.8 turbo FWD.

    Och det är just på "vissa" events som det plötsligt går under 1.7


    Kollar du alla EDPS events 2005-2009 så går det knappt under 2.0


    Kjula går det dock att prestera en 1.85 o liknande på.
    Sanslös skillnad mot mantorp och malmby mfl.


    Blev chockad första repan ut där 2008 efter att du snackat upp banan.
    Bilen boggade o dog där den brukar spinna hejdlöst

    =D
    Mange åkte väl 1.6 med sin sugmotor honda.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •