Bilsnack
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 49
    Registered User
    Namn
    Rikard A
    Reg.datum
    okt 2005

Företräde föreslås vid cykelöverfart

I nuläget så kliver folk ut i körbanan utan att först ha fått ögonkontakt med eventuellt fordon som närmar sig.
    Fotgängarna har ju rätten på sin sida och det värsta är att det smittat av sig på barnen.
    Det finns inte längre något samspel utan ALLT är bilistens fel, som fotfolk så kan man stå med ryggen mot trafiken och göra 180grader om och kasta sig ut.

Om man nu ger förtur till någon som kommer i 30km/h skymd av buskar och byggnader så kan man nog skrota nollvisionen

svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3687503.svd

(Nu är detta bara ett förslag till regeringen från transportstyrelen)
    Senast redigerat av 0an den 2009-10-22 klockan 00:20.

Registered User
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    jun 2009
    Så idiotiskt att jag inte vet var jag ska börja ens...

Det logiska vore väl att ge cyklisterna väjningsplikt när de korsar en bilväg eftersom de har lättare att uppfatta bilar (kan ju höra dem innan de ser dem till och med) än som 0an sa, en bilist har att uppfatta någon som i skydd av buskar flänger fram över vägen. Jag tillbringar fler timmar på cykeln än i bilen, och jag tillämpar redan väjningsplikt mot bilar, vilket fungerar bra. Genom att planera som när man kör bil slipper man stanna cykeln också. Jag förstår fan inte hur vuxna människor på cykel resonerar. Samma personer som har körkort och aldrig skulle plöja bilen genom en skymd fyrvägskorsning med väjningsplikt på vinst och förlust gör just detta när de sitter på cykeln. Folk jag känner gör så, människor som i annat är ganska förnuftiga. Vad cyklister behöver är utbildning och självbevarelsedrift, inte företräde.

För alla är ju odödliga när de cyklar, eller?

Idéspruta ReinOs avatar
    Namn
    Sebastian Reinemar
    Reg.datum
    jun 2006
    Jobb
    Lastare, Arlanda
    Kan inte mer än att hålla med. Bor i Uppsala så jag vet att många cyklister far fram som att dom ägde världen. Att dom nu skulle få företräde är ju bara dumt och ogenomtänkt. Detta ger bara folk en ursäkt för att vara ouppmärksamma på cykel och moped(!). Dessa är ju fordon precis som alla andra fordon som rör sej i trafiken, och bör därefter rätta sej efter samma grundregler.

Men det är klart, alla som cyklar istället för att köra bil ska ju ha förtur så fler tar cykeln istället.

På spotify har dom en reklam som berör ämnet (typ) som jag stör mej på. Kändisar som cyklar eller går till jobbet varje onsdag istället för att ta bilen, och "gör en insats för naturen" (kampanjen heter visst "Inte bilen under milen") Asså har man mindre än en mil till jobbet så kan man väl cykla varje dag?

Jaja nog OffT.. Förslaget är vansinnigt..
    dMaN:
    <Fusk är vad det är. Här sliter jag för att utplåna deras land. O så har dom mage att multiplicera sig?>

Rein-O Racing
    www.streetpiratesclub.tk
    SAAB - Se Alla Avundsjuka Blickar

Registered User
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    jun 2009
    Precis, finns det någon bättre ursäkt att cykla med ena handen i fickan och den andra fingrande på mobilen med gangstarap i ipoden, nötterna har ju företräde överallt, det är bara att trampa på i sin egen lilla bubbla. (Förövrigt ingen ovanlig syn, ser det så gott som dagligen.)

Racing is a state of mind mAbZs avatar
    Namn
    Martin B.
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    datanörd
    Jag cyklar själv mycket och tycker väjningsplikt mot cyklister vid MÄRKTA cykelöverfarter skulle behövas!
    Många cyklister gör sig illa när de inte hinner bromsa för bilar som dyker upp för fort.
    Cyklar har ju MYCKET sämre bromsar än vad bilar har, vilket 99% av bilister inte vet innan de påkört nån cyklist.
    Däremot 30 km/h vid varje cykelöverfart- dvs vaddå- varje korsning??? är ju vansinne!!!

Men, det finns ett annat mycket värre förslag, att cyklister i Stockholm ska kunna köra mot rött vid högersväng!

Tänk vad kan hända när en obelyst cyklande fartdåre, pratandes i mobiltelefon,
    helt plötsligt kör ut i en korsning, högersväng eller ej.
    Ska de införa 30 km/h på alla korsningar för att avvärja konsekvenser av sina idiotiska förslag?
    Eller kanske stopplikt?

Den sk. zebralagen har ju lett till FLER olyckor vid övergångsställen!

gammel ligist -TLM-s avatar
    Namn
    Tom W
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Lär folk att köra!
    Tanken med det nya lagförslaget är bra. Att det ska skadas färre cyklister i trafiken. Som många redan har konstaterat beror det mycket på cyklisternas inställning (stålmannen). Sen vet jag inte alls om det är rätt väg att gå, alla vet ju vad som hände när zebralagen infördes. Men tydligen har ju transportstyrelen tänkt på detta den här gången. Tycker vi ska ge förslaget en chans!
    11.90 - 181km/h med vinterbilen! :)
    9.93 - 221 km/h på bakhjulen! Nu börjar jakten på en 8:a! ;)

Registered User
    Namn
    Johan W
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    IT-nörd
    Citat Ursprungligen postat av mAbZ Visa inlägg
    Jag cyklar själv mycket och tycker väjningsplikt mot cyklister vid MÄRKTA cykelöverfarter skulle behövas!
    Många cyklister gör sig illa när de inte hinner bromsa för bilar som dyker upp för fort.
    Cyklar har ju MYCKET sämre bromsar än vad bilar har, vilket 99% av bilister inte vet innan de påkört nån cyklist.
    Däremot 30 km/h vid varje cykelöverfart- dvs vaddå- varje korsning??? är ju vansinne!!!

Men, det finns ett annat mycket värre förslag, att cyklister i Stockholm ska kunna köra mot rött vid högersväng!

Ska de införa 30 km/h på alla korsningar för att avvärja konsekvenser av sina idiotiska förslag?
    Eller kanske stopplikt?

Om nu cyklarna har så dåliga bromsar finns det en enkel lösning, anpassa farten. Om nu cyklisterna skulle få företräde så ska ett motkrav att dom måste hålla GÅNGFART över korsningen. Annars kommer det komma cyklister i 40-50km/h och bränna rakt ut i korsningarna vilket kommer att orsaka en hel del otäcka olyckor....

Registered User
    Namn
    Theo A
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lagerslusk
    Citat Ursprungligen postat av Coopersweden.se Visa inlägg
    Om nu cyklarna har så dåliga bromsar finns det en enkel lösning, anpassa farten. Om nu cyklisterna skulle få företräde så ska ett motkrav att dom måste hålla GÅNGFART över korsningen. Annars kommer det komma cyklister i 40-50km/h och bränna rakt ut i korsningarna vilket kommer att orsaka en hel del otäcka olyckor....
    Spelar ingen roll om det är cyklar eller fotgängare. Vid mitt lokala övergångställe brukar jag räkna bilar som stannar för mig. Den första som stannar brukar vara runt nr 10 eller nåt sånt. Sålänge det finns bilar som inte går på räls och människor som har huvudet nån annanstans kommer det ske olyckor även hur många lagar dom lägger till.

Registered User
    Namn
    Jakob. S
    Reg.datum
    dec 2005

Du måste skämta??!
    "siiiiick!!!! so sick it makes aids look stupid"
    Your supra sounds like Jesus telling a deaf man he has aids....

Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi

Eller kanske stopplikt?

Om du har så dåliga bromsar på din cykel är den trafikfarlig.

En cykel väger cirka 15kg, säg att du väger 75kg. Det är 90kg. Säg att du cyklar i 30km/h.

Vilket fordon tror du bör kunna stanna snabbast? Det som väger 90kg och kör i 30km/h eller det som väger 2 000kg och kör i 70km/h?

Det är sjukt att de ska ha företräde. Det är helt sjukt hur både cyklister och fotgängare beter sig i trafiken. Helt jävla idiotiskt att kasta sig ut framför bilar och lastbilar och bara utgå ifrån att alla ser dem! Fast de inte har reflexer.

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av andreas.e Visa inlägg
    Om du har så dåliga bromsar på din cykel är den trafikfarlig.

En cykel väger cirka 15kg, säg att du väger 75kg. Det är 90kg. Säg att du cyklar i 30km/h.

Vilket fordon tror du bör kunna stanna snabbast? Det som väger 90kg och kör i 30km/h eller det som väger 2 000kg och kör i 70km/h?

Det är sjukt att de ska ha företräde. Det är helt sjukt hur både cyklister och fotgängare beter sig i trafiken. Helt jävla idiotiskt att kasta sig ut framför bilar och lastbilar och bara utgå ifrån att alla ser dem! Fast de inte har reflexer.
    Hur agerar du själv som fotgängare / cyklist i trafiken? Tycker inte du när du sitter på sadeln att du äger världen och avskyr alla jävla fittbilister?
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi
    Citat Ursprungligen postat av Scootie Visa inlägg
    Hur agerar du själv som fotgängare / cyklist i trafiken? Tycker inte du när du sitter på sadeln att du äger världen och avskyr alla jävla fittbilister?
    Både när jag går och cyklar har jag koll på bilarna runt omkring mig och anpassar min egen framfart så bilarna slipper stanna i onödan. Det är skadligt för miljön att stanna och starta mycket!

Det värsta jag vet är när folk kastar sig ut på ett övergångsställe precis när man kommer, när man klart och tydligt kan se att det inte är en bil i närheten bakom.

Jag tror det har att göra med provokation och att demonstrera makt.

Registered User
    Namn
    Daniel A.
    Reg.datum
    jun 2009
    Man är skyldig att ha fullgoda bromsar på sin cykel enligt lag, och har man bra bromsar är det inga problem att stanna på mycket kort sträcka. Är det halt så anpassar man farten. Cyklister är dåliga överlag på att anpassa farten före t ex överfarter, utan trampar på som vanligt, medan de inte skulle vräka igenom en korsning med oförändrad fart med bilen om de har väjningsplikt. Man skulle ge cyklisterna väjningsplikt, samt sätta upp cykelhinder, ni vet dom där bommarna man får sicksacka sig igenom, vid varje cykelöverfart. Visst kan det vara så att barn råkar mest illa ut i trafiken då de dels har sämre möjligheter till en snabb konsekvensanalys, sämre uppfattningsförmåga, och i många fall saknar kunskap om sina skyldigheter i trafiken. Lösningen på detta är mycket enkel. Är man inte lämpad att färdas på en cykel i trafiken ska man heller inte göra det. Att säga att man inte kunde reglerna eller hann stanna är inte lättare att ursäkta för en cyklist än för en bilist. Får cyklister företräde skapar det bara enorma problem, och jag förstår inte hur man inte kan inse det.

Sjukt dryg jävel. Scooties avatar
    Namn
    Tomas H
    Reg.datum
    okt 2005
    Körkort för cyklister och införa riskutbildning för körkortstagare med inriktning på att överleva en dag i city med cykel?
    Everyone: Why is your car always breaking?

Me: Thats the German Engineering

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    Ställer mig frågande till att vissa ska ha cykel överhuvudtaget. Varför cyklar folk mitt i bilvägen när det finns en avsedd cykelbana två meter åt höger?! För jobbigt att åka upp på den lutade kanten och därför sega ner biltrafiken?

Sen slänger sig folk över vägen som gång-trafikanter redan så man måste stanna oavsett om någon står 1-2m bort eller börjat gå över, de skiter helt enkelt i om det kommer en bil utan går bara ut!

Och JA om jag går / cyklar släpper jag fram i princip ALLA bilar, om det inte redan är en kö och de står still! Varför inte? Det är lättare att stanna som gående än med bil, och jag upptäcker dessutom bilarna lättare än de upptäcker mig!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •