Audi Q7 V12 TDI – världens starkaste!
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 45
    World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Lars Joachim Q
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Entreprenör

Audi Q7 V12 TDI – världens starkaste!

Text: Jocke Qvarnström
    Foto: James Holm

Världens första serieproducerade V12 diesel är inte bara unik vad avser antalet cylindrar. Den är också det starkaste serieproducerade i dieselväg som hittills letat sig ner i något som är personbilsliknande även om det nu är frågan om en av marknadens fetaste SUVar, Audi Q7.
    500 hästar och otroliga 1000 Nm i vridmoment gör det här till något som världen aldrig tidigare skådat.

SUV med sportbilsprestanda

En stor SUV som rastar det mesta man kan springa på utmed allmänna vägar, inklusive stygga och snabba vagnar under beteckningen sportbilar.
    Mellan 1700 och 3350 varv pumpar maskinen ur sig otroliga 1000 Nm. Inte konstigt det bär av som det gör.
    Ingen bil för gubbar med hatt men har man en får man lov att hålla i den. Annars hamnar den i baksätet.
    Motorn uppvisar tydliga likheter med Audis Le Mans vapen och supersportvagn R10 som i princip var oslagbar innan Peugeot dök in på banan även de med sin dieselvärsting. Oljebrännare på racerbanan! Vem hade en tanke på det för inte så många år sedan? Nu är den här även för gatan. En oljebrännande SUV med sportbilsprestanda.

Stor har blivit värre
    Med en karossbreddning om 26 millimeter fram och 30 bak har Q7 verkligen blivit vad den var tänkt från början. Något man verkligen kan tänkas synas i. Brutal och maskulin utstrålning i massor.
    Men det är bara början. Sex liter. Så stor är maskinen. Cylindrarna i 60 graders vinkel.
    Ett imponerande hantverk signerat Audis utvecklingsavdelning och ingenjörer. 0-100 km/h på 5.5 sekunder och en fartspärr som brukligt vid 250 blås är helt osannolika siffror när det gäller farkoster av den här dimensionen.

Att sitta på andra våningen – i en diesel – och veta att man kan åka ikapp det mesta som du ser och vidare ifrån är en mäktig känsla. Audi har byggt en av världens mest onödiga bilar. Men onödigt och i överflöd smakar ofta gott och precis så är det här.

Brutal kraft att hantera
    Skulle transmissionen klara av mera belastning skulle accelerations siffrorna vara ännu mera imponerande.

När automatlådan växlar upp avstannar det mesta av fartökning upp i en, som det i alla fall känns, lång stund. Det beror på att likt många vridmomentstarka automatväxlade bilar klarar inte växellådan av att bara dunka i nästa växel som en vanlig manuell låda och fortsätta att ge järnet.
    Här justeras tändningen ner i växlingsögonblicket för att sedan ökas igen så att man har alla hästar i stallet att leka med igen.
    I detta stillastående ögonblick kan det kännas en lätt frustration men det övergår snabbt i ett nytt glädjefnatt när monstret bara öser på vidare genom hastighetsregistret. Man håller sig ordentligt fast i ratten kan jag lova när det gungar iväg!

Smart transmission
    En sexväxlad tiptronic växellåda är sammansatt med motorn för att kunna hålla densamma på sitt optimala arbetsområde vad avser varvtal.
    Quattro är såklart ett måste när man har den här kraften tillgänglig. Normalt driver det 60 procent bak och 40 procent fram men kraften kan automatiskt portioneras ut med enbart drivning för den hjulaxel som har bäst fäste.
    Något som var helt otänkbart för inte så länge sedan för fyrhjulsdrivna bilar. Kommer någon ihåg när man inte ens kunde använda handbromsen utan att det bromsade på alla fyra hjulen i de första generationerna allhjulsdrift?
    Många är också de rallyförare i gamla Quattros som fått backa i trånga vägbyten när inte handbromskryckan kunde användas. Som sagt, ett minne blott.

Kolfiberförstärkta keramiska bromsar
    Bränsleförbrukningen kan man tro ska vara något i hästväg. Det är det också – men åt rätt håll. 1.19 liter milen i blandad körning för en klumpeduns på två och ett halvt ton är inte så illa. Riktigt imponerande faktiskt.
    Kolfiberförstärkta keramiska bromsar i – håll i er! – 20 tum gör att man hänger i bältena riktigt ordentligt när bromspedalen trycks i sitt nedersta läge. Men mera imponerande är att de inte mattas vidare värst.
    Tänk er själva den levande massa som ska fångas upp gång på gång på gång vid riktig hårdkörning. Bromsar är nog inget jag vill bli i nästa liv. Inte på den här bilen i alla fall.

Utmanar det mesta
    Elektroniskt justerbara stötdämpare med tre hårdhetslägen som är adaptiva möjliggör stenhård bankörning för vågade till lugnt boulevardglidande. Samt också möjligheten att maxhöja bilen till 205 millimeter. Bra att ha om det ska lekas skogsmullen över stockar och sten, för dit kan man också ta sig även om man kan anta att de flesta SUVar mera mullrar runt Stureplans vattenhåll.
    Själv hade jag det som trevligast på E4an när en Porsche Boxster dök upp i omkörningsfilen. Men det är som jag brukar säga, en helt annan historia. Får du syn på en Audi Q7 V12 TDI med någon bakom ratten som sitter och håller i hatten vet du att du har att fått fullt upp göra om du har lust – nästan vad du än sitter i för bil själv vid rödljuset. Lycka till!

Senast redigerat av A den 2010-01-21 klockan 22:46.
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    IT-tekniker / Marknadsförare / Månskensbonde
    Pengar..... GE MIG PENGAR !!!!!!!!

MÅSTE KÖPA MÅSTE KÖPA MÅSTE KÖPA !!!

Någon som hänger med till G4S ikväll????????

Nä men seriöst. Det är ungefär så jag känner när jag läser om denna best. Helt sjukt vad dom verkar trevliga att köra - speciellt för oss som har diesel i blodet så att säga!
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Registered User
    Namn
    Lars E
    Reg.datum
    sep 2006
    Jobb
    Linjemontör
    Den skulle allt smaka!

Registered User
    Namn
    Christopher C
    Reg.datum
    aug 2005
    Nu lever allt drömmarna vidare. Tackar för en bra skrivning.

Mvh
    R.i.p MXA-962

inte snabbast på Zatzy
    Namn
    David N
    Reg.datum
    jan 2009
    Jobb
    Studerar
    den där bilen är inget annat än madness!
    vänta bara när danderydsmamma 2.0 får tag i bilar som dessa!
    jag vill iallafall ha en=)
    //Lyssna inte på vad jag säger, lyssna på vad jag menar.

Registered User
    Namn
    Henrik R
    Reg.datum
    sep 2004
    Tack! Bra som vanligt.

Grym bil!

MMC Lill Andreass avatar
    Namn
    Andreas M
    Reg.datum
    okt 2002
    ett chip på den där så

World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Lars Joachim Q
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Entreprenör
    Citat Ursprungligen postat av Lill Andreas Visa inlägg
    ett chip på den där så
    V12 TDI 368kW (500hk)
    Nu pratar vi seriöst skitsnabb bil!!!
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

gammel ligist -TLM-s avatar
    Namn
    Tom W
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Lär folk att köra!
    Allvarligt vilket as till bil! Har den 20" bromsar? Det är 50cm!!! = )

Någon som har en prisuppgift ?
    11.90 - 181km/h med vinterbilen! :)
    9.93 - 221 km/h på bakhjulen! Nu börjar jakten på en 8:a! ;)

Registered User
    Namn
    Rasmus .S
    Reg.datum
    jan 2009
    Citat Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
    V12 TDI 368kW (500hk)
    Varvar verkligen V12 dieseln 6500rpm??
    Låter som skrivfel i mina öron, med tanke på att varvräknaren inte går länge än 6000 =)

Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Citat Ursprungligen postat av Qvarnis Visa inlägg
    V12 TDI 368kW (500hk)
    Grym bil!

När ger ni er på nya X5/X6 M? Det kommer bli en sjuk effekt i en SUV! 600-620 hk lär inte vara omöjligt!

Gaträjser DeLux
    Namn
    Fredrik N
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Servicerådgivare
    Bilen börjar strax under 1,1 mille har jag för mig.

Jag har lyckats provköra denna tingest och kan ju bara hålla med i allt som står. Helt sjuk känsla när man trycker fullt från stillastående, det ska liksom inte gå så fort i en sådan bil...
    Jag vill ha en AbFlug stylad r-34 gtr

recallbj
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av -TLM- Visa inlägg
    Allvarligt vilket as till bil! Har den 20" bromsar? Det är 50cm!!! = )

Någon som har en prisuppgift ?
    Från 1330600 och uppåt men värd varenda öre

Detta är utan tvekan den grymmaste bilen på marknaden just nu.

SAAB 93 2002
    Namn
    Christoffer J
    Reg.datum
    nov 2009
    Jobb
    Studerande
    Min granne har en Men jag har inte vågat fråga om jag får provköra
    Han har iofs en F430 Scudería oxåsom man gärna skulle vilja testa

Registered User Bowins avatar
    Namn
    Jimmie B
    Reg.datum
    aug 2005
    Ush..Nu kommer jag inte kunna sova...
    Hm.. Undrar om frugan går med på att sälja huset och köpa en Q7 istället??

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •