Porsche Panamera Turbo – är det världens bästa bil?
Bilsnack
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 35
  1. #1
    World Speed Record Holder Qvarniss avatar
    Namn
    Lars Joachim Q
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Entreprenör
    Inlägg
    12 554

    Porsche Panamera Turbo – är det världens bästa bil?



    Text: Jocke Qvarnström
    Foto: James Holm



    Fräck men udda design
    Porsche Panamera är något så unikt som ett fyradörrars halvkombikoncept från världens största sportbilstillverkare med baksäteskomfort - som i framsätet. Kommer så här i början av dess livscykel i tre olika versioner.
    Det är frågan om modellerna S, 4S och Turbo. Självklart lägger vi vantarna på värstingmodellen turbo på 500 hästar jämnt.
    Men hur ser bilen ut? Det är en fråga man inte blir riktigt klok på. Klassiskt snygg kan ingen beskylla den för att vara. Men fräck ändå.



    En sanslös bil på alla sätt
    Samtliga modeller delar på samma motor, en V8 på 4806 kubikcentimer som i grunden härstammar från kusinen Cayenne men skillnaden är såklart överladdning på värstingmodellen.
    Fem meter lång och två meter bred, det är inga dåliga mått någonstans på världens kanske bästa bil. Svunnen var den tid då pappa eller för den delen mamma var tvungen att lämna resten av familjen hemma när det skulle vankas Porscheåka.
    Det här är första gången Porsche har presenterat en sportbil som har fyra dörrar och bilen är riktigt potent på kurviga småvägar kan jag garantera.
    Vi testade berömda Slingerbulten mellan Tullinge och Västerhaninge strax utanför Stockholm. Berömda slingerikrokvägar som ofta frekventeras av snabba bilar och motorcyklar som vill känna på vad bitarna går för. Panamera Turbo är helt overkligt lättkörd för att vara som det ser ut en klumpeduns.
    Bromsarna är också helt sjukt bra. Man har mätt upp Panameran till att vara den Porschemodell som stannar snabbast från 100 km/h. Overkligt när man trodde att ingenting slog nioelvan på fingrarna i den grenen.
    Men det är mycket nytt man ska vänja sig vid i den här bilen. Kul Porsche!



    Från turbo till diesel
    1 595 000:-. Så mycket får du slanta upp om du skulle vilja åka Panamera. Det är för turbomodellen. ”Bara” 1.1 miljon köper dig sugmotorvarianten av modellen. Då är den bara tvåhjulsdriven och du riskerar att bli omkörd och frånkörd av exempelvis Mercedes och Audis snabbaste och tuffaste modeller. Inte så kul kanske om man åker Porsche men vänta bara.
    Om hörnet väntar en dieselvariant. Då får man verkligen titta rakt fram vid rödljusen så man slipper generas om det skulle bära av och bli race. Fast å andra sidan vet man aldrig när det gäller Porsche. Kolla bara på 500 hk dieselmonstret som Audi skohornat ner i sin Q7 SUV.



    Fortåkarpotential

    Men idag siktar vi högt med bensin i det här överladdade fallet.
    0-100 på under fyra sekunder kan jag själv skriva under på att den klarar av. Porsches angivna toppfart på 303 km/h tror jag är tagen i underkant.
    Så också effekten. Maskinen ska ge 500 hk men den piskar Audis RS6 på 580 hk i samtliga fartregister. Oberoende mätningar i USA har gett för handen att man har nosat på 600 hk strecket i Panamera turbo men frågan är vad som är sant eller inte.
    Potential finns det för hugade fortåkare hur som helst det kan jag lova. Själv funderar jag tillsammans med tyska tuners på vad som händer om man pillar upp laddtrycket några hekto tillsammans med lite andra parametrar.



    911 Turbo får fullt upp
    Vid full acceleration visade bilens inbyggda turbotrycksmätare dryga 0.6 bar. Borde bli en ordentlig extraknuff i ryggen extra när Sveriges första Panamera pallrar sig in till närmaste chiptrimmare* för motoroptimering.
    Då vill jag verkligen testa den här bilen! Kommer på mig själv att säga så där jämnt. Man kanske ska nöja sig men vad tråkigt det vore då.
    När amerikanska Road & Track prövade turboversionen i sitt test visade sig förbluffande siffror. 0-60 mph är lika med 0-96 km/h, testdatorn stannade på hiskeliga 3.4 sekunder! 0-402 meter avverkades på 11.8 sekunder med en slutfart på 189 blås. Nu snackar vi rena rama 911 turbosiffror.
    Inte konstigt man inte kan låta bli att testa accet gång på gång på gång och på gång. Läckra siffror för en stor sedanbil med skinnsäten justerbara åt alla håll och kanter, eller i varje fall åtta. Komfortkryssare, var det någon som sa det? Komfortracer om du frågar mig!
    Här måste det till en egen provkörning för att verkligen kunna förmedla och förstå den kraft som finns tillgänglig tillsammans med det kompetenta chassit.

    Drömlikt Ringenrekord
    Porsche själva uppger att föraresset Walter Rörhl satt den snabbaste tiden någonsin för någon fyradörrarsbil på legendariska Nürburgring tidigare i höstas. Fem dörrar om du räknar halvkombibakluckan.
    Man frågar sig hur fort det verkligen gick, killen är ju Porsches egen testförare med koll på Nordslingan och VM titlar i bagaget för rally och stora racingframgångar – en legend i sin egen tid. Man skriver vidare att tiden är snabbare än för de flesta rena sportbilar.
    Det finns förklaringar.
    Viktfördelningen är nära optimala 48/52 och höjden för bilens säten ligger bara 30 millimeter högre än för vanliga Porsche 911. Hur det här har gått till kan man undra men man märker hur lågt positionerad man sitter i de skålade stolarna.
    Man har utfört ett mästerverk chassimässigt och tur är kanske att man haft noll erfarenhet av att bygga just sedanbilar tidigare. Att utgå från ett blankt papper för ett gäng skarpa tyska ingenjörer utan förutfattade meningar måste ha varit ett drömläge. Och drömlikt bra blev det.



    Många snabba växlar
    Det verkar inte vara någon ände i evolutionen på antal växlar på moderna prestandabilar. Porsche ståtar med ett 7 växlat dubbelkopplings-underverk kallat PDK. Doppelkupplungsgetriebe för de som gick klar skoltyskan.
    Växellådan har tidigare med den äran debuterat i modellerna Cayman och 911 och I automatläge sköter allt sig själv och väljer du läge manuellt sköter du det hela med knapparna på ratten eller som vanligt – med växelspaken.
    Allting är monterat så lågt som det går för viktfördelningens skull, ett nummer Porsche normalt behärskar med deras boxermotor. En boxer konfiguration – liggande cylindrar - är alltid att föredra med sin låga positionering av cylindrarna liggande lågt och vågrätt.



    Som en padda
    Nu har man istället på ett smart och väl uttänkt sätt monterat både kopplingar, drivaxlar, oljesump som andra tunga komponenter så lågt som bara är möjligt i chassit på bilen och får på så vis all tung massa så lågt placerat som möjligt i bilen.
    Det är av den anledningen man exempelvis till vissa BMW eller andra exklusiva modeller kan få taket i kolfiber. Man vill inte ha något så här tungt så högt upp på bilen.
    Tänk tungt takräcke så förstår du vad det innebär att kunna utnyttja en riktigt låg tyngdpunkt. Det är därför så många racingteam bygger lätt i exempelvis F1 för att kunna utnyttja barlast. Om du nu trodde det bara var något för båtar.



    Inte riktigt miljöbil men försöker
    I dagens miljötider är det såklart självklart med start och stoppteknik på många bilar och så även här. Stanna bilen vid exempelvis ett rödljus i stan och motorn stannar. Flytta foten från bromsen till gasen och motorn är snabb att svara på tändning och sedan är det inte mer med den saken.
    Några procents besparing utlovar Porsche med den här nyheten. Lite lustigt i början men man vänjer sig.
    Eftersom inte luftkonditioneringen fungerar med start-stopp är det i hela bara i funktion när så bilens dator bestämmer, det vill säga i väder som är mera normalt tempererat. Är det för kallt fungerar det åt andra hållet. Alltså inte alls. Någon löser också säkert det problemet i framtiden med större batterikapacitet.



    Lyx och värst inifrån och ut

    Mycket på bilen är av stål men många detaljer är tillverkade i aluminium - som vissa karosseridetaljer men även så exklusiva material som magnesium förekommer.
    Bilen väger in på knappa två ton så det är ingen lättviktare men ändå hundra kilo lättare än alumonstret nummer ett, Audi A8.
    Man har inte sparat på lyxen till trots den i sammanhanget relativt låga vikten, de flesta stora bilar i den här klassen spräcker tvåtonsvallen lätt.



    Fyra zoners klimatanläggning, stolar med kyla och sen kan du rabbla hela dagen lång om du är riktigt påläst från extrautrustningslistan. Som vanligt när det gäller märket kan man kryssa i princip vad som helst på beställningsformuläret när du ska handla.
    Men billigt är det inte och var det ju inte heller från början men så här är det i Porsche och många andra lyxbilsvärldar. Kunderna är beredda att betala så varför inte.
    Men frågar du har då såklart inte råd. Kanske inte heller med de vinterdäck i 295 bredd i hiskeliga 20 tum som satt på testbilen. Så fläskiga vinterhjul har jag faktiskt aldrig sett tidigare.

    There is no substitute
    Porsche ligger inte lågt med att det i framtiden förutom diesel även kommer en billigare V6 version och precis som för Cayenne så talas det om hyrbrider – och kanske en coupe som RS variant.
    Men just nu är det frågan om världens kanske mest kompetenta fyradörrars sedanbil med hatchbacklook.
    Välj tempo och målsättning och bilen levererar. Du kan glida fram, lätt ta dig en tupplur som passagerare i baksätet när mätaren passerar tresiffrigt utan att störas med support av den automatiska fjädringen. Men får du tillfälle så njut den som jag gjorde med fulla spjäll – även när det svänger. Du kommer inte att tro vare sig dina sinnen eller ögon. Man upphör inte att förvånas vart bilvärlden har förmåga att ta oss när genialiska ingenjörer tar i så det knakar. Ordningen är återställd eller som Porsches slogan så passande beskriver det. There is no substitute. Tur det!

    *Strax efter att den här provkörningen genomförts lanserade Itsfun Trimchip passande nog en optimerad programvara för just Porsche Panamera Turbo. Effekt samt vridmoment hoppade upp från originalets 500 hk och 700 Nm till 575 hk och monstruösa 839 Nm. Toppfarten ökade från 303 km/h till 321 km/h.
    Senast redigerat av A den 2010-02-17 klockan 12:28.
    itsfun.nu -Sveriges mest prisvärda trimchip! Om du berättar att du är Zatzymedlem när du ska trimma din bil får du 10 % rabatt.

  2. #2
    inte snabbast på Zatzy
    Namn
    David N
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Studerar
    Inlägg
    1 219
    hatkärlek till panameran!
    //Lyssna inte på vad jag säger, lyssna på vad jag menar.

  3. #3
    eye in the sky
    Namn
    Andreas M
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    10 729
    Står en på parkeringen vid kontoret dagligen och jag måste säga att jag gillar utseendet skarpt och skulle inte tacka nej till den, och definiivt en bil jag skulle köpa om jag letade fyrdörrars i den prisklassen (om jag hade råd vill säga).
    WrapZone.net - Helfoliering, bildekor & solfilm
    Gilla och följ WrapZone på Facebook och Instagram @wrapzone

    An island of reality in this ocean of diarrhoea.

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Lars E
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Finland
    Jobb
    Linjemontör
    Inlägg
    64
    Jävligt cool Porsche!

  5. #5
    Registered User super-schumis avatar
    Namn
    Andreas L
    Reg.datum
    nov 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    380
    utsidan e man ju rätt kluven inför, men insidan...snyggaste interiören ever! Skulle lätt kunna bo där
    Racing is in my blood

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Johan H
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31
    Riktigt grym och läcker bil och som alltid riktigt intressant och trevlig läsning! Mycket bra gjort Qvarnis!
    MVH

  7. #7
    .........................
    Namn
    Johan S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Jurist
    Inlägg
    184
    Menar du inte Audi rs6 i din referens i stycket "Fortåkarpotential"?

    Som vanligt ett uppskattat reportage!

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Gustav
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Karlskrona
    Jobb
    Student
    Inlägg
    824
    Såg en Panamera Turbo för första gången live för ett par dagar sedan, riktigt cool bil faktiskt, ser så mycket bättre ut i verkligheten än på bild.

  9. #9
    Registered User
    Namn
    Thomas K
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Mora
    Inlägg
    1 319
    Gillar Quatroporten bättre till utseendet men helt klart ett riktigt skönt segment.. sportigare än en Bently eller RR men lika lyxig..
    Bygger hus...

  10. #10
    Registered User
    Namn
    Henrik R
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 769
    Designen har växt på mig och nu är den förbaskat snygg, att den sedan presterar så in i helvete gör inte saken sämre.

    Kul läsning som vanligt! : )

  11. #11
    (C)razy member
    Namn
    Patrik S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Österskär
    Jobb
    Idéspruta
    Inlägg
    3 083
    faan Qvarnis, det trodde jag aldrig men du har fått mig sitta här o drömma om att äga en panamera!
    man verkar har dömt den för hårt helt enkelt.
    Is the world really round?
    Everything can be questioned!
    You just have to choose what YOU believe!

  12. #12
    Das Auto
    Namn
    TiSi
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Malmö
    Jobb
    Kvalitetssäkrare/Systemtestare
    Inlägg
    232
    skulle vilja se några filmer från denna provkörningen

  13. #13
    dom kallar mig snabb?
    Namn
    James Cooper
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    huddinge
    Jobb
    smurf
    Inlägg
    274
    gillar Panameran något otroligt, det bästa när jag var i jönköping och stötte på en PanameraTurbo , satan i gatan vilket monster och som vanligt riktigt trevlig läsning keep up the good work
    Senast redigerat av daran den 2010-02-16 klockan 00:55. Anledning: ändring

  14. #14
    Proffs på Porsche
    Namn
    Jimmy T
    Reg.datum
    aug 2001
    Ort
    Huddinge/Sthlm
    Jobb
    Proffs på Porsche
    Inlägg
    4 492
    Och nu kom V6:an...
    Snart diesel.
    Efter det, hybriden.

    World Debut in Beijing: Panamera and Panamera 4

    Stuttgart. Following the successful start of the Panamera into the market, Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, is rapidly expanding the range of models available: Starting in May 2010, both the Panamera and the Panamera 4 will be at the dealership as the new entry-level versions leading into Porsche’s Gran Turismo model series.

    Both models are powered by a brand-new 3.6-litre V6 featuring Direct Fuel Injection and developing maximum output of 300 bhp (220 kW) plus peak torque of
    400 Nm/295 lb-ft. Following Porsche’s nomenclature, the Panamera transmits its power to the road via the rear wheels, while the Panamera 4 comes as standard with active all-wheel drive.

    The two new versions of Porsche’s Gran Turismo are convincing examples of the Porsche Intelligent Performance consistent development strategy. Equipped with PDK Porsche-Doppelkupplungsgetriebe (Porsche Double-Clutch Gearbox) and Auto Start Stop, both models consume far less than 10 litres of fuel on 100 kilometres in the New European Driving Cycle: The Panamera makes do with a mere 9.3 litres/100 kilometres (equal to 30.4 mpg imp), the Panamera 4 averages 9.6 litres/100 kilometres, equal to 29.4 mpg imp. Nineteen-inch all-year tyres with optimised roll resistance available as an option reduce these consumption figures by another 0.2 litres/100 kilometres, giving the Panamera a CO2 rating of just 213 g/km, the Panamera 4 an equally impressive 220 g/km. Both V6 versions of the Panamera fulfil the strict EU5 emission standard in Europe and the LEV standard in the United States.

    Superior economy and performance typical of the brand do not rule out each other on these new V6 Gran Turismos. On the contrary – the ideal combination of these qualities is attributable to consistent lightweight construction as one particular highlight, with the axles, doors, engine compartment lid, wings and the rear lid all made either of aluminium or a combination of aluminium and magnesium. At the same time the brand-new V6 power unit built at Porsche’s engine plant in Zuffenhausen and boasting a 90o cylinder angle is approximately 30 kg or 66 lb lighter than the eight-cylinder featured in the Panamera S and 4S, thus contributing to the low overall weight of the Panamera of just 1,730 kg or 3,815 lb.

    Like the proven V8 models, both the Panamera and the Panamera 4, as genuine Gran Turismos, combine sporting character with a high standard of comfort and everyday driving qualities. Apart from the regular steel suspension available as an option with variable dampers, adaptive air suspension with additional air volume is also available on request. This provides a very wide range of suspension qualities and features extending from an even higher level of motoring comfort at one end all the way to extremely sporting driving dynamics at the other.

    The Panamera and Panamera 4 will be making their world debut at the Beijing Motor Show as of 23 April 2010. Both models will be entering the German market in May 2010 and are scheduled to enter the US market in June.

    Prices start at Euro 75,899.- including value-added tax and national specifications for the Panamera (base price in the Euro countries Euro 63,600.-), while the Panamera 4 fitted as standard with PDK Porsche-Doppelkupplungsgetriebe retails at Euro 84,110.- including VAT and national specifications (base price Euro 70,500.-).
    PORSCHE - There is no substitute

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Lasse D
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sweden
    Inlägg
    12
    Mycket trevlig läsning!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •