Bilsnack
Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User
    Namn
    Patrik A
    Reg.datum
    mar 2009

Servo-läckage saab 93, -00

Var hälsad!

Jag är stolt ägare till en svart saab 93 -00. Tråkigt nog fick jag ett par 2or vid senaste kontroll hos Bilprovningen. Det största felet var att servostyrningen inte fungerar, pga ett läckage av servoolja, vilket besiktningsmannen inte lyckades lokalisera.
    Idag tog jag mig tid att undersöka felet och lyckades själv hitta läckan på ett rör som går längs med kylarens undersida. Röret är hårt ansatt av korrossion och ser väldigt dåligt ut i hela dess längd. Dock verkar röret endast läcka på ett ställe, vilket visas av nedanstående bild. Översta bilden visar läckan och dess placering under kylaren. Den undre bilden är en närbild av samma ställe.
    Då servon belastas medan man svänger fram å tillbaka kan man lätt se att det rinner från läckaget, vilket är inringat i rött i översta bilden.

Nu till min fråga/fundering.
    Eftersom jag kan följa detta "servo-rör" som går längs med kylarens undersida, från höger sida till vänster sida, undrar jag hur man gör för att laga detta??
    Finns detta rör som reservdel till saab?? Själv kan jag inte hitta något då jag söker på internet, men jag är å andra sidan helt inkompetent.
    Är det istället för att byta hela röret lättare att kapa röret i ändarna och skarva ihop skiten med slang och dubbla slangklämmor?? Går det ens att sätta dit släng i servosystemet, eller är det för högt tryck??

Råd och tips mottages varmt! Måhända har någon haft detta problem och kan ge råd?!

Tack på förhand!

Mvh Brassarn

Edit: Till saken hör att jag har en sidfråga: När skiten läckte skulle jag fylla på olja och frågade någon angående detta. Till svar fick jag att jag skulle ha i röd servo-olja.
    Vid ett senare tillfälle gick jag in på OK och frågade samma sak, och fick till svar att jag skulle ha Universal grön olja till saab. Nu har jag blandat dessa 2 oljor (vilket givetvis har runnit ut dock).
    Sabbar man hela skiten om man blandar sådär, eller är det lugnt om det har runnit ut?
    Senast redigerat av BRASSARN den 2010-04-11 klockan 22:46.

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Borde finnas att köpa hos Saab, art.nr. 5061833 om det är en bensinare du har. 5057252 om det är en diesel.
    Passa samtidigt på att köpa o-ringen som sitter på röret mot pumpen, art.nr. 4104048 (4907424 diesel) samt o-ringen som sitter på skarven, art.nr. 4104048. (Skarven borde sitta precis där man inte ser röret längre på bilden du ringat in till höger på bilden.)
    De som håller fast rören har art.nr. 5057070 om du vill byta de också.

Registered User
    Namn
    Patrik A
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Cato Visa inlägg
    Passa samtidigt på att köpa o-ringen som sitter på röret mot pumpen, art.nr. 4104048 (4907424 diesel) samt o-ringen som sitter på skarven, art.nr. 4104048. (Skarven borde sitta precis där man inte ser röret längre på bilden du ringat in till höger på bilden.)
    De som håller fast rören har art.nr. 5057070 om du vill byta de också.
    Hej och tack för svaret!
    Låt mig först säga att jag inte kan nånting, så jag förstår itne självklara saker :S
    Vart sitter pumpen?
    Problemet som jag ser det är att jag inte hittar någon skarv som du pratar om! Vad jag kan se så är det ett helt rör i hela dess längd, och detta måste givetvis vara mycket svårt att byta ut då röret går igenom "balken" som sitter bakom/under kylaren. Vad heter röret? "servostyr-rör" eller :P

Vet du möjligtvis om mekonomen eller någon annan handlare har såna här saker som reservdelar??

Tack

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Hej och tack för svaret!
    Låt mig först säga att jag inte kan nånting, så jag förstår itne självklara saker :S
    Vart sitter pumpen?
    Problemet som jag ser det är att jag inte hittar någon skarv som du pratar om! Vad jag kan se så är det ett helt rör i hela dess längd, och detta måste givetvis vara mycket svårt att byta ut då röret går igenom "balken" som sitter bakom/under kylaren. Vad heter röret? "servostyr-rör" eller :P

Vet du möjligtvis om mekonomen eller någon annan handlare har såna här saker som reservdelar??

Tack
    Slang/röret har nog bara Saab.
    Här får du en bild(klicka på bilden för full storlek) på röret(nr 1)

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    varför väljer pundhuvudena att montera röret där?
    ibland funderar man på om dom som tar fram detaljer på bilarna sätter grejer på vissa ställen bara för att det ska gå sönder

vad är syftet med att dra slangen på framsidan av framvagnsbryggan?
    det sitter verkligen på sämsta tänkbara stället helt i onödan dessutom
    är väll knappast så att dom behöver kylning av servooljan =)

Registered User
    Namn
    Patrik A
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Cato Visa inlägg
    Slang/röret har nog bara Saab.
    Här får du en bild(klicka på bilden för full storlek) på röret(nr 1)
    Perfekt, tack så hemskt mycket! Väldigt informativt

En sak jag inte fattar bara, det är hur i hela friden ska man lyckas byta det där röret??!
    Röret är ju väldigt långt och går igenom den där balken på båda sidor om bilen. Ska man byta det underifrån eller överifrån? Måste man demontera hela fronten, inkl kylare för att komma åt inkopplingarna till röret?? Som ses på bilden så går röret undertill på kylaren och sticker iväg uppåt och in på varje sida av den där feta balken.

Tack tack!

Turbofirma
    Namn
    Oftast Stefan J
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Turboförsäljning
    Du kan skarva förbi det skadade området med en bit teflonslang men det är lite pill att kapa helt rakt och få på det bra. Bäst är nog att dra från kopplingen på höger (sätt framifrån mot slangen) sida och kapa efter skadan under kylarern.

Var försiktig med servomotorn så du inte förstör den. Om du kan ta reda på vilken koppling som behövs och längd så är det inte så svårt att fixa fram teflonslangkit med kopplingar.

Mvh Stefan / SJN
    Mvh
    Airtune Turbo AB. Turborenovering, Utbytesturbo & support. www.airtune.se

Camaro 67 Dahlhjelms avatar
    Namn
    Eric D
    Reg.datum
    sep 2005
    Jobb
    VD, Egen bilverkstad.

Registered User
    Namn
    Patrik A
    Reg.datum
    mar 2009
    Citat Ursprungligen postat av Airtune Visa inlägg
    Du kan skarva förbi det skadade området med en bit teflonslang men det är lite pill att kapa helt rakt och få på det bra. Bäst är nog att dra från kopplingen på höger (sätt framifrån mot slangen) sida och kapa efter skadan under kylarern.

Var försiktig med servomotorn så du inte förstör den. Om du kan ta reda på vilken koppling som behövs och längd så är det inte så svårt att fixa fram teflonslangkit med kopplingar.

Mvh Stefan / SJN
    Tack så mycket för svaren!
    Ringde och kollade vad röret kostar..... 1561 spänn för ett sketet rör (som bara rostar sönder uppenbarligen). Så ska nog försöka hitta en alternativ lösning till att börja med.

/Brassarn

Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Citat Ursprungligen postat av BRASSARN Visa inlägg
    Tack så mycket för svaren!
    Ringde och kollade vad röret kostar..... 1561 spänn för ett sketet rör (som bara rostar sönder uppenbarligen). Så ska nog försöka hitta en alternativ lösning till att börja med.

/Brassarn
    Varför inte följa Dahlhjelms förslag och köpa från speedparts för 690,00 kr?

http://speedparts.se/shop/prod/res_ch_styrning.shtml

Registered User
    Namn
    Patrik A
    Reg.datum
    mar 2009
    Tjenare!

Tänkte visa vad jag gjort angående felet, och se vad ni har att säga om det.
    En vän till mig hjälpte mig med skiten, och fixade till värsta grymma rörmokeriet, vilket visas på bilden nedan. Först testade vi att kapa röret som va helt skit, och satte dit slang med trippla slangklämmor. Det funkade inte alls och skiten small av när servon jobbade med tryck. Men det verkar än sålänge hålla bra med vanligt rörmokeri och såna kopplingar man har i badrummet
    Som synes så drog vi röret på ovansidan om motorn/kylaren, istället för att gå på undersida kylare.
    Kräver servoröret normalt kylning, och är det nån risk med att dra röret som på bilden?? Kände på röret efteråt och det blev varmt, men det borde väl rimlimgtvis det gamla röret också ha blivit. Frågan är bara om skillnaden i kylning har någon inverkan på systemet.

Tack på förhand!

//Brassarn
    Senast redigerat av BRASSARN den 2010-04-18 klockan 19:58.

Registered User
    Namn
    Patrik A
    Reg.datum
    mar 2009
    Bump

Verkar inte som att någon tror att servosystemet behöver kylning. Här ges iaf ett sista tillfälle att påpeka möjliga felaktigheter

Annars får jag tacka för hjälpen och era svar!

/BRASSARN

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •