Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    _LithioN_
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    Arbetssökande.

Bygga egen kompressor?

Hejsan bilintresserade och fartdårar

Som arbetslös med låg budget och få extraknäck så måste jag tänka annorlunda och produktivt. Och jag är dessutom född med ett väldigt stort intresse för att skapa saker på egen hand. Så har jag suttit här, några kvällar i streck också tummat på om man inte skulle kunna bygga en egen kompressor.

Min tanke är ju i alla fall att plocka bort avgashuset på turbo och montera dit ett remhjul? Tekniskt sett borde det fungera om man bara får utväxlingen mellan remljulet på vevaxeln och remhjulet på "kompressorn" i balans

Såg att kompressortillverkaren Paxton har gjort något liknande lösningar på några av sina produkter

Nu är inte tanken med min kompressor att den ska ge mig extrem effekt ut, utan mer en höjning på kanske 20-30 hästar för att läpparna ska dra sig ännu ett steg mot öronen

Men vad tror ni, Dela gärna med er av era tankar och ideér

Mackan/Volvograbb
    Vill man bara så går allt :)

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Utväxlingen är problemet, en turbo kan snurra från 40.000-150.000rpm, det krävs ganska bra toleranser på lager för att få ut rejält laddtryck men googla lite på det så hittar du ett gäng som gjort försök, en del fungerar hyfsat.

Använd även sökfunktionen här på forumet så hittar du en tråd eller tre om ämnet.

(men har du en turbo som kan pumpa den luft du vill ha, så rekommenderar jag att du sätter den på avgasöret istället )
    - Impossible isn´t a fact, it´s an opinion! -

- Funderingar kring Stambyten och Relining? - kontakta mig! -

AMG abuser
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Nc operatör
    vad som blir 'buggen' i många byggen är att exducern på impellern är på tok för liten då de är gjorda för turbo.

här är ett bildexempel på en impelle rur en vortechkompressor:

och här ett exempel ur en vanlig turbo:

Vad man kan göra är att svarva ned inducern på en stor impeller som passar i en liten turbo så man behåller den stora exducern men får betydligt mindre inducer.
    då sänks varvtalsområdet den givna inducern jobbar med.(enkelt förklarat)
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

_LithioN_
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    Arbetssökande.
    Citat Ursprungligen postat av Cobolt Visa inlägg
    Utväxlingen är problemet, en turbo kan snurra från 40.000-150.000rpm, det krävs ganska bra toleranser på lager för att få ut rejält laddtryck men googla lite på det så hittar du ett gäng som gjort försök, en del fungerar hyfsat.

Använd även sökfunktionen här på forumet så hittar du en tråd eller tre om ämnet.

(men har du en turbo som kan pumpa den luft du vill ha, så rekommenderar jag att du sätter den på avgasöret istället )

Ja utväxlingen blir ju ett stort bekymmer , men det borde inte vara en omöjlighet, men det är kanske jag som tänker lite fel också . men såhär tänker jag:

Om jag tar en ganska stor remskiva/remhjul och monterar på vevaxeln och ett remljul som är tio gånger mindre på "Kompressorn" så borde ju utväxlingen bli; 1000 Rpm motor (tomgång) - 10000 rpm kompressor.

Jag vet inte hur pass precision där är mellan impellern i turbon samt huset. jag vet inte om möjliheten finns att planfräsa bort någon hundradels millimeter från huset så att man får hela trycksidan på turbon tightare? om du/ni förstår hur jag tänker?

det borde ju få ner varvet lite men jag kanske har för stora förhoppningar igen

jag kommer dock troligen att göra ett liknande experiment när jag får tillfälle

/Marcus

_LithioN_
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    Arbetssökande.
    Citat Ursprungligen postat av Patrick Visa inlägg
    vad som blir 'buggen' i många byggen är att exducern på impellern är på tok för liten då de är gjorda för turbo.

här är ett bildexempel på en impelle rur en vortechkompressor:

och här ett exempel ur en vanlig turbo:

Vad man kan göra är att svarva ned inducern på en stor impeller som passar i en liten turbo så man behåller den stora exducern men får betydligt mindre inducer.
    då sänks varvtalsområdet den givna inducern jobbar med.(enkelt förklarat)
    jo men det var lite min tanke det du skriver här, bara att du ligger långt före mig på samma idé. Jag hade velat få kompressorhuset tätare och därigenom kunna sänka varvet litegrann i alla fall, jag lär ju få jobba lite med utväxlingen ändå, men jag tror det finns en möjlighet i alla fall

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    okt 2009
    Till att börja med. Vill du ha 10:1 med hjälp av rem, så blir remskivan väldigt stor på vevaxeln, Pga att remhjulet på kompressorn inte kan vara för liten. Då blir det för hög hastighet på remmen istället.

Ett hjul som ska snurra så fort måste passera kritiskt varvtal, flera gånger. Har man kritiskt varvtal vid 8000rpm så har du det vid 16000rpm också osv.
    Kolla in tvättmaskinen när den ska centrifugera. När den ökar varvtalet så går det ganska bra, så plötsligt ruskar det son fan, när varvtalet ökar ytterligare så går den fint igen. Då har den passerat kritiskt varvtal.
    För att kringgå det problemet bör man ha en viskokoppling eller liknande. Annars slits drivaxeln av om man inte har sådan koppling.

Mats

_LithioN_
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    aug 2005
    Jobb
    Arbetssökande.
    Citat Ursprungligen postat av mats757 Visa inlägg
    Till att börja med. Vill du ha 10:1 med hjälp av rem, så blir remskivan väldigt stor på vevaxeln, Pga att remhjulet på kompressorn inte kan vara för liten. Då blir det för hög hastighet på remmen istället.

Ett hjul som ska snurra så fort måste passera kritiskt varvtal, flera gånger. Har man kritiskt varvtal vid 8000rpm så har du det vid 16000rpm också osv.
    Kolla in tvättmaskinen när den ska centrifugera. När den ökar varvtalet så går det ganska bra, så plötsligt ruskar det son fan, när varvtalet ökar ytterligare så går den fint igen. Då har den passerat kritiskt varvtal.
    För att kringgå det problemet bör man ha en viskokoppling eller liknande. Annars slits drivaxeln av om man inte har sådan koppling.

Mats
    tackar väldigt mycket för detta det hade jag faktiskt ingen aning om, kritiskt varvtal har jag nog aldrig ens funderat på.
    Jo en viskokoppling bör du nog ha för att försäkra dig om att utesluta problemet helt. Sitter nu också och funderar på fler alternativ till att få ner varvet, för att slippa ha en enorm remskiva på motorn.

men tanken var ju fin

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Jag har sett en lösning där en lirare använde en utväxling från en permobil, dvs en sån där liten eldriven åkmaskin som äldre/funktionshindrade använder.

Registered User JohnTurbos avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Eget
    Citat Ursprungligen postat av Cobolt Visa inlägg
    Jag har sett en lösning där en lirare använde en utväxling från en permobil, dvs en sån där liten eldriven åkmaskin som äldre/funktionshindrade använder.
    Ja, det var skitsmidigt, han behövde bara byta lager 1-2ggr per säsong och gav inget vidare ladd.
    Tyvärr, det finns inget lätt/bra/enkelt/billigt sätt att bygga om en turbo till kompressor helt enkelt. Kör turbo eller en Eaton av roots typ om du tvunget ska åka kompressor.
    Ny äkta Zenderläpp till standardfront E36 säljes billigt! PM:a

Registered User Slim_ms avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Rörmokare
    som sagt... Är nog många som försökt sig på detta! och det enda jag jag kan tänka mig är att det går o plocka effekt efter förbränningen, dvs på avgassidan!

För det går ju åt energi att driva din "sak" om du sätter den insugs sidan, dvs före förbränningen! och det säger sig självt att man inte kan utvinna energi då utan att förbruka energi! så i slutändan blir det +- 0!

däremot kan du utnyttja dom förbrända avgaserna efter förbränningen när du redan tagit ut din vinst av förbränningen, tex så som en turbo fungerar!

Har själv funderat på många lösningar när det gäller detta och nästan alla är dyra i slutändan!

Så glöm insugs sidan och koncentrera dig på biten efter förbränningen!

Finns många konstiga sätt man sett på youtube, el motorer som ska ge en extra knuff när man forcerar in luft i insuget osv... men alla dessa går +- 0 i slutändan!

Och för dig som vill få ut billiga hästar... kanske vore portning av toppen om du ska göra det själv den mest effektiva lösningen! då har du chans o få ut dina 20hk du vill ha! =) och i stortsett gratis till o med! =)

och har fått en snabb ide... nu bara hux flux! som ger dig gratis energi utan att kräva mer energi för att tillverka det! (mer än spillenergi)

bygg en liten blaja runt avgasröret, fyll den med vätska, den förångas av värme bildningen, från din låda får du ång kraft... som i sin tur kan ledas med ett jävla tryck fram till någon mindre kompressor/anordning på insugssidan som kan EV komprimera din insugsluft!

borde nog att få upp ång trycket till ca 5bar... går givetvis att reglera med ventiler och rördimensioner! Men 5 bar ångtryck! det är ganska mkt! och allt detta i ett slutet system med en säkerhetsventil som löser ut vid för höggt tryck i systemet!

dvs, en balja vid avgasröret... som förångar, ångan leds till komprossern, som får kompressorn att snurra, därefter leds den till en uppsamlingsbalja, som rinner över och fyller på den första baljan! Bara en snabb ide... som ger dig gratis energi att göra vad du vill med!

Sen att dimensionera och räkna på värme förlusterna och tryck är en annan femma! Men i princip bör den fungera!

Och snälla idiotförklara inte mig för detta nu! =P Bara en vild galen tanke jag skrev ner! =)
    Senast redigerat av Slim_m den 2010-05-13 klockan 10:44.
    Bmw 535i E39

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Eget
    Citat Ursprungligen postat av Slim_m Visa inlägg
    som sagt... Är nog många som försökt sig på detta! och det enda jag jag kan tänka mig är att det går o plocka effekt efter förbränningen, dvs på avgassidan!

För det går ju åt energi att driva din "sak" om du sätter den insugs sidan, dvs före förbränningen! och det säger sig självt att man inte kan utvinna energi då utan att förbruka energi! så i slutändan blir det +- 0!

däremot kan du utnyttja dom förbrända avgaserna efter förbränningen när du redan tagit ut din vinst av förbränningen, tex så som en turbo fungerar!

Har själv funderat på många lösningar när det gäller detta och nästan alla är dyra i slutändan!

Så glöm insugs sidan och koncentrera dig på biten efter förbränningen!
    Klart det fungerar att plocka effekt på andra sätt än en avgasdriven enhet, det görs ju hela tiden även i standardbilar. Dock är det svårt att pyssla ihop hemma i vedboden för gemene man. En turbo är alltid mycket mer effektiv, men moderna kompressorer fungerar såklart bra dom med.

Kvalité är inte fel!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2002
    Citat Ursprungligen postat av JohnTurbo Visa inlägg
    Ja, det var skitsmidigt, han behövde bara byta lager 1-2ggr per säsong och gav inget vidare ladd.
    Tyvärr, det finns inget lätt/bra/enkelt/billigt sätt att bygga om en turbo till kompressor helt enkelt. Kör turbo eller en Eaton av roots typ om du tvunget ska åka kompressor.
    Har inte koll på hur det gick, såg bara en tråd när han väl försökte bygga den, sen tappade jag intresset men det är den enda amatör jag sett som lyckats hitta en utväxling.
    Senast redigerat av Cobolt den 2010-05-13 klockan 12:53.

Registered User Slim_ms avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    Rörmokare
    Citat Ursprungligen postat av JohnTurbo Visa inlägg
    Klart det fungerar att plocka effekt på andra sätt än en avgasdriven enhet, det görs ju hela tiden även i standardbilar. Dock är det svårt att pyssla ihop hemma i vedboden för gemene man. En turbo är alltid mycket mer effektiv, men moderna kompressorer fungerar såklart bra dom med.
    Som sagt. klart det går! men inte på något billigt sätt och hemma i vedboden som du säger!
    Bmw 535i E39

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Eget
    Citat Ursprungligen postat av Slim_m Visa inlägg
    Som sagt. klart det går! men inte på något billigt sätt och hemma i vedboden som du säger!
    Då är vi överens!

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jan 2010
    Jobb
    Underhållstekniker
    Gå ut i garaget och slit loss gasflaskan från svetsen. (Töm genast)
    Åk och fyll på den med rolig gas.
    Sätt flaskan i pasagerar sätet.
    Dra en slang från tuben till innsuget.
    Vid behov öppnar du upp regulatorn.
    Det kan funka Eller så smäller det
    Borde vara det billigaste

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •