Bilsnack
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Smg II e46 M3

Registered User
    Namn
    erik r
    Reg.datum
    dec 2006

Smg II e46 M3

Tjena
    Jag har en mycket enkel fråga. Sitter det Smg II på alla E46 M3, förutom dom manuella. Eller finns det E46 M3 med den första Smg lådan som inte var något vidare?

Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    M3 E46 finns med manuell och SMGII låda, ingenting annat. SMGI finns till M3 E36.

Registered User
    Namn
    Dennis R
    Reg.datum
    apr 2006
    Följdfråga enbart utav nyfikenhet :

Vad talar för vad vilken man ska välja? I vilket läge väljer man Manuell framför SMG eller vice versa?

Registered User
    Namn
    erik r
    Reg.datum
    dec 2006
    Tack för snabbt svar. Denzel, SMG växlar ju snabbare och känns lite mer sportigt med paddlar. Det är väl vad man gillar mest helt enkelt.

Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Citat Ursprungligen postat av Denzel Visa inlägg

Vad talar för vad vilken man ska välja? I vilket läge väljer man Manuell framför SMG eller vice versa?
    SMG är bättre än manuell på alla plan. Den växlar alltid rätt, mycket snabbare osv. Är man bara en vanlig förare som sällan använder bilen aktivt så är nog manuell fullt tillräcklig.

User
    Namn
    AndersM
    Reg.datum
    maj 2003
    Vid köp av smgII behöver man oroa sig för att lådorna börjar krångla och gå sönder?,
    Nu när bilarna börjar bli ett par år och en del har fått 10000+mil

Några som har haft haverier o problem med smg lådorna?
    Servar man dom på nåt sätt?
    http://www.garaget.org/Chucky

[Kárlii]
    Namn
    Carl Pettersson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Säljer kök.
    Ett problem är väl om man använt Lauch Control allt för mycke utan att serva SMG-lådan som den ska. Har man gjort X antal(30st?) LC starter måste den servas.
    Citat Ursprungligen postat av BMW_330 Visa inlägg
    ...det krävs faktiskt en supersportbil för att hänga av mig på en kurvig väg. V70 T5 har jag stekt många gånger.

Registered User
    Namn
    Fredrik S
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    Ett problem är väl om man använt Lauch Control allt för mycke utan att serva SMG-lådan som den ska. Har man gjort X antal(30st?) LC starter måste den servas.
    vad blir dåligt utav LC? kopplingen?
    //F
    förvirrad!!!

Bannad
    Namn
    S
    Reg.datum
    jun 2005
    Citat Ursprungligen postat av Carlee Visa inlägg
    30 st är bara påhitt, det finns inget som säger att kopplingen klarar av ett visst antal starter. Kopplingen kan gå efter 3 starter, men också efter 40, det beror på.

Citat Ursprungligen postat av Flaxis Visa inlägg
    vad blir dåligt utav LC? kopplingen?
    //F
    Ja! Du får kolla upp bilens historik för att se om den varit bytt.

.!.. o[Õ_õ]o ..!. inzanis avatar
    Namn
    David Andersson
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Bergarbetare
    Citat Ursprungligen postat av Denzel Visa inlägg

SMG Vs manuell. Det eviga dilemmat. Du måste helt enkelt provköra båda och se vad du fastnar för.

Jag valde manuell för jag vill göra mina egna heel-n toe växlingar och inte låta en dator sköta det :P
    Finns lite andra faktorer varför jag valde manuell men det är små petitesser.

SMG och manuella i grund och botten samma låda. Det enda som skiljer är själva hydralikväxlingen så är det något som börjar krångla så är det ju där. Samt att LC bränner lite koppling men det må då vara. Det är ju lätt hänt man gör det när man startar med en manuell också.

Så vitt jag vet så är det inte en enda som raserat en låda i staterna med HPF turbokiten. Och dom får ju ut lite effekt ur dessa pjäser. Så håller det för dom då håller det

Fast nu med dagens dubbelkopplingslådor så är dom så sjukt överlägsen manuella lådor ur ren prestanda synpunkt. Så nästa bil man köper blir nog en DCT, om det blir en m3a vill säga.
    -:.:- Garaget -:.:-

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •