Bilsnack
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    Registered User Nille83s avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005

Ska jag underhållsladda batteriet hela tiden?

Har precis ställt in bilen för vintern i ett varmgarage. Var inne på biltema och köpte en underhållsladdare. Länk nedan

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Batteriverktyg-och-tillbehor/Underhallsladdare/

Min fråga är. Ska den alltid stå inkopplad? Eller ska man plocka bort den ibland?
    DuJa.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Står bilen varmt?
    Gör den det räcker det att lossa pluspolen på batteriet.

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Ja den står i 22 grader fram till Mars. Räcker det då?
    DuJa.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Nille83 Visa inlägg
    Ja den står i 22 grader fram till Mars. Räcker det då?
    Det jag skrev var ungefär det svar jag själv fick på liknande fråga.
    Är baatteriet friskt så skyddar man iaf det från att tömmas på krypström om det finns.

Rattvridare ThomasTs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    dec 2001
    Jag har laddaren på hela vintern, dock så har jag en C-tek. Känner inte till hur Biltema varianten fungerar.
    Porsche 964 C2

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    har den liknande funktion som C-tek laddarna så ska du helt klart ställa in laddaren på underhålls laddning det är verkligen ingen nackdel

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Simulerar dagligt bruk med laddning resp. urladdning (underhållsladdning) och håller batteriet fulladdat och klart för användning, även efter lång tids uppställning.

Står så när man läser om den.
    DuJa.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av Nille83 Visa inlägg
    Simulerar dagligt bruk med laddning resp. urladdning (underhållsladdning) och håller batteriet fulladdat och klart för användning, även efter lång tids uppställning.

Står så när man läser om den.
    varför inte satsa på en c-tek laddare direkt då har du en laddare som du kan ladda det mesta i batteri väg och dom kostar inte flera miljoner heller

helt klart det vättigaste köp jag gjort

Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005
    Vad kostar de? Och förstår en vanlig dödlig hur de fungerar?

EDIT: tittar på tradera, men där finns 1000 olika modeller

http://www.tradera.com/item.mvc/viewitem/?auctionId=120805789

Denna du/ni menar?
    DuJa.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Är inte detta lika onödigt som flaskvatten?
    Ett batteri , som är frescht har inga problem att vara fulladdat utan att man brukar det i några månader.
    Onödig utgift. Men smaken är som baken. En del gillar flaskvatten och andra att underhållsladda.

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2005

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Citat Ursprungligen postat av r_o_n Visa inlägg
    Är inte detta lika onödigt som flaskvatten?
    Ett batteri , som är frescht har inga problem att vara fulladdat utan att man brukar det i några månader.
    Onödig utgift. Men smaken är som baken. En del gillar flaskvatten och andra att underhållsladda.
    min erfarenhet är att ett batteri blir urladdat förr eller senare om det är inkopplat i en bil
    och tanke på allt modernt skit i dagens bilar så är det risk att något dessutom går sönder för att man itne har batteriet inkopplat så skulle jag inte våga chansa

Registered User
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    jun 2006
    Har man ingen underhållsladdare när man ställer undan en bil i flera månader så är det en fördel att koppla bort ena batterikabeln för säkerhets skull, oavsett skicket på batteriet. Dock kan det ju bli lite krångel hos nyare bilar om man gör bilen strömlös, på såna bilar är det bättre att låta batterikablarna sitta kvar och istället koppla in en batteriladdare vid behov.

Den där underhållsladdaren från biltema laddar tydligen med max 300 mA, vilket gör att ett batteri inte ska bli överladdat fastän det står inkopplat lång tid. Då borde det funka att koppla in den så att batteriet blir underhållsladdat hela tiden bilen står orörd, så tycker jag iaf.

Ett batteri har alltid en viss självurladdning, dagens bilbatterier är betydligt bättre än "förr" angående detta med själurladdning och man ska kunna ha batteriet stående i rumstemperatur flera månader utan att det dras ur alltför mycket. Man bör ändå kolla upp vilospänningen tex var annan eller var tredje månad så att det inte har hänt något.

Eηdlεss Powεr
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    feb 2010
    Jobb
    Livsnjutare
    Polarn ställde av sin bil förra helgen och underhållsladdar batteriet hela vintern, laddaren är en C-tek och det fungerar bra

Mvh

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Raderad
    Reg.datum
    apr 2002
    Vissa billigare "intelligenta laddare" som har flera olika funktioner går tillbaks till standbyläget och måste aktiveras igen om strömmen försvinner ett ögonblick.

Lite dyrare modeller behåller vald funktion så länge dom får 12V från batteriet, även om man kopplar ur dem ur väggen. Däremot slocknar dom när man tar dem från batteriet, och startar inte förrän dom sitter rätt kopplade på ett batteri igen.

Andra då igen startar själv till rätt läge när man kopplar i dem och dom känner av att dom sitter rätt.

Såg btw bild på Alfa Romeos underhållsladdare som följer med 8C. Ctek:s nån mindre variant utan valbara lägen, med alfaemblemet istället för ctek-loggan. Kopplades i ett uttag under förarstolen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •